De meeste steden in Duitsland halen alles behalve een 100% kostendekkingsgraad. Alleen heeft men in Duitsland vaak het stedelijk vervoer in een holding geplaatst waar ook het lokale nutsbedrijf (stroom, water, gas e.d.) in zijn ondergebracht waardoor de verliezen die worden gemaakt op het OV kunnen worden gecompenseerd met de winsten die uit het nutsbedrijf komen. Vaak is het ook herkenbaar aan de naam van het vervoersbedrijf, zoals SWK (Krefeld) of DSW21 (Dortmund). In Nederland komen dergelijke constructies niet (meer) voor.RoelZ1 schreef:Vergeet de fiets niet. De fiets is in Nederland voor een groot deel verantwoordelijk voor het lage marktaandeel van tram/bus/metro. Een middelgrote Duitse stad heeft ongeveer hetzelfde percentage autoverkeer in de modal split (vaak zelfs hoger dan in Nederland), maar de fiets speelt er geen rol van betekenis. Al die mensen die in Nederland de fiets pakken, pakken daar het OV, waardoor een middelgrote Duitse stad vaak een goed stadsnet heeft met kostendekkingsgraden van tegen de 100%.
De stad in Duitsland met de beste kostendekkingsgraad in het stedelijk OV is Stuttgart, met 96%. Toevallig is net daar het vervoersbedrijf (SSB) altijd een zelfstandig bedrijf geweest en heeft men zich daar in de afgelopen 50 jaar zich helemaal suf verbouwd, het is namelijk ook de enige stad in Duitsland waar men een behoorlijk groot tramnet voor honderd procent naar Stadtbahn verbouwd heeft. Ik ben afgelopen zomer in Stuttgart geweest en kan je zeggen dat dat een monsterklus geweest moet zijn als je ziet hoeveel tunnels en behoorlijk lange lijnen er zijn omgebouwd.
In Oost-Duitsland komt de constructie van het vervoersbedrijf binnen de Stadtwerke niet voor, daar zie je dan ook dat er vaak behoorlijk bezuinigd blijft worden, tenzij het stadsbestuur duidelijke ambitie toont. Daardoor gaat het bijvoorbeeld slecht in Cottbus of Brandenburg, maar goed in Potsdam of Erfurt. Datzelfde is trouwens ook het geval in het oude West-Duitsland. Vervoersbedrijven die er met de pet naar gooien zien de reizigersaantallen dalen (bijvoorbeeld in Mülheim) terwijl vervoersbedrijven die investeren ook op de bestaande lijnen een enorme groei waarnemen (bijvoorbeeld Augsburg). :Y