Pagina 1 van 1
Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: vr 30 mar 2012, 21:05
door Anne
HOOFDDORP, 30 maart – Op het station Hoofddorp heeft een trein de bovenleiding kapot getrokken en hiermee het treinverkeer in de regio lam gelegd. Doordat de bovenleiding op de trein lag, konden de passagiers de trein ook niet verlaten.
Nadat de spanning van de bovenleiding gehaald was, en de bovenleiding geaard, was het veilig om de trein te verlaten. Medewerkers van de spoorwegen kwamen direct ter plaatse om met de herstel werkzaamheden te beginnen. Hoelang de vertraging gaat duren is verder niet bekend.
BRON
Gaat de laatste tijd goed in de Randstad. :(
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: za 31 mar 2012, 19:37
door Michael 1988
Dit is iets waar ik behoorlijk veel vraagtekens bij zet. Hoe kan een trein de bovenleiding nou kapottrekken??? De geleiding zit toch niet vastgeplakt of aan de bovenleiding of de geleiding kan toch niet plots bovenop de bovenleiding komen of ben ik nu zo gek???
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: za 31 mar 2012, 20:24
door Daniel
Als de stroomafnemer van een trein op een of andere manier beschadigd is geraakt kan die natuurlijk best een keer verstrikt raken in de bovenleiding en deze hierdoor kapottrekken. Zijn genoeg mogelijkheden te bedenken waarbij zoiets gebeurd: er kan een vogel tegenaan vliegen of het kan simpelweg slijtage zijn waardoor een onderdeel losraakt. En het kan natuurlijk ook dat de bovenleiding al beschadigd geraakt was (bv. door harde wind) en vervolgens losraakt zodra er een trein langskomt.
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: za 31 mar 2012, 20:27
door Wubbo
Toch gebeurt het regelmatig, en vooral VIRM is er goed in. Het technische verhaal ken ik niet helemaal, maar de combinatie van versleten stroomafnemer (het schuitje, dat deel dat tegen de draad aan zit, slijt) en niet meer helemaal jofele bovenleiding (die slijt ook) is niet altijd even gelukkig.
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: za 31 mar 2012, 20:34
door Ruben
Heeft VIRM dat probleem nog steeds sinds het nieuwe stroomafnemers heeft gekregen?
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 02:39
door deadlock
Ja dat probleem bestaat nog steeds.
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 09:20
door Fles
Zo gaat dat dan :Y
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=XgCPPeYmyKw[/youtube]
Om dit soort redenen loopt er tegenwoordig een luchtslangetje mee door het schuitje (althans bij VIRM, ik hoop bij de rest ook) zodat de handel vanzelf omlaag zakt als het schuitje breekt. Zodat je niet (zoals in dit filmpje) met een kapotte hark tegen die rijdraad aan blijft rossen. Neemt niet weg dat het tegenwoordig nog steeds kan natuurlijk :)
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 15:12
door Vinny
Na een stroomloze brug de pantograaf te hoog hebben waardoor deze een heel stuk bovenleiding meetrekt. De Beneluxloc's waren er goed in bij de Kaagbrug...
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 18:04
door deadlock
Dat klopt. De wind houdt de panto gedeeltelijk omhoog en de panto's van de reeks 11 heeft meer veerkracht aangezien in België de bovenleiding hoger hangt dan bij ons.
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: zo 01 apr 2012, 18:57
door Daniel
De E-GTW's van Arriva hebben dat ook een keer gedaan op een toelatingsrit... begrenzing op de hoogte van de stroomafnemer zat er nog niet op als ik me niet vergis.
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 08:58
door webguy
Overigens heeft de ICE geloof ik een heel mooi systeem hiervoor, iets met spanning meten ofzo, iig is dat bij de V-IRMs als kosten besparing toen niet toegepast...
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 09:14
door Suus
De ICE's zijn dan ook het absolute neusje van de zalm, elk snufje dat erin kan zitten zit er ook zo'n beetje in.
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 09:52
door Klaasje
Vervolgens zijn die dingen door het IVW ooit bijna van het Nederlandse spoor verbannen omdat de machinist teveel storingsmeldingen tijdens het rijden krijgt.
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 10:32
door webguy
En V-IRM niet? "Meten is weten", maar eigenlijk wil je niet alles (moeten) weten...
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 10:45
door Suus
Conducteurs kunnen tijdens de rit storingsmeldingen invoeren in het computersysteem van de ICE (bijvoorbeeld ontbrekende klaptafeltjes e.d.). Bij grote stations staat dan een zender die alle storingsmeldingen van de ICE ontvangt en centraal opslaat. Zodra een ICE dan in een werkplaats komt voor controle komt er een lijst met alle storingen uit de computer rollen en kan alles opgelost worden.
Re: Trein trekt bovenleiding kapot op station Hoofddorp
Geplaatst: ma 02 apr 2012, 11:59
door webguy
Heeft de NS ook - via de Railpocket, die gebruikt ook wifi op stations, maar geloof dat alle HCs zo'n bloedhekel aan dat ding hebben en dat NedTrain het geen prio geeft dat niemand die dingen ooit maakt...