Pagina 1 van 1
Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: ma 02 jan 2012, 20:49
door Raymond
Tram naar Uithof stap dichterbij
maandag 2 januari 2012
Bestuur Regio Utrecht (BRU) en gemeente Utrecht hebben overeenstemming bereikt over ontwerpoplossingen voor de inpassing van de Uithoflijn, met name in het Stationsgebied. Er ligt nu een ontwerp voor de trambaan dat maakbaar is binnen de gestelde financiële kaders.
Er is nu een ontwerp voor de trambaan naar De uithof dat maakbaar is binnen de gestelde financiële kaders.
Dit was een noodzakelijke stap richting de voorbereiding van het Uitvoeringsbesluit Uithoflijn door het Algemeen Bestuur BRU in het voorjaar 2012.
Lees verder
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: ma 02 jan 2012, 20:53
door Jef400
Kijk. Het tramnet in Utrecht wordt dus waarschijnlijk uitgebreid met een vierde lijn (60,61 en 260)
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: ma 02 jan 2012, 22:31
door RoelZ1
Euh.. ik tel er maar 3?
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: di 03 jan 2012, 00:09
door microshit
Jea, 60, 61 en 260 bestaan al

Dus "uithoflijn" is numero 4.
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: di 03 jan 2012, 11:05
door RoelZ1
Ah, zo ;). Zou lijn 260 tegen die tijd nog bestaan? Die twee jaar tussen de indienststelling van de Uithoflijn en de koppeling met SUNIJ misschien wel, maar daarna blijven er misschien maar 2 over: Nieuwegein - Uithof en IJsselstein - Uithof.
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: di 03 jan 2012, 11:26
door reisthijs
De vraag is alleen of je dan wel genoeg capaciteit hebt op de Uithoflijn? Ik verwacht eigenlijk wel dat daar nog een extra spitslijn CS-Uithof bijkomt.
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: wo 11 jan 2012, 11:22
door Edwin
Dus dan is die snelwegbus van Almere naar Utrecht de Uithof straks weer minder snel dan de combi IC + tram?
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: wo 11 jan 2012, 12:56
door reisthijs
Nee. De tram naar de Uithof wordt ongeveer net zo snel als de huidige buslijn 12. Dus de combi IC + tram wordt niet of nauwelijks sneller dan de combi IC + bus. Tenzij die IC ineens een stuk sneller wordt natuurlijk.
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: do 12 jan 2012, 23:19
door 010jongen
260 ligt er waarschijnlijk dit jaar nog uit... omdat de tram binnenkort wordt ingekort zijn er minder trams nodig. de weense trams hebben hoge onderhoudskosten. en heb ergens gelezen dat er elke 3/4 minuten een tram naar de uithof gaat waarvan de helft dan uit nieuwegein/ijsselstein komen. alhoewel er tegen die tijd wel een hogere frequentie nodig is dan elke 7/8 minuten.
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: do 12 jan 2012, 23:25
door R-Flow
010jongen schreef:260 ligt er waarschijnlijk dit jaar nog uit... omdat de tram binnenkort wordt ingekort zijn er minder trams nodig. de weense trams hebben hoge onderhoudskosten. en heb ergens gelezen dat er elke 3/4 minuten een tram naar de uithof gaat waarvan de helft dan uit nieuwegein/ijsselstein komen. alhoewel er tegen die tijd wel een hogere frequentie nodig is dan elke 7/8 minuten.
De tram naar De Uithof wordt de eerste paar jaren nog niet gekoppeld aan de bestaande sneltram Pas na 2020 of zo (uit m'n hoofd)...
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: do 12 jan 2012, 23:54
door microshit
010jongen schreef:260 ligt er waarschijnlijk dit jaar nog uit... omdat de tram binnenkort wordt ingekort zijn er minder trams nodig. de weense trams hebben hoge onderhoudskosten. en heb ergens gelezen dat er elke 3/4 minuten een tram naar de uithof gaat waarvan de helft dan uit nieuwegein/ijsselstein komen. alhoewel er tegen die tijd wel een hogere frequentie nodig is dan elke 7/8 minuten.
260 rijdt tegenwoordig al minder dan voorheen (door hevige slijtage aan het spoor), maar waar zou die inkorting volgens jou gaan plaatsvinden en heb je daar een bron van? Overigens wel rekening houden dat momenteel de trams worden opgeknapt, waardoor er altijd een (of meerdere??) weg is.
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 06:27
door Daniel
De parkeergarage Jaarbeursplein wordt gesloopt en op de plek daarvan komt een tijdelijk eindpunt. Zie o.a. de laatste bouwkrant op cu2030.nl
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 09:45
door 010jongen
dat klopt, maar toch gaan ze er uit. het aantal reizigers is trouwens ook gedaald de afgelopen tijd. en de inkorting is al iets wat al jaren geleden bekend was. door deze inkorting kan er één dienstwagen minder rijden (2 trams).
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 10:33
door Suus
Geen inkorting die zo discutabel is als deze, aangezien ze over een paar jaar de trambaan weer mogen "verlengen".
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: vr 13 jan 2012, 10:51
door Daniel
Het zal dan ook meer zo zijn dat deze inkorting nodig is vanwege de werkzaamheden aan het stationsplein Oost en vooral de aanpassingen aan de Leidseveertunnel i.v.m. het verbreden van perron 1/2 en 3/4 waarvoor de sporen richting het centrum opschuiven.
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 18:42
door Stephan
Ergens dit jaar moet de Leidseveertunnel zelfs helemaal gesloten worden. Er is wel enige vertraging, dus kan zijn dat het inmiddels is uitgesteld naar 2013.
De tunnel gaat pas buiten dienst wanneer er een nieuw tijdelijk busstation ligt aan de Jaarbeurszijde waar meer bussen kunnen halteren dan op het huidige station.
Re: Utrecht: Tram naar Uithof stap dichterbij
Geplaatst: wo 18 jan 2012, 19:44
door Daniel
Dat tijdelijke busstation zou medio 2012 in gebruik moeten worden genomen. Niet alleen vanwege de werkzaamheden aan de Leidseveertunnel trouwens, maar vooral ook omdat in die fase het voormalig taxiplatform ontmanteld wordt en daar ligt busstation Noord immers onder.
Kans dat dat vertraagd is lijkt me trouwens vrij groot, immers is als ik me niet vergis de tijdelijke spoorwegpolitiepost op het taxiplatform nog nieteens klaar en die zullen ze toch ergens moeten laten (zeker als op korte termijn het eerste stuk oude hal gesloopt gaat worden)