Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Daniel schreef:Jij misschien, maar de rest van OVNL nog niet :wink:
Jawel, begin juni in het Allerdaagse gebeurtenissen topic
ray78 schreef:afgelopen nacht is er een gelede heulieuz gearriveerd bij iveco schouten voor utrecht. voor degeen met smoelenboek: zie qbuzz bussen
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Chrysa »

Maar nu staat er een foto bij.

Ik moet zeggen, de Groningse kleuren staan hem een stuk beter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Mogelijk meer materieel nodig door langere rijtijd Uithoflijn
PROVINCIE UTRECHT/UTRECHT - Niet 17, maar 18 minuten en 45 seconden. Zolang rijdt de Uithoflijn nu gemiddeld over een ritje van Utrecht Centraal naar het P+R Science Park. Dat lijkt een miniem tijdsverschil, maar de langere rijtijd kan financiële gevolgen hebben voor het project dat honderden miljoenen heeft gekost.
Bij de metingen in maart, nog voor corona, kwam deze langere rijtijd aan het licht. Volgens de projectorganisatie is de grote drukte bij de Heidelberglaan een van de belangrijkste oorzaken. Zowel bij het in- en uitstappen op de halte als het wachten op bussen die van dezelfde rijbaan gebruik maken duwen de rijtijd flink omhoog. Daarnaast moet de tram bij de halte van het WKZ / Prinses Máxima Centrum vaak stoppen omdat auto's en tram elkaar kruisen. Volgens de projectorganisatie kan door het terugbrengen van het aantal bussen op de Heidelberglaan of door het aanpassen van de kruisingen tijdswinst worden geboekt. Desalniettemin is dat niet voldoende om op maximale sterkte van 16 trams per uur te kunnen rijden en lijkt de aanschaf van nieuwe trams de snelste oplossing.

Lees verder

Tja, hadden ze nou echt niet kunnen voorspellen dat elke 3,75 minuut een tram in combinatie met het grote aantal bussen op verbindingen die juist niet concurreren met de tram op een gegeven moment niet meer past?
Nou zouden rijdende bussen op zich niet veel hinder voor de tram hoeven te veroorzaken. En specifiek op de Heidelberglaan liggen de bushaltes juist vrij van de trambaan waardoor je niet achter een stilstaande bus zou hoeven wachten.

Wat wel conflicteert: bij het WKZ keren nogal wat bussen die komend vanaf de buffer de trambaan in beide richtingen moeten kruisen. En aangezien de trams elkaar in de tunnel bij de P+R kruisen is het gaatje waarin een bus zou kunnen oversteken akelig kort. Voor invoegende bussen vanaf de A28 is daarentegen wel het volledige gat tussen twee trams beschikbaar.
Ook bij de Padualaan zit je met zo'n situatie waar heel veel bussen in een krap gaatje moeten oversteken. Dat is beide gevallen bijna niet op te lossen zonder ergens voor vertraging te zorgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Of er ook meer materieel komt wordt volgende week duidelijk, dit heb ik namelijk al een keer eerder verteld dat men 5 trams erbij wil kopen o.a. wegens de rijtijd van de Uithoflijn
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Wat wel conflicteert: bij het WKZ keren nogal wat bussen die komend vanaf de buffer de trambaan in beide richtingen moeten kruisen. En aangezien de trams elkaar in de tunnel bij de P+R kruisen is het gaatje waarin een bus zou kunnen oversteken akelig kort. Voor invoegende bussen vanaf de A28 is daarentegen wel het volledige gat tussen twee trams beschikbaar.
Ook bij de Padualaan zit je met zo'n situatie waar heel veel bussen in een krap gaatje moeten oversteken. Dat is beide gevallen bijna niet op te lossen zonder ergens voor vertraging te zorgen.
Bij WKZ moeten de bussen komend vanaf de buffer gewoon wachten op kruisend verkeer, dat is het probleem niet. Juist de ongeregelde kruisingen en het samenspel op de Heidelberglaan met bussen in de haltes gaat wel goed. Ik denk dat daar de bussen vaker op de tram moeten wachten dan andersom.

Ik denk dat er meer winst te behalen is op die plekken waar de tram- en busbaan het overige verkeer kruist, want daar is de boel standaard met verkeerslichten geregeld en met een beetje pech houden die de boel enorm op. De oversteek op de Universiteitsweg kan best wat tijd kosten, en als de tram daar achter vier bussen zit moet die ook maar hopen dat hij nog mee kan met hetzelfde groene witte licht. De VRI's aan weerszijden van halte WKZ/Máxima zijn ook al zo'n punt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Suus »

RTV Utrecht recyclet nieuws van 22 juni: viewtopic.php?p=690697#p690697
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Zonnig »

nvdw schreef:
Daniel schreef:Wat wel conflicteert: bij het WKZ keren nogal wat bussen die komend vanaf de buffer de trambaan in beide richtingen moeten kruisen. En aangezien de trams elkaar in de tunnel bij de P+R kruisen is het gaatje waarin een bus zou kunnen oversteken akelig kort. Voor invoegende bussen vanaf de A28 is daarentegen wel het volledige gat tussen twee trams beschikbaar.
Ook bij de Padualaan zit je met zo'n situatie waar heel veel bussen in een krap gaatje moeten oversteken. Dat is beide gevallen bijna niet op te lossen zonder ergens voor vertraging te zorgen.
Bij WKZ moeten de bussen komend vanaf de buffer gewoon wachten op kruisend verkeer, dat is het probleem niet. Juist de ongeregelde kruisingen en het samenspel op de Heidelberglaan met bussen in de haltes gaat wel goed. Ik denk dat daar de bussen vaker op de tram moeten wachten dan andersom.

Ik denk dat er meer winst te behalen is op die plekken waar de tram- en busbaan het overige verkeer kruist, want daar is de boel standaard met verkeerslichten geregeld en met een beetje pech houden die de boel enorm op. De oversteek op de Universiteitsweg kan best wat tijd kosten, en als de tram daar achter vier bussen zit moet die ook maar hopen dat hij nog mee kan met hetzelfde groene witte licht. De VRI's aan weerszijden van halte WKZ/Máxima zijn ook al zo'n punt.

De conclusie is dat er te veel tijd nodig is om zowel tram als bussen de kruising te laten passeren.
Je moet dan eigenlijk er voor zorgen dat bus en tram apart van elkaar zich moeten opstellen voor de kruising.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Er worden definieer 5 trams extra bijbesteld bij CAF, daar stemde de Provinciale Staten gisteren mee in. Het gaat om de 41 meter trams, waarvan er al 22 besteld waren, nu zullen dit er 27 worden. de 5 trams zullen worden geleverd in de periode tussen oktober 2021 en februari 2022

Ook is er extra geld gekomen voor de vernieuwing van de SUNIJ-lijn, deze vernieuwing valt wegens Corona duurder uit

https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... astgesteld
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Er rijdens zo te zien ook een stuk of 5 Ulink Ebuscos op lijn 73, was dit ook de bedoeling??
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

En ondertussen staan er 12 41 meter trams op de remise in Nieuwegein. Ook de 6061 en 6062 zijn aangekomen
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Nu de ruwbouw klaar is, is er begonnen met het testen van de trambaan. Met als extratje dat in de nacht van 22 op 23 augustus de eerste CAF het spoor opkomt tussen 21:00 en 07:00

Lees hier meer:

https://regiotramutrecht.provincie-utre ... n-begonnen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Ik was gisteren bij Utrecht Lunetten, maar er was nog geen spoor te zien van oplaadpalen voor de elektrische bussen.
Ik zal de komende tijd vaker bij Utrecht Lunetten komen, dus ik houd jullie wel op de hoogte. 8)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Weet iemand hoe de bezetting is van lijn 44 (Houten - Vianen).
Mijn oma woont in Vianen en wil graag een keer op familiebezoek in Houten maar het ov is haar enige vervoermiddel die ze kan gebruiken. En ze valt in de risicogroep dus ze wilt eerst weten hoe druk het in die bus is. Jullie enig idee?
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Heb hem zelf nooit genomen, maar de bezettingscijfers waren volgens mij aardig laag. Zeker nu is er denk ik genoeg ruimte om afstand te houden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Die lijn is niet voor niks naar midibusjes gegaan zullen we maar zeggen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Heb er aan het begin van de vakantie een paar weken mee gereisd, niet meer dan 5 man per keer gezien, meestal 2 of 3. Zal nu iets drukker zijn, maar vol zal t niet worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Rijden er 8- of 15-persoonsbusjes op lijn 44?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

15 persoons bij mijn weten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Dankjulliewel mijn oma gaat het proberen volgende week
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Vergunningsblunder van provincie: tram naar Nieuwegein en IJsselstein nog maanden buiten gebruik
UTRECHT/NIEUWEGEIN - De tram van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein kan de komende maanden nog niet rijden. De reden is een grote blunder van de provincie Utrecht met de vergunningsaanvraag. Daardoor geeft de Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT) geen groen licht om de tram te gebruiken zodra de renovatie van deze zomer is afgerond.
Het probleem gaat om het aanvragen van de vergunning voor veiligheid en de renovatie. Volgens de inspectie zijn de papieren niet op orde. Zo is er een renovatievergunning aangevraagd, terwijl de werkzaamheden zo groot waren dat het om een nieuwbouwvergunning moest gaan. En toen de veiligheidspapieren op tafel moesten komen bleken deze papieren er niet te zijn.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

De nachtbus heeft het drie weken volgehouden...

https://www.u-ov.info/meer-qbuzz/nieuws ... ijden-niet
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Logisch als de horeca om 0:00 sluit. Volgens mij worden deze lijnen nauwelijks door forenzen gebruikt.

Het is overigens maar de vraag of jongeren nu niet gewoon in studentenhuizen gaan drinken, waar veel minder controle is.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jef400 »

Laat dat Suus maar niet horen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Suus »

Het is ook een volstrekt nutteloze maatregel in deze vorm. Al moet wel gezegd worden dat samenkomsten met meer dan 6 personen in huishoudens niet zijn toegestaan, dus extra gasten in een studentenhuis ontvangen is al snel tegen de regels.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jef400 »

Nou nee dus. Dat is dus geen regel maar een dringend advies omdat je dus geen maximum aantal bezoekers aan een privéruimte kan opleggen want recht op persoonlijke levenssfeer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten