Pagina 48 van 50

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: di 23 jun 2020, 21:49
door Vistaus
Ik dacht dat die halte aan de Muiderbergkant kwam, maar in het bericht daarop werd mij verteld dat OVInfo een locatie aan Almeerse kant liet zien, dus dat was al duidelijk :)

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 07:53
door omaylie
omaylie schreef:Krijgt lijn 24 dan ook een bijnaam, zoals met alle andere lijnen in Almere? Zelf zit ik te denken aan 'duinGo'.
En het klopt ook nog :o https://www.keolis.nl/coronavirus/aange ... ling/allgo
Tussen Almere Poort en Duin rijdt een nieuwe buslijn 24 (duinGo).

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 08:09
door Roeland
Als lijn 322 en 323 over de Hollandse Brug toch over de busbaan aan de westelijke zijde van de A6 rijden, kan er net zo goed een halte bij Muiderberg bij komen. Zou voor Muiderbergers een forse verbetering zijn. Dan wordt ook de overstap vanaf Almere op de 110 weer mogelijk (de oude 151-verbinding).

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 12:50
door Klaasje
Ik denk dat hét issue de aanleg van een halte is die aan alle eisen voldoet en het liefst ook nog sociaal veilig is in die betonjungle. Je bent zo een paar miljoen verder.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 12:52
door Milco
En ik vraag mij af hoe populair de bus is in Muiderberg, een dorp met best veel hoge inkomens per huishouden voor zover ik weet. Er rijdt al relatief frequent een bus door het dorp die de omliggende plaatsen goed bedient en ik vraag mij af in hoeverre de inwoners van Muiderberg gebruik zullen maken van een busverbinding naar Almere. Lijn 151 had voor zover ik weet al nauwelijks in- en uitstappers bij halte P+R Muiderberg. Voor Amsterdam is een halte aan de busbaan ook niet per se nodig, want met lijn 110 ben je vanuit Muiderberg in vrij korte tijd in Muiden of Weesp waar je kunt overstappen voor Amsterdam.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 13:47
door Roeland
De ervaring leert dat dorpen met een R-nethalte aan de rand van het dorp een aanzienlijk hoger OV-gebruik hebben dan dorpen die 1x/uur door een langzame slingerbus worden bediend.
En ja, ik denk dan vooral aan de verbinding Muiderberg - Amsterdam (naar Almere zullen niet zoveel Muiderbergers reizen, vermoed ik).

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 14:30
door TLP
De vraag is echter of Muiderberg genoeg vervoerspotentie heeft om een halte aan de busbaan met behoud van lijn 110 te hebben, en of lijn 110 daarmee niet doodbloedt. Volgens mij is er vanuit Muiderberg ook nog wel een vervoersvraag naar het Gooi, het lijkt mij dat je die ook niet zomaar de das om wilt doen. Lijn 320 ook in Muiderberg laten stoppen gaat niet zomaar, want er zijn vanaf de busbaan bij mijn weten geen verbindingswegen naar de A1 richting het Gooi.

Overigens is Google Maps er vroeg bij met het weergeven van de halte Hollandsebrug.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: wo 24 jun 2020, 18:08
door bartjemestrom
Lijkt me dat zogauw de vervoerder de dataexport online zet voor bijv NDOV dat Google deze ook uitleest?

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: do 25 jun 2020, 08:31
door Roeland
TLP schreef:De vraag is echter of Muiderberg genoeg vervoerspotentie heeft om een halte aan de busbaan met behoud van lijn 110 te hebben, en of lijn 110 daarmee niet doodbloedt. Volgens mij is er vanuit Muiderberg ook nog wel een vervoersvraag naar het Gooi, het lijkt mij dat je die ook niet zomaar de das om wilt doen. Lijn 320 ook in Muiderberg laten stoppen gaat niet zomaar, want er zijn vanaf de busbaan bij mijn weten geen verbindingswegen naar de A1 richting het Gooi.
Volgens mij moet behoud van de 110 niet het doel zijn, maar het bieden van goed OV voor de bewoners. Leegloop van de 110 is niet erg, wanneer het OV-gebruik per saldo toeneemt.
De huidige 110 is langzaam en laagfrequent, en brengt je niet rechtstreeks bij de belangrijkste bestemmingen. Logisch dat-ie in Muiderberg weinig gebruikt wordt. Ik kan me voorstellen dat je bij een 322-323-halte bij Muiderberg de 110 inkort tot Bussum - Muiderberg, en dat je de 106 na Weesp door laat rijden tot Muiden (Centrum en P&R). Maar per saldo vermoed ik dat dit wel leidt tot een toename van het OV-gebruik in die hoek: het aantal Muiderbergers dat de rechtstreekse 322-323 naar Amsterdam zal nemen, zal fors hoger liggen dan het aantal Muiderbergers dat nu in de 110 stapt.

En aan lijn 320 moet je vooral niets wijzigen, zou ik zeggen. Zeker niet voor een dorpje als Muiderberg. Mijn voorstel om de 322-323 daar te laten stoppen komt ook alleen maar omdat die lijnen er nou toevallig precies langs rijden.
Trouwens bizar dat er de afgelopen jaren een HOV-baan pal langs zo'n dorp is aangelegd, en dat niemand van die plannenmakers heeft bedacht om er dan maar meteen even een halte aan te leggen.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: do 25 jun 2020, 09:23
door TLP
De 322-323 rijden enkel langs Muiderberg ter hoogte van het P+R, waar ook de aansluiting naar de A6 is gelegen. Alle banen inclusief de spoorlijn lopen vrijwel direct naast elkaar. Hoe had je daar redelijkerwijs een busknooppunt willen creëren? Ook in Muiderberg zelf is er niet echt een keermogelijkheid voor de 110 vanwege het gebrek aan rotondes, waardoor je zou moeten overwegen om überhaupt niet verder dan het P+R te rijden. Daarbij ligt de aansluiting met de A6 toch een dikke kilometer buiten het dorp en zijn de fietspaden ernaartoe niet echt optimaal. Dat is wel anders bij dorpen als Badhoevedorp en Ouderkerk aan de Amstel, waar men redelijk eenvoudig haltes langs de provincialeweg die direct langs het dorp loopt kon aanleggen, met goede fietsvoorzieningen en zelfs de mogelijkheid om naar de halte te lopen.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: do 25 jun 2020, 10:01
door Milco
Daarnaast lijkt mij een bushalte bij Muiderberg aan de busbaan vrij duur: door de hoogte van de busbaan moet het voorzien worden van lange trappen en liften om de bushaltes bereikbaar te houden voor iedereen. Dan moet het wel goed gebruikt worden om de kosten terug te verdienen.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: do 25 jun 2020, 10:09
door Roeland
Klopt helemaal. Wanneer je zo'n halte meteen bij aanleg van de busbaan had aangelegd, hadden de kosten wellicht nog wel meegevallen. Maar wanneer je achteraf zo'n halte moet aanleggen, is het peperduur.
Moraal van het verhaal: let bij wegenprojecten meteen op, of je ook iets nuttigs voor het OV kunt toevoegen.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: do 25 jun 2020, 13:41
door TLP
Dat is in die zin gedaan doordat de busbaan überhaupt al is aangelegd, al moet ik bekennen dat het nut ervan mij een beetje ontging voordat de plannen voor halte Hollandsebrug bekend werden: de bus zou in de huidige situatie ook bij aansluiting Almere Poort de snelweg op/af kunnen gaan en van congestie op de A6 is sinds de verbreding volgens mij nog amper sprake.
Voor wat betreft het busknooppunt Muiderberg had men ook al bij de aanleg rekening moeten houden met infrastructurele aanpassingen en bijbehorende kosten die verder gaan dan de verbreding: zowel de snelwegaansluiting als de spoorlijn lagen er immers al dus daar had iets op gevonden moeten worden; de weginrichting ter plaatse had aangepast moeten worden voor de mogelijkheid om (meer) fietsen en auto's te parkeren, alsmede een eventuele soepele overstap op een aansluitende buslijn; de fietsroute naar de halte toe had verbeterd moeten worden en voor de dorpskern van Muiderberg had een oplossing moeten worden gevonden voor de mensen die niet zelfstandig naar het knooppunt kunnen reizen, want zoals gezegd is die afstand fors groter dan bij een dorp dat direct aan de provincialeweg ligt.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: do 25 jun 2020, 16:54
door Visgraatmodel
omaylie schreef:
omaylie schreef:Krijgt lijn 24 dan ook een bijnaam, zoals met alle andere lijnen in Almere? Zelf zit ik te denken aan 'duinGo'.
En het klopt ook nog :o https://www.keolis.nl/coronavirus/aange ... ling/allgo
Tussen Almere Poort en Duin rijdt een nieuwe buslijn 24 (duinGo).
Dit is een openbaar forum, het zal mij niet verbazen als enkele mensen van vervoersbedrijven meelezen en onze ideeën beter qua naam en dienstregelingen vinden dan dat zij zelf hebben bedacht. :p

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: do 25 jun 2020, 17:26
door Vistaus
Roeland schreef:Klopt helemaal. Wanneer je zo'n halte meteen bij aanleg van de busbaan had aangelegd, hadden de kosten wellicht nog wel meegevallen. Maar wanneer je achteraf zo'n halte moet aanleggen, is het peperduur.
Moraal van het verhaal: let bij wegenprojecten meteen op, of je ook iets nuttigs voor het OV kunt toevoegen.
Dat is weliswaar zo, maar het probleem blijft dat de A6 een kilometer buiten de dorpskern ligt en per fiets niet optimaal bereikbaar is. Dan zul je op zijn minst een bus (zoals de 110) door het dorp moeten behouden als aanvoerroute (zeg maar een soort visgraatmodel).

Wat natuurlijk wél zou kunnen is de 110 inkorten tot Weesp <--> Muiden P+R en een klein busje inzetten, dus zeg maar een soort van buurtbus ervan maken. Dan is het een mooie aanvoerroute, maar geen dure.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 14:52
door BrengMe
Visgraatmodel schreef:Dit is een openbaar forum, het zal mij niet verbazen als enkele mensen van vervoersbedrijven meelezen en onze ideeën beter qua naam en dienstregelingen vinden dan dat zij zelf hebben bedacht. :p
Mwoah, gezien lijn 25 naar de nieuwbouwwijk Nobelhorst de naam NobelGo draagt, vind ik de keuze voor de naam DuinGo voor lijn 24 wel in de lijn der verwachting liggen.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: ma 29 jun 2020, 15:19
door OVSpotterKevin
Zou Wel leuk zijn als de concessiemanager van Keolis meeleest

Edit: Naam weggehaald

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: di 30 jun 2020, 09:19
door Thijsjuh
Mwoah, gezien lijn 25 naar de nieuwbouwwijk Nobelhorst de naam NobelGo draagt, vind ik de keuze voor de naam DuinGo voor lijn 24 wel in de lijn der verwachting liggen.
Vervoerkundige leest in elk geval wel mee, maar het was inderdaad een gevalletje logica :wink:
Dat het dan hier op 't forum nogmaals zelfstandig bedacht wordt bevestigd alleen maar dat het een logische naam is haha.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: za 11 jul 2020, 11:37
door Abus
Almere controleert het contract met Keolis n.a.v. IJssel-Vecht:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ver-fraude

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: za 11 jul 2020, 15:37
door Durashift
Tja.. wat wil de gemeente controleren dan?

Boekenonderzoek bij Keolis afdwingen?
Dossier / archivering inzien?

Want anders is het toch zoeken naar iets dat je (nog) niet weet en dat zal dan aan de leverancierskant moeten zijn.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: vr 13 nov 2020, 14:33
door Milco
Komt er voor 2021 eigenlijk ook nog een vervoerplan voor Almere? Online kan ik (nog) niets vinden hierover in ieder geval.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: vr 13 nov 2020, 15:40
door Thijsjuh
Milco schreef: vr 13 nov 2020, 14:33 Komt er voor 2021 eigenlijk ook nog een vervoerplan voor Almere? Online kan ik (nog) niets vinden hierover in ieder geval.
Ja, komt er nog. Maar dienstregeling wijziging is uitgesteld, vervoerplan komt dus ook wat later... : https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... adsvervoer

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: vr 13 nov 2020, 19:59
door Milco
Ik zie nu ook in de ovinfo-app dat de huidige dienstregeling doorloopt tot eind januari inderdaad.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: do 26 nov 2020, 16:09
door TLP
Keolis heeft de intentie om lijn N23 naar Amsterdam Centraal te verleggen, om zo Almere indirect aan te sluiten op het nachtnet van de NS. Hierbij zou lijn N21 worden opgeheven. Meer informatie is hier te vinden.

Re: Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Geplaatst: do 26 nov 2020, 17:12
door Vistaus
Interessant. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit een streeknachtbus heb gebruikt (wel stadsnachtbus toen Connexxion nog reed), dus ik heb eigenlijk geen idee wat de bezetting is van de huidige lijnen van/naar het Leidseplein. Als de bezetting nu goed is, zou ik zeggen: doe dan één lijn van/naar CS en behoud één lijn van/naar het Leidseplein.