Pagina 52 van 53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2024, 08:34
door ThatPCDude
Mijns inziens is dat niet bevorderlijk om de concessiegrens daar te hebben gezien er heel veel vervoer is tussen beide zijden van het kanaal (denk bijvoorbeeld aan scholieren die naar Velsen-Zuid of IJmuiden gaan vanuit Beverwijk of reizigers naar Velserbroek/Haarlem-Noord). Ook omdat concessiegrenzen tegenwoordig als eng gezien worden zou het voor vervoerders makkelijker zijn om te knippen (zoals dus ook met de 167 is gebeurd op de concessiegrens NHN/HIJ).

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2024, 09:10
door Daan!
Veel vervoer van scholieren? Benieuwd waar je dat op baseert. Het past in ieder geval niet bij het beeld wat ik zie bij lijn 74.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2024, 09:17
door ThatPCDude
Eigen observatie en van horen zeggen. Het is dan wel voornamelijk als het regent - zoals vandaag - want normaal gesproken gaat zo goed als iedereen op de fiets en met de pont naar de andere kant van het kanaal.

Aan mij was die keuze ook geweest had ik ervoor gekozen om aan de andere kant van het kanaal naar de middelbare te gaan ipv lekker boven het kanaal te blijven (A)

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2024, 09:20
door Daan!
Precies. Dan denk ik dat we het redelijk eens zijn.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 15 feb 2024, 22:39
door CSA2
Daan! schreef: do 15 feb 2024, 08:14 Ik had het denk ik logischer gevonden om de knip op Beverwijk te maken. Dus onder het kanaal samenvoegen bij AML en boven het kanaal bij NHN. 74 zou dan naar NHN kunnen en 73 bij AML.
Totaal niet logisch. NHN is een moeilijk gebied qua verdiensten en Haarlem-Ijmond levert meer op. Door de concessies samen te voegen kan je makkelijker met geld gaan schuiven en verliezen van lijnen die minder opbrengen opvangen zoals de NZH dat vroeger ook in deze gebieden deed.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 14:49
door Station Luchtbal
Amsterdam wil (en 'ligt op koers'*, naar eigen zeggen) het OV in 2025 uitstootvrij hebben. Hoe gaat Connexxion dit met lijn 80 (Elandsgracht - Zandvoort) en lijn 382 (IJmuiden - Sloterdijk) aanpakken? Nieuwe bussen, of schuiven binnen de eigen vloot?



*De bussen van het openbaar vervoer liggen op koers om in 2025 volledig uitstootvrij te rijden. (Uitvoeringsagenda Uitstootvrije Mobiliteit, p.13.)

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 14:59
door Daan!
Ja dat is wel een interessante en dacht ik inderdaad laatst ook over na. Op lijn 382 en 385 zijn een aantal ritten die ook nog eens goed vol zitten en eigenlijk om een harmonicabus vragen. Ik kan me voorstellen dat Connexxion een aantal dieselbussen vervangt door geledes en zo e.e.a. doorschuift.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 15:10
door ThatPCDude
Voor zo ver ik weet wordt in ieder geval een deel van lijn 382 en het gros van de 385 ook met ebusco's gereden. Lijn 80 lijkt daarentegen wel meer met dieselbussen te rijden.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 22:30
door Ovspotteralkmaar
Station Luchtbal schreef: vr 16 feb 2024, 14:49 Amsterdam wil (en 'ligt op koers'*, naar eigen zeggen) het OV in 2025 uitstootvrij hebben. Hoe gaat Connexxion dit met lijn 80 (Elandsgracht - Zandvoort) en lijn 382 (IJmuiden - Sloterdijk) aanpakken? Nieuwe bussen, of schuiven binnen de eigen vloot?



*De bussen van het openbaar vervoer liggen op koers om in 2025 volledig uitstootvrij te rijden. (Uitvoeringsagenda Uitstootvrije Mobiliteit, p.13.)

Op de 382 rijden er maar 2 dieselomlopen 610341/342 en alleen van maandag tot vrijdag.

Voor de 80 nog geen idee, gemeente Amsterdam wilt als ik het goed had gehoord geen laad infra op Elandsgracht, de enige manier dan om te laden is de 80 op te knippen in 2 delen.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 22:49
door Milco
Of koppelen aan lijn 81?

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: zo 07 apr 2024, 21:49
door ThatPCDude
Vanwege werkzaamhedrn aan de Plesmanweg in Beverwijk zijn er langs de Büllerlaan en de Duitslandlaan een aantal nogal bijzondere tijdelijke haltes opgetuigd, waar de bebording het vooral bijzonder maakt:

1) Tijdelijke halte Hilbersplein voor lijn 73 richting Castricum:
Afbeelding
2) Tijdelijke halte Hilbersplein voor lijn 73 richting Haarlem, let hier vooral op de verkeersborden die niet helemaal kloppen! Afbeelding
3) Tijdelijke halte Wkc Wijkerbaan in de richting Haarlem:
Afbeelding
4) Tijdelijke halte Wkc Wijkerbaan in de richting Castricum:
Afbeelding
5) Als laatste, de tijdelijke halte Plesmanweg in de Duitslandlaan voor lijn 71 en 73 richting Beverwijk en Haarlem, met een "split view" ontwerp:
Afbeelding

Het is zelden dat ik tijdelijke haltes zie die zo goed zijn uitgebouwd als de 5 haltes die hierboven staan, dus zeker het vermelden waard.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 14:56
door IIVQ
Ik zou zo graag als agent alle auto's (en bussen) die voorbij de halte rijden op de bon slingeren wegens ongeoorloofd rijden op het fietspad.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 19:50
door ThatPCDude
Toch mooi om te zien dat de omleidingsinformatie eerder op de tijdelijke halteborden en vertrekstaten staat dan op de site van cxx zelf... De wiki is iig zojuist bijgewerkt met de nieuwe route die vanaf maandag 7 maanden lang gereden gaat worden.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 11 apr 2024, 02:10
door Ovspotteralkmaar
Wij hebben gister pas ook mailtje er over gekregen dat er tijdelijke haltes kwamen, de omleiding was al bekend alleen nog niet de tijdelijke haltes

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 11 apr 2024, 09:16
door Meltrain
IIVQ schreef: wo 10 apr 2024, 14:56 Ik zou zo graag als agent alle auto's (en bussen) die voorbij de halte rijden op de bon slingeren wegens ongeoorloofd rijden op het fietspad.
Het is alleen geen fietspad, maar een fietsstrook. ;)

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 11 apr 2024, 09:26
door Dionysusnu
Dat is het punt: Het bord betekent fietspad. Onterecht, want de inrichting op de weg zelf is inderdaad een fietsstrook.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 11 apr 2024, 09:29
door nvdw
IIVQ bedoelt inderdaad die verkeersborden 'fietspad' en 'einde fietspad' die bij de haltes zijn geplaatst. Volgens de letter van de wet is de hele rijbaan na de bushalte daarmee een fietspad geworden (want verkeersborden gelden voor de rijbaan).

De gemeente heeft de fietsstrook naast de tijdelijke haltes willen opheffen, omdat je niet op een fietsstrook mag stilstaan (dat is: stoppen zonder verkeersnoodzaak, omdat je in dit geval mensen laat in- of uitstappen). Nobele gedachte, maar op deze manier los je het ene papieren probleem met het andere op.

Als aspirant-agent kun je dan nog beter de bussen bekeuren voor het stilstaan op een fietsstrook. Kunnen we in heel Nederland nog duizend bushaltes opheffen (A)

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 11 apr 2024, 09:33
door Milco
Daarover gesproken valt het mij altijd in België op dat een bus in zo'n geval vaak gewoon op de rijbaan halteert en de fietsstrook, die tussen de autorijbaan en de halte ligt, vrij laat...

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 11 apr 2024, 13:05
door ThatPCDude
Ovspotteralkmaar schreef: do 11 apr 2024, 02:10 Wij hebben gister pas ook mailtje er over gekregen dat er tijdelijke haltes kwamen, de omleiding was al bekend alleen nog niet de tijdelijke haltes
Weet je dan toevallig ook iets over een eventuele omleiding van de 74 en 75?

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 11 apr 2024, 13:10
door nvdw
Milco schreef: do 11 apr 2024, 09:33 Daarover gesproken valt het mij altijd in België op dat een bus in zo'n geval vaak gewoon op de rijbaan halteert en de fietsstrook, die tussen de autorijbaan en de halte ligt, vrij laat...
Dat zou in Nederland nog steeds niet mogen, want je mag ook niet naast een fietsstrook stilstaan.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 11 apr 2024, 15:02
door Ovspotteralkmaar
ThatPCDude schreef: do 11 apr 2024, 13:05
Ovspotteralkmaar schreef: do 11 apr 2024, 02:10 Wij hebben gister pas ook mailtje er over gekregen dat er tijdelijke haltes kwamen, de omleiding was al bekend alleen nog niet de tijdelijke haltes
Weet je dan toevallig ook iets over een eventuele omleiding van de 74 en 75?
Die zullen geen omleiding krijgen, aangezien het gedeelte tussen wkc wijkerbaan en het kruispunt waar de 71/73 richting Heemskerk centrum dicht gaat.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: ma 06 mei 2024, 16:35
door Milco
De gelede Ebusco's 9802 en 9830 rijden sinds een tijdje in de concessie Haarlem-IJmond en worden vooral ingezet op de lijnen 7 en 8. Weet iemand toevallig of dit blijvertjes zijn en zo ja, of de bussen uiteindelijk ook de reguliere Connexxionkleuren zullen krijgen?

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 16 mei 2024, 12:44
door Pindatje
In 2026 begint de bouw van het nieuwe OV knooppunt in Haarlem Zuid. Betekent dat dan dat de lijnen 346, 356 en 300 hier hun route beëindigen en niet meer doorrijden naar het station? Of gaan deze lijnen vooralsnog verder naar station Haarlem?

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 16 mei 2024, 13:07
door BusOV40
Geen idee om eerlijk te zijn.
Ik moet zeggen dat het mij bijzonder onaangenaam lijkt als de genoemde buslijnen bij het Station. Met name lijn 300 lijkt me te belangrijk om zomaar in te korten.

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: do 16 mei 2024, 13:46
door ThatPCDude
Ach, alles vanaf Haarlem-Zuid korten we in tot dat geval op de schipholweg en alles vanuit Haarlem-Noord op het delftplein. probleem opgelost en de anti-buspipo's in Haarlem en de IJmond hebben hun zin.
</cynismemodus>

Het inkorten van lijnen naar *daar* is en blijft in mijn optiek een verschrikkelijk slecht idee.