Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Het wil niet helemaal werken met het OV in Haarlem. Bussen rijden niet op tijd, er is te weinig capaciteit, het is duur en het overige verkeer heeft last van de supersnelle Zuidtangentverbinding. Uit onderzoek is gebleken dat een tram dé oplossing zou zijn voor Haarlem.
Uit provinciaal onderzoek uit 2010 is gebleken dat een tram schoon en stil is, veel extra reizigers trekt en goedkoper is in de exploitatie. Voor Haarlem zou dat dus een goede oplossing zijn voor de problemen met het openbaar vervoer in de binnenstad.
Er is alleen één maar. Het duurt 10 á 15 jaar voor een tram rijdt, dat is af te leiden uit het voorbeeld van de tram in Groningen. Rover Haarlem vindt het daarom belangrijk om nu al te starten met voorbereidingen.
Bron: Webregio.nl
Het wil niet helemaal werken met het OV in Haarlem. Bussen rijden niet op tijd, er is te weinig capaciteit, het is duur en het overige verkeer heeft last van de supersnelle Zuidtangentverbinding. Uit onderzoek is gebleken dat een tram dé oplossing zou zijn voor Haarlem.
Uit provinciaal onderzoek uit 2010 is gebleken dat een tram schoon en stil is, veel extra reizigers trekt en goedkoper is in de exploitatie. Voor Haarlem zou dat dus een goede oplossing zijn voor de problemen met het openbaar vervoer in de binnenstad.
Er is alleen één maar. Het duurt 10 á 15 jaar voor een tram rijdt, dat is af te leiden uit het voorbeeld van de tram in Groningen. Rover Haarlem vindt het daarom belangrijk om nu al te starten met voorbereidingen.
Bron: Webregio.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
De Zuidtangent vertrammen is wat mij betreft een heel slecht idee.
Mijn mening:
- De bus rijdt nu in Haarlem met zo'n 50 - 60 km/u door de stad, als je dit met een tram doet dendert de halve stad weg wat geluid betreft
- Buiten Haarlem over de vrije busbaan wordt er nu 98 km/u gereden, een tram zal volgens de wet niet harder gaan dan 70 km/u, dit is een aanzienlijk snelheidsverlies en daarmee tijdsafbreuk.
- Een bus heeft met 50 km/u een veel kortere remweg dan een tram met 50 km/u
- Als er 1 bus kapot gaat, hindert dit de 6 min dienstregeling niet, 1 kapotte tram en het drama is niet meer te overzien
- Verhalen over files en verkeer hinder vind ik zwaar opgeblazen, de tijdswinst met een tunnel zal nihil zijn en een tram zal alleen maar trager zijn.
- Een tram heeft een groter probleem wat sociale onveiligheid, nu kan een buschauffeur de situatie goed in schatten.
- Een bus kan uitwijken en daarmee levens voorkomen of schades beperken, op een tram kun je alleen maar remmen en hopen.
Wat mij betreft een tram in Haarlem 7 keer nee.
Mijn mening:
- De bus rijdt nu in Haarlem met zo'n 50 - 60 km/u door de stad, als je dit met een tram doet dendert de halve stad weg wat geluid betreft
- Buiten Haarlem over de vrije busbaan wordt er nu 98 km/u gereden, een tram zal volgens de wet niet harder gaan dan 70 km/u, dit is een aanzienlijk snelheidsverlies en daarmee tijdsafbreuk.
- Een bus heeft met 50 km/u een veel kortere remweg dan een tram met 50 km/u
- Als er 1 bus kapot gaat, hindert dit de 6 min dienstregeling niet, 1 kapotte tram en het drama is niet meer te overzien
- Verhalen over files en verkeer hinder vind ik zwaar opgeblazen, de tijdswinst met een tunnel zal nihil zijn en een tram zal alleen maar trager zijn.
- Een tram heeft een groter probleem wat sociale onveiligheid, nu kan een buschauffeur de situatie goed in schatten.
- Een bus kan uitwijken en daarmee levens voorkomen of schades beperken, op een tram kun je alleen maar remmen en hopen.
Wat mij betreft een tram in Haarlem 7 keer nee.
For Your Railroad Adventures
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
De Zuidtangent mag helemaal niet 98 rijden, want er zijn geen veiligheidsgordels in de bus aanwezig.
Wat mij betreft een tram in Haarlem 7 keer nee.[/quote]
De geluidsproductie van een tram is vergelijkbaar met een bus. In Amsterdam maken de trams een hoop kabaal, maar dat ligt deels aan de constructie van de Combino. In andere steden is het geluidsniveau van een snel passerende tram veel beter. Bovendien produceert een tram vrijwel geen geluid als hij stil staat bij de halte, in tegenstelling tot een stationair draaiende bus.find_your_spot schreef: - De bus rijdt nu in Haarlem met zo'n 50 - 60 km/u door de stad, als je dit met een tram doet dendert de halve stad weg wat geluid betreft
Er zijn trams op de markt die 100 kilometer per uur kunnen halen, zoals de Siemens Avanto, Alstom RegioCitadis, Alstom Citadis Dualis en varianten van de Bombardier Flexity Swift- Buiten Haarlem over de vrije busbaan wordt er nu 98 km/u gereden, een tram zal volgens de wet niet harder gaan dan 70 km/u, dit is een aanzienlijk snelheidsverlies en daarmee tijdsafbreuk.
Dat kan ik niet ontkennen, maar ongelukken houdt je altijd.- Een bus heeft met 50 km/u een veel kortere remweg dan een tram met 50 km/u
Zet een kapotte bus neer op een flessenhals en je hebt een probleem hoor. Ooit met een kapotte bus voor de Lange Brug over de Spaarne in Haarlem gestaan, de chaos was niet te overzien. Veel is te voorkomen door het traject op uitgekiemde plekken te voorzien van een overloopwissel en het gebruik van tweerichtingstrams.- Als er 1 bus kapot gaat, hindert dit de 6 min dienstregeling niet, 1 kapotte tram en het drama is niet meer te overzien
De verkeersproblemen in het centrum van Haarlem kunnen behoorlijk hardnekkig zijn, de binnenstad is niet ontworpen om de huidige hoeveelheid verkeer af te voeren.- Verhalen over files en verkeer hinder vind ik zwaar opgeblazen, de tijdswinst met een tunnel zal nihil zijn en een tram zal alleen maar trager zijn.
De buschauffeurs hebben beveiligers nodig om de problemen daar aan te kunnen pakken, er zal amper een chauffeur zijn die daar zijn stoel afkomt. In een tram is de veiligheid van de bestuurder beter gegarandeerd door een afgesloten cabine.- Een tram heeft een groter probleem wat sociale onveiligheid, nu kan een buschauffeur de situatie goed in schatten.
Uitwijken is moeilijk op een afgesloten busbaan, je ligt direct in de sloot of tegen de vangrail aan- Een bus kan uitwijken en daarmee levens voorkomen of schades beperken, op een tram kun je alleen maar remmen en hopen.
Wat mij betreft een tram in Haarlem 7 keer nee.[/quote]
Laatst gewijzigd door Suus op zo 13 mar 2011, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Wou net zeggen, de zuidtangent rijdt echt geen 98 km per uur. En de gevolgen van een defecte tram vallen reuze mee als er genoeg calamiteiten wissels liggen bijvoorbeeld binnen de stad, zo kan er deels over enkelspoor worden gereden, dit gaat natuurlijk alleen lukken indien er overal een vrije baan licht. En qua capaciteit zou ik toch echt eerst gewoon gelede bussen aanschaffen of vaker rijden, de zuidtangent zou wel aantrekkelijker zijn als tram
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Er is één heel groot voordeel dat een tram kan bieden boven een HOV-buslijn: Voldoende capaciteit. Laat ze alsjeblieft zo wijs zijn om niet af te wachten tot de Zuidtangent veranderd is in een bussen-caroussel zoals in Utrecht. -o-find_your_spot schreef:De Zuidtangent vertrammen is wat mij betreft een heel slecht idee.
Mijn mening:
- De bus rijdt nu in Haarlem met zo'n 50 - 60 km/u door de stad, als je dit met een tram doet dendert de halve stad weg wat geluid betreft
- Buiten Haarlem over de vrije busbaan wordt er nu 98 km/u gereden, een tram zal volgens de wet niet harder gaan dan 70 km/u, dit is een aanzienlijk snelheidsverlies en daarmee tijdsafbreuk.
- Een bus heeft met 50 km/u een veel kortere remweg dan een tram met 50 km/u
- Als er 1 bus kapot gaat, hindert dit de 6 min dienstregeling niet, 1 kapotte tram en het drama is niet meer te overzien
- Verhalen over files en verkeer hinder vind ik zwaar opgeblazen, de tijdswinst met een tunnel zal nihil zijn en een tram zal alleen maar trager zijn.
- Een tram heeft een groter probleem wat sociale onveiligheid, nu kan een buschauffeur de situatie goed in schatten.
- Een bus kan uitwijken en daarmee levens voorkomen of schades beperken, op een tram kun je alleen maar remmen en hopen.
Wat mij betreft een tram in Haarlem 7 keer nee.
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Soms kan 5 centimeter uitwijken al het verschil maken tussen een dode of een overlevende fietser.Bee schreef: Uitwijken is moeilijk op een afgesloten busbaan, je ligt direct in de sloot of tegen de vangrail aan
Hiervoor hoef je geen horror scenario's van sloten of vangrails naar voren te roepen.
Daag je mij hierbij uit om het tegendeel te bewijzen?030utrechtt schreef:Wou net zeggen, de zuidtangent rijdt echt geen 98 km per uur.
For Your Railroad Adventures
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Kan je doen, maar je weet best dat de bussen niet harder dan 80 mogen, en de vervoerder zou grote problemen krijgen als ze dan een dienstregeling ontwerpen waarbij de bus 100 km/u moeten halen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Volgens mij mag die het wel (hoogwaardig openbaar vervoer) alleen niet in Haarlem en Hoofddorp (maximumsnelheid lijkt mij gewoon 80 omdat de busbaan een normale weg buiten de bebouwde kom is) maar op de A 9 tussen Schiphol Noord en Amstelveen Centrum ;)De Zuidtangent mag helemaal niet 98 rijden, want er zijn geen veiligheidsgordels in de bus aanwezig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Een gelede bus kan geen eens een T100-typegoedkeuring krijgen. 100 kan, maar is daarmee wel illegaal. Laten we alleen wel realistisch blijven in dit topic: De Zuidtangent gaat echt niet zoveel verder groeien dat het met dubbelgelede bussen i.c.m. de huidige frequenties niet weg te rijden is. Als er toch verdere groei komt is het bieden van rechtstreekse ritten Haarlem-Schiphol ook nog aantrekkelijker voor reizigers. Ja, de problemen in de Haarlemse binnenstad zijn nog niet meteen opgelost, maar dat zijn ze nog steeds niet wanneer er ZT-trams gaan rijden. De extra capaciteit van een tram vertaald zich 1 op 1 in extra lengte. Daarbij houdt een tram binnenstedelijke kruisingen langer bezet dan bussen door een tragere aanzet.
Daarbij: Je hebt voor trams langer dan dubbel gelede bussen ook nog extra lange halteperrons nodig. Die moeten bijna recht zijn en zijn nogal breed. Dat past opeens wel in de binnenstad van Haarlem? :X
Ohja: Als ik één voordeel van de tram (en/of trolleybus) mag verzinnen dan is het dat er gereden kan worden op elektriciteit i.p.v. een olieproduct.
Daarbij: Je hebt voor trams langer dan dubbel gelede bussen ook nog extra lange halteperrons nodig. Die moeten bijna recht zijn en zijn nogal breed. Dat past opeens wel in de binnenstad van Haarlem? :X
Ohja: Als ik één voordeel van de tram (en/of trolleybus) mag verzinnen dan is het dat er gereden kan worden op elektriciteit i.p.v. een olieproduct.
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Iedereen zou me nu voor gek verklaren maar zou een tram voor Dordrecht niks zijn?
De verbinding Sterrenburg Dord CS is snel maar de bus rijdt toch wel om zeker lijn 5, aangezien deze lijn redelijk druk is zou kleine tramstellen misschien wel een optie voor Dord zijn.
Ik zal de lijn als volgt plaatsen: Spuiboulevard, CS, nasauweg, Zuidhoven, Ziekenhuis/sportboulevard, via oudendijk naar Keplerweg/stierenstaat via het park/schooltuin naar de jagerweg op de jagerweg de huidige route van lijn 5 volgen tot slangenburg. Om de explotatie kosten van de tram te compenseren kan lijn 7 opgeheven worden. De tram gaat dan na de halte slangeburg over de gallielaan eulerlaan en doet vanaf de eurlaan de haltes van de huidige lijn 7 tot de Slangeburg bedienen, de tram zou de haltes van lijn 7 even snel of sneller bedienen,
Lijn 166 kan een afslag eerder afslaan en kan de kometenlaan, planetenlaan en de kaptijnweg een snelle verbinding naar CS geven, dit is voor de lijn een omweg van maar een paar minuten maar deze lijn zou samen met de tram er voor kunnen zorgen dat lijn 7 opgeheven kan worden.
Het voordeel van een tram in Dordrecht is dat de haltes van de huidige lijn 5 in Sterrenburg een veel snellere verbinding met CS geeft en dat de reistijd van lijn 7 vanaf de halte Wega tot sterrenburg even snel of zelfs sneller bediend wordt door een nieuwe tram, de tram zou bijna heel Sterrenburg bedienen en dat geeft denk ik een redelijk groot aantal reizigers.
De verbinding Sterrenburg Dord CS is snel maar de bus rijdt toch wel om zeker lijn 5, aangezien deze lijn redelijk druk is zou kleine tramstellen misschien wel een optie voor Dord zijn.
Ik zal de lijn als volgt plaatsen: Spuiboulevard, CS, nasauweg, Zuidhoven, Ziekenhuis/sportboulevard, via oudendijk naar Keplerweg/stierenstaat via het park/schooltuin naar de jagerweg op de jagerweg de huidige route van lijn 5 volgen tot slangenburg. Om de explotatie kosten van de tram te compenseren kan lijn 7 opgeheven worden. De tram gaat dan na de halte slangeburg over de gallielaan eulerlaan en doet vanaf de eurlaan de haltes van de huidige lijn 7 tot de Slangeburg bedienen, de tram zou de haltes van lijn 7 even snel of sneller bedienen,
Lijn 166 kan een afslag eerder afslaan en kan de kometenlaan, planetenlaan en de kaptijnweg een snelle verbinding naar CS geven, dit is voor de lijn een omweg van maar een paar minuten maar deze lijn zou samen met de tram er voor kunnen zorgen dat lijn 7 opgeheven kan worden.
Het voordeel van een tram in Dordrecht is dat de haltes van de huidige lijn 5 in Sterrenburg een veel snellere verbinding met CS geeft en dat de reistijd van lijn 7 vanaf de halte Wega tot sterrenburg even snel of zelfs sneller bediend wordt door een nieuwe tram, de tram zou bijna heel Sterrenburg bedienen en dat geeft denk ik een redelijk groot aantal reizigers.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Volgens mij staat er in de wet voor een vrije busbaan 60 km/u.Vinny schreef:Volgens mij mag die het wel (hoogwaardig openbaar vervoer) alleen niet in Haarlem en Hoofddorp (maximumsnelheid lijkt mij gewoon 80 omdat de busbaan een normale weg buiten de bebouwde kom is) maar op de A 9 tussen Schiphol Noord en Amstelveen Centrum ;)De Zuidtangent mag helemaal niet 98 rijden, want er zijn geen veiligheidsgordels in de bus aanwezig.
Op de snelweg A9 wordt er bij vertraging gewoon met 98 km/u doorgeknald en anders om boetes te voorkomen netjes 80 km/u gereden.
Officieel gezien moet de buschauffeur voor de snelweg eerst alle mensen eruit gooien die gaan zitplaats hebben want er mogen op de snelweg niet meer mensen dan zitplaatsen worden vervoerd, wordt ook nooit gedaan.
For Your Railroad Adventures
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
@hidihi: Behalve dat 't nogal off-topic is in een topic over trams op de Zuidtangent is lijn 5 in Dordrecht nou ook weer niet zo druk dat je een tram kunt vullen. Dan zou je de frequenties moeten gaan verlagen terwijl juist de verhoging van de frequenties juist hetgene is wat veel nieuwe reizigers aangetrokken heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Ik neem aan dat er in een tram die 100km/u kan en mag rijden er wel gewoon een X aantal mensen mogen staan?
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Ik verklaar je inderdaad voor gek, haha. Een tram is in een stad zoals Dordrecht (althans, zo als het nu is) echt niet rendabel. Een optie zou voor lijn 5 is echter wel om er een 7,5 of 5 minuten dienstregeling er van te maken.hidihi schreef:Iedereen zou me nu voor gek verklaren maar zou een tram voor Dordrecht niks zijn?
De verbinding Sterrenburg Dord CS is snel maar de bus rijdt toch wel om zeker lijn 5, aangezien deze lijn redelijk druk is zou kleine tramstellen misschien wel een optie voor Dord zijn.
Ik zal de lijn als volgt plaatsen: Spuiboulevard, CS, nasauweg, Zuidhoven, Ziekenhuis/sportboulevard, via oudendijk naar Keplerweg/stierenstaat via het park/schooltuin naar de jagerweg op de jagerweg de huidige route van lijn 5 volgen tot slangenburg. Om de explotatie kosten van de tram te compenseren kan lijn 7 opgeheven worden. De tram gaat dan na de halte slangeburg over de gallielaan eulerlaan en doet vanaf de eurlaan de haltes van de huidige lijn 7 tot de Slangeburg bedienen, de tram zou de haltes van lijn 7 even snel of sneller bedienen,
Lijn 166 kan een afslag eerder afslaan en kan de kometenlaan, planetenlaan en de kaptijnweg een snelle verbinding naar CS geven, dit is voor de lijn een omweg van maar een paar minuten maar deze lijn zou samen met de tram er voor kunnen zorgen dat lijn 7 opgeheven kan worden.
Het voordeel van een tram in Dordrecht is dat de haltes van de huidige lijn 5 in Sterrenburg een veel snellere verbinding met CS geeft en dat de reistijd van lijn 7 vanaf de halte Wega tot sterrenburg even snel of zelfs sneller bediend wordt door een nieuwe tram, de tram zou bijna heel Sterrenburg bedienen en dat geeft denk ik een redelijk groot aantal reizigers.
Verder zou ik de reizigers van lijn 166 niet op willen schepen met een langere reistijd, de 166 heeft een functie als streekbus en moet ook zo blijven denk ik.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Gelukkig maar dat wissels:Bee schreef:Veel is te voorkomen door het traject op uitgekiemde plekken te voorzien van een overloopwissel
1. Goedkoop in aanschaf zijn
2. Zeer onderhoudsarm
3. Bij sneeuw of vorst goed betrouwbar
4. Weinig elektriciteit verbruiken om te verwarmen in de winter
5. Vrijwel nooit schoon gemaakt hoeven worden omdat er zwerfvuil in belandt
Ik zeg: doen! :Y
For Your Railroad Adventures
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Die wissels zijn wel makkelijk te krukken zag ik laatst in Amsterdam. Heel wat anders dan bij de trein, waarbij de machinisten niet eens een wissel meer mogen krukken tegenwoordig.
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
In ieder geval, een buslijn vertrammen is geen oplossing. Wat je wel moet doen is de route ongelijkvloers maken, dus als je er al een railverbinding voor in de plaats wil leggen moet je "all the way" voor een metrolijn gaan. Dat roep ik ook voor de verbinding tussen De Uithof en Utrecht Centraal. De extra kosten zitten hem toch in het ongelijkvloers maken van de kruisingen met het wegverkeer, en dat moet je toch doen om de doorstroming van alle weggebruikers te behouden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
De grootste tijdwinst gaat hem toch echt zitten in een eigen trambaan en niet deelname aan het verkeer in combinatie met prioriteit bij verkeerslichten. De tijdswinst van die combinatie doet amper af aan de tijdswinst van een ondergrondse verbinding en zal minstens een factor 10 goedkoper zijn. Bovendien zal je in Utrecht een nieuwe verbinding graag willen koppelen aan de huidige tramlijn en dan zal de tunnel nog duurder uitvallen door het gebruik van een bovenleiding (daardoor zijn metrotunnels in bijvoorbeeld Frankfurt of Keulen ook duurder dan in München bijvoorbeeld).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Dat klopt voor die 300 amper-daar zit de sjofeur net als in een tram voor zich te kijken en ziet dus amper wat er achter hem gebeurt. Dit mede door het-net als de meeste trams-systeem van overal instappen. Heb jij wel eens op een hele drukke tijd in zo'n overvolle (want 12 min. vertraging door wat dan ook-dus opeens 3 geledes tegelijk) 300-bus gestaan-dan is er echt geen verschil met een overvollge GVB/RET tram in de drukste spits. Of als er net een groep op rotzooi uitzijnde puberende scholiertjes (maakt dan echt niet uit of die uit Geuzenveld of uit Hooddorp west komen) instapt.find_your_spot schreef:De Zuidtangent vertrammen is wat mij betreft een heel slecht idee.
Mijn mening:
- - Een tram heeft een groter probleem wat sociale onveiligheid, nu kan een buschauffeur de situatie goed in schatten.
-.
geen kul-argumenten graag.
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Er mogen best mensen staand vervoerd worden. De maximum snelheid is dan 80 km/h. Wil je harder mogen rijden, moeten er gordels voor iedere passagier zijn en mogen er geen mensen meer staan. Dat geldt ook voor de snelwegen.find_your_spot schreef:Op de snelweg A9 wordt er bij vertraging gewoon met 98 km/u doorgeknald en anders om boetes te voorkomen netjes 80 km/u gereden.
Officieel gezien moet de buschauffeur voor de snelweg eerst alle mensen eruit gooien die gaan zitplaats hebben want er mogen op de snelweg niet meer mensen dan zitplaatsen worden vervoerd, wordt ook nooit gedaan.
98 km/h op de A9 is zeker weten geen vereiste.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Ik zei dat het mijn mening was, jouw ideeën doe ik ook niet af als kul argumenten.midnet schreef: geen kul-argumenten graag.
Maar wordt wel vaak toegepast wanneer er 4,5,6 min vertraging is.Chauf21 schreef: 98 km/h op de A9 is zeker weten geen vereiste.
Op de vrije busbaan stukken tussen Spaarne Ziekenhuis tot Schalkwijk wordt er vrijwel altijd 96 km/u gereden.
For Your Railroad Adventures
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Dat mag absoluut niet en dat is ook gewoon onveilig :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Mag jij mij uitleggen wat er onveilig is om met 96 km/u over een vrije busbaan te rijden?Bee schreef:en dat is ook gewoon onveilig :N
Er zijn op dat hele vrije busbaan traject nog nooit ongelukken gebeurd.
For Your Railroad Adventures
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Een bus mag alleen 100 rijden als alle reizigers een zitplek hebben, bij voorkeur met gordel natuurlijk. Als die bus daar met staande passagiers (wat zeer regelmatig voorkomt) 100 rijdt en de bus moet spontaan uitwijken voor een overstekende gans of weet ik wat, dan zijn de mensen die staan in no time allemaal door de voorruit gelanceerd. Dat gebeurt bij 80 ook, maar de remweg is dan wel 20 meter korter dus heb je ook 20 meter meer de tijd om tot stilstand te komen!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram dé oplossing voor OV-problemen Haarlem?
Die ruimte is daar helemaal niet voor Of je moet half Haarlem (half Utrecht) slopen. Je zult dus een enorm viaduct of een grote tunnel (of een serie tunnels) moeten bouwen...Bee schreef:De grootste tijdwinst gaat hem toch echt zitten in een eigen trambaan en niet deelname aan het verkeer in combinatie met prioriteit bij verkeerslichten. De tijdswinst van die combinatie doet amper af aan de tijdswinst van een ondergrondse verbinding en zal minstens een factor 10 goedkoper zijn. Bovendien zal je in Utrecht een nieuwe verbinding graag willen koppelen aan de huidige tramlijn en dan zal de tunnel nog duurder uitvallen door het gebruik van een bovenleiding (daardoor zijn metrotunnels in bijvoorbeeld Frankfurt of Keulen ook duurder dan in München bijvoorbeeld).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 184 gasten