Nieuws uit het DB van de SRA d.d. 18 oktober 2012
Geplaatst: ma 22 okt 2012, 08:32
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... Td81BvPzRg
Enkele punten:
Vervoerplannen streekconcessies:
Het DB neemt kennis van de vervoerplannen voor 2013 van Connexxion (Zaanstreek en
Amstelland-Meerlanden) en EBS (Waterland). De plannen voldoen aan de programma’s
van eisen van de concessies en de vervoerders kunnen dus overgaan tot uitvoering. In de
Zaanstreek worden ritten met een zeer lage bezetting geschrapt zodat een hogere
frequentie op drukke lijnen kan worden geboden, zoals op R-net lijn 391 vanaf de Zaanse
Schans naar Amsterdam CS. In Amstelland-Meerlanden vinden aanpassingen op de
dienstregeling plaats vanwege de opening van Station Halfweg/Zwanenburg, gewijzigde
treintijden en vanwege wensen van gemeenten. In de concessie Waterland worden op
verschillende lijnen versnellingen doorgevoerd en ritten toegevoegd. Ook zijn de
wijzigingen voor de Waterlandse lijnen die door Monnickendam rijden (‘rondje
Monnickendam’) doorgevoerd
Subsidie HOV Schiphol-Oost aanpassingen Brugstraat:
Het DB promoveert het project HOV Schiphol-Oost / Noordelijk deel / fase 1
aanpassingen Brugstraat naar de realisatiefase en reserveert daarvoor een
subsidiebedrag van € 262.166,52 waarvan 50% afkomstig is uit het AROV
(Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer) budget voor dit project. Het project gaat
om de aanleg van maatregelen om de bussen snel en betrouwbaar vanaf de nieuw aan te
leggen busbaan door Schiphol-Oost over de kruisingen met het Stationsplein Zuidwest en
de Fokkerweg richting Amstelveen (Bosrandrug) te laten rijden.
2e HOV-as Amstelveen - Amsterdam:
Het DB neemt kennis van de resultaten van de Maatregelstudie 2e HOV-as Amstelveen-
Amsterdam en constateert dat bij uitvoering van de genoemde maatregelen geen R-netwaardige
tweede HOV-as tussen Amstelveen en Amsterdam ontstaat. Het DB handhaaft
de 2e HOV-as in de verkenningenfase tot er duidelijkheid is over het verlengen van de
railverbinding naar Uithoorn. Indien verlenging van de railverbinding plaatsvindt en de Rnet
bussen van en naar Aalsmeer goed verknoopt worden op de rail en het busstation van
Amstelveen is HOV-kwaliteit op deze tweede as niet meer noodzakelijk. Deze as blijft dan
wel een ‘normale’ OV-as voor regionale bussen.
Verbetering Westelijke Tramlijnen
Het DB promoveert diverse maatregelen om de westelijke tramlijnen (tram 1, 2 en 13) te
verbeteren naar de planuitwerkingsfase. Het gaat om maatregelen op het gebied van
snelheid, betrouwbaarheid van de dienstuitvoering, verkeersveiligheid, het toegankelijk
maken van haltes en het plaatsen van actuele reisinformatie. Daarnaast worden enkele
verkeersregelinstallatie (VRI) maatregelen voor het project al dit jaar uitgevoerd. De
gemeente Amsterdam zal het voortouw nemen in de planstudie en de verdere
planuitwerking van het project. De Stadsregio voert daarnaast nog een tweede
verkenningenstudie uit in samenhang met het investeringsprogramma openbaar vervoer.
Enkele punten:
Vervoerplannen streekconcessies:
Het DB neemt kennis van de vervoerplannen voor 2013 van Connexxion (Zaanstreek en
Amstelland-Meerlanden) en EBS (Waterland). De plannen voldoen aan de programma’s
van eisen van de concessies en de vervoerders kunnen dus overgaan tot uitvoering. In de
Zaanstreek worden ritten met een zeer lage bezetting geschrapt zodat een hogere
frequentie op drukke lijnen kan worden geboden, zoals op R-net lijn 391 vanaf de Zaanse
Schans naar Amsterdam CS. In Amstelland-Meerlanden vinden aanpassingen op de
dienstregeling plaats vanwege de opening van Station Halfweg/Zwanenburg, gewijzigde
treintijden en vanwege wensen van gemeenten. In de concessie Waterland worden op
verschillende lijnen versnellingen doorgevoerd en ritten toegevoegd. Ook zijn de
wijzigingen voor de Waterlandse lijnen die door Monnickendam rijden (‘rondje
Monnickendam’) doorgevoerd
Subsidie HOV Schiphol-Oost aanpassingen Brugstraat:
Het DB promoveert het project HOV Schiphol-Oost / Noordelijk deel / fase 1
aanpassingen Brugstraat naar de realisatiefase en reserveert daarvoor een
subsidiebedrag van € 262.166,52 waarvan 50% afkomstig is uit het AROV
(Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer) budget voor dit project. Het project gaat
om de aanleg van maatregelen om de bussen snel en betrouwbaar vanaf de nieuw aan te
leggen busbaan door Schiphol-Oost over de kruisingen met het Stationsplein Zuidwest en
de Fokkerweg richting Amstelveen (Bosrandrug) te laten rijden.
2e HOV-as Amstelveen - Amsterdam:
Het DB neemt kennis van de resultaten van de Maatregelstudie 2e HOV-as Amstelveen-
Amsterdam en constateert dat bij uitvoering van de genoemde maatregelen geen R-netwaardige
tweede HOV-as tussen Amstelveen en Amsterdam ontstaat. Het DB handhaaft
de 2e HOV-as in de verkenningenfase tot er duidelijkheid is over het verlengen van de
railverbinding naar Uithoorn. Indien verlenging van de railverbinding plaatsvindt en de Rnet
bussen van en naar Aalsmeer goed verknoopt worden op de rail en het busstation van
Amstelveen is HOV-kwaliteit op deze tweede as niet meer noodzakelijk. Deze as blijft dan
wel een ‘normale’ OV-as voor regionale bussen.
Verbetering Westelijke Tramlijnen
Het DB promoveert diverse maatregelen om de westelijke tramlijnen (tram 1, 2 en 13) te
verbeteren naar de planuitwerkingsfase. Het gaat om maatregelen op het gebied van
snelheid, betrouwbaarheid van de dienstuitvoering, verkeersveiligheid, het toegankelijk
maken van haltes en het plaatsen van actuele reisinformatie. Daarnaast worden enkele
verkeersregelinstallatie (VRI) maatregelen voor het project al dit jaar uitgevoerd. De
gemeente Amsterdam zal het voortouw nemen in de planstudie en de verdere
planuitwerking van het project. De Stadsregio voert daarnaast nog een tweede
verkenningenstudie uit in samenhang met het investeringsprogramma openbaar vervoer.