Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8834
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

Weer een zogenaamd fancy naampje erbij! :X *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Z2N »

De voorgestelde lijnen: (linkje)
*U-link Lichtgroen: 50/51 bundel Utrecht C - Zeist - Veenendaal
*U-link Oranje: 37-51 Maarssen - Leidsche Rijn - Utrecht C - Zeist
*U-link Blauw: lijn 28 Vleuterwijde - Utrecht C - De Uithof
*U-link Paars: P+R Westraven - Zeist - Amersfoort
*U-link Donkergroen: lijn 77 Nieuwegein - Utrecht C - Bilthoven
*U-link Rood: lijn 41 Utrecht C - Wijk bij Duurstede
*U-tram Nieuwegein/IJsselstein - Utrecht C - De Uithof

Van lijn paars ben ik niet zeker of er via het CS gereden gaat worden, of dat er rechtstreeks van Westraven naar De Uithof/Rijnsweerd gereden gaat worden. Ik kan mij voorstellen dat er nog wat in de kleuren geschoven gaat worden, het lijkt mij logisch dat wat nu Oranje is Donkergroen wordt (alles naar Zeist wordt dan groen), en lijn 77 dan Oranje wordt.

Persoonlijk vind ik dit wel een goede ontwikkeling. De communicatie wordt er duidelijker op, en in Groningen heeft het soortgelijke concept hele goede resultaten geleverd.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 14 mar 2019, 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Best wel geinig plan eigenlijk. Fancy namen zijn altijd leuk, maar dan moet de bus naast een nieuwe merknaam ook nog echte verbeteringen krijgen. In het artikel staat dat het busnetwerk ook verbeterd wordt, dus dat is goed nieuws.
Ik vraag me alleen wel af hoeveel verbetering er mogelijk is in verschillende lijnen. Wellicht dat bus 50 een eigen rijstrook krijgt in Doorn. Dat dorp blijft een knelpunt.

Ik dacht eerst dat die paarse lijn een geüpgradete versie van bus 72 was, maar hij wijkt toch wel erg af. Het kaartje toont dat hij niet meer via De Uithof rijdt en Vollenhove ontbreekt. Krijgen we een echte snelbus die vanaf Kanaleneiland via de A27 en A28 naar Amersfoort rijdt? Ik ben benieuwd wat er dan met bus 72 gaat gebeuren. Die zal wel weer ritten verliezen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Nog meer kleurtjes. *O*
Op Utrecht Centraal hebben we al: geel, lichtblauw, groen, rood-wit, groen-wit en donkerblauw. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Frank93 »

Hoe zit het met lijn 50 dan want die is nu van Syntus. Gaat die lijn over naar de concessie Regio Utrecht of zal Syntus die met groene bussen gaan rijden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ferdinand schreef:Ik dacht eerst dat die paarse lijn een geüpgradete versie van bus 72 was, maar hij wijkt toch wel erg af. Het kaartje toont dat hij niet meer via De Uithof rijdt en Vollenhove ontbreekt.
Volgens mij is het gewoon lijn 72 hoor. Vollenhove ontbreekt niet, immers staat er gewoon "Zeist" langs z'n route en bij De Uithof is hetgene wat op het kaartje vermeldt wordt P+R De Uithof en daar komt lijn 72 nu ook al niet :idea:
Frank93 schreef:Hoe zit het met lijn 50 dan want die is nu van Syntus. Gaat die lijn over naar de concessie Regio Utrecht of zal Syntus die met groene bussen gaan rijden?
Vanaf 2024 wordt alles sowieso één concessie, maar er staat al beschreven dat men lijnen van Syntus Utrecht gebruik wil laten maken van het netwerk voor U-Link dus de 50 zal daar wel gewoon onderdeel van worden. Eventueel met gedeelde exploitatie lijkt me, immers rijdt U-OV nu ook al lijnen die als aanvulling op 50 dienen.
Z2N schreef:De voorgestelde lijnen: (linkje)
*U-link Lichtgroen: 50/51 bundel Utrecht C - Zeist - Veenendaal
*U-link Oranje: 37-51 Maarssen - Leidsche Rijn - Utrecht C - Zeist
*U-link Blauw: lijn 28 Vleuterwijde - Utrecht C - De Uithof
*U-link Paars: P+R Westraven - Zeist - Amersfoort
*U-link Donkergroen: lijn 77 Nieuwegein - Utrecht C - Bilthoven
*U-link Rood: lijn 41 Utrecht C - Wijk bij Duurstede
*U-tram Nieuwegein/IJsselstein - Utrecht C - De Uithof
Het lijkt me voor de hand liggender als oranje een combinatie van 37 met in elk geval 53 is (en allicht ook 52, die vormt nu al een hoogfrequente as samen met 53). Immers komen die lijnen ook weer los te liggen omdat Wijk bij Duurstede al U-Link rood wordt.
Dat past ook beter omdat 51 (en 251) meer voor de hand liggend zijn in de lichtgroene as aangezien dat de oorspronkelijke vervangers van de spitsverdichting op lijn 50 waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Ferdinand schreef: (..) Wellicht dat bus 50 een eigen rijstrook krijgt in Doorn. Dat dorp blijft een knelpunt.
(..)
Tja, de hoofdstraat in Driebergen is niet veel beter, toch?

Er is gewoon haast geen alternatief voor de N225.. in de dorpen zelf is niet echt ruimte voor verbreding. Wil je dat, zal er toch wat natuur aan moeten geloven (ringweg..) en dat licht wel gevoelig in dat nationale park.. (A)

~~~~~~~
Het zal een mooi sausje zijn.. wat samenvalt met de nieuwe bussen. Maar ook zonder een 'link' kan men natuurlijk de frequentie aanpassen of routes optimaliseren.. *bus*
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Opvallend vind ik vooral de mededeling van een proactieve verkeersleiding (hadden we zoiets al op busgebied in Nederland?) en financiële speelruimte die is geoormerkt voor strategische reserve voor de dienstuitvoering.

Verder ontkom je niet aan nog meer infrastructurele maatregelen voor het busvervoer als je echt serieus werk wilt maken van hoogfrequente en betrouwbare lijnen op corridors. Er liggen er nu natuurlijk al genoeg met nog eentje in de maak (busbaan Transwijk) maar op bepaalde plekken sta je inmiddels standaard tussen al het particuliere blik in de ellende, en dat is juist wat je niet wilt.

Aan de andere kant: de voorgestelde verbindingen kennen al een vrij optimale lijnvoering met hoge frequenties. Van alleen een ander kleurtje wordt zo'n lijn niet veel beter.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Meltrain schreef:Nog meer kleurtjes. *O*
Op Utrecht Centraal hebben we al: geel, lichtblauw, groen, rood-wit, groen-wit en donkerblauw. :')
Het wordt één grote regenboog op utca centraal, alsof de blob even langsgeweest is. De gele u-ov bussen, kleurrijke koppen van de dmg bussen, oude (en nieuwere) arriva barrels in verschillende huisstijlen, rood/witte syntus bussen en brabantliners en alle andere randverschijnselen die ik nog mis plus de nieuwe u-link dinkietoys.

Verder eigenlijk wel vreemd dat de lijnen 12 22, 60 & 61 niet in het u-link concept meegenomen zijn. Volgensmij komen deze dichter in de buurt van "metrokwaliteit" dan de aangemerkte lijnen.
Overigens ben ik helemaal voor hoor, maar ik zie bij sommige lijnen maar weinig wat nog echt verbeterd kan worden. Lijn 28 rijdt al volledig op vrije busbaan, met verkeerslichtbeïnvloeding, lange busen en een hoge frequentie. Afgezien van het integraal uitvoeren met dubbelgeledes zodra de tram rijdt en een nieuw likje verf vraag ik me af wat er hier nog gedaan kan worden.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Z2N »

De doorstroming van de 28 is nog niet echt optimaal in het centrum, als ik zie wat in steden als Parijs kan en bij Wittevrouwen of Neude gebeurt zijn er nog minuten te winnen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Mdk schreef:Verder eigenlijk wel vreemd dat de lijnen 12 22, 60 & 61 niet in het u-link concept meegenomen zijn. Volgensmij komen deze dichter in de buurt van "metrokwaliteit" dan de aangemerkte lijnen.
De tram staat wel op het kaartje als "U-Link geel", ze zullen wel geen zin hebben de trams weer over te moeten gaan spuiten :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

:?
Z2N schreef:De doorstroming van de 28 is nog niet echt optimaal in het centrum, als ik zie wat in steden als Parijs kan en bij Wittevrouwen of Neude gebeurt zijn er nog minuten te winnen.
Het zou sneller kunnen, maar door de beperkte ruimte, het belang van de fietsroute daar en de enorm hoge hoeveelheid bussen die er door gedouwd moet worden kan je m.i. niet veel zonder een soort bustunnel onder de binnenstad door te bouwen.

Watvoor methoden gebruiken ze in Parijs dan die op dit stuk toegevoegde waarde zouden hebben?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Stoplichten die beter anticiperen op het aankomen van de bus, en dus voor een 'groene golf' zorgen. Dat is prima haalbaar, de capaciteit van het wegennet wordt namelijk niet slechter maar anders ingevuld. Op het bochtje Biltstraat->Kruisstraat verlies je vaak een minuut door de stoplichten, terwijl je zou verwachten dat terwijl de bus op de halte staat de stoplichten ingesteld worden op een vertrek in x seconden. Daarbij aansluitend zouden de stoplichten bij de Wittevrouwensingel ook al ingeseind kunnen worden. Hetzelfde verhaal rond het Vredenburg / Smakkelaarsveld, er zijn systemen die op basis van de aankomende bussen de meest optimale verwerking van het verkeer kunnen berekenen.

Het voorbeeld van Parijs, de TVM, gebruikt soortgelijke systemen om binnen een stedelijke setting een gemiddelde snelheid te halen die op kan lopen tot meer dan 25 km/h. De 28 haalt tussen CS en WKZ op zijn best 19 km/h, in de spits terugzakkend tot 15 km/h.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

1 april?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Er zullen vast slimmere systemen beschikbaar zijn voor doorstroommanagement dan op dit moment in gebruik zijn, maar ik heb een heel sterk vermoeden dat door de bizarre frequentie van de bussen op het stuk Vredenburg - Biltstraat het inherent is dat elke bus op zijn minst een paarinutenbwachttijd bij stoplichten oploopt. Je kan er simpelweg geen kruisend verkeer (zoals bij de lucasbrug) tussendoor proppen zonder onmiddelijk al een busfile te hebben. Voeg daar alle voetgangers, foetsers en andersgewielden aan toe en zelfs met volledig autonome auto's en bussen moet je stil staan. Ik vraag me af hoeveel winst daar realistisch te behalen valt. Maargoed wie weet is er ook wel veel meer te behalen dan ik voor mogelijk houd. Je schijnt beter in de cijfers te zitten dan ik.

Ik ben erg benieuwd wat ze concreet gaan doen, niet alleen voor lijn 28 maar alle andere lijnen die over die corridor rijden.
Bij twijfel altijd klagen
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ik mag toch hopen dat "groen" niet van Wageningen naar Veenendaal gaat rijden :lol:
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

^^neuh, dat wordt een wit-rood pendellijntje met Roséro's tussen Elst (ut) en Wageningen.

:wink:
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Denk dat dit ook is gedaan met het oog op de nieuwe concessie, want daar zitten ook nog wat kanshebbers bij (3-120, 9-102) die samen best eens U-link zouden kunnen worden lijkt me.

Het is logisch want U-OV rijdt nauwelijks lijnen daar, maar het valt me toch op dat er niks rijdt over Busbaan Transwijk e.d. :')
Dan besteed je jaren aan het aanleggen van een busbaan door de stad, gebruik je hem niet voor je HOV-concept.

Gaan ze trouwens nog de lijnnummers veranderen, zoals ze in Groningen hebben gedaan? Op de plaatjes staat o.a. lijn 73 naar Maarssen, dus dat lijkt erop dat of alles in de 7x wordt gegooid, of ze doorgaan met hun 'normale' nummering. Denk zelf dat het de lijnen ten goede zou komen als er lage nummers of tientallen op komen, maar ik weet niet of dat gaat gebeuren.
Laatst gewijzigd door Cas op vr 15 mar 2019, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Goeie vraag, de lijnnummers zijn namelijk al ingedeeld op bestemming. Zo rijden bijv alle 20 en 30 lijnen naar de uithof.
Enerzijds voelt het logisch, alle hov lijnen in een cluster gooien, anderzijds hebbje dan een apart clubje die het bestaande systeem negeren, en daarbij vermoedelijk ook geen bestemmingskleuren meer gebruiken, maar lijnkleuren.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Qbuzz heeft inderdaad al enkele jaren geleden het idee geppperd om meer doorgaande lijnen te creëren. Deze zouden dan een lijnnummer in de 7x-reeks moeten krijgen. 73 is dan het meest logische nummer voor een lijn tussen Maarssen en Zeist.
De 2x en 3x-reeks is inderdaad bedoeld voor de lijnen naar het Science Park, maar dat is nu nog niet volledig het geval.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Ik denk sowieso dat het bestemmingskleuren-idee hiermee de prullenbak in gaat: zowel bestemmingskleuren als lijnkleuren in een concessie wordt veel te verwarrend.

Qua lijnnummering moet er eigenlijk alleen nog iets worden gedaan aan 37/38 (er is geen categorie voor Maarssen, dus doorkoppeling dan maar?), 71/72 (Naar de uithof-reeksen, bijvoorbeeld 33 en 34) en 24 (Kan best 209 worden of iets in die richting, is toch een spitslijn), dan is praktisch alles ingedeeld.
Je zou wel eventueel die midibusjes enzo uit de 1x-reeks kunnen gooien voor U-link, aangezien zo'n laag cijfer voor mijn gevoel een veel 'belangrijkere' buslijn impliceert dan ze eigenlijk zijn. Ik snap dat het wel stadslijnen zijn, maar toch. Ze passen naar mijn mening meer in de 11x/12x-reeks.
Denk alsnog wel dat ze gewoon de nieuwe doorgaande lijnen in 7x proppen en de rest dan als 41 enzo houden voor U-link, overigens.
請勿靠近車門
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Via deze link (http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/173) lees ik dat de nieuwe 15-meter bussen van U-OV Setra bussen zullen worden die i.i.g. op lijn 41 zullen gaan rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Opvallend dat men het in de adviesaanvraag over 41 met koppeling aan 52/53 heeft, da's nogal anders dan de gepresenteerde U-Link plannen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Milco »

Nergens staat dat de bussen in dienst komen tegelijk met de introductie van U-link. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5257
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Het viel te verwachten dat het Setra zou worden. Alleen vraag ik me af of ze bij het Rocov wel hebben opgelet wat voor bussen ze hebben geschouwd en of ze de juiste informatie hebben meegekregen. :X :lol:
Rocov schreef:Qbuzz gaat elektrische bussen van 15 meter lengte aanschaffen. We hebben het interieur van een 12 meter elektrische Setrabus geschouwd. (...) We adviseren bij de aanschaf van de 15 meter elektrische bussen het interieur aan te laten passen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten