Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

De gemeente Haarlem heeft instemmend gereageerd op het vervoerplan 2022:
https://gemeentebestuur.haarlem.nl/best ... agen-1.pdf
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Frank93 »

Er is iets meer informatie bekend over het veranderende lijnennet rond Beverwijk. Iets wat zeker is (wat blijkt uit het vervoerplan van NHN) is dat lijn 73 naar station Castricum gaat rijden. Er rijdt geen lijn van Haarlem-IJmond meer door naar de Soomerwegh.

Lijn 71 gaat voortaan elk half uur naar station Uitgeest rijden. Lijn 73 rijdt vanaf Heemskerk Centrum de route van de huidige lijn 79 naar station Castricum.

Verder heb ik gehoord dat er een lijn 75 komt die vanaf station Beverwijk een stuk van de huidige lijn 79 overneemt en naar Wijk aan Zee gaat rijden. Het lijkt er dus op dat lijn 79 helemaal gaat verdwijnen en de haltes door andere lijnen bediend gaan worden.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door FlyingHollander »

Kunnen we dit nog ergens nalezen? Ik mag hopen dat er een kwartierdienst blijft naar Uitgeest, bv door doortrekken van de 74.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Frank93 »

Het gedeelte over lijn 71/73 is te lezen in het vervoerplan 2022 van Noord-Holland Noord. Via google is het document te vinden. De frequentie naar Uitgeest wordt 2x per uur.
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door JcJay »

Heb t vervoerplan nog niet gelezen (/gevonden), maarre kan ik uit de berichtgeving opmaken dat de 73 welk elk kwartier blijft rijden tussen Haarlem Schalkwijk-Beverwijk en daar (zoals nu) 2x per uur door gaat als lijn 71 naar Uitgeest en 2x per uur naar Castricum door gaat als lijn 73, zodat er dus een rechtstreekse bus Haarlem Schalkwijk-Castricum gaat komen :?: :shock:
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Frank93 »

Als lijn 73 ook naar Schalkwijk blijft rijden is dat wel het geval ja :Y
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door JcJay »

Nu ik erover nadenk zal t qua kilometers niet zoveel schelen of de 73, komende uit Schalkwijk, gaat eindigen in Uitgeest of Castricum.

Ben benieuwd wat t gaat worden met die '75/79' en hoe ze Wijk aan Zee met de route van de huidige 79 door Beverwijk gaan samenvoegen. Als de 75 op station Beverwijk begint, dan een stuk van de 79 pakt om daarna door te rijden naar Wijk aan Zee, betekent dat dat een ritje naar Wijk aan Zee langer en duurder gaat worden... Had t altijd logischer gevonden om de huidige route van de 78 om te leggen van Wijk aan Zee via Velsen Noord (N197-Wenckebachstraat-Stratingplantsoen-Wijkerstraatweg) naar station Beverwijk en dan een koppeling aan de 72 en/of 79 richting Heemskerk. We shall see.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Frank93 »

Alle wijzigingen uit het vervoerplan van NHN gaan niet door. Dat geldt dus waarschijnlijk ook voor de routewijziging van lijn 73 die daarin vermeld werd.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daan! »

Toch wijzigingen voor HIJM:

Lijn 79 (Beverwijk - Heemskerk - Castricum) verdwijnt helemaal. Andere bussen (73, 74, en 74) nemen delen van de route over.

Bus 73 rijdt voortaan niet meer vanuit Uitgeest, maar vanaf intercitystation Castricum via het centrum van Heemskerk naar Beverwijk en vervangt op dat gedeelte lijn 79. Vanaf Beverwijk blijft de route naar Velserbroek wel bestaan.

Op traject Uitgeest - Castricum gaat lijn 71 rijden. Deze lijn krijgt twee extra haltes in Heemskerk: Breedslaglaan en Goudvink. Bus 71 rijdt voortaan ook op zondag.

Nieuw is lijn 75, een extra bus van Beverwijk naar Wijk aan Zee. Die volgt een andere route dan lijn 78, waarvan Connexxion de frequentie halveert naar een uurdienst.

Bedrijventerrein De Trompet in Heemskerk-Noord krijgt op doordeweekse dagen in de spits een directe verbinding met het station van Beverwijk (lijn 72). Door de koppeling met lijn 74 (IJmuiden - Heemskerk) in het centrum van Heemskerk is De Trompet ’ook bereikbaar vanuit andere wijken’ in Beverwijk en Heemskerk, meldt Connexxion.

Voortaan gaan twee buslijnen in het weekend De Bazaar aandoen. Dat worden lijn 72 vanaf station Beverwijk en lijn 76 uit IJmuiden. Zo blijft er elk half uur een bus gaan naar de koopjeshallen.


Lijn 76 uit IJmuiden, daarvan betwijfel ik of het klopt. Op het plaatje bij het artikel gaat lijn 76 uit Beverwijk rijden.

De vervoerder handhaaft vooralsnog ’de 95 procent-dienstregeling’, ingevoerd in coronatijd. ,,Dat verandert niet - nog niet. We rijden straks nog evenveel uren als in het begin van dit jaar. Al hopen we dat de reizigersgroei zo gaat toenemen dat we terug kunnen naar de reguliere dienstregeling. Zij het dat de huidige coronamaatregelen daar niet bij helpen.’’

IJmuider Courant
Connexxion
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

En de nieuwe lijnennetkaart staat al op de site van CNX:
https://www.connexxion.nl/nl/onze-route ... ijnfolders
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door JcJay »

Hmz... neem aan dat de 73 tussen Beverwijk-Castricum en 74 tussen Beverwijk en Heemskerk overdag 2x per uur rijden om en om in een 15 min dienstregeling over t gezamenlijke deel over de Alkmaarseweg? Als ik naar de huidige situatie kijk, vraag me serieus af of de reizigersaantallen dermate hoog zijn op de Alkmaarseweg dat t noodzakelijk is om er 3 lijnen / 5 bussen per uur per richting overheen te laten rijden (73, 74 en 75 1x pu)... :roll:
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Tja, ik heb ook zo m'n twijfelingen bij deze "verbeteringen". De 72 en de 75 krijgen wel heel merkwaardige routes...
Is die kwartiersdienst in de spits op IJmuiden - Beverwijk op lijn 74 trouwens wel nodig?
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door YSH »

Vooral de 75 lijkt me een gekke route die voor niemand echt interessant is. Zeker voor Wijk aan Zee is een bus die er twee keer zo lang over doet om op het station/centrum te komen een flinke achteruitgang. Vraag me ook af hoe de verdeling bij vertrektijd in Wijk aan Zee dan is, of de bus rijden daar niet netjes elk half uur, of heeft een van de bussen geen aansluitingen op het station op de andere bussen & de trein?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Milco »

Misschien sluit de 75 aan op de trein richting Uitgeest en de 78 richting Haarlem (of andersom)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door YSH »

In de nieuwe dienstregeling rijden de Sprinters richting Hlm om 28/58 en richting Amr 02/32, daar moet met één buslijn toch wel een aansluiting te plannen zijn.
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door JcJay »

Heb zo t idee dat de 75 ook 1x per uur gaat rijden en dat die dan gekoppeld is aan de 78 in Beverwijk of in Wijk aan Zee (of aan één van de andere lijnen 72/74 spits) als dat zo uitkomt qua rijtijd. Twee keer per uur lijkt me een beetje veel voor die lijn/route. Kan er nog steeds niet bij dat er 3 lijnen met 5 of 6 bussen per uur per richting over de Alkmaarseweg gaan rijden...

Ook opvallend is dat de 72 vanaf station via de meubelboulevard (non-stop doordeweeks, in t weekend met een rondje Bazaar) naar de Broekpolder gaat rijden, waarmee de Oranjebuurt zonder bus komt te zitten. Ik ga er maar vanuit dat het aantal reizigers daar de afgelopen jaren sterk verminderd is dat t die routewijziging rechtvaardigt.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door YSH »

Connexxion geeft zelf iets meer uitleg.

De 75 en de 74 in Beverwijk-Heemskerk rijden 1x per uur, daarbij rijdt de 74 uit IJmuiden door als 75. Samen met de 73 blijven er dus 4 bussen per uur over de Alkmaarseweg. Dan zijn er met de 74 die 75 wordt, de 74 die 72 wordt en de 73 die 71 wel heel veel bussen die tijdens de rit op een andere lijn doorgaan. Ik hoop dat de reisplanners/reisinformatie en de reizigers dit een beetje snappen.

Met de haltes op de Alkmaarseweg en de haltes van de 71 bij Spoorsingel en Italiëlaan denk ik dat het huidige traject van de 72 door de Oranjebuurt ook wel redelijk is gedekt. Met de rondjes naar Bazaar, Europaplein en Trompet is het wel een gekke lijn die veel stukjes dubbel rijdt. Net als de 59 zal de 72 richting Beverwijk ook een rondje Beverhof moeten rijden vanaf het viaduct.
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door JcJay »

Mag dan hopen dat de 78 ook aan een andere lijn gekoppeld is... Als die lijn maar 1x per uur rijdt met 1 voertuig tussen Beverwijk-Wijk aan Zee, staat die bus meer stil dan dat ie rijdt.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Probleem is dat een rondje 78 (Beverwijk - Wijk aan Zee - Beverwijk) nu 25 minuten kost. Wanneer je de lus langs Heliomare eruit zou halen, zit je nog op 21 minuten.
Bij de nieuwe treintijden zou een bus idealiter rond .06/.36 op Beverwijk vertrekken en rond .23/.53 aankomen. Dan komt lijn 78 zo'n 8 minuten tekort (en bij een snellere route in Wijk aan Zee nog steeds 4 min.).
De doorgaande bussen (zoals de 73) zullen dan wellicht rond .06/.21/.36/.51 aankomen en rond .08/.23/.38/.53 vertrekken op station Beverwijk?

Dan moet je keuzes maken, bijv. alleen in 1 richting aansluiten op de trein (en rond 13 uur de drg met 5 min. verspringen). Nadeel is echter dat Wijk aan Zee een dubbele spitsrichting heeft: 's ochtends willen Wijkers overstappen op de trein, maar toeristen willen dan juist van de trein overstappen naar Wijk.
Een alternatief is, dat lijn 78 voor forensen aansluit op de spits-IC's, en voor toeristen op de sprinters.
Is al bekend op welke tijdstippen de spits-IC's op Beverwijk gaan halteren?

Het slechtste alternatief wat ik me kan bedenken is: dan maar de route 10 minuten langer maken, waardoor je alsnog "goed" op de trein aansluit. En daarvoor lijkt Connexxion nu te hebben gekozen...
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door YSH »

Roeland schreef: wo 10 nov 2021, 09:09Is al bekend op welke tijdstippen de spits-IC's op Beverwijk gaan halteren?
Richting Hlm :09 en :39 (maar soms paar minuten later, ik neem aan door goederentreinen), richting Amr :22 en :52.
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Vind het wel jammer dat er een aantal haltes en trajecten word opgeheven waardoor sommige wijken verstoken worden van het Openbaar Vervoer.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

YSH schreef: wo 10 nov 2021, 12:34 Richting Hlm :09 en :39 (maar soms paar minuten later, ik neem aan door goederentreinen), richting Amr :22 en :52.
Dan zou je de 78 om .07/.37 op station Beverwijk kunnen laten vertrekken, en om .02/.32 aankomen.
Om .07/.37 heb je dan een goede overstap vanaf de sprinters uit beide richtingen, en in de spits heb je dan een goede overstap op de IC's naar Haarlem.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Wat mij een beetje verbaast is die kwartiersdienst in de spits op lijn 74 (IJmuiden - Beverwijk). Is dat traject zo druk, dat je ieder kwartier een bus nodig hebt?
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daan! »

Er wordt alleen 4/u gereden tussen IJmuiden en Beverwijk. In Oud-IJmuiden zal de vier keer per uur niet nodig zijn denk ik. Maar ik heb onvoldoende zicht op hoeveel mensen er mee reizen tussen Plein 45 en Beverwijk. Ik kan me voorstellen dat met slecht weer scholieren er gebruik van maken.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

TheAgedGamerYt schreef: wo 10 nov 2021, 17:43 Vind het wel jammer dat er een aantal haltes en trajecten word opgeheven waardoor sommige wijken verstoken worden van het Openbaar Vervoer.
Gezien de geringe bezetting van de bussen de regio van Beverwijk en Heemskerk denk ik dat de impact van de sluiting van deze haltes niet zo groot zijn. Ik fiets vaak langs het stuk Laan der Nederlanden/Overboslaan/Vennelaan en ik heb er nooit in- of uitstappers gezien. Hoe het zit met het meest noordelijke stuk van de 74 weet ik niet zeker
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten