Pagina 21 van 21

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: di 16 jul 2013, 08:55
door Alargule
Na slechts 3 weken in de reguliere dienst met deze beperkte inzet te hebben rondgereden? Lijkt me niet dat een klant- en medewerkertevredeneheidsonderzoek dan al een betrouwbaar beeld oplevert.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: di 16 jul 2013, 13:10
door hauptbahnhof
En vooral omdat er amper personeel mee kan rijden...
Met het huidige metronet is er meer personeel nodig (dus echt geen bezuiniging zoals sommigen stellig beweren) dus kan er op dit moment niemand worden opgeleid.

Daarom rijdt er ook maar 1 M5 per dag.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: di 16 jul 2013, 13:38
door Suus
Dat er nu meer personeel nodig is, is volstrekte onzin: De metrotunnel is dicht dus je hebt sowieso een paar omlopen minder op lijn 54 en het wordt volgende week helemaal een trieste bedoening.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: di 16 jul 2013, 13:51
door webguy
Werkzaamheden = ontzeggingen ahv vakantie

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: di 16 jul 2013, 14:01
door hauptbahnhof
Niet vergeten dat er nu 3 op de 16 mensen op vakanties zijn. Het huidige rooster is gemaakt op basis van het normale metronet en de bijbehorende frequenties. Nu is er toch meer personeel nodig dus dat is lastig. Alle personeel moet gewoon rijden en ook de instructeurs moeten rijden.
Komende week is het idd zo dat ze genoeg mensen over hebben, maar hebben ze gekozen om mensen vrij te geven, en ze dan weer terug te laten werken op andere momenten om het tekort op te vullen.

Dus, lijn 54 rijdt vaker, lijn 51 rijdt vaker, lijn 50 rijdt vaker... Allemaal opgevangen door de vervallen lijn 53 en nog niet genoeg.
Volgende week zal ivm keertijden op RAI en WTC wel een wagen meer nodig zijn (ga ik van uit, heb ik (nog) niet opgezocht).

Dus tenzij jij met de huidige stand van zaken qua beschikbaarheid van het personeel komt blijf ik erbij dat je onzin zit te verkondigen. Net als dat het huidige metronet een vorm van bezuiniging is... :6

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: do 18 jul 2013, 07:53
door IC140
Lijn 51 is ook nog eens ingekort tot Spaklerweg en volgende week rijdt lijn 51 helemaal niet. Dat levert ook weer flink wat diensten op. Ik kan me niet voorstellen dat het huidige uitgeklede netwerk met de zomerfrequentie van 8x per uur meer diensten kost dan de volledige lijnvoering met 6x per uur. Buiten de zomervakantie kost het wel duidelijk meer diensten.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: do 18 jul 2013, 10:43
door hauptbahnhof
Heb je wel gelezen wat ik heb geschreven? En dan te beginnen met de eerste zin al: vakanties. Verder, volgende week veel mensen vrij en later terugwerken.

Ach, lees maar gewoon wat ik heb opgeschreven.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: do 18 jul 2013, 17:23
door IC140
Mijn reactie is gebaseerd op precies wat jij geschreven hebt. Jij zegt dat er nu meer personeel nodig is dan bij het normale rooster:
En vooral omdat er amper personeel mee kan rijden...
Met het huidige metronet is er meer personeel nodig (dus echt geen bezuiniging zoals sommigen stellig beweren) dus kan er op dit moment niemand worden opgeleid.
Voor het metronet vanaf mei klopt dit inderdaad. Daar zijn voor lijn 50 en 54 het aantal ritten met grofweg 50% uitgebreid (levert al een grotere groei op dan uit lijn 53 komt), lijn 51 met 50% uitgebreid, maar is 30% van het traject opgeheven. Netto levert dat een extra behoefte op (doordat lijn 50 langer is dan lijn 53).

De zomervakantiedienstregeling is nu echter een stuk rigoureuzer dan normaal. De vergelijking normale zomerdienst tegen huidige zomerdienst:
- Lijn 50 heeft een 30% hogere frequentie dan normaal
- Lijn 54 heeft een 30% hogere frequentie dan normaal, maar 30% van het traject is opgeheven
- Lijn 53 is volledig opgeheven
- Lijn 51 heeft een 30% hogere frequentie, maar 30% van het traject is opgeheven

Dit levert netto juist minder personeelsdiensten op. Het is dus goed mogelijk dat iedereen nu op vakantie is, maar dan is het vakantierooster al aangepast aan het mindere aantal diensten.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: do 18 jul 2013, 17:48
door hauptbahnhof
Over de opgeheven stuk amstel/spaklerweg - cs hoef je het niet over te hebben. Het zomerrooster is hierop gemaakt (pas nadat bekend was dat dit het geval was, is het rooster gepubliceerd). Alleen is er later bepaald dat er een aangepast metronet wordt gereden. Dus moet je alleen kijken naar de hogere frequenties van lijn 50, 51, 54 tegen wegvallen van lijn 53.

Verder moet je kijken of de omlopen niet langer zijn geworden waardoor er wellicht een wagen extra bij moet. Dit kan namelijk soms het geval zijn. En last but not least: het aantal benodigde bestuurders is niet gelijk aan de rijdende metro's. er zijn nog rangeer-, slip- (op amstel) en reservediensten.

Dit betekent natuurlijk niet dat elke dag een tekort is maar er kan ieder geval niet consequent dagelijks 2 man of een veelvoud hiervan van de exploitatie worden onttrokken om op te leiden voor de M5.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 18:59
door JWM
Volgende week zal ivm keertijden op RAI en WTC wel een wagen meer nodig zijn (ga ik van uit, heb ik (nog) niet opgezocht).
Nee, GVB verlaagt ook nog even de frequentie tijdens de werkzaamheden :')

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 19:03
door Suus
Ik heb vandaag voor het eerst in de nieuwe M5 gezeten. Het is wel een verbetering, maar ik vind de schermpjes boven de bankjes een beetje armoedig vergeleken met wat er in de bussen wordt neergezet. Daarnaast vind ik dat er best wel veel motorrumoer is voor zo'n modern voertuig en hij rijdt wat wiebelig, ik weet niet of dat aan het spoor ligt of aan de trein.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 19:09
door FLJ
Bee schreef:Ik heb vandaag voor het eerst in de nieuwe M5 gezeten. Het is wel een verbetering, maar ik vind de schermpjes boven de bankjes een beetje armoedig vergeleken met wat er in de bussen wordt neergezet. Daarnaast vind ik dat er best wel veel motorrumoer is voor zo'n modern voertuig en hij rijdt wat wiebelig, ik weet niet of dat aan het spoor ligt of aan de trein.
Ze hadden naar mijn mening beter de lay-out aan kunnen houden van de schermen in de bussen; vooral de foto's van de stations vind ik een nogal zinloze en overbodige toevoeging.

Het wiebelige rijgedrag was mij ook al opgevallen, dat is vooral goed te zien bij de bakovergangen. De Zilvermeeuwen wiebelen ook altijd vrolijk heen en weer, dus het zal wel te maken hebben met de baan en de bakindeling van de M5 (per bak twee wielstellen in vergelijking met de sneltrams die voorzien zijn van een jacobs-wielstel).

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: vr 19 jul 2013, 21:58
door hauptbahnhof
Ken een ex-metrobestuurder en die zei dat ook al. Toen de sporen werden vervangen vergeleek ie het ook met de sporen pal ernaast van de trein en zei hij dat het wel 2e handssporen lijken. Je ziet ook wel dat die sporen een beetje wiebelig zijn.

De foto's van de stations is leuk, of ja, het idee. Maar de foto's zijn niet hip. Vaak nog oude foto's (bijv die oude betonnen windschermen) of een foto van de tramhalte beneden (Jan van Galenstraat). Het was leuker geweest als ze echt mooie herkenbare foto's hadden gebruikt.

Voor de rest leuke schermen. Alleen jammer dat ie op een gegeven moment weer op zwart gaat tot het volgende station.

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: wo 24 jul 2013, 12:02
door Ardan
Net even een binnenritfilmpje gezien op YT, jammer dat de ding-dong is verdwenen en er een één seconde durende piep voor in de plaats is gekomen. Maar ik hoop snel zelf een rit te kunnen maken :D

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Geplaatst: di 10 sep 2013, 11:09
door FLJ
Even een update wat betreft de inzet van de M5:

Sinds vrijdagochtend rijdt de M5 in de spits op lijn 54. Gister en vandaag is dat stel 113/114, dat tevens het eerste in Polen gebouwde stel is dat is afgenomen door GVB. Op dit moment zijn er (bij mijn weten) drie stellen in gebruik (de 107/108, 109/110 en de 113/114); de 111/112 en 115/116 zijn wel al in Amsterdam maar nog niet in dienst gesignaleerd.

Een aantal opvallende zaken die mijn vanochtend opvielen.
- Deur 1A van stel 113/114 (bak 114a) was defect, en dit werd aangegeven doordat de deur permanent rood verlicht was.
- Op Amstelstation werd lijn 136 omgeroepen (in plaats van 46), terwijl lijn 136 al ruim anderhalf jaar niet meer rijdt.
- Op elk station wordt bij het vrijgeven van de deur de tekst "deze metro gaat richting centraal(!!!)/gein" omgeroepen door (als ik het goed versta) de zoon van Philip Bloemendaal.
- De deuren zijn wel heel eenvoudig te blokkeren als ze sluiten, dit heb ik zelf ervaren (ik wilde de 113/114 koste wat kost niet missen :oops:) en op Van der Madeweg liep het stel vertraging op doordat er nog een hele groep overstappende reizigers zich door één deur wurmden.

Al met al erg positief dat er nu ook een M5 op lijn 54 wordt ingezet!