Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door April064 »

Op Brouwersgracht staat er al zo'n 20 minuten een tram 3 richting Zoetermeer vast. Al het tramverkeer richting CS heeft dus vertraging. Er lijkt ook een golf van niet-rijdende trams aan te komen daardoor.
zij/haar/hen/hun
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Lijn 455 stopt blijkbaar wekenlang niet bij Prof. Krausstraat en Christiaan Huygensweg wegens werkzaamheden. Dit staat echter verre van duidelijk aangegeven in de digitale bronnen: de planners, vertrektijden en routestrips van NS, 9292 én OVinfo beweren ijskoud dat de bus gewoon nog daar stopt en geven geen kik over werkzaamheden of een omleiding. Enkel als je de vertrektijden van die specifieke haltes opvraagt in OVinfo, krijg je bovenin in kleine lettertjes de melding dat de bus er niet stopt, dus in tegenspraak met de actuele tijden recht eronder. Aan boord van de bus weten de schermen ook van niets.

Dat was een onaangename verrassing voor mij vanochtend, want ineens werd ik (komend vanuit Zoetermeer) bij Michiel de Ruyterweg gedropt en was het een wel érg lange tippel naar mijn faculteitsgebouw. Op de terugweg wilde ik naar station Delft maar viel een rit van de 40 en 69 uit en was de 174 te vroeg vertrokken bij Stieltjesweg, dus moest ik weer het hele eind naar Michiel de Ruyterweg lopen. Bij Christiaan Huygensweg stond een flinke kudde te wachten op de 455 die niet komen zou...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Op de vervallen haltes heeft EBS een informatiebericht opgehangen in de abri. Die hingen er afgelopen zaterdag al, al zijn ze erg klein dus je kijkt er gemakkelijk overheen.

Ik vond het zaterdag verder wel interessant dat de RET grotere borden met omleidingen van EBS-bussen ophangt in Delft dan EBS zelf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Op de website van EBS wordt de omleiding ook vermeld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Waarom zou de gemiddelde reiziger op de website van EBS kijken als ze daar geen aanleiding toe hebben? Immers, in reisplanners lijkt er niks aan de hand en staat er geen melding "kijk op ebs.nl" of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daantje »

Ik was laatst op station Rotterdam Noord waar borden hingen met een QR code die je kon scannen over werkzaamheden binnenkort. Dat vond ik echt super handig. Uit mezelf zou ik niet zijn gaan zoeken zonder aanleiding.
AnderzamNL
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

Vanwege het warme weer worden er extra trams (Citadis) ingezet op lijn 9 tussen HS en Scheveningen. Deze komen echter niet voor op de DRISsen, waardoor reizigers zich soms alsnog volproppen in de tram uit Vrederust, terwijl de volgende tram er direct achter staat.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Ik denk dat dat niet (geheel) aan de ontbrekende reisinfo ligt, want datzelfde tafereel zie ik ook vaak genoeg gebeuren wanneer de kort eropvolgende bus/tram netjes in de reisinfo staat. (Voorbeeld: haltes op de TU-busbaan richting station Delft.) Maar inderdaad, effectief is anders.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

AnderzamNL schreef: za 10 jun 2023, 19:14 Vanwege het warme weer worden er extra trams (Citadis).
Citadis in Den Haag?
PSA: Links gaan, rechts staan
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Van 8 juli t/m 3 augustus zijn er spoorwerkzaamheden op de Laan van Meerdervoort en de kruising met de Goudenregenstraat. Lijn 3 rijdt dan van Zoetermeer Centrum (Centrum-West) naar de Grote Kerk en gaat dan niet via de Haagse Tramtunnel rijden. Pendelbus lijn 33 rijdt dan tussen de Grote Kerk en Loosduinen/Kraayenstein. Er rijdt ook een 8 persoonspendelbusje lijn 43 tussen Grote Kerk en HMC Westeinde. Lijn 12 is deze periode geheel opgeheven. En er is geen vervangend vervoer voor lijn 12 helaas. De trams die normal in Remise Lijsterbesstraat staan gaan dan tijdelijk naar Remise Scheveningen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Matt5154 schreef: zo 11 jun 2023, 15:57 En er is geen vervangend vervoer voor lijn 12 helaas..
Hoe kan dat zomaar geaccepteerd zijn.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Voor sommige halten zijn er geen vervangend vervoer. Maar alsnog dit vindt ik ook kansloos. Ik zie het nu ook pas lijnen 2 en 4 worden ook omgeleid. Ook Lijnbaan gaat op de schop. Lijn 2 rijdt na halte De la Reyweg slaat die rechtsaf naar de Delftselaan en rijdt via de route van lijn 6 naar de halte Grote Markt. Lijn 2 rijdt dan met GTL8 en rijdt naar Leidschendam Noord ipv gebruikeljike eindpunt.
Lijn 4 rijdt na halte De la Reyweg slaat die rechtsaf naar de Delftselaan en rijdt via de route van lijn 11 naar Station HS en dan de route van lijn 9 naar de halte Kalvermarkt-Stadhuis en daar vervolgens naar CS Hoog.
Dus lijnen 2 en 6 zijn de enige trams die over de tramtunnel rijden en ze rijden allebei met GTL8. :lol:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Den Haag Centraal Station komende jaren op de schop
De komende jaren wordt er verbouwd bij Den Haag Centraal, zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. Er komen niet zozeer sporen bij, maar alles wordt wel makkelijker en slimmer gepland, zegt een woordvoerder van ProRail. 'Met het omleggen van een spoorboog haal je al vijftien seconden winst per trein.'
De spoorbeheerder verwacht dat er in de toekomst meer treinen gaan rijden door de bevolkingsgroei en doordat mensen een duurzaam alternatief kiezen. Daarom moet het makkelijker worden om meer treinen te laten rijden. 'Als je nu naar Den Haag rijdt kom je in een sjoelbak van wissels terecht. Dat gaan we sneller en beter maken', meldt spoorwegbeheerder ProRail.
Dit jaar zijn de voorbereidende werkzaamheden begonnen, want er moet veel gebeuren. Zo gaan de sporen 11 en 12 weer gebruikt worden voor de trein. Ook worden de sporen tussen het station en het Schenkviaduct opnieuw ingericht en wordt een groot aantal wissels weggehaald.

Bron en meer: Omroep West
Beul van de blindegeleidelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Karl »

Als ik eerdere berichten juist interpreteerde wordt den haag centraal verdeeld in drie kopstations waartussen uitwisseling lastig (onmogelijk?) is en flexibiliteit ter ziele gaat.
Het is een spectrum.
010rdamm
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

Jammer dat ze overal maar wissels blijven saneren. Begrijp het ergens wel maar toch ook jammer. Niks leukers dan op een echt wissel complex binnen komen rijden.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Karl schreef: zo 11 jun 2023, 21:33 Als ik eerdere berichten juist interpreteerde wordt den haag centraal verdeeld in drie kopstations waartussen uitwisseling lastig (onmogelijk?) is en flexibiliteit ter ziele gaat.
Daar sla je de spijker precies op zijn kop. Sporen 1 t/m 4 zijn voor richting Gv en Rtd, 5 t/m 8 voor richting Vb en Gd en 9 t/m 12 voor richting Laa en Ledn. Enig vorm van uitwisseling tussen deze drie gebieden wordt door het nieuwe sporenplan vrij lastig gemaakt (waardoor er of kilometers links gereden moet worden of er überhaupt geen uitwisseling meer plaats kan vinden)
Afbeelding
bron: https://www.treinreiziger.nl/wp-content ... 210107.pdf
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De maximale snelheid op het emplacement wordt verhoogd naar 60km/u voor de sporen van/naar Leiden en Gouda. Dat is ook een belangrijke oorzaak Dat er minder wissels terug komen, de nieuwe wissels nemen meer ruimte in beslag vanwege de hogere snelheid.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

Ik zie het nut niet zo in van een doorgaande trein die kop moet maken op CS, de oude lijn loopt ook gewoon rechtdoor, en met de Binckhorstboog en evt keren op HS kun je zelfs vanaf de Goudse lijn prima alle kanten op. Vier perronsporen per lijn moet met een Nederlands dienstregelingsmodel ook prima kunnen.
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Het gaat niet om dienstregelingsmodel, maar om bijsturing. Het gebeurt regelmatig dat treinen tussen de 3 corridors van het nieuw design gewisseld worden. Dat wordt nog maar zeer beperkt mogelijk. Ook bereikbaarheid van de opstel wordt ingeperkt, dus als je een reserve treinstel wil hebben omdat er iets defect is, heb je nog maar de helft aan opstelsporen waar die toevallig vandaan kan komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

@teun: Het gaat natuurlijk niet om doorgaande treinen, maar vooral om uitwisselen van materieel. Je kunt met die nieuwe layout niet meer een trein die uit Utrecht gekomen is vervolgens richting Dordrecht inzetten en omgekeerd zonder een ritje via het opstelterrein.
Sowieso wordt ook de Binckhorst feitelijk in tweeën gedeeld zo, want als je een trein op de sporen ten noorden van de sporen uit Gouda opgesteld staat kan je die alleen inzetten richting Rotterdam door kopmaken op Den Haag Centraal, terug naar de sporen ten zuiden van de lijn uit Gouda en dan opnieuw naar Den Haag Centraal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Nu heb je die beperkingen nu ook al deels, vanaf de sporen 8, 9 en 10 kun je ook de onderste bundel op de Binckhorst niet bereiken. Eigenlijk zou je tussen het Schenkviaduct en de doorgaande sporen van de Oude Lijn een volledig kruis willen hebben tussen alle 4 de sporen daar (dus 4 gewone en 4 engelse wissels), dan zou deze layout op zich nog niet zo slecht zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Nou is deels niet natuurlijk altijd nog beter dan helemaal niet. Maar gezien het belang van de Binckhorst als opstelterrein voor een vrij grote regio zou je toch wel verwachten dat je er vanuit zoveel mogelijk richtingen kunt komen.
Weet niet of het tegenwoordig nog zo is, maar in het verleden kwamen er zelfs startende treinen in Dordrecht leeg van de Binckhorst af om maar wat te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MdJ »

Daniel schreef: di 13 jun 2023, 17:41 Sowieso wordt ook de Binckhorst feitelijk in tweeën gedeeld zo, want als je een trein op de sporen ten noorden van de sporen uit Gouda opgesteld staat kan je die alleen inzetten richting Rotterdam door kopmaken op Den Haag Centraal, terug naar de sporen ten zuiden van de lijn uit Gouda en dan opnieuw naar Den Haag Centraal.
Van Binckhorst Noord kan nog op spoor 104a (kopmaken) en dan via 103c naar de Rotterdam-sector.
Bij twijfel: gebruik beton.
daandekrieger__
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 25 jan 2021, 11:41

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door daandekrieger__ »

Het valt me op dat de laatste paar dagen de 1200'en weer volop ingezet worden, zou dit kunnen zijn omdat in deze wagens de raampjes nog open kunnen of is er een andere reden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 69 gasten