Pagina 6 van 21

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 10:32
door R-Flow
Vinny schreef:Aangezien er simpelweg geen huisstijl is hoeven ze die ook niet toe te passen. Scheelt weer een hoop grafisch designwerk, en kan men gewoon toepassen wat men goed dunkt. Het heeft ook wel wat hoor. De Oostlijnen hebben een duidelijk andere "smoel" dan de Amstelveenlijn en de Ringlijn. De Noord-Zuidlijn zal er dus ook weer totaal anders uitzien.
Er zijn dus meerdere varianten die nu deels zijn vervangen door de nieuwste huisstijl. En de Oostlijn heeft al een tijdje geen eenduidige stijl meer. Zie stations CS, Spaklerweg, Van Der Madeweg etc. dus dat ballonnetje gaat niet langer op.
webguy schreef:Is het niet 10x goedkoper om gewoon een locje/robot te gebruiken in de werkplaats om ze te rangeren? Een pantograaf is een onderdeel dat nogal slijt en duur is in onderhoud.
Zo'n loc/robot is goedkoop wou je zeggen? :P

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 11:00
door hauptbahnhof
De panto's opdie M5 zijn nogal groot terwijl die op de huidige M-series klein zijn...

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 11:10
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:De panto's opdie M5 zijn nogal groot terwijl die op de huidige M-series klein zijn...
Zijn volgens mij inderdaad gewoon full-sized pantografen i.p.v. zo'n klein rangeer gevalletje.

Was het niet ooit de bedoeling dat de Noord/Zuidlijn met bovenleidingen zou gaan rijden? Althans, neem aan dat het zo'n metalen balk in de lucht had moeten worden zoals tram 26 in de Piet Heintunnel-Rietlandpark heeft. Wellicht dat men toch nog een optie wil houden op zo'n systeem in toekomstige aanvullingen op het metronet.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 11:15
door hauptbahnhof
Het is een metalen balk met de bovenleiding eronder :wink: .

Maar goed, dat is dan weer een discussie van de M6. M5 is niet bestemd om daar te rijden.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 11:18
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:Het is een metalen balk met de bovenleiding eronder :wink: .
Er doorheen loopt/erin ligt bedoel je. :wink:
hauptbahnhof schreef:Maar goed, dat is dan weer een discussie van de M6. M5 is niet bestemd om daar te rijden.
Check m'n laatste zin.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 11:29
door Suus
Nieuw materieel moet toch proefritten rijden, wordt moeilijk zonder derde rail (die is daar niet te zien op de proefbaan), dan is de keuze voor een tijdelijke panto zo gemaakt natuurlijk.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 11:37
door R-Flow
Bee schreef:Nieuw materieel moet toch proefritten rijden, wordt moeilijk zonder derde rail [...], dan is de keuze voor een tijdelijke panto zo gemaakt natuurlijk.
Dat zou betekenen dat Alstom nooit kan proefrijden op derde rail en je als fabrikant maar moet hopen dat alles goed gaat op het moment dat zo'n trein eindelijk een keer op z'n eindbestemming staat. Slaat natuurlijk helemaal nergens op, want je moet ieder onderdeel kunnen testen. Helemaal zoiets essentieels als de stroomafnemers en bijbehorende systemen.

Wat mij vele malen aannemelijker lijkt is dat Alstom tijdens de persvoorlichting de derde rail heeft uitgeschakeld en de metro op pantograaf liet rijden. Dit i.v.m. veiligheid van alle aanwezigen tijdens de persvoorlichting.
Bee schreef:[...] (die is daar niet te zien op de proefbaan) [...]
Nou, ik zie een derde rail toch echt erg duidelijk langs het spoor lopen hoor...

http://static1.parool.nl/static/photo/2 ... 023850.jpg

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 11:46
door Suus
Op de aantakkende opstelsporen ontbreekt hij wel degelijk.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 11:47
door R-Flow
Bee schreef:Op de aantakkende opstelsporen ontbreekt hij wel degelijk.
Daar ontbreekt ook de bovenleiding, dus wat is je punt precies?

Zoals ik al zei: wat mij vele malen aannemelijker lijkt is dat Alstom tijdens de persvoorlichting de derde rail heeft uitgeschakeld en de metro op pantograaf liet rijden. Dit i.v.m. veiligheid van alle aanwezigen tijdens de persconferentie.

Je argumentatie dat er geen derde rail beschikbaar is en er dus puur voor testdoeleinden op pantograaf gereden moet worden klopt simpelweg niet.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 16:33
door Ruben
Uitwisselbaarheid van materieel was ook nog eens een van de vereisten van het M5 en M6 materieel. M5 moet dus ook op de NZL kunnen, misschien krijgt dat ding alsnog een bovenleiding.
Maar het is inderdaad te vroeg om op basis van deze pantograaf te oordelen dat een bovenleiding de bedoeling is.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 16:43
door Meltrain
Euhm, het plan om bovenleiding op lijn 52 toe te passen is toch van de baan?
Of is dat plan nu alweer van stal gehaald?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 17:13
door R-Flow
Ruben schreef:Maar het is inderdaad te vroeg om op basis van deze pantograaf te oordelen dat een bovenleiding de bedoeling is.
Dat beweerde ik dan ook niet... Enkel dat men wellicht een optie wil houden om met pantograaf te kunnen rijden bij toekomstige aanvullingen van het metronet.
Meltrain schreef:Euhm, het plan om bovenleiding op lijn 52 toe te passen is toch van de baan?
Of is dat plan nu alweer van stal gehaald?
Voor zover ik weet krijgt M52 gewoon een derde rail.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 13:17
door Mojito
Van http://www.amsterdam.nl:
Eerste deel nieuwe metro M5 in Amsterdam aangekomen

Afbeelding
11 april 2012 - Jacqueline Schermer

Op woensdag 11 april is het eerste deel van de nieuwe Amsterdamse metro M5 aangekomen per groot transport. De 116 meter lange metro wordt in 2 delen getransporteerd door de fabrikant Alstom. In de GVB werkplaats in Diemen wordt de M5 in elkaar gezet. Het komende half jaar wordt de M5 getest op het Amsterdamse metrospoor. In het najaar kunnen de reizigers van de eerste M5 gebruik maken. De Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer is de opdrachtgever.

Het testrijden wordt gedaan door speciaal opgeleide GVB bestuurders en kan over zo'n drie weken beginnen. Dit wordt voornamelijk 's nachts gedaan. Deze moderne metro vervangt in het najaar de eerste Zilvermeeuw. Maandelijks worden vervolgens de Zilvermeeuwen vervangen zodat medio 2014 23 nieuwe M5's rijden.

De M5 is met veel aandacht voor de reiziger ingericht: brede stoelen, meer deuren en brede gangpaden om snel in- en uit te stappen. De stoelen zijn aan de zijkant geplaatst en de metro is geheel doorloopbaar, er zijn geen tussendeuren meer. Doordat de nieuwe metro's langer zijn kunnen er op de Oostlijn zo'n 50% meer reizigers in. Het is de eerste metro ter wereld die geheel met LED-verlichting is uitgevoerd.

Bij het ontwerp is veel aandacht gegeven aan de sociale veiligheid. Zo is de gehele metro te overzien met camera's en is de inrichting transparant. Op een elektronische routekaart ziet de reiziger de overstapmogelijkheden bij elk station. De M5 is door de LED-verlichting en zijn lage gewicht milieuvriendelijk en daarnaast één van de stiltste metro's ter wereld. De stoelen zijn 20% breder dan in de tram en bus.

De belangrijkste kenmerken van de M5 zijn:

Zesdelig voertuig met een lengte van 116 meter
174 zitplaatsen
Capaciteit is 960 passagiers
Maximale snelheid is 80 km/h
De deuren zijn hoog (208 cm), en er zijn 24 deuren per zijde
Het plafond is hoog (230 cm)
Gelijkvloerse instap, de vloer sluit aan op het perron
Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten
Reizigersinformatie met informatieschermen
Camerabewaking
Voldoet aan de strengste brandveiligheidseisen
Geluidwerende maatregelen zodat de metro heel stil is
Toepassing van vandalismebestedige materialen
De metro is voorbereid op rijden zonder bestuurder
Metro's van dit type gaan naar verwachting vanaf 2017 ook rijden op de Noord/Zuidlijn.

