Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Marc »

Gisteren ging ik met tram 12 van HS naar het Markenseplein. Het viel me op dat de tram toch even moest "stoppen" bij de opgeheven halte Copernicusplein ivm de verkeerslichten. Wat is het nut om een halte op te heffen als je er toch moet stoppen? In de tijd dat we stil stonden konden mensen makkelijk in- en uitstappen.
Tramlijn25
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 11:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Tramlijn25 »

Een soortgelijke situatie doet zich voor bij de voormalige halte Schepenstraat richting centrum. Maar dan wel in Rotterdam (lijn 25).
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

https://www.omroepwest.nl/nieuws/454523 ... afgesloten

Dit is wel een extreme ontsporing waar de oorzaak niet gespeculeerd kan worden :X
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Willem »

Apart is dat het lijkt alsof het voorste gedeelte precies in de sporen voor de andere richting terecht is gekomen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Gewoon het spoor voor rechtdoor gebruiken was toch handiger geweest dan deze slinger maken ;)

Maar als ik zo linksboven in de foto kijk is de tram al vlak na het rechtsaf slaan bij het wissel ontspoort. Daar lijkt al schade aan het wegdek zichtbaar te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Na het goed bestuderen van de foto lijkt het me dat de eerste truckstel rechtdoor is gegaan en de rest rechtsaf, dus gevalletje wissel onder de tram omgeslagen.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Alleen staat het voorste draaistel niet op het spoor van rechtdoor, en zijn er ook geen sporen op het wegdek te zien tussen het doorgaande spoor en de plek waar de tram tot stilstand gekomen is. Aan de foto's te zien is de hele tram rechtsaf gegaan, maar bedacht het voorste deel zich halverwege.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

hauptbahnhof schreef: zo 20 mar 2022, 19:57 Na het goed bestuderen van de foto lijkt het me dat de eerste truckstel rechtdoor is gegaan en de rest rechtsaf, dus gevalletje wissel onder de tram omgeslagen.
Als je goed naar de foto kijkt zie je dat de tram in de bocht is ontspoord. De 1ste bak is uit de rails gelopen in de bocht (zie de beschadiging in het asfalt) en tot stilstand gekomen in de buurt van het spoor in de andere bocht. De 2de bak volgde en de laatst twee stonden nog in de richting van lage zand (en het centrum).

Wanneer de 1ste bak rechtdoor gereden was en de rest naar rechts waren afgeslagen was er dus 1 geen beschadiging aan de weg als op de foto+ dat de tram dan een bovenleiding paal geraakt zou hebben en de tram meer zichtbare schade gehad zou hebben.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Klopt, toen ik reageerde, was die bovenaanzicht-foto er nog niet. In ieder geval hele rare ontsporing.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door diederickx »

"De tram stond midden op het kruispunt stil" is ook wel het understatement van het jaar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Is er al meer bekend over de verlenging van tramlijn 19 naar de TU Delft?
Als het goed is, zou de tram eind dit jaar tot een halte ter hoogte van de Kruithuisweg moeten gaan rijden, maar het blijft wel erg stil. De bovenleiding is bijvoorbeeld ook nog niet aangebracht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door verfmeer »

Volgens mij zijn ze nog steeds bezig met een oplossing voor de elektromagnetische straling. Als blijkt dat de bovenleiding daarvoor moet worden aangepast, dan is het slim dat hij er nu nog niet hangt.
HSG3
Berichten: 161
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

De eerste Avenio met de nieuwe R-NET kleurstelling is onthuld! https://zoetermeersdagblad.nl/Den%20Haa ... ms-van-htm
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Dat ziet er écht niet uit :roll:
PSA: Links gaan, rechts staan
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Het valt wel op.
HSG3
Berichten: 161
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

De kleurstelling vind ik op zich wel prima, maar de "nieuwe" bekleding... Het interieur lijkt hierdoor wel 20 jaar ouder.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Wel mooi maar de nieuwe kleurstelling wordt gewoon wennen. :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
PAV
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 nov 2014, 22:03

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PAV »

