Pagina 1 van 2

Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 10:30
door Gekko123
Zware aanrijding trams in Den Haag
DEN HAAG - Bij een botsing tussen twee trams in de buurt van station Hollands Spoor in Den Haag zijn dinsdagmorgen 25 gewonden gevallen.


Bron: nu.nl

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 10:54
door Lange_Dre
http://regio15.nl/actueel/lijst-weergav ... twee-trams

Gaat om de 3087 en de 3067 wat opvallend is dat ze beide een botsneus hebben, wat zo op het eerste gezicht niet heeft geleid tot minder schade of de 3067 moet met een nood vaart tegen de 3087 zijn aangereden.. Ben erg benieuwd Naar de oorzaak! Sterkte voor de slachtoffers, getuigen en natuurlijk de bestuurders!

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 10:57
door Gekko123
Die botsneus is er juist opgezet om de gevolgen van een aanrijding met een persoon kleiner te maken, niet die van een aanrijding met een andere tram.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 11:04
door VIRM
Gaat lekker vandaag in OV-land.
Derde brandmelder in de Schipholtunnel, trambotsing in Den Haag met gewonden, botsing tussen bus en vrachtwagen in Eindhoven met gewonden...

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 12:48
door htm_tram
Wel toevallig dat op 9-11 lijn 9 en 11 zijn gebotst...

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 14:11
door Geert
Dat lijkt me niet :')

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 14:35
door Ardan
Nee, maar het is wel een beetje (vergezocht) toevallig.
Maareh, wat doen Den Haag en Amsterdam verkeerd dat er daar wel met enige regelmaat wat ontspoort of botst, terwijl ik (bijna) nooit iets lees over Rotterdam en Utrecht?

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 14:41
door Karl
Is dat zo? Hoe is het aantal dienstkilometers in verhouding tot elkaar?

If so, Utrecht is veel simpeler, op een enkele kruising hier en daar veel minder wissels per trambeweging? Bij Rotterdam, geen idee. Hoe zou dat te verklaren zijn, €-onderhoud per km rails?* Leeftijd van het materieel (is dit van invloed?)?

*, Een wissel is duurder in onderhoud en daarom is al verdisconteerd in de kosten per km rails?

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 14:47
door Anne
Bij halte Jacob Catsstraat op de vrije trambaan.
Volgens regio 15 en RTVWest zijn er zelfs 36 gewonden.
Zie ook regio15.

Door hulpverleningsvoertuigen op de rijbaan Parallelweg ook bus 18 omgeleid.

Volgens Twitterberichten waren de volgende tramomleidingen.
Tram 9 via lijn 16.
Tram 11 en 12 eerst tot Delftselaan ingekort / later tot Wouwermanstraat.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 15:29
door iljitsch
Daar had ik bijna in kunnen zitten, naar de tandarts...

Het valt me eerlijk gezegd nog reuze mee als ik de foto's zie, uit de berichtgeving zou je denken dat die achterste tram zo door kon naar de schroothoop, maar dit lijkt erop dat je met zo'n nieuwe ironman-bakkes erop er eigenlijk al bijna niks meer van ziet.

Ik vraag me overigens af of ALLE passagiers naar ziekenhuizen vervoerd zijn, en hoe lang ze op dat vervoer moesten wachten.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 15:41
door Suus
Er is een lege lijnbus naar het ongeluk gestuurd, alle lichtgewonden zijn met de lijnbus naar het ziekenhuis gebracht. Alle zwaargewonden zijn met een ambulance naar het ziekenhuis gestuurd.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 16:14
door R-Flow
Ze willen wel heel erg graag van die GTL's af hè in Den Haag? :mrgreen:

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 16:37
door Z2N
Persoonlijk (als reiziger) vind ik een GTL nog erger dan een Amsterdamse blokkendoos. :Y

Maar om nou op zo'n manier van de GTL's af te komen vind ik wat overdreven..

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 16:47
door htm_tram
Z2N schreef:Persoonlijk (als reiziger) vind ik een GTL nog erger dan een Amsterdamse blokkendoos. :Y

Maar om nou op zo'n manier van de GTL's af te komen vind ik wat overdreven..
Hoezo zou een GTL slechter zijn dan een blokkendoos? Ik zit liever comfortabel in een GTL dan in een schokkerige blokkendoos...
R-Flow schreef:Ze willen wel heel erg graag van die GTL's af hè in Den Haag? :mrgreen:
beetje overdreven hè? ;)

We mogen ook niet meer over een botsneus praten bij HTM maar over een "zachte" neus... Ik zou zeggen een "wegwerp" neus. Ben benieuwd naar het onderzoek. :?

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 21:09
door Wubbo
Ik vind vooral de plaats van het ongeluk vreemd. Kop-staart, op een vrije baan, met zo te zien een aardige snelheid (gezien het aantal slachtoffers en de materiele schade). Erg onoverzichtelijk is het daar ook niet.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 21:14
door hauptbahnhof
Gezien het weer van vandaag, hoogstwaarschijnlijk een glijpartij... :|

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 21:48
door Daniel
Wubbo schreef:Ik vind vooral de plaats van het ongeluk vreemd. Kop-staart, op een vrije baan, met zo te zien een aardige snelheid (gezien het aantal slachtoffers en de materiele schade). Erg onoverzichtelijk is het daar ook niet.
Aan de foto's te zien is het gebeurd bij de halte Jacob Catsstraat. En als de achteropkomende tram dan gaat glijden zoals hauptbahnhof al schrijft dan komt een stilstaande tram hard aan.
Zal trouwens ook wel zo z'n invloed op het aantal gewonden hebben gehad. Tijdens het in- en uitstappen houd je je over het algemeen toch net wat minder vast en val je dus stukken sneller als er precies dan een aanrijding plaatsvindt.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 22:12
door iljitsch
Ik dacht dat trams toch aanzienlijk betere remsystemen hadden dan die treinen op Leiden Centraal die graag de stootblokken een kusje geven.

Er kwamen wat stortbuien naar beneden vanmorgen, maar geen bladeren ofzo. Wat zand op de rails moet dan toch voldoende zijn, zou je denken.

Overigens heb ik veel liever een GLT dan die rare trapje op, trapje af trams in Amsterdam. Ook de nieuwe RegioCitadissen zijn minder optimaal in dat opzicht, hoewel die als voordeel weer wat meer ruimte hebben (breder) en een gelijkvloerse instap.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 22:15
door Geert
Ardan schreef:Nee, maar het is wel een beetje (vergezocht) toevallig.
Oh wacht, htm_tram had zijn bericht veranderd vlak voordat ik mijn bericht plaatste. Zijn eerdere bericht was iets als 'Toevallig zeg, terroristische aanslag?' :/

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: di 11 sep 2012, 22:52
door htm_tram
Weggehaald want het was achteraf gezien niet echt netjes van mij. Mijn excuus.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: wo 12 sep 2012, 09:28
door hauptbahnhof
iljitsch schreef:Ik dacht dat trams toch aanzienlijk betere remsystemen hadden dan die treinen op Leiden Centraal die graag de stootblokken een kusje geven.

Er kwamen wat stortbuien naar beneden vanmorgen, maar geen bladeren ofzo. Wat zand op de rails moet dan toch voldoende zijn, zou je denken.

Overigens heb ik veel liever een GLT dan die rare trapje op, trapje af trams in Amsterdam. Ook de nieuwe RegioCitadissen zijn minder optimaal in dat opzicht, hoewel die als voordeel weer wat meer ruimte hebben (breder) en een gelijkvloerse instap.
Dat hebben trams ook, maar dan sta je nog steeds niet 1 2 3-stil. Ik kan je vertellen dat ik vorige week een noodstop moest maken met een Combino (prima trams qua remmen) omdat een man zomaar over de grasbaan wilde oversteken op de Churchillaan in Amsterdam. 100% remmen had weinig zin (ook al werd er zand gestrooid). Blokken overigens ook niet. Normaalgesproken sta je binnen treinlengte (in dit geval 30 meter stil). 60 meter verder stond ik nog niet stil. Die tram bleef glijden. (ik reed +/- 45 km/u). Laat staan met een ouder type tram met minder moderne remsysteem.

Het is overigens behoorlijk glad (gladder dan bij bladeren) als het begint te regenen of als het net aan het opdrogen is...

En blokkendozen zijn geen trap op/af.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: wo 12 sep 2012, 09:31
door Klaasje
Daarbij kan ook worden aangetekend dat er veel meer viezigheid en vuiligheid op tramrails terecht komt dan op het gemiddelde stuk treinspoor.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: wo 12 sep 2012, 10:47
door Meltrain
iljitsch schreef: Overigens heb ik veel liever een GLT dan die rare trapje op, trapje af trams in Amsterdam. Ook de nieuwe RegioCitadissen zijn minder optimaal in dat opzicht, hoewel die als voordeel weer wat meer ruimte hebben (breder) en een gelijkvloerse instap.
In welk opzicht dan? :? Je hebt het over 'trapje op, trapje af', maar daar is bij de Regio-Citadis geen sprake van.

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: wo 12 sep 2012, 11:24
door iljitsch
hauptbahnhof: maar het lijkt me sterk dat die achteropkomende tram 45 rijdt vlak voor een halte waar een andere tram stilstaat. De bestuurder moet vanaf HS die andere tram al voor zich gezien hebben en dus rustig aan gedaan hebben. Sowieso rijden de HTM-bestuurders erg voorzichtig, en niet erg hard.

Dit is een stuk vrije trambaan dat hoger ligt dan de de weg en met een hek erlangs. (De straat gaat omlaag om onder het treinspoor door te kunnen terwijl de tram wat omhoog gaat, paralel aan het treinspoor, om zo geen last van het kruisende verkeer te hebben.)

Klaasje: de tramsporen zijn hier dus spoorstaven op dwarsliggers, net als bij de trein. En door gebrek aan voetgangers en volgens mij ook geen begroeiing langs het spoor, kan ik me niet voorstellen dat er veel prut op de rails lag.

Nouja, we zullen ooit wel horen hoe dit kon gebeuren.

Meltrain en anderen: sorry dat ik de Amsterdamse tramvarianten niet bij naam ken. :mrgreen: Regiocitadissen hebben nog wel wat hoogteverschil binnen de tram zelf, vandaar mijn "minder optimaal".

Re: Zware aanrijding trams in Den Haag

Geplaatst: wo 12 sep 2012, 11:36
door Suus
De trams reden volgens mij richting HS, de deuren zijn namelijk richting de spoorlijn gericht. :)