Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Al meerdere bussen gezien met een ''Wifi'' stickertje. Of er wifi ook inzit weet ik niet, ik zie het als de bussen langs me rijden terwijl ik fiets :).
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Daar werkt (als het goed is) de wifi al. De komst van wifi in de bussen in Haaglanden was ook onderdeel van de afspraak bij het verlengen van de huidige concessie. Iets meer dan een week geleden is hier nog een bericht over geplaatst bij Omroep West (klik)
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Jaja, Ik weet het ook wel dat er wifi zou inkomen, maar meestal zie je dat niet zo snel al verschijnen :)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Als de 10 ex HTM bussen gaan rijden bij Connexxion is dat op de volgende ritten van maandag tot en met vrijdag. Natuurlijk geef ik geen garantie (A)

Lijn 30 -> Zoetermeer -> Naaldwijk

23:54

Lijn 43 -> Den Haag -> Leiden

06:00 06:58 07:20 07:48 08:50
09:26 09:56 11:56 12:26 15:23
15:53 16:53 17:23 17:57 19:31
20:01 21:01 21:31 22:31

Lijn 43 -> Leiden -> Den Haag

06:16 06:46 07:47 08:47 09:47
10:47 12:47 13:17 16:17 16:47
17:47 18:17 18:47 20:16 20:46
21:46 22:16 23:16

Lijn 44 -> Den Haag -> Wassenaar

06:11 07:13 07:35 08:35 10:41
11:11 11:41 12:11 12:41 13:11
13:41 14:38 16:09 17:39 18:41

Lijn 44 -> Wassenaar -> Den Haag

06:42 07:47 08:17 09:15 11:15
11:45 12:15 12:45 13:15 13:45
14:15 15:15 16:46 18:14 19:14

Lijn 45 -> Den Haag -> Leiden

05:57 06:42 07:16 07:31 07:46
08:31 09:52 10:07 10:37 11:22
11:52 13:22 13:52 14:07 15:18
15:33 16:03 17:18 17:33 17:49
19:38 20:13 21:46 22:46

Lijn 45 -> Leiden -> Den Haag

06:47 07:32 08:17 08:32.08:47
09:32 10:47 11:02 11:32 12:17
12:47 14:17 14:47 15:02 16:17
16:32 17:02 18:17 18:32 19:31
20:01 20:31 21:01 22:31 23:31

Lijn 46 -> Den Haag -> Voorschoten

06:27 06:57 08:56 09:26 10:26
10:56 11:56 12:26 13:26 13:56
14:26 15:56 16:26 17:26 17:56
18:53 21:02 21:32

Lijn 46 -> Voorschoten -> Den Haag

06:37 07:03 07:37 09:36 10:06
11:06 11:36 12:36 13:06 14:06
14:36 15:06 16:36 17:06 18:07
18:37 19:32 21:37
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Jelmer »

de nieuwe/oude HTM-ers:

BZ-LV-21 HTM 1116, CXX 6766
BZ-LV-22 HTM 1117, CXX 6767
BZ-LV-23 HTM 1118, CXX 6768
BZ-LV-24 HTM 1119, CXX 6769
BZ-LV-25 HTM 1120, CXX 6770
BZ-NG-77 HTM 1130, CXX 6771
BZ-NG-79 HTM 1132, CXX 6772
BZ-NG-80 HTM 1133, CXX 6773
BZ-NG-81 HTM 1134, CXX 6774
BZ-NG-82 HTM 1135, CXX 6775
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Roeland »

De MRDH is tegenwoordig opdrachtgever voor zowel de Haagse als de Rotterdamse concessies.
Ik vroeg mij af: zou het voor de samenhang binnen de vervoersgebieden niet logisch zijn, als lijn 170 en 173 (Zoetermeer - Berkel) in de toekomst niet meer in de RET-concessie, maar in Haaglanden-streek worden ondergebracht?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

Vond ik ook, maar de RET heeft alles als onderhands gegunde thuismarkt toegewezen gekregen wat ze de vorige keer nog via een openbare aanbesteding heeft gewonnen. Er zijn best lijnen die naar andere concessies hadden gekund.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Zonnig »

Ik denk sowieso dat de XX-concessie beter verdeeld kan worden onder de HTM & RET.
Er kan dan desgewenst een (her-)verdeling tussen HTM & RET plaatsvinden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Roeland »

Zonnig schreef:Ik denk sowieso dat de XX-concessie beter verdeeld kan worden onder de HTM & RET.
Er kan dan desgewenst een (her-)verdeling tussen HTM & RET plaatsvinden.
Zou ik niet doen.
Het stadsvervoer (incl. voorsteden zoals Voorburg, Schiedam en Barendrecht) zou ik inderdaad lekker bij RET en HTM houden.
Maar waarschijnlijk kan een streekvervoerder (bij aanbesteden op prijs-kwaliteitsverhouding) meer vervoer en/of meer innovatie bieden.
Daarom zou ik zoveel mogelijk streeklijnen in de streek-concessie doen. Dus niet alleen het huidige Haaglanden-streek, maar ook enkele streeklijnen uit de RET-concessie die nu meer streek dan stad zijn. Bijv. lijn 170 en 173 (en misschien ook wel de 40 en 174?).
De stadslijnen rond Hoogvliet zou je kunnen voegen bij de concessie Voorne. En de Krimpense en Ridderkerkse lijnen zouden evt. ook vanuit de RET-concessie naar de Voorne-concessie kunnen gaan?

Dan houd je de onderhandse RET- en de HTM-concessie beperkt tot de stedelijke agglomeraties.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door OV-Hobbyist »

Ik zou dan eerder de Ridderkerkse lijnen bij Drechtsteden voegen en Krimpen bij Zuid Holland Noord.
Als ze die lijnen vanuit Voorne Putten gaan rijden krijg je eindeloze MAT-ritten.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Roeland »

OV-Hobbyist schreef:Ik zou dan eerder de Ridderkerkse lijnen bij Drechtsteden voegen en Krimpen bij Zuid Holland Noord.
Als ze die lijnen vanuit Voorne Putten gaan rijden krijg je eindeloze MAT-ritten.
Ik heb natuurlijk niet gezegd dat je dan de Krimpense ritten vanuit de garage Hellevoetsluis zou moeten rijden :shock: .
De vervoerder op de Waddeneilanden is immers ook in staat om verschillende gebieden vanuit verschillende garages te rijden.
Het lijkt me organisatorisch lastiger om OV in MRDH-gemeenten via een provinciale concessie te laten rijden, dan dat de Voornse vervoerder ook een oostelijke garage gebruikt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Chauf21 »

Roeland schreef:De MRDH is tegenwoordig opdrachtgever voor zowel de Haagse als de Rotterdamse concessies.
Ik vroeg mij af: zou het voor de samenhang binnen de vervoersgebieden niet logisch zijn, als lijn 170 en 173 (Zoetermeer - Berkel) in de toekomst niet meer in de RET-concessie, maar in Haaglanden-streek worden ondergebracht?
Daar heb ik ook wel eens over gedacht, maar wat zou het voordeel voor de reiziger zijn als de lijn bij een andere concessie hoort? De lijnen 170 en 173 zijn in feite verlengstukken van de metro. Zou je dat opknippen, zit je weer met kaartjes die niet overal geldig zijn, wijzigingsmomenten die niet gelijk lopen, etc.
Roeland schreef:Het stadsvervoer (incl. voorsteden zoals Voorburg, Schiedam en Barendrecht) zou ik inderdaad lekker bij RET en HTM houden.
Maar waarschijnlijk kan een streekvervoerder (bij aanbesteden op prijs-kwaliteitsverhouding) meer vervoer en/of meer innovatie bieden.
Daarom zou ik zoveel mogelijk streeklijnen in de streek-concessie doen. Dus niet alleen het huidige Haaglanden-streek, maar ook enkele streeklijnen uit de RET-concessie die nu meer streek dan stad zijn. Bijv. lijn 170 en 173 (en misschien ook wel de 40 en 174?).
Welke innovatie mis je dan bij de lijnen 170 en 173? Beide lijnen rijden van 's ochtends 5.30 tot 's avonds na 24 uur, bijna net zo vaak als de metro.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

De 6769 reed zojuist voorbij mijn huis (halte Voorburg, Hoeckvlietstraat). Op ovzoeker.nl zouden ook de 6767 en de 6771 in dienst moeten zijn op lijn 43 en 45. Wel kan ik me voorstellen dat er veel mensen zijn die aan de chauffeur gaan vragen of dit wel een Connexxion bus is, aangezien alleen de stickertjes anders zijn.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door OmniLezer »

Het feit dat HTM_tram zelfs de vertrektijden kan geven, vind ik heel knap en een overbodige luxe.
Waarom zijn die htm bussen naar Connexxion.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

OmniLezer schreef:Waarom zijn die htm bussen naar Connexxion.
HTM had de bussen over, en Connexxion (Haaglanden) heeft ze overgenomen omdat ze minder kilometers hebben gemaakt, schoner zijn, en voor de passagiers hebben ze nog eens airco.

Ik heb hier nog een filmpje van de 3 bussen die vandaag rondjes reden.

En ben het nog vergeten te zeggen, dus bij deze,
Bedankt htm_tram & Jelmer voor de cijfertjes :Y
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

Graag gedaan Stadsbus. Ik zal als ik terug ben van vakantie nog even kijken naar de tijden van het weekend.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daelea »

Gisteren ook een ritje gemaakt met de nieuwe MAN's - wat mij en veel andere passagiers opviel was dat de bus van binnen totaal gestript is. Er zit HTM-bekleding op de stoeltjes, maar geen stickers van CXX in de bus (alleen bij de bestuurder), geen stickers op of bij het dak binnen in de bus, en, belangrijk, er is totaal geen visuele reisinformatie, alleen een omroep. Gaan er nog schermen ingebouwd worden toevallig? CXX Haaglanden was al niet echt een voorloper met de prachtige lichtkrant, maar dit is wel heel karig ...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Ga daar maar niet vanuit. Van de dieselbussen in Delft is er wel een scherm voor visuele informatie, maar die toont constant "Geen reisinformatie beschikbaar". En verder heeft van die dieselbussen de 8830 de laatste paar weken nogal last van een hardnekkig defect aan de lijnfilm, dus die rijdt met een geplastificeerd papiertje rond met het lijnnummer 61, omdat die in principe alleen op die lijn rijdt.

Verder gaan ze aannemelijk ook niet meer investeren in bussen die ze voor pakweg 2 jaar in gebruik zullen hebben. Want dan gaat immers alweer de nieuwe concessie in en zullen de huidige bussen allemaal aan de kant gaan.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daelea »

Ik heb me hier altijd over verbaasd bij CXX Haaglanden... Vergeleken met de andere regio's is de reisinformatie nogal achterhaald, al een aantal jaar. Heeft dit soms te maken met zeer zwakke eisen aan de info in het PvE van toen?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Gekko123 »

Ik denk eerder door een combinatie van de tand des tijds. Verder is dit ook al een concessie die al een behoorlijke tijd loopt (start in 2009) en in die tijd waren schermen met visuele reisinformatie nog niet echt gemeengoed te noemen. Volgens mij hadden ook de Amba's van de vorige concessie HWGO lichtkranten (Arriva was dat toen) en die begon in 2008.

Overigens is de reisinformatie op die lichtkranten wel verbeterd. In het begin werd alleen de eerstvolgende halte getoond. Later werd ook de huidige lijn met eindbestemming getoond op de bovenste lichtkrant en de eerstvolgende halte op de onderste lichtkrant.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daelea »

Klopt zeker, maar het valt me op dat in de meeste concessies er wel een update geweest is ondertussen, en dat Haaglanden steeds stilletjes overgeslagen is. Maar goed, binnenkort een nieuwe aanbesteding, nieuwe kansen :)
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Gekko123 schreef:Volgens mij hadden ook de Amba's van de vorige concessie HWGO lichtkranten (Arriva was dat toen) en die begon in 2008.
Dat klopt, maar ook toen waren schermen al gebruikelijker dan lichtkranten... Waarschijnlijk waren die lichtkranten gewoon goedkoper!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daniel »

Dat moet haast wel ja, DAV had in 2007 al schermen bijvoorbeeld :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Hendrik schreef:Waarschijnlijk waren die lichtkranten gewoon goedkoper!
Dat denk ik ook ja, CNG bussen zijn duurder in aanschaf dan diesel bussen, dus ze moesten ''bezuinigen'' op het interieur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

Reisinformatie als lichtkrant was de minimale eis, net zoals airco niet verplicht was. Uiteindelijk won Veolia omdat ze de goedkoopste waren en dan krijg je niet meer dan gevraagd.

Met een lichtkrant is ook niets mis mits goed uitgevoerd. Het is alleen jammer dat het in Haaglanden wat rare eigenschappen heeft, zoals de lijnnummers met voorloopnullen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten