Pagina 1 van 14

Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: wo 09 jan 2013, 22:15
door Jurre
Zoals bekend worden alle Lions City's in het Gooi vervangen door Amba's ex-ZHN. Van de Amba's zijn intussen nummers wisselend tussen 8461 en 8501 in dienst, waarbij de 8462 een bus is van Almere.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 12:42
door Jurre
Stand eind januari: voorlopig blijven er nog twee Lions City's, te weten de 8772 en 8787. De rest is/wordt geëxporteerd naar Rusland.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 18:06
door Z2N
Foto's?

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 12:12
door Jurre
Niet kunnen vinden, ik weet niet of er daadwerkelijk al bussen in Rusland zijn.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 22:38
door Z2N
Ik bedoelde eigenlijk hilversum..

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: vr 08 feb 2013, 17:12
door Z2N
Hilversum, vanochtend. Aardig wat Amba's, nog maar 1 MAN gezien op de 109 naar Bussum. Afbeelding

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: za 09 feb 2013, 16:18
door Jurre
De 8772 zeker? Overigens is gisteren ook de 8774 ingezet. Waarschijnlijk een warme reserve. Mazzel dat je hem zag en ook nog eens op de 109. Inzet is vaak op de omloop van lijn 1(/104).

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: za 09 feb 2013, 21:29
door Busfoto.nl
Naar Portugal gaan in elk geval de
8758
8768
8769
8773
8783
8784
8790

Op dit tijdstip rijdt de 8791 ook nog op de lijndienst en wel op 108.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 17:42
door Jurre
Klopt, die zag ik gisteravond rond 23:30 als 108 op het busstation aankomen, stampvol overigens, gelukkig geen ProCity. Overigens zijn er maar twee benodigd bovenop de Amba's die nu aanwezig zijn dus waarschijnlijk wordt er enigszins gerouleerd.
Er gaan dus bussen naar Rusland en Portugal maar weet iemand toevallig ook naar welke maatschappijen, en hoe en wanneer ze gaan?

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: za 09 mar 2013, 13:31
door Jurre
Stond gisteravond te wachten op de één na laatste 104 van Loosdrecht naar Hilversum, komt vervolgens de 8772 voorrijden :). De Lions City's die naar Rusland gaan zijn overigens bedoeld voor de winterspelen van 2014 in Sotsji.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: zo 10 mar 2013, 13:22
door Michael 1988
Als ik zo kijk zou je bijna zeggen dat Connexxion van alle MAN diesels die ouder zijn dan 6 jaar af wil. Die Amba's zijn namelijk net zo oud of zelfs ouder dan de MAN's.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: zo 10 mar 2013, 14:17
door MdJ
MAN's leveren in het buitenland meer op dan amba's.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: zo 10 mar 2013, 16:27
door Michael 1988
Dan kan Connexxion net zo goed alle diesel MAN's van voor 2007 of 2008 gaan verkopen.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: zo 10 mar 2013, 16:33
door Suus
Wat denk je dat ze aan het doen zijn?

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: di 12 mar 2013, 02:34
door Michael 1988
Halen ze dan momenteel ook alle bussen uit dienst die nu dienst doen in Noord Zeeland en Amstelland-Meerlanden (als daar nog bussen uit 2007 rijden)?

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: di 12 mar 2013, 20:29
door Etienne
Die MAN's van Amstelland-Meerlanden zullen nog wel even mee moeten denk ik zo. Die in Noord-Zeeland gaan waarschijnlijk ook nog wel mee tot december 2014. Dan loopt de concessie af.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 01:09
door Michael 1988
Dat gevoel had ik al. Overigens had ik in 2011 liever gewoon volledig nieuw materieel gezien dan dat het oud materieele van de vorige concessie er nog bleef. Nu wordt dat alsnog vervangen, maar dan door wat afdankertjes uit verloren concessies.

Hopelijk vervangt Connexxion dadelijk wel dat materieel door nieuw materieel, want die Amba's zullen denk ik 2019 niet halen.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: wo 13 mar 2013, 18:49
door Jurre
De reden dat de MAN's weggaan in plaats van de Amba's ligt zoals gezegd voornamelijk aan de hogere exportwaarde. VDL-onderdelen zijn lastig verkrijgbaar in Portugal of Rusland. Verder hebben de chauffeurs vaak problemen met de kachels in de MAN's en het weggedrag bij nat weer (voorste banden driften soms een beetje). Het is echter wel dat een MAN over het algemeen veel fijner rijdt, mede doordat ze grotere banden hebben dan Amba's.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: wo 20 mar 2013, 09:46
door Edwin
Jurre schreef:Stond gisteravond te wachten op de één na laatste 104 van Loosdrecht naar Hilversum, komt vervolgens de 8772 voorrijden :). De Lions City's die naar Rusland gaan zijn overigens bedoeld voor de winterspelen van 2014 in Sotsji.
Hmm, volgens de organisator wordt alles nieuw in Sochi, ook de bussen:
'Besef één ding goed. Alles, maar dan ook echt alles hier is nieuw. De stadions, de bussen, de hotels. Hier was nog niets', aldus een woordvoerder van het organisatiecomité dinsdag. 'In korte tijd is veel gebeurd. Daarom heb ik ook geen twijfels.'
Bron

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: wo 05 jun 2013, 18:14
door Jurre
Het woord 'nieuw' is een breed begrip :wink:. Stilletjes zijn de resterende MAN's verdwenen uit Hilversum naar Oost-Europa. Ik gok dat ze per cluster zijn gegaan (zoals die bussen naar Ivoorkust).

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: do 06 jun 2013, 17:15
door Dagren
Edwin schreef:
Jurre schreef:Stond gisteravond te wachten op de één na laatste 104 van Loosdrecht naar Hilversum, komt vervolgens de 8772 voorrijden :). De Lions City's die naar Rusland gaan zijn overigens bedoeld voor de winterspelen van 2014 in Sotsji.
Hmm, volgens de organisator wordt alles nieuw in Sochi, ook de bussen:
'Besef één ding goed. Alles, maar dan ook echt alles hier is nieuw. De stadions, de bussen, de hotels. Hier was nog niets', aldus een woordvoerder van het organisatiecomité dinsdag. 'In korte tijd is veel gebeurd. Daarom heb ik ook geen twijfels.'
Bron
Ik denk dat zij die tweedehandsbussen als nieuw uitleggen, omdat die bussen daar voorheen nog niet reden. :)

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 18:14
door Jurre
Het schijnt overigens dat de Amba's maar iets duurder lopen dan de ProCity's, en men zodoende aan het kijken is of alle ProCity's verdreven kunnen worden. Ik zeg: mooi (al rijdt je dan wel veel leeg rond).

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:01
door matje82
Als het maar iets scheelt kan het zelfs goedkoper zijn om Amba's te laten rijden, omdat je dan efficientere roosters kunt maken doordat je ook een enkele drukke rit ertussen kunt plannen.

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 20:03
door Jurre
Inderdaad, maar je hebt enkele lijnen die het ten alle tijden af kunnen doen met een ProCity (2, 3, 107).

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Geplaatst: do 19 dec 2013, 17:50
door ejm301
Connexxion heeft besloten dat 90km/h hard genoeg is voor de Citea bussen. Vanaf nu zijn alle Citea's in Gooi en Vechtstreek begrensd op 90km/h. Toch apart voor een T100 bus.