Pagina 1 van 3

Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: vr 13 jul 2012, 16:48
door robert55
Twee langdurige omleidingen zijn bijna ten einde:
de vernieuwde Hoge Sluis wordt maandag 16.7 in gebruik genomen. Lijnen 7 en 10 rijden daarom sinds donderdag via de Ceintuurbaanbrug, wat betekent dat lijn 10 naar het Javaplein rijdt. Merkwaardigerwijs wordt als eindpunt een tijdelijke halte bij de Pontanusstraat genoemd, bij minstens een wagen was de tekst
Pontanus
traat
:) Voor zover ik kan zien is er geen vervangend busvervoer naar het Azartplein :evil:

De Utrechtsestraat is bijna klaar. Een deel van de ophangdraden hangt al, de rijdraad nog niet. Haltemeubilair is er ook nog niet.
Tram 4 komt hier 30 juli eindelijk terug

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: vr 13 jul 2012, 19:55
door hauptbahnhof
Naar de vervallen haltes kan er met ander vervoer worden gereden:
Oosteinde: Loopafstand Frederiksplein
Weesperplein: metro
Korte 's Gravesandestraat: loopafstand Beukenweg/Alexanderplein
Alexanderplein: tram 9/14
Hoogte Kadijk: bus 22/ loopafstand Pontanusstraat (tram 10/14)
1e Coehoornstraat: bus 22/ loopafstand Pontanusstraat (tram 10/14)
1e Leeghwaterstraat: loopafstand Rietlandpark (tram 26)
C. van Eesterenlaan: loopafstand Rietlandpark (tram 26) en bus 48/65
Azartplein: bus 48/65.

Hoezo is het eindpunt Pontanusstraat merkwaardig??? Dit is namelijk de laatste halte op de route. Daarna rijdt de tram door naar Tropencircuit (waar er dus geen halte is), keert en gaat weer naar de beginhalte Pontanusstraat.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 00:21
door Ruben
Overigens was het wel aangegeven met zo'n Info-A4 bij de haltevertrekstaten, maar het is toch wel jammer te noemen dat men niets op die digitale displays kan zetten over dit soort omleidingen. Ik zag donderdag op Weesperplein aardig wat mensen bij de halte van de 7 en 10 wachten...Die mensen zijn zelf ook niet helemaal helder, want nog geen 20 meter verderop lag er van alles op de rails en nog eenzelfde afstand daarachter zag je duidelijk dat ze de rails aan het omleggen waren naar de Hoge Sluis. Enfin, misschien kan dat gepeupel in het kader van 'Het GVB gaat vooruit' in de toekomst beter aan het handje de metro ingeleid worden.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 14:59
door hauptbahnhof
Het zijn echt hele "domme" displays die alleen maar Lijn/ Bestemming/ Tijd kunnen aangeven. Eventueel ipv bestemming een tekst als Stremming of Neem Pendelbus of via Omleiding. De digitale versies kunnen niet meer dan de analoge dus.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 15:24
door Ruben
Gemiste kans, al is er voor de dynamische displays inmiddels al geen geld meer. Of de bezuinigingen moeten toch nog gaan meevallen komend jaar. Maar 'stremming' zou logischer zijn om neer te zetten, dan gaan mensen eerder rondkijken wat die stremming is en heb je ze niet zoals nu wachtend alsof er die dag nog een tram komt.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 15:31
door Suus
Het geld voor de displays is "voorlopig" overgeheveld naar de exploitatiegelden. Samen met de 16 miljoen extra reizigersinkomsten is daarmee het begrotingsgat voor de komende jaren gedicht.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 15:38
door Suus
Een extra setje wissels bij de Muiderpoort op het Alexanderplein ofzo zou trouwens ook geen kwaad kunnen, komende vanaf de Hoge Sluis richting Azartplein heb je wel afbuigende wissels naar de Roeterstraat, Korte 's-Gravesandestraat en Alexanderplein, maar bij geen enkele wissel kan je vanaf de aftakking richting het Azartplein rijden, altijd alleen maar van of naar de Hoge Sluis.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 15:49
door JWM
Bee schreef:Samen met de 16 miljoen extra reizigersinkomsten is daarmee het begrotingsgat voor de komende jaren gedicht.
Toch zitten er voor 2013 nog wel wat versoberingen aan te komen, zoals het aanpassen van de 22 Oost...

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 16:22
door Suus
Dat stond ook al op het programma voor dit jaar maar is toen niet gebeurd, tenminste, ik neem aan dat het gaat om de 22 rechttrekken via de Pontanus?

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 16:55
door JWM
Nee, iets rigoureuzer. Het plan wat op tafel ligt is om vanaf de halte Oosterburgergracht rechtdoor te gaan over de Cruqiuskade en vervolgens via de Panamalaan, Cruqiusweg, Veelaan, Molukkenstraat en Insulindeweg naar het eindpunt Muiderpoortstation.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 18:37
door Suus
Slim plan :Y

Zo zijn reizigers vanaf CS naar de Indische Buurt sneller op hun bestemming, wordt de enorme hoeveelheid OV op de kruising Wijttenbachstraat/Linnaeusstraat aangepakt, op het aantal eindpunten bespaard en krijgt ook het Funenpark weer een goede OV-aansluiting. Ik zie alleen maar voordelen :)

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: za 14 jul 2012, 19:01
door hauptbahnhof
Wordt het nog drukker daar op het Muiderpoort. Nu personeel van lijn 3, 40, 41. Straks nog die van de 22... Ze mogen best gaan verbouwen daar.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 10:14
door Mojito
Ik heb hier voor mij het Parool van afgelopen zaterdag. Daarin staat, in een artikel over de afgeronde renovatie van de Hogesluis over de Amstel, die afgelopen maandag weer voor alle verkeer is geopend, de volgende interessante informatie die nieuw voor mij is. En waarschijnlijk niet voor mij alleen.

Uit het Parool van 14 juli 2012 (papieren versie, pagina 14):
Hogesluis is weer als nieuw

(...) Desirée Barendregt, projectmanager van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV), zegt dat de plannen voor de renovatie tijdens het werk ingrijpend zijn gewijzigd. "Het doel was de brug te verstevigen door schroefpalen in de pijlers te maken. Zo zou de brug op de tweede zandlaag komken te staan."

Halverwege de klus stuitte de dienst echter op grote tegenvallers. Eén daarvan was dat de brug aan zijn eind was en uit elkaar dreigde te vallen.
"Al het metselwerk was vergruisd," aldus Barendregt. "De brug bleek op te zijn."

Daarop heeft de dienst stalen buizen als fundering gemaakt, waarop nieuw metselwerk en de oude stenen konden worden aangebracht. "Het stalen onderstel is alleen te zien als het waterpeil tot onder het metselwerk daalt," zegt Barendregt. "Dan zie je dat de oorspronkelijke waterpijlers zijn vervangen door stalen buizen."

Die stalen buizen betekenen wel dat de ooit geplande metro onder de Sarphatistraat, waarvoor onder het station Weesperplein een aparte betonnen aansluiting is gemaakt, er nooit meer kan komen. "Doordat de Hogesluis nu op de tweede zandlaag is gefundeerd, kan daar geen metro meer worden aangelegd," zegt Barendregt. (...)
Dus... als er ooit een Oost/Westlijn komt en men die via het Weesperplein wil voeren zal die niet meer onder Weteringschans en Sarphatistraat kunnen lopen. De caissons die onder het Oostlijnperron van Weesperplein liggen kunnen niet meer voor een metrolijn gebruikt worden. Via de Singelgracht lijkt me dan het enige alternatief voor een dergelijke lijn. Onder de Oostlijnbuis door boren en een O/W station Weesperplein ten westen of ten oosten van het Rhijnspoorplein situeren, waarbij je de verbinding met de stationshal realiseert met voetgangertunnels en rolpaden lijkt mij dan de enige oplossing. Maar goed, een Oost/Westlijn is nog verre toekomstmuziek.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 10:17
door Suus
Verre toekomstmuziek? Die komt er gewoon nooit meer, ik denk niet dat Amsterdammers nog geloven in driemaal is metrorecht :wink:

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 12:27
door Ruben
Zou er de volgende keer realistischer gepland worden is er toch niet zo'n probleem? Het is immers wijd geaccepteerd dat de planningen niet gehaald zijn omdat ze -bewust- te krap waren. Of moeten die paar verzakte wevershuisjes zo'n ramp betekenen?
Als de NZL eenmaal rijdt begint de metro wel meer tot de verbeelding te spreken, de Oostlijn heeft als lelijke lijn naar Zuidoost wat dat betreft totaal geen kans.

Wel vreemd dat men een ruwbouw station nu weer blokkeert met een ander infrastructureel werk. Lijkt wel of 2 kampen (pro-metro en contra-metro) tegen elkaar strijden in de Amsterdamse infrawereld. Bij het CS is immers hetzelfde gebeurd voor de lijn naar IJburg.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 14:13
door Ardan
Kan er dan niet onder die fundering doorgegraven worden? Dat ruwbouwstation ligt zo'n 15 meter diep schat ik, hoe diep zit die tweede zandlaag dan? Volgens mij niet dermate schokkend diep dat de metro een achtbaan gaat worden als je vanaf WPP naar beneden gaat om eronderdoor te komen..

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 14:57
door R-Flow
Ruben schreef:Als de NZL eenmaal rijdt begint de metro wel meer tot de verbeelding te spreken, de Oostlijn heeft als lelijke lijn naar Zuidoost wat dat betreft totaal geen kans.
Bij wie? Dat select stukje Amsterdam dat daadwerkelijk wat heeft aan die lijn?
Ruben schreef:Wel vreemd dat men een ruwbouw station nu weer blokkeert met een ander infrastructureel werk. Lijkt wel of 2 kampen (pro-metro en contra-metro) tegen elkaar strijden in de Amsterdamse infrawereld. Bij het CS is immers hetzelfde gebeurd voor de lijn naar IJburg.
Er is volgens mij gewoon totaal geen overzicht. Links weten ze niet waar ze rechts mee bezig zijn en vice versa.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 20:01
door Vinny
Ardan schreef:Kan er dan niet onder die fundering doorgegraven worden? Dat ruwbouwstation ligt zo'n 15 meter diep schat ik, hoe diep zit die tweede zandlaag dan? Volgens mij niet dermate schokkend diep dat de metro een achtbaan gaat worden als je vanaf WPP naar beneden gaat om eronderdoor te komen..
Volgens mij wordt dat wel te steil, maar met een bocht zodat je naast de brug een metrotunnel hebt moet technisch wel kunnen. Blijft overeind staan dat er helemaal geen concrete plannen zijn voor een Oost-Westlijn. Die heeft geen logisch eindpunt, en daarom zullen de investeringen nooit terugverdiend worden. Het enige dat echt jammer is, is dat de kans verloren is gegaan om tram 10 ondergronds te leggen. Dat zou de oversteek bij het Weesperplein wat makkelijker maken.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 20:37
door Suus
Lijn 10 ondergronds? Dan moet die tramlijn onder de twee verdiepingen van het metrostation daar, dat is wel een beetje heel erg overdreven eerlijk gezegd. En wat is precies het probleem op die kruising dat lijn 10 maar beter ondergronds kan rijden daar :?:

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 20:39
door Mojito
De Oost/Westlijn is inderdaad nog totaal niet concreet. Maar een dergelijke lijn op het tracé via Weesperplein komt al in twee Structuurvisies voor (Kiezen voor stedelijkheid uit 2003 en Amsterdam 2040 - Economisch sterk en duurzaam uit 2011). Dat betekent dat de gemeente en diensten het wenselijk vinden als de lijn er ooit komt en dat de kans dat het dus uiteindelijk ooit concreet gaat worden aanwezig is. Zo is het ook gegaan met de Noord/Zuidlijn, die in 1991 voor het eerst in een Structuurplan op de kaarten verscheen.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 20:54
door Suus
De Noord/Zuidlijn is helemaal niet uit een structuurvisie gerold omdat het ooit in de jaren 60 op een schetsje had gestaan, het was een wethouder in de jaren 80 die de tramproblematiek in de Leidsestraat wilde aanpassen en daarvoor een tramtunnel had bedacht, die tunnel werd een beetje opgeblazen en toen was het "opeens" een metrolijn :')

Maar een wethouder die nu nog een tunnel in de binnenstad voorstelt is zeer waarschijnlijk zijn hoofd kwijt bij de verkiezingen, dus echt waar, die metro komt er niet meer.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 20:56
door Vinny
Met een premetro lijn in plaats van tram 10 en 7 had je de Sarphatistraat kunnen teruggeven aan auto's en fietsers die er thuishoren.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 21:41
door Klaasje
Vinny schreef:Blijft overeind staan dat er helemaal geen concrete plannen zijn voor een Oost-Westlijn. Die heeft geen logisch eindpunt, en daarom zullen de investeringen nooit terugverdiend worden.
Hij staat inderdaad in de structuurvisie 2040. Op twitter zag ik een paar dagen terug iemand opperen om een eventuele IJmeermetro niet aan de ringlijn vast te maken maar aan de Oost-Westlijn. Dat lijkt mij nog helemaal niet zo'n gek idee.. Echt over de rand van het centrum en toch ook dicht bij de Zuidas. De uitwerking kan nog beter maar de basis is er.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 22:28
door Suus
Dat ga je niet kunnen verkopen, want dat betekend dat de lijn eigenlijk van ondergeschikt belang wordt voor Amsterdam en juist van bovengemiddeld belang in Almere, want het moet wel een snelle lijn blijven voor al die polderbewoners.

Re: Amsterdam: Hoge Sluis en Utrechtestraat

Geplaatst: do 19 jul 2012, 23:09
door Klaasje
Ik denk dat een zeer groot gedeelte van de baten in Amsterdam neerstrijken. Denk aan een goede metroverbinding Amsterdam-Schiphol, een betere verbinding Centrum-IJburg en een bijzonder goede bereikbaarheid van de zuidelijke helft van het centrum. Verder hoeft dat ding vanaf de Lelylaan richting West, op IJburg en in Almere niet ondergronds te rijden. Het enige ondergrondse gedeelte kan je grotendeels in de "gracht doen" waar je sowieso vrij eenvoudig en relatief goedkoop kunt bouwen..