Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Dat zou mij niets verbazen, de nieuwe Tina trams lijken dat ook te gaan krijgen. Zodra de GTL8's in 2028 allemaal uit dienst zijn rijden alleen de regio citadis zonder kleuren lijn nummer. Wellicht worden die bestemmings displays ook vervangen zodra HTM die wagens in revisie neemt, die wagens krijgen uiteindelijk ook een keer de vaste huidskleuren van HTM met de sky rode stoel bekleding. Al mag het lijn nummer en bestemming op de Tina wel iets minder klein van mij. Ik vind het wel jammer dat HTM weer voor oranje led gekozen heeft en niet voor witte led zoals EBS. Eind april schijnt de eerste 12 meter in Haagse uitvoering al geleverd te worden. Dus ik denk dat we dan pas meer over de uitvoering van de bussen te weten gaan komen.
buschauffeurDH
Berichten: 72
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door buschauffeurDH »

Lange_Dre schreef: do 22 feb 2024, 10:47 De tot nu toe standaard Haagse opties, vind ik altijd leuk aan de Haagse bus. HTM wil altijd wel specifieke snufjes aan hun bussen. Oh het nu die optie van meer knoppen om de deren te bedienen en ook nog op een andere plek dan gebruikelijk. Of zoals bij de e-citea's experimenteren met een nieuwe manier zodat mensen in een electrische rolstoel ook mee kunnen met de bus. Tot in de jaren 90 waarin HTM voor de eerste laagvloers stadsbus koos en (tot zo ver ik altijd gehoord had) bij de Den Oudste bussen voor een nieuw type deuren koos die inmiddels vrijwel overal de standaard zijn geworden. En zo zullen er vast nog meer dingen zijn die je wel of voor het eerst bij de Haagse bus tegen kwam.
De deuren bij de MAN's van HTM zwaaien niet zo ver uit als bij bijvoorbeeld VDL. HTM is een van de weinige (misschien wel de enige) in NL die een enkele voordeur heeft in plaats van twee voordeuren en daardoor een extra smal raampje naar de voorste deur. De deurbediening is anders, de knoppen voor binnen omroepen en spreken met bijsturing zitten beiden op de grond en worden met de voet bediend. Bij de elektrische VDL's moest daarom de bel op het dashboard bediend worden. De buitenspiegels zitten bij de MAN beiden hoog en de richtingaanwijzer springt niet automatisch terug. Dat is onwijs handig bij een stadsbus.

Ben benieuwd wat ze op de Mercedes weten aan te passen.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

De nieuwe e-Citea's van Hermes in Eindhoven hebben ook weer een enkele deur gekregen, met daarnaast een smal raam over de hele lengte van de deur. Ik ben wel benieuwd naar de rede waarom HTM bij de 18 meter uitvoering niet voor vier deurs heeft gekozen zoals vroeger bij de Den Oudsten 18 meters.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

Lange_Dre schreef: do 22 feb 2024, 20:05 Zodra de GTL8's in 2028 allemaal uit dienst zijn rijden alleen de regio citadis zonder kleuren lijn nummer.
De Avenio's hebben toch ook alleen maar een oranje display zonder lijnkleuren?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Amsterdamse e Citea's hebben ook de enkelblads instapdeur en twee dubbele uitstapdeuren. Werkt prima voor uitstappen; die vierde deur mis ik niet en het scheelt zitplaatsen. Ik denk dat vier dubbele deuren vooral zin had bij een open instap regime, maar ja ....
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

De gelede eCitea's wel. De ongelede eCitea's hebben net zoals de ongelede citea's van het GVB twee enkelblads deuren (voor en achter) en één dubbelblads middendeur
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

De huidige MAN bussen van de HTM vind ik juist erg efficiënt met de extra achterdeur. Bij de elektrische Citea's van de RET vind ik het juist erg onhandig dat je achterin geen extra deur hebt waardoor er een soort flessenhals is in het midden want veel mensen blijven ook daar staan waardoor niet alle ruimte wordt benut.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

ThatPCDude schreef: vr 23 feb 2024, 08:49
Lange_Dre schreef: do 22 feb 2024, 20:05 Zodra de GTL8's in 2028 allemaal uit dienst zijn rijden alleen de regio citadis zonder kleuren lijn nummer.
De Avenio's hebben toch ook alleen maar een oranje display zonder lijnkleuren?
Goed punt, die was ik even vergeten. Wellicht dat die in de toekomst ook een upgrade krijgen?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

De Citea's hebben nu ook geen kleurendisplays.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ThatPCDude »

De 1059 van de HTM is vanmiddag tegen een boom gereden op de Neherkade:
Bron en meer
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

Citaro 5155 is op de Delftse stadsdienst beland, rijdt nu op lijn 64. Ik neem aan dat een eCitea is uitgevallen.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Is niks bijzonders hoor, gebeurt wel eens, terwijl de gemeente Delft daar afspraken voor gemaakt heeft.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Door de verlenging van lijn 61 zijn er volgens mij geen reserve bussen meer. Dus een bus in onderhoud zorgt voor een gas bus op de stad.
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

Er is gisteravond een dode gevallen na een aanrijding met tramrijtuig 3121 in Den Haag. De tram is ontspoord.

Zie https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -overleden
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Het klinkt vrij bizar. Het slachtoffer is mogelijk honderden meters meegesleurd.
Beul van de blindegeleidelijn
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

In OVinfo zijn alle ritten van de 53 (Rijswijk - Delft) vervallen, maar zojuist zag ik er eentje op station Delft weg rijden.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
QuinnTT
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 23 jun 2023, 10:35

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door QuinnTT »

AnderzamNL schreef:De nachtbus komt terug! *O*

https://www.htm.nl/nieuws/nachtbus-gaa ... april-2024

Vanaf 26 april (niet geheel toevallig met Koningsdag), wel een frequentie van 1x/2 uur helaas.
De lijnen N1 t/m N6 zijn nu op 26 april in de OV-info app te zien, bij elke lijn is wel een frequentie van 2x p/uur van 1 tot 5 te zien, dat is wat anders dan de 1x p/2 uur die eerst genoemd was. Extra chauffeurs erbij getoverd voor Koningsnacht?
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

Voor de dag er na (nacht van 27-28 april) en de vrijdag er na (nacht van 3-4 mei) staan de lijnen er ook al in. Nu wel maar 1x per 2 uur.
Lijnen N1, N2 en N3 vertrekken om 2 en 4 uur vanaf Centraal Station. Lijnen N4, N5 en N6 vertrekken om 1, 3 en 5 uur vanaf het CS.
Voor Koningsnacht gelukkig een uitzondering met elke 30 minuten, vorig jaar waren de bussen deze nacht erg goed bezet.
Blijkbaar ook kleine wijzigingen, zo rijdt lijn N2 iets anders hier in Voorburg.
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

Ik wilde grappig doen en constateren dat er op de Libourellaan alleen een Delfthopper en een nachtlijn zouden stoppen, maar:

Volgens OVinfo rijdt lijn 61 vanaf maandag 13 mei via de haltes Libourellaan en Van Houtenstraat, en dus niet door de Kuyperwijk. Op die Kuyperwijkse haltes (Bolwerk - Van Foreestplein) staan ook geen ritten meer gepland na zondag 12 mei. Dit alles t/m 6 juli, daarna geen ritten meer in OVinfo.

Op de website van EBS is - zoals gewoonlijk - weinig te vinden, dus ik weet niet wat ik hiervan moet maken. Het kunnen werkzaamheden zijn.

Nog iets over de nachtbussen zelf: jammer dat er weinig op de nachttreinen op Gv wordt aangesloten. Was dat vroeger ook al zo?
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Willem »

Er zijn werkzaamheden rondom de rotonde Westplantsoen-Colijnlaan-Addriaan Pouwstraat.
Vermoedelijk is deze rotonde tijdelijk gestemd waardoor lijn 61 tijdelijk omrijdt via de Ruys de Beerenbrouckstraat (o.a. halte Libourellaan).

Overigens ligt de Kuyperwijk alleen ten westen van de Prinses Beatrixlaan.
De haltes Bolwerk t/m Cort v.d. Lindenstraat liggen aan de rand van de Olofsbuurt en in Hof van Delft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

AnderzamNL schreef: di 16 apr 2024, 19:07 Op de website van EBS is - zoals gewoonlijk - weinig te vinden,
Alle stremmingen en omleidingen zijn gewoon hier te vinden. Ik denk alleen dat men het wat vroeg vindt om nu al een omleiding te tonen die pas over vier weken begint.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Het is bij Arriva in Brabant gebruikelijk om geplande stremmingen uiterlijk twee weken voor aanvang aan te melden in de data. Ik ga ervan uit dat die termijnen elders in het land niet afwijken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

In tram 3108 zijn er drie kaartlezers defect: eentje toont halte Zwarte Pad, eentje toont halte Lorentzplein en de derde toont halte Kneuterdijk.
In werkelijkheid zijn we op dit moment in Delft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

Meltrain schreef: di 16 apr 2024, 20:47 [...] Ik denk alleen dat men het wat vroeg vindt om nu al een omleiding te tonen die pas over vier weken begint.
Jullie hebben uiteraard gelijk; ik was te ongeduldig. Dank voor de opheldering!
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Randstadrail E filmde binnenin "Voorburg ét Loo" als volgende halte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 165 gasten