Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
AnderzamNL
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

Ik heb ook vier 1200's gezien, maar ik heb geen idee waarom ze weer zijn verschenen.

Tevens vanaf 8 juli: de oude route van lijn 17 (van voor 2016) wordt hersteld. Haltes Torenstraat (vervangt Noordwal), Elandstraat, Zoutmanstraat (vervangt Van Speijkstraat), Frederik Hendriklaan en Statenkwartier (vervangt Van Boetzelaerlaan/Frankenslag) worden dan in gebruik genomen.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

daandekrieger__ schreef: vr 16 jun 2023, 10:48 Het valt me op dat de laatste paar dagen de 1200'en weer volop ingezet worden, zou dit kunnen zijn omdat in deze wagens de raampjes nog open kunnen of is er een andere reden?
De electrische VDL's staan tijdelijk in de opslag. Ze zijn bezig om de busstalling van HTM te verbouwen (en ik neem aan voor te breiden op de nog komende nieuwe electrische bussen). Tot die tijd worden de 1200'en vaker ingezet.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Ja dat klopt gaan ze ook doen. En ook ruimte maken voor de gelede bussen. Maar dan moet EBS uit die stalling weggaan. Ze waren van wat ik had gehoord bezig om een locatie in Poeldijk te zoeken. Maar sindsdien heb ik daar niks meer van gehoord.
Stadsbus
Berichten: 1139
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

De bouwer van de nieuwe elektrische bussen is bekend geworden, Mercedes mag de 95 nieuwe elektrische bussen gaan leveren:
https://www.htm.nl/nieuws/htm-kiest-evo ... che-bussen

Volgens eerdere berichten gaat het om:
38 voertuigen van 12 meter
57 voertuigen van 18 meter
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Zonde, volgens mij heeft de citea onderandere een betere batterij range.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door teun »

De actieradius die Daimler claimt loopt inderdaad behoorlijk achter, maar ik kan me voorstellen dat dat in een stedelijke concessie als Den Haag in dit stadium van de technologie steeds minder een factor wordt.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Voor de diversiteit in het bussenbestand is het in elk geval wel leuk. :p
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

teun schreef: di 20 jun 2023, 18:37 De actieradius die Daimler claimt loopt inderdaad behoorlijk achter, maar ik kan me voorstellen dat dat in een stedelijke concessie als Den Haag in dit stadium van de technologie steeds minder een factor wordt.
Dat zou best goed kunnen. Gelukkig heeft E-Busco deze grote opdracht niet gewonnen. Al had ik liever de nieuwe Citea door de mooiestre stad van het land zien rijden. Ook die kun je nog niet en binnenkort nog niet heel veel zien rond rijden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8717
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Waarom liever geen Ebusco? Zeker de 3.0 heeft een zeer grote actieradius.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Naast dat ik de ebusco 3.0 er zwaar gedateerd vind uitzien, hebben ebusco's vaak mankementen, sla de kranten berichten van de afgelopen jaren er maar op open. Ik vermoed dat in een stad als Den Haag een zeer grote actieradius een minder grote rol speelt voor het stadvervoer. De afstanden zijn daar vaak kleiner. Die zeer grotere actieradius heeft de nieuwe e-citea overigens ook.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8867
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Die technische mankementen waarover jij het hebt herken ik totaal niet. De 37 Ebusco's in Dordrecht rijden over het algemeen behoorlijk betrouwbaar in het laatste jaar. Er staat er nu toevallig eentje langere tijd aan de kant omdat die in april achterop een opgevoerde brommobiel van Picnic is geklapt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8717
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

De meeste problemen met de Ebusco’s de afgelopen jaren lagen uiteindelijk aan de kachels die juist door een externe partij waren gemaakt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Lange_Dre schreef: di 20 jun 2023, 18:48 Al had ik liever de nieuwe Citea door de mooiestre stad van het land zien rijden. Ook die kun je nog niet en binnenkort nog niet heel veel zien rond rijden.
Nee, maar dat komt vooral omdat VDL enorme vertraging met leveringen heeft.
Ik vraag me af of VDL momenteel wel inschrijft op nieuwe orders.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8717
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ze hebben in elk geval nog wel genoeg orders lopen, onder andere voor Arriva, Hermes, GVB en EBS. Ze hebben het nog druk genoeg dus in Roeselare...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Meltrain schreef: di 20 jun 2023, 21:28
Lange_Dre schreef: di 20 jun 2023, 18:48 Al had ik liever de nieuwe Citea door de mooiestre stad van het land zien rijden. Ook die kun je nog niet en binnenkort nog niet heel veel zien rond rijden.
Nee, maar dat komt vooral omdat VDL enorme vertraging met leveringen heeft.
Ik vraag me af of VDL momenteel wel inschrijft op nieuwe orders.
Ze waren wel present toen HTM busbouwers uitnodigde in Den Haag met wat ze in huis hadden. VDL heeft het natuurlijk al wel druk genoeg. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een busbouwer als VDL het niet jammer vind dat hun materieel in een stad als Den Haag gaan rond rijden.
Stadsbus
Berichten: 1139
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

Op Whatsapp kreeg ik een schets binnen hoe de citaro er uit zou komen te zien, geen idee of dat klopt natuurlijk.
Ik heb de kleuren overgezet op een echte foto, dan krijg je zo iets:

Afbeelding

Zelfde kleuren als hoe de nieuwe Tina tram van HTM er uit komt te zien. (inclusief grijze schortplaten wat de Avenio nu niet krijgt.)
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Meestal komt het ontwerp proces pas opgang na de definitieve gunning, zoals ook bij de TINA trams gebeurd. Het is dus gewoon rustig afwachten tot HTM met een ontwerp naar buiten komt.
buschauffeurDH
Berichten: 72
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door buschauffeurDH »

Ze gaan er vast uitzien zoals de EBS Mercedes-bussen. MRDH, weet je wel.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door The Greyhound »

Lange_Dre schreef: di 20 jun 2023, 20:33 Naast dat ik de ebusco 3.0 er zwaar gedateerd vind uitzien, hebben ebusco's vaak mankementen, sla de kranten berichten van de afgelopen jaren er maar op open. Ik vermoed dat in een stad als Den Haag een zeer grote actieradius een minder grote rol speelt voor het stadvervoer. De afstanden zijn daar vaak kleiner. Die zeer grotere actieradius heeft de nieuwe e-citea overigens ook.
vergeet ook niet dat Ebusco nog totaal geen ervaring heeft met het bouwen van bussen. Bussen per schip uit china laten komen zoals de 2.2 is heel iets anders dan zelf bussen bouwen in een eigen fabriek. Ik zou de gok niet durven nemen met een grote bestelling.
Bovendien zit Ebusco op dit moment financieel in zwaar weer. Er gaat heel veel geld uit en er komt weinig binnen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8717
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Die ervaring doen ze op door het binnenhalen van orders voor de 3.0 die ze toch echt zelf bouwen. :)

Daarnaast worden alle rijdende bussen van Ebusco over de hele wereld live gevolgd vanuit de fabriek. Hierdoor kunnen mankementen snel worden opgespoord doordat men vanuit de fabriek op de seconde nauwkeurig kan uitlezen welke pedalen of knoppen er zijn ingedrukt en daarmee kan snel geschakeld worden als het gaat om het stilvallen van een bus bijvoorbeeld.

Maar goed, we dwalen af. Terug naar de Mercedes. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5279
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

buschauffeurDH schreef: wo 21 jun 2023, 09:14 Ze gaan er vast uitzien zoals de EBS Mercedes-bussen. MRDH, weet je wel.
Het kleurenschema dat EBS gebruikt schijnt door henzelf voorgesteld te zijn en geen eis vanuit de MRDH te zijn geweest.
buschauffeurDH
Berichten: 72
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door buschauffeurDH »

Herkenbare kleurstelling
De reiziger moet het busvervoer in de regio ervaren als één systeem. Daarom zijn de eisen voor de vier busconcessies bijna overal gelijk en moeten de toekomstige vervoerders zeer nauw met elkaar samenwerken op het gebied van lijnvoering, marketing, tarieven en reisinformatie. Alle voertuigen, met uitzondering van de R-net voertuigen, zullen worden uitgevoerd in één herkenbare kleurstelling.

https://www.ovpro.nl/bus/2016/11/24/ont ... ubliceerd/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5279
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

De bussen van RET en HTM zouden volgens dat artikel sinds eind 2019 in de MRDH-kleur moeten rijden. De bussen die de RET toen heeft gekocht zijn echter in het standaard RET-grijs geleverd (behalve de R-net wagens), dus ergens is dat plan niet (volledig) doorgegaan.
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Dat plan is inderdaad niet doorgegaan. In plaats daarvan kregen de EBS bussen het huidige kleurpatroon, wat een combinatie van RET en HTM (dan MAN voertuigen dan) was.
buschauffeurDH
Berichten: 72
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door buschauffeurDH »

Lange_Dre schreef: di 20 jun 2023, 21:47
Meltrain schreef: di 20 jun 2023, 21:28
Lange_Dre schreef: di 20 jun 2023, 18:48 Al had ik liever de nieuwe Citea door de mooiestre stad van het land zien rijden. Ook die kun je nog niet en binnenkort nog niet heel veel zien rond rijden.
Nee, maar dat komt vooral omdat VDL enorme vertraging met leveringen heeft.
Ik vraag me af of VDL momenteel wel inschrijft op nieuwe orders.
Ze waren wel present toen HTM busbouwers uitnodigde in Den Haag met wat ze in huis hadden. VDL heeft het natuurlijk al wel druk genoeg. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een busbouwer als VDL het niet jammer vind dat hun materieel in een stad als Den Haag gaan rond rijden.
Ik hoorde vertellen dat Arriva in ZHN, mochten ze de concessie winnen, overstapt op de e-Citea. Dus bij VDL hebben ze genoeg te doen denk ik zo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten