Pagina 1 van 2
Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: ma 08 okt 2012, 15:16
door VIRM
Wat zijn de toekomstige plannen van NS en ProRail voor de Zaanlijn/
- In het recente verleden zijn de seinen volgensmij aangepast, waardoor treinen elkaar veel korter kunnen opvolgen.
- Er wordt momenteel, of er gaat gewerkt worden, aan de viersporigheid bij station Wormerveer. De goederenspoortjes worden omgetoverd en er komen twee extra perrons bij (veel plezier met puzzelen, planologen!).
Betekent dit dat er treintijden gaan veranderen en/of dat er een extra treinserie bijkomt/
Daarnaast heb je aan de zuidkant van de Zaanlijn de Hemboogm, die de Zaanlijn verbindt met de Westtak richting Schiphol.
Sinds de opening rijdt er alleen de s3300, waar buiten de spits weinig mensen mee reizen. Voor een hele dure boog vindt ik het een beetje zonde. Zijn er nog plannen om de Hemboog beter te gebruiken?
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: ma 08 okt 2012, 15:50
door MdJ
Hemboog is er ook vooral gekomen om Amsterdam Centraal te ontlasten. Nog een kerende serie erbij wordt erg lastig met puzzelen

Perrons bij Wormerveer zullen worden gebruikt als er ETMET wordt ingevoerd op Amr-Ehv, waardoor er te Wm wordt ingehaald en er wat meer lucht in de dienstregeling is.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: ma 08 okt 2012, 15:58
door VIRM
Uh, hoezo Amsterdam Centraal ontlasten? Voor de Hemboog had je 2x stoptrein en 2x spits-IC tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Centraal. Nu heb je 2x IC en 2x spits-IC. Per saldo dus nog evenveel treinen op Amsterdam Centraal.
Ah. Op wat voor termijn wordt er eventueel ETMET ingevoerd? En is 6x/uur een IC naar Alkmaar niet een beetje overkill?
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: ma 08 okt 2012, 16:59
door reisthijs
De planning voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS, waar ETMET weer een onderdeel van is) die is nog wat ruim, het verschilt ook een beetje per traject. Op z'n vroegst in 2014 maar uiterlijk in 2020 zou het zo ver moeten zijn.
Mij lijkt 6x/uur ook nog altijd een beetje overdreven maar blijkbaar gaat men er nog steeds van uit dat er in 2020 meer treinreizigers zullen zijn dan nu.
VIRM schreef:Daarnaast heb je aan de zuidkant van de Zaanlijn de Hemboogm, die de Zaanlijn verbindt met de Westtak richting Schiphol. Sinds de opening rijdt er alleen de s3300, waar buiten de spits weinig mensen mee reizen. Voor een hele dure boog vindt ik het een beetje zonde. Zijn er nog plannen om de Hemboog beter te gebruiken?
Het ligt niet erg voor de hand meer treinen te laten rijden op een verbinding die weinig gebruikt wordt. Dan heb je het nog niet eens over de vraag of er nog wel een extra serie bij past op de Westtak.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: ma 08 okt 2012, 19:12
door Vinny
VIRM schreef:Uh, hoezo Amsterdam Centraal ontlasten? Voor de Hemboog had je 2x stoptrein en 2x spits-IC tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Centraal. Nu heb je 2x IC en 2x spits-IC. Per saldo dus nog evenveel treinen op Amsterdam Centraal.
Ah. Op wat voor termijn wordt er eventueel ETMET ingevoerd? En is 6x/uur een IC naar Alkmaar niet een beetje overkill?
In de oorspronkelijke planning werden volgens mij met nog twee ontwikkelingen rekening gehouden: het aanbesteden van de treindiensten in Noord-Holland. Amsterdam Centraal zou dan weer (gedeeltelijk) kopstation worden, en daar ontbeert het perroncapaciteit voor. Tevens had men nog op het oog om bij Riekerpolder een spoorboogje te bouwen waardoor de IC Alkmaar-Utrecht via Amsterdam Zuid geleid zou kunnen worden. Maar ja we spreken over een tijd dat dat station het nieuwe (ondergrondse) Amsterdam Centraal moest gaan worden, ingebed in tal van metrolijnen die ook naar Wilnis en Waterland zouden gaan lopen..., we weten allemaal hoe het is afgelopen :')
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: ma 08 okt 2012, 19:48
door Thom91
Bij station Wormerveer zullen de buitenste sporen ook tot perronsporen worden omgetoverd, geen grote viersporigheid aldaar. PHS gaat er alleen vanuit dat dit in de spits nodig is, mocht PHS toch de hele dag uitgevoerd worden zal buiten de spitsen dit tot Amsterdam Centraal gebeuren.
De Hemboog blijft een apart verhaal, voorlopig zal met de corridorgedachte er geen extra trein komen over de Hemboog.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: ma 08 okt 2012, 20:02
door MdJ
VIRM schreef:Uh, hoezo Amsterdam Centraal ontlasten? Voor de Hemboog had je 2x stoptrein en 2x spits-IC tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Centraal. Nu heb je 2x IC en 2x spits-IC. Per saldo dus nog evenveel treinen op Amsterdam Centraal.
Vooral met de huidige verbouwing zijn er niet genoeg sporen beschikbaar: ligt eraan welke fase, de ene keer 3 de andere keer 4 perronfasen.
Kijk je naar de huidige perronbezetting zit het nogal "vol"
1: s4800 / s5400
2 t/m 4: Buiten dienst
5: s2100 / s2200
7: Zd->Ut
8: bijsturing, EN/CNL en tussen de spitsen s14700 (en s7400 naar Ut als de ICE rijdt), in de spits ook de s14500.
10: Ut->Zd
11: s4500 in beide richtingen(A), s3900 (B)
13: s3200 / 3900 (A) en s5800 / s4600 (B)
14+15: Hispeed.
Rijd je de 3300 naar Asd heb je alleen 14+15 (niet handig: kruis de hele zaanlijn+schiphollijn) en 8 (niet altijd en 0.0 bijsturingsmogelijkheden) over.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: di 09 okt 2012, 19:53
door Jef400
Je kan toch ook alle Schiphollijntreinen naar 14/15 gooien?
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: di 09 okt 2012, 20:29
door MdJ
Dan sluit je een trein op en of je hebt 2 perronfasen minder. (op 14A keren met de 2600/3200 kun je 15A niet gebruiken om daar in te laden.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: di 09 okt 2012, 22:40
door VIRM
Wat ik probeer te zeggen: als je de huidige s4500 weer omtovert tot Sprinter, dan heb je die hele s3300 niet meer nodig. :)
Overigens is een eventueel toekomstige ETMET op de Zaanlijn wel interessant. In de ochtendpits zijn de Sprinters richting Amsterdam vrij druk en in de avondspits richting Uitgeest ook. 6x/uur zou dan wel mooi zijn. Maar in de tegenovergestelde richting is dat dan weer heel erg veel capaciteit. Volgensmij is het hetzelfde verhaal met de IC's.
buiten de spits zou het denk ik wel beter zijn als ETMET tot en met Amsterdam zou gaan.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: di 09 okt 2012, 22:59
door Suus
Er zitten teveel reizigers in de s4500 om die als sprinter te laten rijden, dat is ook de reden dat er nu een sprinter voor Purmerend rijdt.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 16:50
door Jef400
Je kan volgens mij ook de 3300 aan de 4500 koppelen op Zaandam of desnoods Purmerend buiten de spits. In de spits laat je dan de 14500 op Purmerend stoppen. En dan breng je de huidige 3300 tot 1x uur terug en in de spits 2x laten rijden.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 17:02
door isadora
Leekje heeft weer geen idee: ETMET? Que'st ce que c'est? :?
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 17:04
door Suus
Elke Tien Minuten Een Trein, beter bekend bij het grote publiek als Spoorboekloos reizen.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 17:09
door isadora
Bee, again :pos:
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 18:31
door Thom91
De 4500 en Purmereutel gaat niet over de Zaanlijn.. Back on topic?
@VIRM, ik denk dat dat deels waar is. Ik zag vanochtend toch best veel reizigers richting Uitgeest gaan te Zaandam in de ochtendspits. Je hebt natuurlijk die school bij Kma.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: wo 10 okt 2012, 19:05
door Jef400
Trias bedoel je Thom?
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: do 11 okt 2012, 18:44
door brambo538
Wordt het niet eens tijd dat er een trein vanuit Alkmaar(Den Helder) over de hemboog naar schiphol rijdt?
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: vr 12 okt 2012, 16:48
door Klaasje
Zo slecht is de aansluiting op Zaandam toch niet? Anders rijdt er ook regelmatig een trein vanaf Sloterdijk.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: vr 12 okt 2012, 16:49
door Karl
Wat er volgens mij met de treinen naar Shl wordt bedoeld, is dat daar voor behoorlijk wat geld een verbinding en station is neergelegd en wat wordt er nu eigenlijk mee gedaan?
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: vr 12 okt 2012, 17:03
door JWM
Maar, moet je dan maar wat kansloze verbindingen gaan aanbieden alleen om te camoufleren dat er te veel geld is uitgegeven aan een boog en station?
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: vr 12 okt 2012, 17:05
door hauptbahnhof
Een verbinding vanaf Alkmaar lijkt me kansvoller dan die vanuit Hoorn hoor.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: vr 12 okt 2012, 17:07
door JWM
Vast wel, maar dan moet je er waarschijnlijk een verbinding Alkmaar - Amsterdam C. én een verbinding Schiphol - Amsterdam C. voor opheffen omdat die baanvakken gewoon vol zitten. Kan me niet voorstellen dat dat onder de streep positief is.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: vr 12 okt 2012, 17:09
door Klaasje
hauptbahnhof schreef:Een verbinding vanaf Alkmaar lijkt me kansvoller dan die vanuit Hoorn hoor.
Die verbinding van Hoorn heeft meer te maken met het feit dat de s4500 een Intercity is geworden en dat de stations tussen Zaandam en Hoorn nog wel bediend moesten worden. Die trein kon mooi over de Hemboog gestuurd worden.
Re: Toekomst Zaanlijn?
Geplaatst: vr 12 okt 2012, 20:04
door VIRM
Klaasje schreef:hauptbahnhof schreef:Een verbinding vanaf Alkmaar lijkt me kansvoller dan die vanuit Hoorn hoor.
Die verbinding van Hoorn heeft meer te maken met het feit dat de s4500 een Intercity is geworden en dat de stations tussen Zaandam en Hoorn nog wel bediend moesten worden. Die trein kon mooi over de Hemboog gestuurd worden.
Naja, Karl drukte het net eigenlijk heel goed uit: je hebt voor veel geld een boog en dan gebeurt er weinig mee.
Nu is de s4500 een IC (omdat er dus kennelijk anders teveel reizigers zijn).
Het was dan wellicht goedkoper geweest om bij Zaandam een keerspoortje te maken voor de s3300.
Als de viersporigheid er eenmaal is bij Wormerveer, wellicht is het dan een idee (als het past) om een Sprinter Alkmaar-Hoofddorp te maken?