Pagina 1 van 1

Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-traject

Geplaatst: do 17 nov 2011, 19:59
door krispinl
Op rijnmond.nl gevonden:
Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-traject

17 november 2011

De gemeente Lansingerland wil zo snel mogelijk tekst en uitleg van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur over het nieuws dat er ook intercity's mogen gaan rijden op het HSL-traject.

De gemeente ligt al jaren overhoop met het ministerie over de geluidsoverlast die treinen veroorzaken op de HSL-rails. Daarom vraagt de gemeente of de minister wel rekening heeft gehouden met deze klachten.

De minister wil intercity's toelaten op het supersnelle spoor om zo het exploitatietekort terug te dringen. Omdat er zo weinig mensen met de HSL rijden, dreigt het bedrijf achter de snelle treinen failliet te gaan.

De minister steekt opnieuw 300 miljoen euro in de HSL, maar de NS moet dan wel toestaan dat er ook andere treinen rijden op het stuk spoor tussen Rotterdam en Amsterdam.
Bron: rijnmond.nl

Ik vind dat het een rare plan is. Al lang zijn de Fyra's niet leeg. Ze zijn zelfs te kort (tenminste in de spits). Ik reis regelmatig met de fyra tussen Rotterdam and Schiphol en het komt voor dat ik in de ochtend geen zitplaats kan vinden. Dus snap ik het verhaal over "weinig mensen" niet. Bovendien zullen de intercity's de hsl treinen straks niet in de weg gaan staan? En wordt de toeslag straks afgeschaft (nou ja dat zou natuurlijk niet slecht zijn 8-) )?

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: do 17 nov 2011, 20:27
door webguy
En hoeveel treinen is dat per dag? Als het 's ochtends en 's avonds steeds een trein is, kan je daarvoor de miljoenen niet betalen...

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 10:37
door reisthijs
krispinl schreef:Al lang zijn de Fyra's niet leeg. Ze zijn zelfs te kort (tenminste in de spits). Ik reis regelmatig met de fyra tussen Rotterdam and Schiphol en het komt voor dat ik in de ochtend geen zitplaats kan vinden. Dus snap ik het verhaal over "weinig mensen" niet.
Vergeet niet dat de Fyra nu maar een kort treintje is dat met een lage frequentie rijdt. Ook al zit die trein helemaal vol in de spits, dan nog vervoert Fyra heel weinig mensen in vergelijking met gewone intercity's.

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: vr 18 nov 2011, 10:44
door R-Flow
krispinl schreef:Al lang zijn de Fyra's niet leeg. Ze zijn zelfs te kort (tenminste in de spits). Ik reis regelmatig met de fyra tussen Rotterdam and Schiphol en het komt voor dat ik in de ochtend geen zitplaats kan vinden. Dus snap ik het verhaal over "weinig mensen" niet.
Heb een hele simpele uitleg voor je: 24 uur wordt niet gedekt door enkel de ochtend- en avondspits... ;) Ik zit ook regelmatig in de Fyra tussen Schiphol en Rotterdam C. maar vrijwel nooit in de spits. In die uren kan je een kanon afschieten in die treinen zonder dat er een kip naar kraait. Daarnaast rijdt de Fyra niet met dubbeldekkers dus dat zo'n trein met relatief lage capaciteit een keertje vol zit zegt niet heel veel.

PS Dat laatste zei reisthijs ook al zie ik. :)

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: za 19 nov 2011, 01:02
door hauptbahnhof
Een ICR-rijtuig heeft toch niet veel meer zitplaatsen dan een VIRM-rijtuig?

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: za 19 nov 2011, 08:54
door Klaasje
Niet veel minder bedoel je.. Dat klopt. ICR-rijtuigen hebben zelfs meer zitplaatsen dan de motorbakken van het VIRM als ik me niet vergis.

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: za 19 nov 2011, 10:38
door krispinl
R-Flow schreef: Heb een hele simpele uitleg voor je: 24 uur wordt niet gedekt door enkel de ochtend- en avondspits... ;) Ik zit ook regelmatig in de Fyra tussen Schiphol en Rotterdam C. maar vrijwel nooit in de spits. In die uren kan je een kanon afschieten in die treinen zonder dat er een kip naar kraait. Daarnaast rijdt de Fyra niet met dubbeldekkers dus dat zo'n trein met relatief lage capaciteit een keertje vol zit zegt niet heel veel.

