Pagina 1 van 1
GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaal
Geplaatst: do 19 jul 2012, 12:17
door fred1954
AMSTERDAM Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB gaat vanaf 1 juli volgend jaar de veerdiensten op het Noordzeekanaal exploiteren. Het GVB neemt de diensten over van Connexxion.
Het gaat om de veerverbindingen IJmuiden-Velsen, Buitenhuizen-Assendelft en Amsterdam-Zaandam. Het GVB verzorgt momenteel al vijf veerverbindingen over het IJ. De Fast Flying Ferry, de dienst met een snelle draagvleugelboot tussen Amsterdam en Velsen, blijft wel in handen van Connexxion.
De gemeente Amsterdam heeft de veerdiensten op het IJ en het Noordzeekanaal samengevoegd in één nieuw verencontract, dat gegund is aan het GVB. De contractperiode bedraagt 4 jaar, tot 1 juli 2017. Voor de periode daarna volgt een openbare aanbesteding voor de veerdiensten.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/83767/GVB+ne ... anaal+over
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 12:20
door VIRM
Komen er dan op termijn dan ook nieuwe boten?
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 15:13
door R-Flow
VIRM schreef:Komen er dan op termijn dan ook nieuwe boten?
GVB gaat naar IJmuiden varen met de huidige IJveren!

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 16:08
door Ardan
Er zullen wel nieuwe boten móéten komen, want GVB heeft er geloof ik maar zes of zeven.. Zijn die dingen waarmee de auto's kunnen worden overgezet nog een beetje zeewaardig of moeten er daarvoor ook nieuwe komen?
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 16:09
door Suus
Ze kunnen gewoon de boten van Connexxion overnemen, die heeft ze ooit voor een prikkie van Rijkswaterstaat overgenomen en wat moet Connexxion anders met die boten?
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 16:13
door Daniel
Connexxion heeft nog hard een extra bootje nodig voor tussen Maassluis en Rozenburg. De spitspont vaart daar vaker niet dan wel door gebrek aan een reservepont i.c.m. de hoge leeftijd van de twee boten.
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 17:38
door Karl
Weet iemand hoe het zit met veerboten/ponten/ferries en WP2000/andere wet? Moet zoiets niet gewoon worden aanbesteed?
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 19:27
door Chauf21
Vervoer over water is een beetje een vreemde eend in de bijt. Strikt genomen valt het niet onder de Wet Personenvervoer (die is namelijk alleen voor "auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig"), maar sommige dingen uit die wet kunnen wel van toepassing zijn op het vervoer van personen over water. Hoe de exploitatie precies tot stand komt hangt af van de algemene voorwaarden om publieke werken en diensten te moeten aanbesteden, specifieke eisen aan de vaartuigen en het besluit van de minister.
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 20:00
door Daniel
Volgens mij hoort wel aanbesteed te worden, tenminste, veel veren zijn inmiddels al aanbesteed. In ieder geval met het veer Maassluis - Rozenburg, de Waterbus in de Drechtsteden, de FastFerry Amsterdam - Velsen en de FastFerry Breskens - Vlissingen is dat het geval.
Veerdienst De Biesbosch (Dordrecht - Werkendam) is bij mijn weten de meest recent nog onderhands gegunde veerdienst, waarover ik wel een rechtszaak herinner.
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 20:04
door Vinny
Het vreemde van de veerdiensten die genoemd worden (IJmuiden, Buitenhuizen, Hempont) is dat deze ooit rechstreeks onder Rijkswaterstaat vielen. Mij ontgaat eigenlijk totaal waarom Amsterdam over deze veerdiensten zou moeten gaan, want behalve de Hempont liggen de veren ver buiten het gemeentelijke grondgebied. Ook vervoeren deze veerponten auto's, en soms ook vrachtwagens met gevaarlijke stoffen die niet door de tunnels mogen rijden.
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 20:21
door Klaasje
Daniel schreef:Volgens mij hoort wel aanbesteed te worden, tenminste, veel veren zijn inmiddels al aanbesteed. In ieder geval met het veer Maassluis - Rozenburg, de Waterbus in de Drechtsteden, de FastFerry Amsterdam - Velsen en de FastFerry Breskens - Vlissingen is dat het geval.
Veerdienst De Biesbosch (Dordrecht - Werkendam) is bij mijn weten de meest recent nog onderhands gegunde veerdienst, waarover ik wel een rechtszaak herinner.
Als de benodigde subsidie onder een drempelbedrag blijft mag het zonder aanbesteding. Het is dat die regeling niet voor het busvervoer geldt want anders had het geen haar gescheeld of de stadsdienst Lelystad had ook niet aanbesteed hoeven te worden. De Europese regelgeving biedt die ruimte wel. In Nederland hebben we op dit punt een strengere wet.
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 20:23
door Mojito
Ben wel benieuwd hoe die voormalige rijkspontjes er straks uit zien in wit-blauw. Ik neem toch aan dat zoiets gaat gebeuren. Lijkt me onwaarschijnlijk dat men het fluorescerend groen-geel handhaaft, of zelfs een nieuwe vloot aanschaft.
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: do 19 jul 2012, 23:44
door R-Flow
Mojito schreef:Ben wel benieuwd hoe die voormalige rijkspontjes er straks uit zien in wit-blauw. Ik neem toch aan dat zoiets gaat gebeuren. Lijkt me onwaarschijnlijk dat men het fluorescerend groen-geel handhaaft, of zelfs een nieuwe vloot aanschaft.
Hetzelfde, alleen dan wit-blauw?

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: vr 20 jul 2012, 00:38
door greyhound
Klaasje schreef:Daniel schreef:Volgens mij hoort wel aanbesteed te worden, tenminste, veel veren zijn inmiddels al aanbesteed. In ieder geval met het veer Maassluis - Rozenburg, de Waterbus in de Drechtsteden, de FastFerry Amsterdam - Velsen en de FastFerry Breskens - Vlissingen is dat het geval.
Veerdienst De Biesbosch (Dordrecht - Werkendam) is bij mijn weten de meest recent nog onderhands gegunde veerdienst, waarover ik wel een rechtszaak herinner.
Als de benodigde subsidie onder een drempelbedrag blijft mag het zonder aanbesteding. Het is dat die regeling niet voor het busvervoer geldt want anders had het geen haar gescheeld of de stadsdienst Lelystad had ook niet aanbesteed hoeven te worden. De Europese regelgeving biedt die ruimte wel. In Nederland hebben we op dit punt een strengere wet.
Mooi voorbeeld is de gemeentelijke veerdients van Gorinchem. Nadat Stadsvervoer Dordrecht van de lokale veerdienst in Gorinchem een enorme puinhoop had gemaakt heeft de gemeente Gorinchem de exploitatie weer in eigen hand genomen. Inmiddels is het lijnennet rondom gorinchem aanzienlijk uitgebreid en zijn ook de veren bij Brakel en Hedel in exploitatie bij de Gemeentelijke veerdienst. Twee van de veerboten zijn ook uitgerust met blusmaterialen en een water kanon waardoor ze in noodgevallen als blusboot op de Merwede kunnen worden ingezet. Als de veerdienst volgens de dienstregeling niet vaart kan je gebruik maken van de watertaxi. Een mooi stukje OV over de rivieren.
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: vr 20 jul 2012, 08:26
door Daniel
Is die veerdienst ooit van SVD geweest dan? Waterbus was dat in de begintijd wel als logische opvolger van de oorspronkelijke veerdiensten rond Dordrecht en ook het driehoeksveer bij Kinderdijk hebben ze een tijd uitgevoerd, maar Gorinchem??
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: vr 20 jul 2012, 11:14
door Mojito
@ R-Flow: je weet het niet. Misschien worden deze pontjes wel onderdeel van R-Net... (niet serieus nemen, dit :))
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: za 21 jul 2012, 20:24
door R-Flow
Mojito schreef:@ R-Flow: je weet het niet. Misschien worden deze pontjes wel onderdeel van R-Net... (niet serieus nemen, dit :))
Zo'n beetje alles kwalificeert in de praktijk voor R-net, dus why not?

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: za 21 jul 2012, 21:23
door Suus
De pont naar het Buikslotermeer kwalificeert zich zeker, de laagste frequentie is elke 12 minuten 's nachts en elke 6 minuten overdag, de tocht is snel (misschien 4 minuutjes) en hij heeft een snelle route zonder tussenstops

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: zo 22 jul 2012, 02:50
door STF
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: vr 27 jul 2012, 06:54
door Stefan
Als we het over snelle overtochten hebben.. Ik ga zo weer met het pontje Nieuw-Beijerland-Hekelingen mee, als je overtocht 30 seconden duurt is het lang. :')
Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa
Geplaatst: vr 27 jul 2012, 22:07
door Vinny
"Deze hogesnelheidspont zal u non-stop... oh we zijn er al"