De Stadsregio Amsterdam is de financier van de nieuwe metro, de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer/Gemeente Amsterdam de opdrachtgever. GVB gaat de metro in het najaar van 2012 in gebruik nemen.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 13:47
door fred1954
Voor de geïnteresseerden: Kort filmpje van AT5:
http://www.at5.nl/artikelen/79236/video ... trostellen

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 14:57
door FLJ
Heb zojuist een kijkje genomen bij de werkplaats en net op dat moment werd de kopbak van stel 110 afgeladen en op Amsterdamse bodem gereden. De wagen ziet er ontzettend strak en naar mijn mening stijlvol uit.

Naast de plek waar de bak werd afgeladen stonden trouwens de troosteloze resten van Zilvermeeuw stel 6 die volledig verpakt is in blauw plastic en van zijn draaistellen gelicht is. Vermoedelijk zal dit op 19 februari 2010 door een aanrijding beschadigde stel binnenkort als tweede Zilvermeeuw Amsterdam gaan verlaten om plaatst te maken voor zijn waardige opvolger, de Alstom Metropolis.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 15:03
door Suus
Ik las het bericht in de metro tussen Van der Madeweg en Venserpolder op weg naar huis. Bij mijn uitstaphalte Verrijn Stuartweg was men bezig een middenwagen van een trailer af te laden.

Afbeelding

Vanaf de nieuwe loopbrug over het emplacement van de werkplaats kon je ook nog een van de koprijtuigen zien:
Afbeelding

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 15:13
door Etienne
Moet nou zeggen dat ik het niet het allermooiste vind.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 15:18
door R-Flow
Het zijn wel klassebakken volgens mij, zien er erg strak uit op de foto. Echte metrotreinstellen i.p.v. sneltrams zoals op de Ringlijn en Rotterdam. De combinatie retro + moderne look is wat mij betreft goed bedacht en uitgevoerd. :pos:

Snap alleen de ballen van die rooie deuren. Hebben ze bij GVB net de hele zooi blauw/wit-blauw gespoten en/of bestickerd om vervolgens nieuwe wagens weer in het rood te bestellen. De metro mag gewoon echt geen uniforme uitstraling hebben hè? Is volgens mij bij wet bepaald met risico op levenslang celstraf bij het overtreden ervan. :D

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 15:20
door Ardan
Eindelijk *O* Kan niet wachten op de eerste rit *O*

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 15:21
door R-Flow
Wanneer komen ze in dienst?

EDIT Najaar lees ik niet.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 15:23
door Suus
Ergens tussen september en december van dit jaar.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 20:05
door Cygnum
R-Flow schreef:Snap alleen de ballen van die rooie deuren. Hebben ze bij GVB net de hele zooi blauw/wit-blauw gespoten en/of bestickerd om vervolgens nieuwe wagens weer in het rood te bestellen. De metro mag gewoon echt geen uniforme uitstraling hebben hè? Is volgens mij bij wet bepaald met risico op levenslang celstraf bij het overtreden ervan. :D
Het schijnt te maken te hebben met de uniformiteit van de R-net-formule en de openbare aanbestedingen. Als GVB de openbare aanbesteding verliest, hoeven de nieuwe metro's niet geheel te worden overgeschilderd; alleen de naam wijzigen is dan voldoende.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 22:17
door R-Flow
Alleen komen de metro's er wéér anders uit te zien binnen R-net. Kijkt u maar:

http://ov-bureaurandstad.nl/files/HFD%2 ... el%203.pdf

Het is een eindeloze cyclus van dingen bedenken, half uitvoeren, werk stilleggen, weer wat nieuws verzinnen, half uitvoeren, stoppen etc. waar ze in vast zitten.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 22:42
door VIRM
Betekent dit dat de nieuwe metrostellen zijn gaan rijden? :D
En dat het einde nu echt in zicht is voor de Zilvermeeuwen?

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 11 apr 2012, 22:46
door R-Flow
VIRM schreef:Betekent dit dat de nieuwe metrostellen zijn gaan rijden? :D
En dat het einde nu echt in zicht is voor de Zilvermeeuwen?
Nee, hij moet eerst nog in elkaar gezet en getest worden. De Zilvermeeuwen zijn pas in 2014 helemaal vervangen door nieuwe metro's. :(