Pagina 1 van 1
Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 11:12
door hauptbahnhof
Reizigers vrezen trage tram op Damrak
19 april 2011
De Reizigers Advies Raad (RAR) vreest dat Amsterdamse trams vertraging oplopen, als de gemeente autoverkeer toelaat op de trambanen van het Damrak en de Vijzelstraat. De adviesraad maakt bezwaar tegen het ontwerp Rode Loper, waarmee Amsterdam het aanzien van het Damrak, het visitekaartje van de stad, wil verbeteren.
In het plan moet het autoverkeer tussen het Beursplein en de Prins Hendrikkade over de trambaan van het Damrak meerijden. Op de Vijzelstraat gaat het om het gedeelte tussen Muntplein en de halte Vijzelgracht. Dit gaat volgens de RAR oponthoud veroorzaken voor het tramverkeer en gaat ten koste van initiatieven om sommige tramritten te versnellen.
Volgens de RAR is herinrichting van de straten in strijd met het beleid dat Amsterdam sinds 1971 voert. Dat beleid scheidt het autoverkeer van het openbaar vervoer om een vlotte doorstroming te realiseren.
Bron: Het Parool
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 11:18
door Alargule
Is het niet zo dat het autoverkeer vanaf het Damrak, eenmaal bij de Prins Hendrikkade aangekomen, niet meer te maken krijgt met kruisend autoverkeer, en dus stoplichten? Dat zou de doorstroming van het autoverkeer ter plaatse moeten verbeteren, waardoor ook de kans dat het tramverkeer in de file komt te staan wordt verminderd.
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 11:56
door hauptbahnhof
Er zijn overal verkeerslichten voor overstekend wild en kruisend verkeer daar dus doe maar niet.
Ik heb van het weekend al 4 min vertraging opgelopen tussen Spui en Dam door auto's op de trambaan!
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 12:09
door Suus
Op het Rokin staat inderdaad bijna altijd een file richting de Dam. Fietsers zijn daar vaak sneller.
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 13:04
door Ruben
De beste rode loper zou ontstaan door auto's in zijn geheel van het Damrak te weren, en daar een voetgangersgebied (met trams) te creëren tot aan de Dam. In dat geval zou het autoverkeer gebruik moeten maken van Dam - Nieuwezijds Voorburgwal, waar je in principe de ruimte wel hebt omdat daar geen rode loper ambities spelen. De problemen zouden wel kunnen ontstaan qua congestie en fijnstof, daar kan ik geen berekeningen in doen. Echter is de dagelijkse beleving van die 'wal' nu zo dat het er niet gek druk is.
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 13:19
door tsov
Dat stukje over de Vijzelstraat snap ik niet helemaal, want is die nu al tweerichtingverkeer voor auto's...
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 13:40
door Ruben
Dat is tweerichtingsverkeer voor auto's, waarbij het nu door geparkeerde auto's ook al deels over de trambaan moet.
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: wo 20 apr 2011, 13:41
door Suus
Ruben schreef:Echter is de dagelijkse beleving van die 'wal' nu zo dat het er niet gek druk is.
Klopt, want het autoverkeer richting het zuiden wordt via de Spuistraat gestuurd.
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: vr 22 apr 2011, 19:35
door Suus
Ik zit trouwens nog eens te denken, is dit niet in strijd met TramPlus?
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: vr 22 apr 2011, 20:02
door Vinny
Er komt een snelle metro onder te liggen...

Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: vr 22 apr 2011, 20:10
door Suus
Gaat die naar de Dapperbuurt, Watergraafsmeer en Diemen.
Neen, en daarom gaat men lijn 9 upgraden. Al zal de lijn nooit HOV-snelheid halen (25 km/h), het kan altijd beter :)
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: vr 22 apr 2011, 20:46
door willy84
Bee schreef:Ik zit trouwens nog eens te denken, is dit niet in strijd met TramPlus?
Is dat niet alleen in Rotterdam.
Algemeen: vergeet niet dat de Bijenkorf over een behoorlijke parkeergarage beschikt, er touringcars rijden die hun passagiers(€€) op het Damrak lossen (rondvaartboten) en alle bedrijven ook beleverd moeten worden.
Alle autoverkeer weren gaat dus nimmer lukken. Misschien kan er wat afgesnoept worden van het auto gedeelte. Dan kan de trambaan opschuiveen en dat kan toegevoegd worden aan de stoep 'rode lopert'.
Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: vr 22 apr 2011, 20:57
door Suus
Nee, TramPlus is ook de benaming van een project van de Stadsregio om tramlijnen te versnellen zodat ze een meer HOV-achtig karakter krijgen. Daarbij horen ook vrije banen

Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: vr 22 apr 2011, 21:48
door Vinny
Bee schreef:Gaat die naar de Dapperbuurt, Watergraafsmeer en Diemen.
Neen, en daarom gaat men lijn 9 upgraden. Al zal de lijn nooit HOV-snelheid halen (25 km/h), het kan altijd beter :)
Van de bovengenoemde bestemmingen heeft alleen de Dapperbuurt geen treinstation. Nergens voor nodig om de tram door de binnenstad te laten scheuren. Laat de mensen toch gewoon lekker genieten van het fantastische uitzicht dat de stad te bieden heeft...

Re: Reizigers vrezen trage tram op Damrak
Geplaatst: vr 22 apr 2011, 22:06
door Suus
Daarvoor nemen ze de trams door de Leidsestraat maar, stel slakken dat het zijn
Lijn 9 moet de tramlijn worden waarbij de streekbussen naar Amstelveen en verder slakken bij lijken.