Ik vind het er wel mooi uitzien. Mooi HTM-wit met rode bovenbalk is natuurlijk wel weer even iets anders dan het R-netgrijs op de GVB-wagens op de Amstelveenlijn. En mooie HTM-rode stoelen. In wezen dus gewoon een tram in HTM-kleuren, maar dan met een R-netsicker. Wel makkelijk zo als ze dat hele R-net weer eens af gaan schaffen... ;) :mrgreen:
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Die aanpassing aan de rolstoel bekleding, vind ik echt wel een verbetering. Over het uiterlijk van het exterieur ga ik nog niets zeggen tot ik het in het echt heb gezien. Die warmte voeg lijnen op de tram blijf je altijd houden, bij welke kleur van de tram je ook kiest. Al valt dat bij donkere kleuren natuurlijk minder op...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Zo, dat is wel erg wit. :o
Alles beter dan zwart of donkergrijs, maar ik had verwacht dat het lichtgrijs zou worden, zoals de 15G van de Amstelveenlijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Lichtgrijs is alleen niet de kleur van de HTM. Naast betere zichtbaarheid wilde ze de kleuren van de trams als bussen voor het grootste deel het zelfde maken. Wit met rode accenten zoals nu al bij de bussen is.
PAV
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 nov 2014, 22:03

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PAV »

Lange_Dre schreef:Die aanpassing aan de rolstoel bekleding, vind ik echt wel een verbetering.
Ik zie op de foto's uit de link alleen gewone rode stoelbekleding. Wat voor aanpassing aan de rolstoelbekleding bedoel je?
Lange_Dre schreef:Lichtgrijs is alleen niet de kleur van de HTM. Naast betere zichtbaarheid wilde ze de kleuren van de trams als bussen voor het grootste deel het zelfde maken. Wit met rode accenten zoals nu al bij de bussen is.
Met andere woorden: de HTM wil van R-net af. Prima idee, maar zeg/doe dat dan gewoon i.p.v. een "aangepaste R-netstijl" die eigenlijk geen R-net is.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

PAV schreef:
Lange_Dre schreef:Die aanpassing aan de rolstoel bekleding, vind ik echt wel een verbetering.
Ik zie op de foto's uit de link alleen gewone rode stoelbekleding. Wat voor aanpassing aan de rolstoelbekleding bedoel je?
Ah, ik denk dat de autocorrectie weer eens een eigen wil had. Dat moest natuurlijk zijn, dat ik de aanpassing aan de stoel bekleding een verbetering vind.
PAV schreef: wo 30 mar 2022, 22:29

Met andere woorden: de HTM wil van R-net af. Prima idee, maar zeg/doe dat dan gewoon i.p.v. een "aangepaste R-netstijl" die eigenlijk geen R-net is.
Ik denk dat de HTM dat ook het liefste had gewild, maar dat de opdrachtgever dat niet zag zitten. De nieuwe kleuren zijn trouwens wel goed gekeurd door het R-Net ontwerp bureau. En dus voldoet het gewoon aan de R-Net kwalificaties.

Overigens slaat dat hele R-Net op stads trams die binnen Den Haag of echt net daarbuiten rijden helemaal nergens op. En doet het MRDH (de opdrachtgever) aan meten met twee maten, zo moet de HTM wel onder dat R-Net pr ding rijden met de trams en mag de RET gewoon met de trams in volledig eigen huisstijl blijven rijden zonder enige R-Net pr. Terwijl de RET ook in opdracht van die zelfde MRDH rijd. Maar dat is een ander punt.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ik denk dat Rotterdam / RET er voor kiest om geen trams als R-net te kwalificeren terwijl er lijnen zijn die best [grotendeels] aan de eisen voldoen. Den Haag / HTM lijkt nu te kiezen voor het andere uiterste, namelijk alle [na vervanging van de GTL] trams in dezelfde R-Net stijl. In beide gevallen heb je eenheid.
In Amsterdam was er ooit sprake van dat een deel van de tramlijnen Rnet zou worden. In de praktijk zie je dat nu op de lijnen 5 [witblauwe Urbos] en 25 [grijsrode Urbos] op deels hetzelfde traject. En lijn 26 [witblauw] is minstens even hoogwaardig als die 25.

Deze Haagse variant voldoet denk ik beter aan het R net model dan de beide metro's en de Amsterdamse Urbos, die geen rode dakrand hebben. Het enige verschil met het oude busmodel is dat lijkwagen grijs vervangen is door trouwauto wit. een verbetering lijkt me
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Zover ik begreep, was het geen keuze van de HTM maar een keuze van de opdrachtgever. De HTM wilde al vanaf het begin liever niet onder de R-Net vlag rijden. Of de NST2 ook de R-Net logo's gaat krijgen is ook nog niet vastgelegd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten