Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Bericht door n-evo »

Doornroosje schreef:Het is een ouder topic, maar relevant omdat het enkelspoor inmiddels is gerealiseerd.

En ik denk dat die levensgevaarlijk is gerealiseerd:

-Fietsers die langs het enkelspoor rijden, hebben maar weinig veiligheidsruimte tussen tram en fiets.
-Daar bovenop komt dat tegemoetkomende trams, vanaf de fietser gezien, bij het binnentreden van enkelspoor, vanaf links helemaal naar rechts zwalken, en nog snel ook.
-De situatie lijkt nu op de Leidsestraat, maar dan met veel sneller, lomper en kwetsbaarder verkeer.
-De belijning is zeer slecht.

Wat denken jullie?
Ik fiets met enige regelmaat door de Ferdinand Bol en ben juist blij dat de trambaan niet verhoogd ligt. Ik moet vaak uitwijken over de trambaan om langzaam rijdende fietsers in te halen of omdat er bijv. een vrachtwagen staat te laden en lossen. Een verhoogde trambaan zou een gevaarlijke beperking vormen omdat deze de mogelijkheid tot uitwijken wegneemt.

De trambaan in de Koninginneweg (lijn 2) ligt ook al sinds jaar en dag gelijkvloers en erg dicht op het fietspad. Volgens mij nog veel dichter op punten. Dat gaat over het algemeen ook goed. Voor zowel fietsers als trambestuurders is het een kwestie van goed opletten. Er staan in beide straten duidelijke markeringen op de weg en ook aan de rails zie je dat de tram dichtbij kan komen. Daar zul je rekening mee moeten houden.

Om maar even te herhalen wat ik ook al schreef op wijnemenjemee.nl
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Bericht door Vinny »

Dit is ook een leuke:
https://goo.gl/maps/ZCP4vvNcVjH2

Na de reconstructie is de Utrechtsestraat qua opzet gebleven: Een bidirectionele middenstrook voor zo'n beetje alle verkeersdeelnemers legaal te gebruiken. In principe is dit gebruik al sinds de jaren '70 aan banden gelegd, maar vanwege de bevoorrading van de winkels in genoemde straat is het de enig mogelijke inrichting (tenzij je er een voetgangersgebied van wil maken waarbij bevoorradingsverkeer in tijdvensters gedoogd wordt). De veiligheidsjihad moet zich maar een beetje verbijten - volgens mij werkt dit zo prima. En anders is het gewoon een stukje eigen verantwoordelijkheid. Trams komen hard aan als je niet oplet als fietser... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Dus daar mag ik gewoon inhalen? Dacht dat dat niet meer voorkwam in Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Bericht door Suus »

Het is alleen niet van Belgische proporties, als je dat had gehoopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik vind de inrichting van de Ferdinand Bolstraat juist erg goed gelukt. Het is een populaire fietsroute geworden en een levendige winkelstraat. Zonder enkelspoor was het nooit gelukt om én ruime fietspaden én fatsoenlijke stoep te realiseren. Het stukje is kort genoeg dat het nauwelijks beperking in de dienstregeling geeft.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Bericht door Durashift »

Welkom, Doornroosje. :pos:
Doornroosje schreef: (..)
Dat jij het niet relevant vindt betekent niet dat anderen dat niet vinden.
Precies. Ik heb dit topic nu pas leren kennen en ben wat wijzer geworden over o.a. werking en voorrang'regels' bij inloopsporen. :)

@Suus: volgens mij geven de meeste (snor)fiets gebruikers in A'dam weinig om wegdeksignalisatie. :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 160 gasten