PS Dat laatste zei reisthijs ook al zie ik. :)
Nou "fair points", vergelijk met de intercity's vervoert de fyra misschien in totaal minder mensen. Maar dit komt volgens mij (deels)omdat de intercity's op extra stations stoppen. Dus reizigers die naar of van Delft of Den Haag of Leiden moeten pakken nooit de HSL. En ze zullen dat ook nooit doen, dus als de intercity over de HSL raken deze mensen ook kwijt.
Dus deze uitleg werk voor mij niet helemaal :-)

Het is wel beetje anders als je naar het HSL traject ten zuiden van Rotterdam kijkt, op Dordrecht na zijn er Tot Breda geen tussenstations. Daar zou het misschien wel tijdwinst voor de intercity (en dus de reiziger) zijn.

Maar gaan we straks in de Fyra horen: "Dames en Heren, zoals u gemerkt hebben rijden we langzamer dan normaal, daar komt door een trage intercity die voor ons rijdt...."? Daar ben ik bang voor en daarom zou ik graag alleen HS treinen op het HSL zien.

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: za 19 nov 2011, 11:23
door webguy
Klaasje schreef:Niet veel minder bedoel je.. Dat klopt. ICR-rijtuigen hebben zelfs meer zitplaatsen dan de motorbakken van het VIRM als ik me niet vergis.
Een B heeft 90 (80+10 klapstoelen) volgens wikipedia, een V-IRM is 2x 50 dacht ik.

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: za 19 nov 2011, 11:37
door reisthijs
krispinl schreef:Nou "fair points", vergelijk met de intercity's vervoert de fyra misschien in totaal minder mensen. Maar dit komt volgens mij (deels)omdat de intercity's op extra stations stoppen.
Je kan het ook vergelijken met de capaciteit die de Fyra volgens de originele plannen zou moeten krijgen: per uur 5x een V250, da's dus 40 rijtuigen per uur (vergelijkbaar met een druk IC-traject met een kwartierdienst). Als je het huidige aantal reizigers daarover verdeelt zijn dat er dus vrij weinig.

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: za 19 nov 2011, 11:40
door Klaasje
webguy schreef:
Klaasje schreef:Niet veel minder bedoel je.. Dat klopt. ICR-rijtuigen hebben zelfs meer zitplaatsen dan de motorbakken van het VIRM als ik me niet vergis.
Een B heeft 90 (80+10 klapstoelen) volgens wikipedia, een V-IRM is 2x 50 dacht ik.
Bij VIRM heb je een onderscheid tussen motorbakken en tussenrijtuigen wat een behoorlijk verschil maakt qua capaciteit.

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: za 19 nov 2011, 13:21
door Ruben
Betekent steden als Almere en Eindhoven aansluiten op de HSL niet gewoon dat treinen die oorspronkelijk in Amsterdam of Rotterdam zouden eindigen doorrijden naar die steden?
Oftewel: gaat men hiervoor niet gewoon V250 materieel gebruiken? Nu al de angst te bezigen dat ICR nooit meer van de HSL verdwijnt is denk ik iets te vroeg.

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: za 19 nov 2011, 13:41
door Klaasje
Er gaat gewoon 4x per uur een Fyra rijden tussen Amsterdam centraal en Rotterdam (-Breda) maar daarnaast gaan de IC's (Fyra's?) van Den Haag naar Eindhoven via de HSL en komt er een Fyra Almere-Amsterdam Zuid-Rotterdam C bij.

Re: Lansingerland eist uitleg over intercity's op HSL-trajec

Geplaatst: zo 20 nov 2011, 18:20
door R-Flow
krispinl schreef:
R-Flow schreef:Nou "fair points", vergelijk met de intercity's vervoert de fyra misschien in totaal minder mensen. Maar dit komt volgens mij (deels)omdat de intercity's op extra stations stoppen. Dus reizigers die naar of van Delft of Den Haag of Leiden moeten pakken nooit de HSL. En ze zullen dat ook nooit doen, dus als de intercity over de HSL raken deze mensen ook kwijt.
Dat heeft er volgens mij weinig mee te maken. Veel mensen die tussen Amsterdam/Schiphol en Rotterdam reizen nemen nu alsnog de reguliere treindienst. Ik moet voor werk vaak in Antwerpen en Brussel zijn en verbaas me er keer op keer over hoeveel mensen die bij mij in Amsterdam/Schiphol zijn ingestapt er in Rotterdam pas weer uit gaan.

Volgens mij is het een combinatie van:
- Fyra heeft nou niet bepaald een goede reputatie wat betreft op tijd rijden of überhaupt rijden.
- Mensen willen vaak geen meerprijs betalen, ook al is het maar €2,60.
- Mensen hebben vaak geen zin om moeite te doen voor zo'n toeslag kaartje (denk aan studenten, abonnementhouders etc.)
- Fyra is misschien nog wel te onbekend en zit nog niet in het systeem van mensen.
- Tijdwinst is regelmatig te klein.