Ombouw Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 4579
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Durashift »

Ik vind het wel makkelijk om mensen die wonen langs drukke infrawerken en daarover hun beklag doen na een wijziging, weg te zetten met termen als 'daar had je niet moeten wonen' etc.. 'je wist het van te voren' ..
Nou, dat weet je dus niet allemaal van te voren.. OF je kan er bar weinig aan doen..
Makkelijk 'lullen' voor mensen die er niet mee te maken hebben..


Ik heb zelf nu iets soortgelijks aan de hand in mijn woonomgeving.. De ruimte naast mij wordt bedrijfsmatig benut. Bij de start, enkele jaren gelden, vertelde de huisbaas mij dat ik zo nu en dan het geluid van een palletwagen kon horen. Dat klopte.. en ik was overdag toch niet thuis.
Levens wijzigen.. dat van mij maar ook van dat bedrijf. Er wordt elke dag van de week wel gewerkt en sinds een paar weken hoor ik 's avonds/'s nachts het gebrom van een luchtbehandelaar.. want ja.. door regelgeving etc.. moet de temperatuur in die ruimte 24/7 20 graden celcius zijn..
Ik ben het wel zat onderhand..

Verhuizen? Ja.. eerst mijn wachttijd maar eens checken.. en dan het woningaanbod.. :roll: -o-


Dus, ja, ik kan mij wel voorstellen dat omwonenden niet direct realiseren wat de impact is van zo'n ombouw voor hun woonleven. Lijkt mij ook lastig voor te stellen.. en als iemand dat wél kan.. is het al snel weer 'de zeur die bij inspraak de boel traineert'.
Wat willen wij nou?
Gideon
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Gideon »

KM46 schreef:En die sport beoefen ik ook graag :pos: :wink: .
Mogen we al een shot nemen?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Visgraatmodel
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Visgraatmodel »

MetroRET schreef:Ook een schoonheidsfoutje op Vlaardingen Oost.

Daar staan op spoor 1 (richting Vlaardingen Centrum) de bakbordjes voor 1xSG3 & 2xSG2/1 de verkeerde kant op (richting Vlaardingen Centrum, ipv voor linkerspoor Schiedam Centrum).

Tevens was de kruisende metro rond die bewuste brug bij Maassluis Centrum een metro die (kort) zou keren op Steendijkpolder.
Het verbaast mij dat er überhaupt moeite is gestoken om SG2/1-bakborden te plaatsen, ik meen jaren gelezen op dit forum gelezen te hebben dat die bolkoppen de Hoekse Lijn niet mogen berijden omdat zij niet meer voldoen aan de eisen qua botsvriendelijkheid en dat de pantografen op den duur worden gedemonteerd.
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkte in de wereld van de vliegtuigen tot Corona verscheen.
Bemined
Berichten: 2170
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

Het probleem is dat ze eigenlijk wel de Hoekse Lijn op moeten. Het plan is namelijk om per 2021 de dienstregeling tussen Rotterdam Centraal en Pijnacker Zuid uit te breiden naar 12 metro's per uur, en daar heeft men SG3 materieel voor nodig. Dus als SG2/1 de Hoekse Lijn niet op mag moet men met een alternatieve dienstregeling komen om te zorgen dat er voldoende SG3 materieel is voor zowel RandstadRail als Hoekse Lijn.
katvis
Berichten: 610
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door katvis »

Visgraatmodel schreef:en dat de pantografen op den duur worden gedemonteerd.
Waar heb je dat gehoord?
PSA: Links gaan, rechts staan
Karl
Berichten: 3983
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Karl »

Bemined schreef:(...) een alternatieve dienstregeling komen om te zorgen dat er voldoende SG3 materieel is voor zowel RandstadRail als Hoekse Lijn.
Je bedoelt frequentiereductie?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15936
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Meltrain »

Is er dan niet genoeg SG3 beschikbaar om de lijnen A, B en E volledig daarmee te rijden?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
MetroRET
Berichten: 2145
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door MetroRET »

Volledig lijn A, B, D-spits (De Akkers - Pijnacker Zuid) & E kost: 42 omlopen, dus met 84 stellen SG3 met een totaal aantal van 86 stellen.

Edit: Niet helemaal scherp gerekend :mrgreen:
Laatst gewijzigd door MetroRET op zo 24 nov 2019, 18:54, 4 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 3983
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Karl »

In dat geval ligt het voor de hand om D-spits anders vorm te geven, want op Slinge - De Akkers kan al het materieel rijden.
Het is een spectrum.
MetroRET
Berichten: 2145
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door MetroRET »

Maar hoe wil je op zowel Slinge-De Akkers & Rotterdam Centraal-Pijnacker Zuid met een spitsfrequentie rijden, zonder de blijkbaar onmogelijk 24x/uur te gaan rijden tussen Slinge en Rotterdam Centraal (wat tevens nóg meer materieel kost).
Bemined
Berichten: 2170
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

Karl schreef:Je bedoelt frequentiereductie?
Eerder een lagere frequentieverhoging. Er zijn, na aftrek van reserve, zo'n 60 treinen beschikbaar voor de spits. Als je het reserve gelijkmatig verdeeld zijn dat 37 tweewagentreinen RSG3, SG3 en HSG3 en 23 driewagentreinen MG2/1 en SG2/1. De lijnen B en E hebben 23 tweewagentreinen nodig, dus blijven er 14 over voor de spitsritten naar Vlaardingen West en Pijnacker Zuid. En dat komt neer op maximaal 7 spitsritten per lijn, en de rest van de spits zal men dan op respectievelijk Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal moeten keren vanwege ongeschikt materieel. Dus in het centrum behoud je gewoon de normale frequentie, maar de frequentieverdubbeling buiten het centrum wordt beperkt tot het drukste uur.
katvis
Berichten: 610
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door katvis »

Wat is er met de MAN's van het vervangende vervoer gebeurd? Sloop of verkoop?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3616
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Lijn 45 »

De meeste zijn geëxporteerd.
Durashift
Berichten: 4579
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Durashift »

Via een ander forum kwam ik op een achtergrondartikel over de 'ontsporing van de ombouwkosten van de Hoekse lijn'.

Vers beton heeft een reconstructie gemaakt.

Nu weet ik ook waarom die beveiligingssoftware zo lastig was. RET heeft een geheel eigen, klantspecifiek, ontworpen beveiligingssysteem uit de jaren 60..
vers beton schreef:(..) Het ingenieursbureau van de RET sloot een contract met het Canadese bedrijf Bombardier voor de spoorbeveiliging. De beveiliging op de Rotterdamse metro is in de jaren zestig speciaal voor de RET ontworpen en daarom uniek in de wereld. Bombardier, dat ook de metrostellen levert, heeft geen ervaring met dat type beveiligingssysteem. Toch wint het de aanbesteding. Extra complex is dat op een deel van het metrotraject ook goederentreinen moeten rijden, en dat er een aantal spoorwegovergangen en bruggen vlak achter elkaar liggen. (..)
..en, over een paar jaar.. als de eindhalte bij het strand ook gereed is.. zou het best zo kunnen zijn dat er metrostellen buiten dienst raken door fijnzand issue's. :lol:

Met dank aan een wethouder uit R'dam.. (A)

https://versbeton.nl/2020/01/reconstruc ... n-210210-1
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44435
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Suus »

De Rotterdamse metro heeft altijd ATB gehad met cabinesignalering, veel moderner wat in veel andere steden werd en wordt gebruikt. De gehele techniek van het systeem is in recente tijden nog vervangen door General Electric.
Rame à l'approche
Bemined
Berichten: 2170
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

Zo uniek is het ook weer niet hoor, hooguit de specifieke varianten die men gebruikt (LZB805 voor de 5300/5400 series en LZB825 voor de 5500/5600/5700 als ik me niet vergis) zijn misschien uniek. Echter dan heb je het over de apparatuur in de voertuigen, de apparatuur aan de baan is weinig spannends aan. Dus ik zou het artikel niet te serieus nemen op dit gebied.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten