Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Caspar »

Een IC die je in Antwerpen aan een HSL koppelt naar Londen lijkt me bij voorbaat een onrendabele klus? Een van de ideeën waar deze verbinding op gebaseerd is, is een stop in Dordrecht en Mechelen. Denk niet dat er met 2 stellen ICE in Mechelen gestopt (kan) gaan worden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door iljitsch »

Is het niet logischer om een aantal diensten Amsterdam - Londen en een aantal Den Haag - Londen te laten rijden als je Den Haag ook wilt bedienen?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Caspar »

Den Haag wilt volgens mij een acceptabel aantal treinen naar Brussel, die ook in Dordrecht, Roosendaal en Mechelen stoppen. Dan heb je het volgens mij over een heel ander segment trein, dan een HST die een keer of 4 per dag Den Haag- Rotterdam-Antwerpen-Brussel-Londen doet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Geert »

Ik denk dat het Den Haag vooral te doen is om de rechtstreekse verbinding met Brussel. Dordrecht is tenslotte prima bereikbaar vanuit Den Haag.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Caspar »

Maar om voldoende reizigers naar Brussel te trekken om een stuk of 10 treinen per dag (naast een weer functionerende Fyra) te vullen, zijn Dordrecht en Roosendaal wel nodig denk ik.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Vinny »

Nee, Dordrecht is niet nodig. Dat station levert maar 200 reizigers per werkdag voor een verbinding naar België. Roosendaal zou wel nuttig kunnen zijn, maar als de NS/NMBS zijn beloftes zou waarmaken en een trein Breda-Antwerpen laat rijden dan denk ik dat Roosendaal volstrekt kansloos is. Het stadje is heel klein, en vanuit Zeeland naar Antwerpen zijn betere alternatieven bijvoorbeeld in de vorm van een Westerscheldetunnel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Caspar »

Maar het punt is dat Den Haag een IC naar Brussel wil laten rijden, die ook de steden Dordrecht, Roosendaal en Mechelen bedient. Daar gaat dit topic over, en daar is een aanvraag voor ingediend bij Infrabel en Prorail. En nu zitten we een beetje te brainstormen wat voor materieel daar bij zou passen. Dan lijkt me een post over een (DB Arriva) ICE die een paar keer per dag vanaf Den Haag via enkel Rotterdam en Antwerpen naar Brussel en Londen gaat, me helemaal niet relevant in dit topic?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Vinny »

Ik dacht dat het ging om de eventuele winstgevendheid van het ding. Maar puur naar het materieel gekeken. Dat kan :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

Ik gaf alleen aan waarom het moeilijk kan zijn om als particuliere vervoerder rijtuigen te huren bij de DB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Gertjan »

Ja, maar dan kom je in jouw verhaal met het feit dat Arriva rijtuigen wil huren van DB.. Je zegt dat er rijtuigen genoeg zijn maar dat DB niet op een concurrent zit te wachten. Arriva is onderdeel van DB :wink: Dus als er een vervoerder is die zonder problemen van DB rijtuigen mag huren is het Arriva.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door reisthijs »

Ja, was dat niet juist precies wat Bee wilde zeggen? Dat Arriva makkelijk rijtuigen bij DB zou kunnen huren maar een concurrent van DB/Arriva niet?

Ik denk dat het overigens wel mee zal vallen, waarom zou NS wel rijtuigen bij DB kunnen huren maar een bedrijf als Veolia bijvoorbeeld niet? Het is toch geen met DB concurrerende treindienst.
En zoals gezegd zijn er meer bedrijven waar je wat zou kunnen huren, hoewel je voor de grote ambitie van de gemeente Den Haag (16x per dag Den Haag-Brussel v.v.) nog flink wat rijtuigen nodig zult hebben.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door RoelZ1 »

En dan zijn we weer terug waar we off-topic gingen: DB heeft de ambitie om Amsterdam - Londen te gaan rijden, die theoretisch zou kunnen concurreren met Den Haag - Brussel.

Overigens vind ik 16x per dag naast de Fyra een erg hoge frequentie. Zeker aangezien het assortiment van de Fyra zal worden aangepast als er concurrentie is, omdat NS Hispeed zijn treinen ook niet leeg wil laten rijden. De enige manier die ik zie om de Lage Landen Lijn 16x per dag enigszins rendabel te exploiteren is door met korte treinen te rijden en geen binnenlandse reizigers mee te nemen. Dan valt het aantal benodigde rijtuigen ook weer mee. Daarnaast zal, als Veolia wint, Veolia niet aan willen sluiten bij het tariefsysteem van NS en NMBS. Enerzijds omdat de kaartverkoop-inkomsten dan via ingewikkelde onderhandelingen en metingen moeten worden bepaald en anderzijds omdat de spotprijzen waar veel reizigers de Benelux mee namen (Go Pass in BE + Studentenkaart in NL, Weekendretour en Superdagretour) voor een commerciele partij niet interessant zijn.
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door hleef »

Zag gisterenavond die trein op Hollands Spoor, en later station Delft voorbijrijden. Die Benelux was vrijwel leeg. Zonde om voor een paar passagiers Den Haag aan te doen. Die passagiers die dan ook vooral reizen naar een binnenlandse bestemming kunnen ook worden vervoerd gebruikmakende van bestaande capaciteit. Dan kan NS het geld wel beter besteden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Geert »

En was de trein vanaf Rotterdam wel druk?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door reisthijs »

RoelZ1 schreef:En dan zijn we weer terug waar we off-topic gingen: DB heeft de ambitie om Amsterdam - Londen te gaan rijden, die theoretisch zou kunnen concurreren met Den Haag - Brussel.
Dat is gewoon klinkklare nonsens. Dit zijn treinen met totaal verschillende doelgroepen.
RoelZ1 schreef:Overigens vind ik 16x per dag naast de Fyra een erg hoge frequentie.
Naast welke Fyra? :roll:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door mijack1985 »

Volgens railway gazette kan er tot 19-04 geboden worden om de Lage LandenLijn te exploiteren. Exploitatie is maar voor 2 jaar en zou december dit jaar kunnen beginnen.

Railway Gazette
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door hleef »

Geert schreef:En was de trein vanaf Rotterdam wel druk?
Geen idee, maar in ieder geval is de meerwaarde om die Benelux vanuit Rotterdam naar Den Haag te laten doorrijden gering.

- De bestaande intercity's Den Haag - Venlo en Amsterdam - Dordrecht/Vlissingen in die richting bieden genoeg voor het binnenlandse traject.
- En de oplossing dat NMBS tijdelijk extra intercity's Roosendaal-Antwerpen inzet die aansluiten op de Intercity vanuit Amsterdam, betekent een veel efficientere inzet van schaarse middelen.
- De gelden die daarmee kunnen worden bespaard, kunnen beter aan andere OV-projecten worden besteed met een grotere toegevoegde waarde.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Suus »

In Rotterdam heb je niet echt ruimte om eens uitgebreid een Benelux te gaan keren volgens mij, dus dat je naar Den Haag doorrijdt lijkt mij dan niet zo heel erg vreemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door Wubbo »

Trein keren en loc omlopen op Rotterdam Centraal is inderdaad niet echt geslaagd. Dichtstbijzijnde punt waar dat een beetje kan is Rotterdam Noord Goederen, dichtstbijzijnde punt waar dat goed kan en waar je ook de reservestam goed neer kan zetten is inderdaad de Binckhorst - dan ben je toch al in Den Haag.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door reisthijs »

hleef schreef:- De bestaande intercity's Den Haag - Venlo en Amsterdam - Dordrecht/Vlissingen in die richting bieden genoeg voor het binnenlandse traject.
Waar komt toch dat rare idee vandaan dat deze trein daar zou rijden als aanvulling op het binnenlandse verkeer? :?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door greyhound »

Caspar schreef:Een IC die je in Antwerpen aan een HSL koppelt naar Londen lijkt me bij voorbaat een onrendabele klus? Een van de ideeën waar deze verbinding op gebaseerd is, is een stop in Dordrecht en Mechelen. Denk niet dat er met 2 stellen ICE in Mechelen gestopt (kan) gaan worden.
Probleem is volgens mij dat je voordat je de kanaal tunnel ingaat langs de douane en door de scanner moet. Dat gebeurt op dit moment op de stations. Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren in Dordrecht en andere provincie plaatsen.
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door hleef »

reisthijs schreef:
hleef schreef:- De bestaande intercity's Den Haag - Venlo en Amsterdam - Dordrecht/Vlissingen in die richting bieden genoeg voor het binnenlandse traject.
Waar komt toch dat rare idee vandaan dat deze trein daar zou rijden als aanvulling op het binnenlandse verkeer? :?
Het gaat niet om een verbinding van Den Haag naar Brussel, maar om efficiënte inzet van middelen. Uiteindelijk moet er een goed netwerk komen van snelle (internationale) verbindingen met korte overstaptijden op Rotterdam CS en Breda. Daarmee krijgt ook Den Haag een goede internationale verbinding (met maximaal één overstap). De discussie moet niet gaan dat Den Haag een verbinding krijgt zonder overstap maar met maximaal één overstap.
Ik zie bijvoorbeeld een toekomstig netwerk van snelle verbindingen met korte overstaptijden die gebruikmaken van het HSL-spoor (en gewoon spoor):
1. Amsterdam CS – Schiphol – Rotterdam CS – Antwerpen - Brussel
2. Den Haag CS - Delft - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven - Helmond - Horst-Sevenum - Blerick - Venlo (tussen Rotterdam en Breda over HSL-spoor)
3. Antwerpen – Breda (HSL)
4. Amsterdam CS – Schiphol – Rotterdam CS (eventueel door naar Dordrecht over gewoon spoor)
Er zijn andere betere oplossingen dan de tijdelijke verbinding Den Haag HS – Brussel:
a. Doortrekken Fyra Amsterdam-Breda naar Antwerpen (sneller en goedkoper dan een geheel nieuwe relatief langzame verbinding Den Haag HS – Brussel) en/of
b. Goede aansluiting Intercity Amsterdam-Roosendaal-Vlissingen op tijdelijke intercity naar Antwerpen eventueel ook naar Brussel
Deze oplossingen zijn goedkoper en dan de geheel herstelde tijdelijke verbinding Den Haag HS – Brussel, die deels dubbelop zijn met bestaande IC-verbindingen Den Haag CS – Venlo en Amsterdam – Roosendaal - Vlissingen.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door RoelZ1 »

Maar het doortrekken van de Fyra naar Antwerpen kan niet in 2 maanden geregeld worden. De tijdelijke IC Den Haag - Brussel wel.

Daarnaast is een verbinding zoals je zegt aantrekkelijk bij maximaal één overstap. Met een tijdelijke IC Roosendaal - Antwerpen/Brussel en één overstap worden reizigers van/naar Amsterdam geacht gebruik te maken van de s2600, terwijl je daar nog een half uur extra mee verliest tegenover de Fyra, of nog een extra overstap introduceert (Rotterdam én Roosendaal). Nu hebben reizigers Asd - Brusz een reistijd van 2:47 en één overstap. Als de tijdelijke IC maar tot Rsd reed hadden ze 2:47 met twee overstappen of 3:13 met één overstap als reistijd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door reisthijs »

hleef schreef:Daarmee krijgt ook Den Haag een goede internationale verbinding (met maximaal één overstap).
De gemeente Den Haag heeft liever een langzame verbinding zonder overstap dan een snelle mét.
hleef schreef:De discussie moet niet gaan dat Den Haag een verbinding krijgt zonder overstap maar met maximaal één overstap.
Dan zou er niks te bediscussiëren zijn want een snelle verbinding met maximaal één overstap hebben ze al.
hleef schreef:Ik zie bijvoorbeeld een toekomstig netwerk van snelle verbindingen met korte overstaptijden die gebruikmaken van het HSL-spoor (en gewoon spoor):
Precies wat NS van plan is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag regelt eigen trein naar Brussel

Bericht door mijack1985 »

Gemeente Den Haag kondigt aanbesteding trein Brussel aan

De trein Den Haag - Brussel, die de gemeente Den Haag permanent gerealiseerd wil hebben, wordt aanbesteed. Dat meldt de ov-nieuwswebsite Treinreiziger.nl op basis van een aankondiging van de Gemeente Den Haag. Eerder toonde NS en Veolia al interesse in de treindienst.

De door de Gemeente Den Haag opgerichte The Hague Trains Holding (THTH) vraagt capaciteit aan aan op het Nederlandse en Belgische spoor, die komt ter beschikking aan de partij die de aanbesteding wint. Het is de bedoeling dat de dienst per 15 december 2013 van start gaat, en ook gaat rijden via Brussel Airport.

Laag mogelijke vergoeding
"THTH is voornemens een vervoerder te selecteren die kan voorzien in een intercityverbinding van Den Haag, via Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal naar Brussel. THTH stelt eisen aan de te verrijden dienstregeling en de kwaliteit van het vervoer. De vervoerder draagt het exploitatierisico en ontvangt geen, althans een zo laag mogelijke, vergoeding van THTH", zo staat er in de aankondiging van de aanbesteding te lezen.

Huidige verbinding
Op dit moment rijdt er een tijdelijke trein tussen Den Haag en Brussel, die de uitgevallen Fyra vervangt. Het is de bedoeling dat deze trein verdwijnt als de Fyra weer gaat rijden, alhoewel het spoorbedrijf ook onderzoekt om de verbinding blijvend in stand te houden. In de oorspronkelijke plannen zou er ook een Fyra gaan rijden tussen Den Haag en Brussel. Die trein heeft staatssecretaris Mansveld echter opgegeven, omdat België niet bereid was een extra treinstel voor de verbinding aan te schaffen. Voor Gemeente Den Haag was dat aanleiding om vervolgens zelf het initiatief te nemen om toch een treinverbinding een blijvende treinverbinding met België te krijgen.

Bron:Treinreiziger
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten