Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door YSH »

Op Tenderned staat nu de hele telling, maar misschien dat iemand ook interesse heeft in een wat simpeler tabelletje (eerder dit jaar opgevraagde data uit dezelfde telling):
Klik hier
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

BrengMe schreef:
Mike schreef:Ook spreken ze over lijn 80 (Zandvoort - Amsterdam Marnixstraat), deze bus is over de gehelen lijn altijd wel goed gevuld. Echter zijn er weinig doorgaande reizigers die vanaf Haarlem of Halfweg verder gaan dan Amsterdam (Geuzenveld en Bos en Lommer). De meeste gaan er bij de eerste 2e à 3e halte uit, en komen er mensen in die doorwillen naar de Rozengracht en Marnixstraat. Deze kunnen ze in mijn ogen beter eerder laten keren ergens, dat het GVB en dan bus naar de Marnixstraat laat rijden.
Wat bedoel je :?:
Dat de lijn van Zandvoort tot de Marnixstraat en terug overal wel druk is.

De meeste reizigers die vanuit Haarlem en Halfweg in de bus zitten gaan er bij deze haltes uit:

Amsterdam, Burgemeester Eliasstraat
Amsterdam, Plein '40-'45
Amsterdam, Burgemeester de Vlugtlaan

Daar stappen vervolgens weer reizigers in die verder gaat tot haltes:

Amsterdam, Marnixstraat
Amsterdam, Rozengracht

Zodoende denk ik dat ze in de buurt van Plein 40-45 kunnen keren, en dat de GVB (Stadsdienst Amsterdam) een lijn naar de Marnixstraat laat rijden.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door BrengMe »

Dat is een goed idee, maar ik denk dat je die lijn tussen Geuzenveld en het Centrum dan wel kan vergeten. Deze rijdt veel te parallel aan andere (tram)lijnen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door tsov »

Uh, ja, maar dan komen de haltes aan de Willem de Zwijgerlaan zonder vervoer te zitten. Met een beetje lijntjes trekken op Google Maps is het net op of soms net over het randje om vanaf daar naar de haltes aan de Admiraal De Ruyterweg te wandelen, uitgaande van de in de concessie Amsterdam geldende maximale afstand van 400 meter.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:Uit het advies van ROCOV valt te halen dat in elk geval delen van de lijnen 74 en 167 niet meer op zondag zullen rijden. Deze rijden inderdaad voor een groot deel parallel met de trein. Er wordt dus zeker gesneden in de parallelliteit..
Bij lijn 74 zou dan Beverwijk-Heemskerk vervallen op zondag. Beverwijk-IJmuiden isnog verrassend goed bezet op zondag, zou de halfuursdienst ook niet op dat deel aantasten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door YSH »

De 74 Beverwijk-IJmuiden is een stroomlijn en heeft dus minimumbediening in het PvE van eens per half uur.

De 167 gaat straks niet meer door naar castricum, dit gedeelte wordt overgenomen door de 73, die na de Ruysdaelstraat splitst in tak Uitgeest en tak Castricum. Omdat eindpunt 74 en 167 straks zo dicht bij elkaar liggen lijkt me het handigst om hier een ringlijn van te maken. De 74 loopt in Heemskerk nu grotendeels dood en krijgt op die manier betere verbinding met het centrum.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Heb in de wandelgang vernomen dat Connexxion, Arriva en Syntus!? Zich gaan inschrijven.

Iemand die dat kan bevestigen?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Somoht »

Zijn de usual suspects. Syntus is wanhopig voor een extra concessie dus die schrijft overal in, Qbuzz mag niet meer (alleen bij samenloop HRN) geloof ik. En Arriva doet altijd mee ;)
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Wordt Arriva niet te groot? Dan speculeren meerdere collega's.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Somoht »

Volgens mij is Connexxion nog steeds groter dan Arriva en Connexxion was nog veel groter ten koste van Arriva. Dus denk dat Arriva nog een heel stuk kan groeien ;).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Hainje »

Somoht schreef:Qbuzz mag niet meer (alleen bij samenloop HRN) geloof ik. En Arriva doet altijd mee ;)
Serieus? :(
Die regel is zeker na "Utrecht" gekomen?
🍉
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Somoht »

Die situatie rond Qbuzz is volgens mij gekomen door het Fyra debacle / vernieuwing HRN. Maar ik heb die interpretatie ook maar gehaald uit de media die notoir onbetrouwbaar zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Indien we kijken naar Aantal concessies is Connexxion kleiner dan Arriva.
Ik verwacht:

[*]Arriva, want die zijn al bijna winnaar in de grote concessies (behalve Zeeland, maar kan zijn dat het geen hoge prioriteit was voor ze.)
[*]Connexxion of Transdev door samenvoeging met Veolia, omdat ze er al rijden.
[*]Syntus, om de reden dat ze anders alleen Twente en Veluwe overhouden.

EBS zou een interessante zijn om in te schrijven.

Qbuzz / Abellio mogen, als we de "nieuwe" wet moeten geloven, niet inschrijven. Persoonlijk vind ik dat Arriva dan ook niet mag inschrijven wegens potentiële steun van DB en Connexxion / Transdev is het staatsbedrijf van Frankrijk, en dus mogen die eigenlijk dan ook niet inschrijven.

Eigenlijk is de OV-wereld maar klein (5 bedrijven).
Arriva en Connexxion/Veolia hebben de meeste concessies in handen samen.
Verder zijn Syntus en Qbuzz nog actief.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Somoht »

Volgens mij is het geen wet maar meer een gentlemen's agreement cq afspraak tussen aandeelhouder (Staat) en NS.
Connexxion heeft overigens wel een voordeelpositie doordat ze in Amstellanden rijden en ze alle OVchipkaart data hebben en niet hoeven te delen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

maar onder de streep blijf ik het apart vinden dat het nederlandse Qbuzz niet mag inschrijven, maar de Duitse Arriva en Franse Connexxion en Veolia weer wel. Het principe van aanbesteden was toch dat elke partij kon inschrijven?

Op welke manier is dit een voordeel dan? De nieuwe dienstregeling is al geëist als gelijk aan de huidige dienstregeling. Dit moet twee jaar behouden blijven, alvorens er wijzigingen mogen plaatsvinden. Daarnaast worden de tarieven door de provincie voorgeschreven. Het aandeel reizigersinkomsten is zelfs bekend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Daniel »

Volgens mij is het ook meer een hardnekkig gerucht dat ze niet mogen inschrijven, maar mogen ze het in de praktijk nog wel gewoon. Qbuzz heeft sowieso eigenlijk nooit op alle concessies ingeschreven, zijn er genoeg die ze overgeslagen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Ik weet alleen dat ze hebben ingeschreven op Rotterdam Streek (enige inschrijver), ZOF (enige inschrijver), GD (rijden ze nog steeds, gewonnen van Arriva), Utrecht (soap van heb-ik-jou-daar, maar gewonnen van Connexxion).

Ik had persoonlijk ook Brabant verwacht, maar schreven ze niet op in omdat de SOV-perikelen volledig bij de vervoerder werd gelegd. Dit is te riskant voor ze in de business-model dus schreven ze niet in.

Zijn er ook concessies die ze moesten laten gaan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Suus »

CamilleKreemers schreef:Op welke manier is dit een voordeel dan? De nieuwe dienstregeling is al geëist als gelijk aan de huidige dienstregeling. Dit moet twee jaar behouden blijven, alvorens er wijzigingen mogen plaatsvinden. Daarnaast worden de tarieven door de provincie voorgeschreven. Het aandeel reizigersinkomsten is zelfs bekend.
Een aantal van de belangrijkste lijnen van de concessie moeten worden gedeeld met Amstelland-Meerlanden, zoals de 300 en de 140/340.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

de 300 en 140 vallen volledig onder de concessie Amstelland, zover ik weet. Aldus NvU moeten deze lijnen volledig worden gedoogd, want me dan raar zou lijken als het ook onderdeel van de concessie is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:Zijn er ook concessies die ze moesten laten gaan?
Noord- en Zuidwest Friesland hebben ze verloren van Arriva en de stad/streekconcessie Rotterdam (deels hun eigen gebied) hebben ze verloren aan de RET (na de niet doorgegane samenwerking met RET hebben ze daar zelf meegeboden).

Zover ik weet was er in elk geval interesse in Limburg (via Abellio Nederland omdat daar ook spoor bij zit) en met zekerheid heeft Qbuzz meegedaan aan de marktconsultatie voor de concessie Provincie Utrecht die komend jaar aanbesteed wordt. (Als je toch niet mag bieden lijkt deelnemen aan zo'n marktconsultatie ook wat nutteloos, nietwaar? En da's een vrij recente geweest, namelijk begin dit jaar)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Suus »

Qbuzz heeft in het verleden ook deelgenomen aan Haaglanden Streek, maar daar won Veolia.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door BrengMe »

CamilleKreemers schreef:de 300 en 140 vallen volledig onder de concessie Amstelland, zover ik weet. Aldus NvU moeten deze lijnen volledig worden gedoogd, want me dan raar zou lijken als het ook onderdeel van de concessie is.
Lijn 300 behoort niet volledig tot Amstelland-Meerlanden, maar ook niet tot Haarlem-IJmond: het deel tussen Vijfhuizen en Haarlem is onderdeel van een aparte concessie: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... Vijfhuizen :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door JWM »

Die lijnconcessie Vijfhuizen - Haarlem voor de Zuidtangent wordt gezamenlijk aanbesteed met Amstelland-Meerlanden. Heeft te maken met verantwoording en financiering die bij de Provincie Noord-Holland ligt voor dat deel
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Als ik mijn dienst kijk via Webcom van connexxion wordt een rit van de lijn 300 ook altijd in 2 delen gedeeld.
Hlm Ns - Hlm fin
Hlm fin - Asd bs
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door waldo79 »

Wat bedoel je met fin en bs?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten