Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Volgens de wiki (link) rijdt lijn 3 in een vaste halfuursdienst van/naar IJmuiden, met daar in de spits nog versterkingsritten bij tussen Haarlem NS en het Delftplein of Velserbroek Centrum. Wat nieuwe lijnen/hogere frequenties betreft heb ik nog werkelijk geen idee, maar ik denk/vrees dat het een voortzetting van de status quo is, met de deprimerende frequenties op bepaalde lijnen die daarbij horen.

edit: incongruentie :X
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Pindatje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Ja ik denk ook wel dat het gewoon blijft voortzetten. Overigens de concessie loopt bijna af (3 jaar is best dichtbij). Krijgt Connexxion/Transdev gewoon een verlening of is er al begonnen aan een nieuwe aanbesteding door andere maatschappijen ?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Meestal wordt een aanbesteding niet "door andere maatschappijen" gedaan, maar door de provincie :)
Pindatje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Maar is er al een aanbestedingsprocedure begonnen of moet de Provincie daar nog aan beginnen?
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door April064 »

Hoewel er op dit forum mensen zijn die er meer vanaf weten, acht ik de kans groot dat er voor 2027 een nieuwe aanbesteding komt. Zover ik weet is die nog niet begonnen (Ik heb iig nog geen PvE of dergelijke documenten gezien), maar dat komt denk ik vanzelf wel, ze hebben immers nog 3 jaar voor een aanbesteding.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

Ik denk dat de aanbestedingsprocedure ergens in 2024 zal starten.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Pindatje schreef: zo 12 nov 2023, 17:58 Hallo allemaal,

Ik heb het busnet rond Haarlem altijd al wel interessant gevonden en ik toen kwam ik dit forum tegen, wat natuurlijk vrij interessant is!
Nu heb ik een vraag, wat brengt het OV in Haarlem e.o. in 2024? Komen er nieuwe buslijnen of hogere frequenties? Ik zelf vroeg mij altijd af waarom Lijn 3 van Haarlem NS naar IJmuiden een veel hogere frequentie heeft dan de andere richting, enig idee waarom dat zo is?
Antwoord op jouw eerste vraag, lijn 12 gaat niet meer naar Buitenhuizen pont toe, maar rijdt een rondje in spaarndam en gaat dan weer terug naar Delftplein.

Antwoordt op jouw 2e vraag, dit heeft te maken met de spits tijden, lijn 3 rijdt in de ochtend spits veel ritten naar Haarlem NS, incombinatie met de 73, en vanaf Delftplein 385, in de Middag spits precies andersom.
🚌
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Ovspotteralkmaar schreef: di 14 nov 2023, 19:35 lijn 12 gaat niet meer naar Buitenhuizen pont toe, maar rijdt een rondje in spaarndam en gaat dan weer terug naar Delftplein.
Opzich wel logisch als je inziet dat 'ie nauwelijks gebruikt wordt (de chauffeur dacht dat ik verkeerd zat toen ik bleef zitten na de laatste halte in Spaarndam :lol:) maar het maakte het wel een stuk handiger om met de pont de oversteek te maken naar Haarlem
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Pindatje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Ovspotteralkmaar schreef: di 14 nov 2023, 19:35
Pindatje schreef: zo 12 nov 2023, 17:58 Hallo allemaal,

Ik heb het busnet rond Haarlem altijd al wel interessant gevonden en ik toen kwam ik dit forum tegen, wat natuurlijk vrij interessant is!
Nu heb ik een vraag, wat brengt het OV in Haarlem e.o. in 2024? Komen er nieuwe buslijnen of hogere frequenties? Ik zelf vroeg mij altijd af waarom Lijn 3 van Haarlem NS naar IJmuiden een veel hogere frequentie heeft dan de andere richting, enig idee waarom dat zo is?
Antwoord op jouw eerste vraag, lijn 12 gaat niet meer naar Buitenhuizen pont toe, maar rijdt een rondje in spaarndam en gaat dan weer terug naar Delftplein.

Antwoordt op jouw 2e vraag, dit heeft te maken met de spits tijden, lijn 3 rijdt in de ochtend spits veel ritten naar Haarlem NS, incombinatie met de 73, en vanaf Delftplein 385, in de Middag spits precies andersom.
Ah interessant. Zelf zou ik het wel handig vinden dat rond de lunchtijd er nog een extra rit richting het station zou gaan, want 7 van de 10 keer zit die bus wel echt propvol en bij het station springt iedereen er weer uit.

Wel apart dat ze de lijn 12 helemaal naar Buitenhuizen lieten rijden, aangezien in het verleden de 14 al aantoonde dat er vrijwel niemand in aan boord was tussen Spaarndam en Buitenhuizen. (Er zit sowieso bijna nooit iemand in de 12 of 14)
Ovspotteralkmaar
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... jmond-2024

Nieuwe dienstregeling voor Haarlem IJmond is online gekomen, veel verbeteringen zijn er gekomen
🚌
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Die doorkoppeling van de 75 op de 78 is wel interessant. Vraag me af wat de motivering hiertoe is geweest
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Ovspotteralkmaar schreef: di 21 nov 2023, 22:16 https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... jmond-2024

Nieuwe dienstregeling voor Haarlem IJmond is online gekomen, veel verbeteringen zijn er gekomen
Verbeteringen? Waar precies voor Haarlem? Ik woon in Haarlem Noord en het bloedbad op de lijnen 2,3 en 73 wordt niet hersteld.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Vanaf 2024 reizen kinderen t/m 12 jaar gratis met de bus in Noord-Holland Noord en Haarlem-IJmond. De provincie trekt hiervoor €125.000 per jaar uit.

Meer en link
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Het vervoerplan 2024 staat online:
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... IJmond.pdf
met daarin per lijn een indicatie van de reizigersdaling sinds 2019.
Vooral lijn 2 en 3 lijken fors te zijn gedaald, terwijl lijn 382 juist groei toont.
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Dat lijn 2 en 3 dalen geloof ik wel, de dienstregeling is gehalveerd. Dat geldt ook voor lijn 73. De bussen zitten propvol.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Roeland schreef: ma 18 dec 2023, 14:19 Het vervoerplan 2024 staat online:
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... IJmond.pdf
met daarin per lijn een indicatie van de reizigersdaling sinds 2019.
Vooral lijn 2 en 3 lijken fors te zijn gedaald, terwijl lijn 382 juist groei toont.
Wat ik vooral bijzonder vindt is dat cxx zelf merkt dat het reizigersaantal is gedaald op de 72 sinds dat deze over de Parallelweg is gaan rijden, maar het standvastig blijft en de routewijziging niet terugdraait. Willen ze dat er niemand in de bussen gaat zitten?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Van welk station maken reizigers vanuit Heemskerk-Centrum in de praktijk het meeste gebruik als ze met bus + trein naar Amsterdam reizen? Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest of Castricum?
Want nu rijden er laagfrequent bussen naar drie stations: Beverwijk, Uitgeest en Castricum.
Mogelijk zou één sterke buslijn (overdag 4x/uur, avond/weekend 2x/uur, met goede aansluitingen op de trein) naar het meest geschikte station leiden tot een reizigersgroei rond Beverwijk / Heemskerk?
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door FlyingHollander »

Anekdotisch bewijs, maar ik zou zeggen per bus redelijk 50/50 tussen UItgeest en Beverwijk, ligt maar net aan welke kant van het centrum. Castricum schiet je weinig mee op t.o.v. Uitgeest als je richting Amsterdam moet, tenzij die bushalte voor je de deur ligt. Fietsend is het eerder 60/40 in het voordeel van Uitgeest vs Heemskerk zelf. Voordeel van Uitgeest is treinen in 3 richtingen, iets kortere reistijd, (in ieder geval deels) 4x per uur ri Amsterdam en treinen voorbij Centraal.

Voorheen had je 1 buslijn die duidelijk sterker was dan de rest, namelijk de 73 (Haarlem-)Beverwijk-Uitgeest. Was naar mijn idee prima bezet en rijdt de best denkbare route door Heemskerk en Beverwijk. Ik zou zelf alles op alles zetten om deze lijn weer te versterken ipv allerlei hopeloze capriolen uit te halen op de andere lijnen.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door IIVQ »

Ik heb zelf 4 maand in Beverwijk gewoond (op de Schans, 10mn lopen vanaf het station) en toen werkte ik naast station Asb. Het was voor mij afhankelijk van de minuit vn het uur of via Beverwijk (en dan de sneltrein naar Ass en metro 50) of fietsen naar Uitgeest (en dan se spr naar Asb) het snelst was. Ik had een maandabonnement Beverwijk-Bijlmer (met metrozones erbij zodat ik praktisch gezien gratis met het OV in Amsterdam kon reizen) en het was bepaalde momenten zelfs sneller om vanaf station Beverwijk via Uitgeest te sporen,dus mocht ik met dat abbo via Uitgeest, maar inclusief overstap en voortransport was het voor mij sneller om dan maar te fietsen. Dit was in 2006, vóór de OV-chipkaart, en ik heb het idee dat de spr Utg-Asb e.v. toen sowieso nog maar 2xpu reed i.v.m. de nog niet voltooide viersporigheid Asb-Ut.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door MetroRET »

Doorgaand naar Asb nog niet, maar de Zaanlijn kende toen wél al 4x/uur een trein, gek genoeg nog niet de 4000 die er tegenwoordig de basisverbinding biedt:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Wormerveer/Bediening
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Meltrain »

Destijds reed de 7300 (Alkmaar -) Uitgeest - Utrecht Centraal, dus er was wél 2x/uur een doorgaande verbinding naar Asb.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door MetroRET »

Ja, bedoelde meer dat er nog geen 4x/uur doorgaande verbinding was voorbij Asd.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

*bus* *bus* *bus* *bus*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daan! »

Ik had het denk ik logischer gevonden om de knip op Beverwijk te maken. Dus onder het kanaal samenvoegen bij AML en boven het kanaal bij NHN. 74 zou dan naar NHN kunnen en 73 bij AML.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten