Pagina 1 van 1

Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 13:22
door JeePee
Nieuwe stationshal Utrecht: volop vermaak

UTRECHT - Het nieuwe Centraal Station van Utrecht wordt méér dan een stopplaats voor treinen. Reizigers vinden er over een paar jaar moeiteloos hun weg, maar treffen ook volop vermaak in de nieuwe OV-terminal.
De procedure die nodig is om met de bouw van het nieuwe station te kunnen beginnen, is kortgeleden ter inzage gelegd. Daarmee is de termijn begonnen waarbinnen tegen de plannen bezwaar gemaakt kan worden. Voor de bouw is een zogeheten artikel 19-procedure nodig, omdat het bouwplan afwijkt van het bestemmingsplan.
Afbeelding
Artist impression van het nieuwe Centraal station te Ut
De OV-terminal maakt deel uit van het Stationsgebied, de grootschalige verbouwing van het Utrechtse centrum.
De procedure zou eigenlijk al begin dit jaar zijn gestart. De gemeente Utrecht verwacht niet dat de lichte vertraging effect heeft op de uiteindelijke oplevering in 2013.

Volgens gemeentewoordvoerster Talitsch is wethouder Harm Janssen blij met het uiteindelijke ontwerp. ,,Het is geworden wat we voor ogen hadden. De OV-terminal wordt een belangrijke verbinding tussen het historische oostelijk deel en het moderne westelijk deel van het centrum.’’

De belangrijkste verbinding van de binnenstad met het westelijk deel rond de Jaarbeurs loopt voor voetgangers nu binnendoor; zij moeten kriskras door de reizigersstroom. Daarnaast is er de omweg door de Van Sijpesteijntunnel. Deze route wordt echter door velen als sociaal onveilig bestempeld. Straks komt er aan de buitenkant van de stationshal een route die echt buitenom gaat.

Het huidige station is goed voor zo’n 59 miljoen reizigers per jaar. Dat worden er de komende jaren circa 100 miljoen. Het huidige stationsgebouw is daar niet op ingericht.

De nieuwe terminal brengt niet alleen de treinen, maar ook alle andere openbaarvervoerverbindingen onder één dak. Het plan is nog dit jaar te beginnen met de bouw. Tijdens de verbouwing gaat alles door. Bussen, treinen, trams blijven rijden. Voor reizigers wordt het daardoor tot 2013 -als de bouw klaar moet zijn- aanpassen.

Met het plan zal volgens de projectorganisatie de logistiek sterk verbeteren. Het station moet een stuk overzichtelijker worden dan het nu is. Doel: zo snel mogelijk weer een perron leegkrijgen voor de aankomst of het vertrek van een volgende trein. En dat allemaal zonder de reizigers op te jagen.

Aan beide zijden van het station bouwt ProRail (de beheerder van het spoor in Nederland) een entree aan een groot, verhoogd plein. Aan de stadszijde vervangt het stationsplein de vroegere verbinding tussen het station en Hoog Catharijne. Aan de Jaarbeurszijde komt een entreeplein voor het Beatrix Theater en het nieuwe Stadskantoor.

Het nieuwe Stadskantoor moet de meeste diensten die nu nog verspreid zitten door de stad, onder één dak huisvesten. Het kantoor, dat tussen de 70 en 90 meter hoog wordt, huurt de gemeente voor 25 jaar van NS Poort. Dat is de vastgoedontwikkelaar van NS. Volgens Talitsch is voor deze constructie gekozen, omdat de gemeente de grond daar niet in eigendom heeft.

De nieuwe OV-terminal is een ontwerp van architectenbureau Benthem Crouwel en ingenieursbureau Movares. Blikvanger is het enorme golvende dak, waar allemaal ramen in aangebracht zijn. Een tachtig meter groot glazen ‘oog’ aan de noordzijde zorgt voor daglicht in het centrale deel van de nieuwe stationshal.
Bron: AD / Utrecht

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 13:29
door Geert
Ik ben reuze benieuwd! Het klinkt wel goed allemaal :)

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 14:17
door Fles
Geert schreef:Ik ben reuze benieuwd! Het klinkt wel goed allemaal :)
Nou, ik lees anders niet meer dan een verhaal over 2 pleinen, een aparte voetgangersstroom buitenom en "volop vermaak" waar verder niet op ingegaan wordt :roll:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 14:30
door Geert
Ja, dat "volop vermaak" klinkt wel erg vaag inderdaad. Maar als ik de plannen goed begrijp wordt het in ieder geval een stuk minder krap dan het nu soms is in de spits en dat zou wel fijn zijn :)

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 16:44
door Wubbo
Dat mag ook wel, als het aantal reizigers bijna moet verdubbelen...

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 16:53
door deadlock
Komt er ook een mogelijkheid voor fietsers om aan de brabantzijde van het station met een tunnel onder de sporen door te kunnen? Want je moet ver omfietsen nu en dat is vrij irritant.

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 16:59
door Wubbo
Wat is de Brabantzijde?

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 17:09
door waldo79
Jaarbeursplein?

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 18:00
door Thijs
Het gaat wel echt een bende worden de komende jaren vermoed ik, wat een verbouwingen!

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 20:22
door deadlock
Wubbo schreef:Wat is de Brabantzijde?
Err, in de richting van Den Bosch :oops:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 20:47
door Wubbo
Dan kun je er inderdaad of aan de Noordzijde (Sijpesteijnkade) of een eind zuidwaards (Vaartse Rijn, aan het einde van de huidige busbaan) onderdoor. Als ik de plannen goed op mijn netvlies heb blijft dat zo.

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 22:10
door Nielske1990
Thijs schreef:Het gaat wel echt een bende worden de komende jaren vermoed ik, wat een verbouwingen!
Ergens op internet stond een documentje waar alle geplande spoorafsluitingen in stonden...Ik weet niet waar het gebleven is, maar ik herinner me wel dat het heel erg 'om en om' ging, dus nooit veel sporen tegelijk eruit... :wink:

Er zal in ieder geval best wel over nagedacht zijn...:P

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 22:20
door Daniel
Nielske1990 schreef:Ergens op internet stond een documentje waar alle geplande spoorafsluitingen in stonden...
Stond dat niet in de lijst met nuttige perronlengtes op de ProRail-site?

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 22:21
door Wubbo
Er gaat een spoor per keer uit (te beginnen bij spoor 5 meen ik). In combinatie met extra treinen miv de nieuwe dienstregeling (4x per uur een sprinter naar Breukelen, en 2 extra IC's naar Schiphol die in plaats van de huidige s2000 uit Arnhem komen, waardoor het Haagse deel gaat keren in Utrecht), voorspel ik een grote kans op sneeuwballende vertragingen in Utrecht.

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 22:33
door Nielske1990
@Reiziger_Ddrs: Dat was hem ja. Als je daarin kijkt kun je dus alle geplande spoorafsluitingen bekijken... :wink:

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 22:35
door deadlock
Wubbo schreef:Dan kun je er inderdaad of aan de Noordzijde (Sijpesteijnkade) of een eind zuidwaards (Vaartse Rijn, aan het einde van de huidige busbaan) onderdoor. Als ik de plannen goed op mijn netvlies heb blijft dat zo.
Jammer. Je moet nu nogal omfietsen als je naar de dom wilt vanaf waar ik altijd kom.

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 23:05
door aswnl
Geert schreef:Maar als ik de plannen goed begrijp wordt het in ieder geval een stuk minder krap dan het nu soms is in de spits en dat zou wel fijn zijn :)
Er is nu ruimte zat, de crux zit qua reizigersomvang niet in de grootte van de stationshal maar de bereikbaarheid van de sporen. Wie Utrecht CS in de jaren '70 en '80 heeft gekend, weet pas echt wat krap is. Alleen was de toenmalige traverse wel vrij van allerlei rotzooi die de loop belemmerde.

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: do 15 mei 2008, 13:55
door Fles
Geert schreef:Ja, dat "volop vermaak" klinkt wel erg vaag inderdaad. Maar als ik de plannen goed begrijp wordt het in ieder geval een stuk minder krap dan het nu soms is in de spits en dat zou wel fijn zijn :)
Bij "volop vermaak" denk ik minstens aan de Efteling hoor ;)

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: do 15 mei 2008, 15:38
door reisthijs
Wubbo schreef:Dan kun je er inderdaad of aan de Noordzijde (Sijpesteijnkade) of een eind zuidwaards (Vaartse Rijn, aan het einde van de huidige busbaan) onderdoor. Als ik de plannen goed op mijn netvlies heb blijft dat zo.
Als het goed is komt er aan de zuidzijde van CS een fietsburg over het emplacement, die voorlopig nog (naar de belangrijkste financier) "Rabobrug" wordt genoemd.

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: do 15 mei 2008, 19:38
door Dubbele P
Na het fors duurder uitvallen van het nieuwe station in Rotterdam (bijna vanzelfsprekend tegenwoordig) heeft men zich hier maar niet gewaagd aan het geven van een kostenplaatje blijkbaar. Ben benieuwd hoeveel miljoenen hier uiteindelijk weer bijgelapt moeten worden. ;)

Re: Nieuwe stationshal Utrecht: Volop vermaak

Geplaatst: vr 16 mei 2008, 09:26
door deadlock
reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Dan kun je er inderdaad of aan de Noordzijde (Sijpesteijnkade) of een eind zuidwaards (Vaartse Rijn, aan het einde van de huidige busbaan) onderdoor. Als ik de plannen goed op mijn netvlies heb blijft dat zo.
Als het goed is komt er aan de zuidzijde van CS een fietsburg over het emplacement, die voorlopig nog (naar de belangrijkste financier) "Rabobrug" wordt genoemd.
8-)