Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Roeland »

De provincie heeft de uitgangspunten voor het vervoerplan 2023 online gezet.
https://www.stateninformatie.provincie- ... Syntus.pdf
https://www.stateninformatie.provincie- ... n-2023.pdf
Het aantal DRU's blijft vooralsnog gelijk en er ligt een onderzoeksopdracht OV Vijfheerenlanden (vooral rond Ameide).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Daniel schreef: vr 04 mar 2022, 06:18 Door uitval rijden in de provincie Utrecht veel minder elektrische bussen dan afgesproken
UTRECHT - Het gaat niet goed met de inzet van elektrische bussen in de provincie Utrecht. Dat blijkt uit gegevens die RTV Utrecht heeft opgevraagd bij het provinciebestuur. Veel elektrische bussen vallen uit door storingen. Op sommige lijnen moeten in de winter de elektrische bussen massaal worden vervangen door exemplaren op diesel. Het slechtst doet lijn 73 Maarssen – Zeist het, in november vorig jaar reed slechts 20 procent van de bussen op die lijn elektrisch, terwijl hij eigenlijk 100 procent elektrisch moet worden uitgevoerd.
De percentages waar we ons hier over verbaasden blijken percentages van de geplande elektrische kilometers op de betreffende lijnen te zijn geweest. Dat alles wordt toegelicht in deze memo van de provincie Utrecht waarin ook alle achterliggende cijfers staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Roeland »

Wat dat betreft komt het niet zo gek uit dat veel aanbestedingen enkele jaren zijn uitgesteld.
Liever eerst op beperkte schaal oefenen met E-bussen, en de kinderziektes oplossen, en dan pas grootschalig inzetten.
Lijkt mij beter dan het massaal inzetten van nieuwe stekkerbussen in nieuwe concessies, zoals die haperende BYD's in IJssel-Vecht.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door tsov »

Maar waarom hoor je dan nauwelijks drama-verhalen uit AML? Daar rijdt toch inmiddels ook een groot deel van het wagenpark elektrisch in de rondte.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Roeland »

Wellicht omdat de zero-instroom in AML toch wat geleidelijker gaat dan in IJssel-Vecht?
En misschien speelt ook mee, dat in AML de afgelopen jaren veel R-netlijnen minder vaak reden, waardoor er meer bussen beschikbaar waren. Als 20% van de bussen uitviel, en ook 20% van de ritten door Corona afgeschaald was, kon je nog steeds de overgebleven ritten elektrisch rijden.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door tsov »

Klinkt als een goede reden, in IJssel-Vecht was er natuurlijk 0 back-up, terwijl Connexxion in AML nog wel een blik diesels kon opentrekken.
Maar ik kan me, ook uit andere concessies, toch niet aan de indruk onttrekken dat de VDL's iets minder gedoe geven dan de BYD's...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Roeland schreef: ma 04 apr 2022, 15:49 De provincie heeft de uitgangspunten voor het vervoerplan 2023 online gezet.
https://www.stateninformatie.provincie- ... Syntus.pdf
https://www.stateninformatie.provincie- ... n-2023.pdf
Het aantal DRU's blijft vooralsnog gelijk en er ligt een onderzoeksopdracht OV Vijfheerenlanden (vooral rond Ameide).
Ben wel benieuwd wat ze voor Ameide weer gaan verzinnen als avondbediening.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door teun »

Naar mijn indruk valt de schaal van het probleem mee, de Ebusco's vallen vooral uit de de vervanging van de verwarming, dat lijkt me dus geen structureel probleem. Van de Heuliezen is het wel opvallend dat ze het nu weer nèt in het najaar minde gaan doen, maar die komen echt maar op het randje onder de norm uit nu, kan me voorstellen dat ze die over een vol kalenderjaar nog best halen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

StefanRijnhoutjes schreef: vr 01 apr 2022, 14:54 Ineens zie ik Pouws Tribus 4385 weer op de dienst na 2 jaar, is dit weer echt dat busje of is het systeem in een ander busje verplaatst, want ik dacht dat de 4385 naar Tcr was gegaan met nummer 1178.
De 4385 is nu dit busje.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Bartjk »

Qbuzz rijdt dit jaar weer extra bussen tijdens Koningsnacht. Wat minder uitgebreid dan voorgaande jaren. De volgende lijnen worden gereden:

728: Utrecht – Leidsche Rijn – De Meern – Vleuten
731: Utrecht – Leidsche Rijn – Maarssenbroek – Maarssen
732: Utrecht – De Bilt – Zeist-Vollenhove – Zeist-Centrum – Zeist-West
741: Utrecht – Bunnik – Odijk – Werkhoven – Cothen – Wijk bij Duurstede
747: Utrecht – Houten
771: Utrecht – De Bilt – Bilthoven
772: Utrecht – Nieuwegein-Galecop – Nieuwegein-Batau – IJsselstein
774: Utrecht – Nieuwegein-Jutphaas – Nieuwegein-Fokkesteeg – Vianen

De lijnen stoppen niet binnen Utrecht zelf en rijden tussen 1:00u en 4:00u elke 20 of 30 minuten. Volgens de site van U-OV gaat Syntus ook de lijnen N7, N8, N20 en N50 rijden. Maar deze heb ik nog niet terug kunnen vinden in OV-Info. Ze staan wel op onderstaande kaart:

Afbeelding

Meer info is te vinden op de site van U-OV: https://www.u-ov.info/meer-qbuzz/nieuws ... uisbrengen
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Pascal1998 »

Ondertussen is men bij de trams sinds half maart op de zaterdag begonnen met het testen van de doorkoppeling Utrecht CS Jaarbeursplein naar CS Centrumzijde, wij hadden hier op het forum langere tijd het vermoeden dat als de tram niet doorrijd naar Science Park / De Uithof, dat men de overloopwissel tussen CS Centrumzijde en Vaartsche Rijn zou gaan gebruiken. Nu ben ik via de FB groep van de Utrechtse tram ook echt definitief achter. We zaten met dat vermoede helemaal goed, sinds dat de zaterdaagse testritten worden gereden rijdt de tram inderdaad half door naar Vaartsche Rijn om daar te kunnen keren. Dit zal ook gaan gebeuren in de Zaterdag en Zondag dienstregeling, wanneer de doorkoppeling een feit is.

Dan nog de buitendienststelling van Nieuwegein, vanaf donderdag gaat ook daar getest worden ‘s nachts, over het gehele traject vanaf Science Park tot aan Nieuwegein/IJsselstein Zuid

Het betreft de volgende nachten:

Donderdag 21 april op Vrijdag 22 april van 00:00 tot 06:00
Vrijdag 22 april op Zaterdag 23 april van 00:00 tot 06:00
(Reserve) Maandag 25 april op Dinsdag 26 april van 00:00 tot 06:00
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Casper »

Ook het concept vervoerplan van Qbuzz staat nu online, de enquete erover is tot 16 mei open.
Laatst gewijzigd door Casper op do 21 apr 2022, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Bartjk schreef: di 19 apr 2022, 14:27 Qbuzz rijdt dit jaar weer extra bussen tijdens Koningsnacht. Wat minder uitgebreid dan voorgaande jaren. De volgende lijnen worden gereden:

728: Utrecht – Leidsche Rijn – De Meern – Vleuten
731: Utrecht – Leidsche Rijn – Maarssenbroek – Maarssen
732: Utrecht – De Bilt – Zeist-Vollenhove – Zeist-Centrum – Zeist-West
741: Utrecht – Bunnik – Odijk – Werkhoven – Cothen – Wijk bij Duurstede
747: Utrecht – Houten
771: Utrecht – De Bilt – Bilthoven
772: Utrecht – Nieuwegein-Galecop – Nieuwegein-Batau – IJsselstein
774: Utrecht – Nieuwegein-Jutphaas – Nieuwegein-Fokkesteeg – Vianen

De lijnen stoppen niet binnen Utrecht zelf en rijden tussen 1:00u en 4:00u elke 20 of 30 minuten. Volgens de site van U-OV gaat Syntus ook de lijnen N7, N8, N20 en N50 rijden. Maar deze heb ik nog niet terug kunnen vinden in OV-Info. Ze staan wel op onderstaande kaart:

Afbeelding

Meer info is te vinden op de site van U-OV: https://www.u-ov.info/meer-qbuzz/nieuws ... uisbrengen
De lijnen van Syntus staan er nu wel op
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Utrechts openbaar vervoer verandert vanaf 11 december
De dienstregeling 2023 voor het Utrechts openbaar vervoer die 11 december 2022 ingaat, biedt reizigers belangrijke pluspunten. Zo komt er voor inwoners in Vijfheerenlanden in de avonduren opnieuw een vaste buslijn naar Ameide en gaan bij voldoende personeel de nachtbussen weer rijden in de provincie Utrecht. De provincie Utrecht zorgt ook in 2023 ervoor dat het openbaar vervoer op peil blijft. Daarmee willen we zoveel mogelijk reizigers verwelkomen in de tram en bus. Dit betekent dat de bussen en trams in de regel even vaak blijven rijden en zoveel mogelijk over dezelfde route.

Dit blijkt uit het vervoerplan van U-OV voor de dienstregeling 2023 dat door het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht is vastgesteld. Het openbaar vervoer in de provincie Utrecht klimt langzaam maar zeker uit een diep dal. Nu er geen beperkingen meer zijn als gevolg van corona komen er steeds meer reizigers terug. Maar het zal nog geruime tijd duren voordat de bezetting van de bussen en trams terug is op het oorspronkelijke niveau. Uitbreiding van het aanbod van ritten is nu niet te betalen. Wel wil de provincie Utrecht vasthouden aan het huidige bedieningsniveau en zo flexibel mogelijk inspelen op de behoeften en aanbod van reizigers.

Met die uitgangspunten in gedachten zijn dit voorjaar voorstellen gemaakt voor het stedelijk en regionaal OV in 2023. Op sommige lijnen was het voorstel routes aan te passen waardoor de reiziger een kortere reistijd krijgt. Er waren ook voorstellen om bestemmingen beter bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. Na raadpleging van gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en meer dan 1100 reizigers die hebben gereageerd op de reizigersenquête heeft het dagelijks bestuur van de provincie besloten om de definitieve plannen voor de dienstregeling 2023 vast te stellen. Naar aanleiding van de consultatie is besloten om bij voldoende personeel de nachtbussen weer te laten rijden volgend jaar.

De belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling van U-OV voor 2023 zijn:

* Ameide (gemeente Vijfheerenlanden) krijgt in de avonduren opnieuw een vaste buslijn. Lijn 94 rijdt daarmee zeven dagen per week één keer per uur tussen Ameide en busstation Vianen Lekbrug, waar lijn 94 een directe aansluiting geeft op lijn 85 van/naar Utrecht.
* Lijn 12 rijdt in Maarssen niet meer door de wijk Zandweg-Oostwaard. De reistijd tussen Maarssen-Dorp en Utrecht wordt hierdoor verkort. Op de nieuwe route stopt lijn 12 extra bij de nieuwe halte Sweserengseweg aan de oostelijke rand van Zandweg-Oostwaard. Bij drie haltes in Zandweg-Oostwaard die vervallen als gevolg van de routewijziging kunnen reizigers gebruik gaan maken van U-flex, een bus die op afroep rijdt en vooraf wordt besteld. Zie https://www.u-ov.info/reizen/u-flex
* Kasteel De Haar wordt in het weekend weer beter bereikbaar met de bus. Naast de bestaande lijn 127 gaat lijn 111 op zaterdag en zondag overdag elk half uur rijden. Lijn 111 biedt een rechtstreekse verbinding tussen station Vleuten en Kasteel De Haar. Deze wijziging is al ingegaan vanaf mei 2022 vanwege de snelle groei van het aantal bezoekers van Kasteel de Haar.
* Op de Stadsbaan-Zuid wordt ter hoogte van de wijk Rijnvliet in Utrecht een nieuwe halte in gebruik genomen voor lijn 10 en 48. Rijnvliet krijgt hierdoor een betere verbinding met Leidsche Rijn Centrum.
* Als gevolg van werkzaamheden in Leidsche Rijn Centrum gaat lijn 28 richting Vleuterweide een langdurige omleiding rijden tussen NS station Leidsche Rijn en halte Korianderstraat. De halte Centrumboulevard vervalt daardoor in de richting van Vleuterweide.
* De bussen op lijn 41 tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht gaan in de zomer- en kerstvakantie tijdens de ochtendspits minder vaak rijden en bedienen de haltes dan elke 10 minuten i.p.v. elke 7,5 minuut.
* In Odijk wijzigt de route van lijn 43. Tussen halte Rijnseweg en Odijk-Zuid wordt voortaan via de Singel-Noord en Singel-West gereden, in plaats van via de Esdoorn en Sint Nicolaaslaan.

Definitief vervoerplan 2023
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door MdJ »

-Lijn 111 rijdt inderdaad inmiddels al, met een midibus in omloop met lijn 29 in het weekend.
-Lijn 28 rijdt sinds april 2022 al de genoemde omleiding via Parijsboulevard-Grauwaartsingel richting Vleuterweide. Tussen de Grauwaaetsingel en de busbaan is een doorsteek gemaakt.
Bij twijfel: gebruik beton.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Durashift »

Ik hoorde vanochtend op BNR dat dadelijk twee weken gratis reizen met de tram wordt aangeboden. Vanwege alle ongemakken in de afgelopen tijd.

De presentator (Meindert) zag al drommen mensen opééngepakt in de tram staan.. in een periode dat een zeker griepvirus mogelijk weer vat op het maatschappelijk leven probeert te krijgen. Hij vond het duidelijk geen slim idee om meer reizigers aan te trekken in een risicovolle (gezondheids) periode.. ;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Die kent de tram dan zeker niet, volle trams zijn sinds september dagdagelijkse praktijk in de spitsuren. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Roeland »

Daniel schreef: wo 14 sep 2022, 21:56 Utrechts openbaar vervoer verandert vanaf 11 december
Is er ook al een definitief vervoerplan van Syntus bekend?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zou er wel moeten zijn gezien PS het vastgesteld heeft, maar kon het in het stateninformatiesysteem nog niet vinden. Het zit ook niet bij de recente stukken van de statencommissie mobiliteit waar het vaak wel terug te vinden is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Hij is te vinden op de site van Syntus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ah nu wel, gisteren nog niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Milco »

Daniel schreef: wo 14 sep 2022, 21:56 * Ameide (gemeente Vijfheerenlanden) krijgt in de avonduren opnieuw een vaste buslijn. Lijn 94 rijdt daarmee zeven dagen per week één keer per uur tussen Ameide en busstation Vianen Lekbrug, waar lijn 94 een directe aansluiting geeft op lijn 85 van/naar Utrecht.
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar in het vervoerplan dat op de website van U-OV staat lees ik juist dat de korte ritten tussen Ameide en Vianen het lijnnummer 90 krijgen. Zal het dan een constructie worden dat deze ritten door U-OV worden uitgevoerd met wellicht kleine busjes van Pouw? Dan zou er best een koppeling met lijn 65 kunnen komen bedenk ik mij.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Volgens mij stond 'ie in het concept plan als lijn 94 vermeld, dus één van beide is fout.
Ameide is provincie Utrecht, dus sowieso een U-OV lijn op dat kort traject. Net als voor de opheffing.
En koppelen aan 65 ligt dan idd voor de hand gezien de midibusjes en het feit dat 65 verder nergens aan gekoppeld zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Er wordt op lijn 11 nu sochtends een versterkingsrit gereden door Uov zelf met een Mercedes Benz Citaro (g). Met een vertrek van iets voor 8 uur.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: do 15 sep 2022, 18:00 En koppelen aan 65 ligt dan idd voor de hand gezien de midibusjes en het feit dat 65 verder nergens aan gekoppeld zit.
Ik wist niet dat lijn 65 (soms) met midibusjes rijdt. Wanneer is dat het geval?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten