Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Willem »

PHS schreef: wo 08 mar 2023, 16:10 Is het niet zo dat lijn 19 straks naar Tanthof rijdt en lijn 1 naar de TU?
Dat is een idee van mensen die op een kaart gezien hebben dat enkele wetenschappelijke instellingen zo met elkaar verbonden kunnen worden.

Dat de werkelijkheid anders is boeit hen en de MRDH niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: wo 08 mar 2023, 16:50 Had het vooral over de marteling voor de bestuurder, die ook nog moet kopmaken aan elk eindpunt. Komt vast een paar kilo lichter thuis van alle beweging en van het draaierig wezen.
Misschien worden de diensten zo in elkaar gezet dat een lange rit keert op een korte?
Dat zou ik nog niet eens raar vinden, want dan kan de bestuurder zijn pauze bij station Delft houden en daar steeds afgelost worden.
April064 schreef: wo 08 mar 2023, 16:29 Als dat wel zo is zou dat wel een behoorlijke achteruitgang zijn voor het OV in Tanthof, 3x/uur ipv 6x/uur. Nu weet ik alleen niet hoe vol lijn 1 tussen Delft Station en Tanthof is, dus wellicht zou 3x/uur genoeg zijn.
Lijn 1 is op dat traject behoorlijk vol. Vanuit Tanthof gezien stapt ongeveer de helft van de reizigers uit bij het station, dus lijn 1 vervult binnen Delft een belangrijke rol.
PHS schreef: wo 08 mar 2023, 16:10 Is het niet zo dat lijn 19 straks naar Tanthof rijdt en lijn 1 naar de TU?
Dat heeft vervoerkundig weinig nut. De reizigers vanuit Tanthof die niet uitstappen op station Delft willen richting Den Haag en reizigers uit Den Haag die naar de TU willen, pakken toch wel de trein.
Daarnaast biedt lijn 19 een directe verbinding Leidschenveen - Ypenburg - TU.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
kristuipan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door kristuipan »

De studentenhuisvesting heeft wel veel panden in Laak en Rijswijk zitten. In dat opzicht zou die directe verbinding lijn 1 - TU wel ideaal zijn voor de studenten die daar wonen. In Nootdorp en Ypenburg wonen niet veel studenten. Al is de directe verbinding met Den Haag voor de bewoners van Buitenhof en Tanthof momenteel ook zeker handig.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Z2N schreef: di 07 mar 2023, 18:58 De tram vervoert met minder personeel meer mensen, aangezien personeelskosten de grootste kostenpost zijn in het OV en het personeelstekort chronisch gaat blijven is investeren in een tram geen onlogische gedachte.
Volgens mij is infrastructuur (aanleg en onderhoud) de grootste kostenpost bij railvervoer?
Bij de bus zijn personeelskosten vermoedelijk wel de grootste kostenpost.

En busvervoer heeft meer flexibiliteit voor piekinzet. Je zou bijv. een spitsbus die rond 8.30 uur op lijn 455 op station Delft binnenkomt, als spitsrit op lijn 69 verder kunnen laten rijden.
(die flexibiliteit wordt overigens weer verminderd door het roodspuiten van bussen voor bepaalde lijnen vanwege R-net)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Wel jammer dat je in je voorbeeld nu net de enige lijn kiest die (tijdens de spits) geen ritten heeft die op station Delft eindigen.... -0-
Overigens was er in elk geval vorig jaar wel een (korte) rit op lijn 37 die met een gelede bus reed, waarna de bus verder ging als lijn 69. Ik weet niet of dat nu nog steeds zo is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Vroeger reed lijn 55 in de drukste ochtendspits een paar extra TU-ritten vanaf Zoetermeer? Die in Zoetermeer als extra 70-ritten uit Noordhove kwamen, en dan als 55 naar station Delft reden?
Nu met R-net huisstijl is dat inderdaad wat lastiger geworden...
Maar ik zie er wel perspectief in, omdat de forensenspits veelal rond 8 uur zit, terwijl de Station-Uni-spits vaak tussen 8:30 en 9 uur zit. Dan zou je toch mooi materieel uit beide topspitsen kunnen combineren?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: di 07 mar 2023, 18:55 Wat mij betreft is het hele concept tram achterhaald. Aangezien je bij omleidingen totaal niet flexiebel bent, het veel meer onderhoud vergt aan bijvoorbeeld bovenleiding en rails en voor de capaciteit en snelheid hoef je het ook niet te doen. Dan kan je net zo goed vrijliggende busbanen of een metro aanleggen.
Het voordeel van een trambaan is dat je de grond kunt opvullen met gras of desnoods andere planten. Bij een (vrijliggende) busbaan ligt er alleen maar asfalt of beton.
Behalve dat het er veel minder aantrekkelijk uitziet, is het ook veel slechter voor de opvang (en afvoer) van hemelwater.
Roeland schreef: do 09 mar 2023, 11:37 Vroeger reed lijn 55 in de drukste ochtendspits een paar extra TU-ritten vanaf Zoetermeer? Die in Zoetermeer als extra 70-ritten uit Noordhove kwamen, en dan als 55 naar station Delft reden?
Is dat een vraag? Ik heb het antwoord namelijk niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Er hebben inderdaad een tijd sneldienst ritten gereden. Deze stonden echter op de N470 in de file waardoor de rijtijd regelmatig langer was dan de reguliere ritten via Pijnacker.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rick Vlodrop »

Roeland schreef: do 09 mar 2023, 11:37 Vroeger reed lijn 55 in de drukste ochtendspits een paar extra TU-ritten vanaf Zoetermeer? Die in Zoetermeer als extra 70-ritten uit Noordhove kwamen, en dan als 55 naar station Delft reden?
Nu met R-net huisstijl is dat inderdaad wat lastiger geworden...
Maar ik zie er wel perspectief in, omdat de forensenspits veelal rond 8 uur zit, terwijl de Station-Uni-spits vaak tussen 8:30 en 9 uur zit. Dan zou je toch mooi materieel uit beide topspitsen kunnen combineren?
Dat klopt. Eerst extra ritten (dus bovenop de spitsfrequentie) op lijn 70 die tussen 715 en 800 op Centrum West aankwamen verder op 55 die tussen 800 en 845 op station Delft aankwamen en vervolgens als lijn 69 verder reden. Dure bussen voor een vervoerder maar zo deden ze tenminste nog drie keer dienst. In de lente en zomer reden ze daarna ook nog wel eens de zomerritten op de lijn naar Duinrell.

Zoals na elke aanbesteding heeft ook EBS een verbinding Wassenaar - Voorschoten aangeboden. Meestal verdwijnt deze verbinding weer na een of twee jaar, maar tot mijn verbazing is de verbinding er nog steeds. Inmiddels geen losse verbinding meer maar doorgekoppeld aan de lijn Voorschoten - Den Haag via the mall in Leidschendam. Wat ik alleen niet snap waarom deze lijn i.p.v. via de wijk Boschgeest niet naar Voorschoten Centrum rijdt en daar bij de rotonde keert. The Mall wordt weer bereikbaar vanuit Voorschoten Centrum en er is vanuit Voorschoten Centrum een verbinding met Wassenaar. Met de huidige route is lijn 46 voor Voorschoten nauwelijks van toegevoegde waarde.

Wassenaar is er de laatste concessies overigens flink op vooruit gegaan. CNXX reed lijn 43 elk half uur met enkele ritten extra in de ochtendspits. Lijn 91 reed 1x per uur via de N44 als opvulling van de uursdienst van lijn 90. Veolia heeft van lijn 91 44 via de Kievit gemaakt en is vaker gaan rijden. Vervolgens komt EBS met lijn 42 inmiddels 46. En dan is Arriva ook nog eens met 385 doorWassenaar dorp gaan rijden. Ben benieuwd of zich dat allemaal ook vertaald in extra reizigers. Zou mooi zijn.
Laatst gewijzigd door Tom024 op wo 15 mar 2023, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Weet nog tijdens de Cxx tijden er was een dienst vanuit Stalling Delft die vanaf ik dacht Centrum-West MAT naar de Zoetermeerse garage ging om daar van bus te wisselen voor de Techinsche Dienst en dan vervolgens weer MAT naar de Delftse stalling ging. Of het was anders ingedeeld geen idee. Weet nog dat de Delftse bussen in Zoetermeer werden onderhouden. Den Haag gebeurde bij de HTM en Maasdijk bij de MAN werkplaats daarzo.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Rick Vlodrop schreef: di 14 mar 2023, 19:58 Wassenaar is er de laatste concessies overigens flink op vooruit gegaan. CNXX reed lijn 43 elk half uur met enkele ritten extra in de ochtendspits. Lijn 91 reed 1x per uur via de N44 als opvulling van de uursdienst van lijn 90. Veolia heeft van lijn 91 44 via de Kievit gemaakt en is vaker gaan rijden. Vervolgens komt EBS met lijn 42 inmiddels 46. En dan is Arriva ook nog eens met 385 doorWassenaar dorp gaan rijden. Ben benieuwd of zich dat allemaal ook vertaald in extra reizigers. Zou mooi zijn.
Al zou die nieuwe 385-route een paar extra Wassenaarse reizigers opleveren, dan kost die omweg van 8 minuten een veelvoud aan Katwijkse en Noordwijkse reizigers, vermoed ik.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Daarom ging de frequentie omlaag. RnET Katwijk raakt dan wel voller als alternatief.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Rick Vlodrop schreef: di 14 mar 2023, 19:51 Wat ik alleen niet snap waarom deze lijn i.p.v. via de wijk Boschgeest niet naar Voorschoten Centrum rijdt en daar bij de rotonde keert.
Dit snap ik niet helemaal: moet lijn 46 dan net zoals nu via de Generaal Spoorlaan rijden of via de Veeurseweg?
In beide gevallen rijd je in elk geval een stuk heen en weer en dat lijkt me ook niet aantrekkelijk.
Daarnaast is de halte richting Wassenaar op de Wijngaardenlaan niet zo handig bereikbaar vanaf het station: je moet best een stuk omlopen.
Matt5154 schreef: di 14 mar 2023, 22:54 Weet nog tijdens de Cxx tijden er was een dienst vanuit Stalling Delft die vanaf ik dacht Centrum-West MAT naar de Zoetermeerse garage ging om daar van bus te wisselen voor de Techinsche Dienst en dan vervolgens weer MAT naar de Delftse stalling ging.
Welk Connexxion-tijdperk? ;)
Voor de overname door Veolia of voor de overname door EBS.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Veolia gaf de concessie aan CXX in de oaatste jaren
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Klopt, maar de concessie daarvoor was wel volledig in handen van Connexxion.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rick Vlodrop »

Roeland schreef: wo 15 mar 2023, 08:10
Rick Vlodrop schreef: di 14 mar 2023, 19:58 Wassenaar is er de laatste concessies overigens flink op vooruit gegaan. CNXX reed lijn 43 elk half uur met enkele ritten extra in de ochtendspits. Lijn 91 reed 1x per uur via de N44 als opvulling van de uursdienst van lijn 90. Veolia heeft van lijn 91 44 via de Kievit gemaakt en is vaker gaan rijden. Vervolgens komt EBS met lijn 42 inmiddels 46. En dan is Arriva ook nog eens met 385 doorWassenaar dorp gaan rijden. Ben benieuwd of zich dat allemaal ook vertaald in extra reizigers. Zou mooi zijn.
Al zou die nieuwe 385-route een paar extra Wassenaarse reizigers opleveren, dan kost die omweg van 8 minuten een veelvoud aan Katwijkse en Noordwijkse reizigers, vermoed ik.
Het verlies van Noordwijkse en Katwijkse reizigers zal er zijn, maar denk voornamelijk door de versnellingen en frequentieverhogingen naar Leiden. Vergeet niet dat de 385 in de ochtendspits de sluiproute tussen Valkenburgse meer en Wassenaar Deijleroord kwijt is door aansluiting van de nieuwe weg naar de A4. Dus op het moment dat er de meeste reizigers zijn is er denk ik nauwelijks extra reistijd
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rick Vlodrop »

Meltrain schreef: wo 15 mar 2023, 14:36
Rick Vlodrop schreef: di 14 mar 2023, 19:51 Wat ik alleen niet snap waarom deze lijn i.p.v. via de wijk Boschgeest niet naar Voorschoten Centrum rijdt en daar bij de rotonde keert.
Dit snap ik niet helemaal: moet lijn 46 dan net zoals nu via de Generaal Spoorlaan rijden of via de Veeurseweg?
In beide gevallen rijd je in elk geval een stuk heen en weer en dat lijkt me ook niet aantrekkelijk.
Daarnaast is de halte richting Wassenaar op de Wijngaardenlaan niet zo handig bereikbaar vanaf het station: je moet best een stuk omlopen
Ik bedoel vanaf Leidschendam naar Voorschoten Centrum via de route van 45 over de Veurseweg. Niet meer via de Generaal Spoorlaan. Ja dan rij je een stuk dubbel over de Koningin Julianalaan en moet je verder lopen naar het station. Ik denk dat het weer aan doen van Voorschoten Centrum en Voorstraat meer reizigers trekt dan niet meer door Boschgeest en verder lopen naar van station
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Maar Voorschoten Centrum wordt al bediend door lijn 45. Dan is het toch niet nodig dat lijn 46 daar ook gaat rijden?
Mogelijk rijden er vanuit Boschgeest wel veel reizigers naar Den Haag en daarnaast is de verbinding tussen Wassenaar en station Voorschoten een belangrijke bestaansreden voor (dat deel van) lijn 46. Die verbinding wil je niet onaantrekkelijker maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rick Vlodrop »

Lijn 46 heeft een andere functie dan lijn 45. Hij verbindt Voorschoten met the Mall en daar kan ook worden overgestapt op tram 2 en 6 om delen van Den Haag en Voorburg te bereiken waar lijn 45 niet komt.

Ook kan met lijn 5 en 45 uit Leiden Zuidwest en het deel van Voorschoten ten noorden van de halte Centrum naar de halte Centrum worden gereisd en over worden gestapt op lijn 46 naar Wassenaar.

Veel reizigers uit Boschgeest naar Den Haag geloof ik niet met een station aan de rand van de wijk.

Op zich heb je een punt dat de relatie Wassenaar Voorschoten Station belangrijk is voor deze lijn. Vraag me wel af hoeveel reizigers hier gebruik van maken. Richting Den Haag kan vaker en net zo snel met de bus. Richting Leiden kan. Alleen de Sprinter staat op Leiden ruim 10 minuten stil dus reizen met 43 en dan direct een Intercity ligt meer voor de hand. Ook het feit dat de bus via de kortste route naar Duinrell rijdt en niet meer via de woonwijken in Wassenaar Noord helpt ook zeker niet aan het aantal reizigers .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Vanaf 24 april begint de sloop van de uit 2014 stammende en nooit gebruikte trambaan in het Mekelpark in Delf (bij de TU). Deze werkzaamheden duren naar verwachting twee weken, waarna de nieuwe trambaan aangebracht zal worden.
Hierdoor rijden de lijnen 40, 69, 174 en 455 tijdelijk een omleiding.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

69, 174 en 455 via de Schoemakerstraat en 40 via de Rotterdamseweg.
Laatst gewijzigd door Matt5154 op wo 12 apr 2023, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Worden de nieuwe rails meteen gelegd na het uitbreken van de oude? Zo ja, dan neem ik aan dat de omleidingen wel een stuk langer zullen duren dan twee weken.

Of bewaren ze de nieuwbouw tot de zomervakantie, wanneer de campus toch uitgestorven is en de werkzaamheden veel minder hinder veroorzaken?
kristuipan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 29 mar 2022, 16:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door kristuipan »

ik meende op de borden bij de bushaltes te lezen dat de omleiding tot in augustus ging duren.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Van wat ik ook had begrepen is dat halte Aula wordt verplaatst waar het Stud gebouwtje zit, zodat ook lijn 455 op dezelfde halte stopt.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Gaat lekker vaandag bij de HTM. Trams 9, 15, 16 en 17 rijden met vertraging door een eerdere stroomstoring. En trams 3, 4, 34 en Metrolijn E van de RET rijden ook met vertraging door een eerdere seinstoring.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten