Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
GwnLars_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:45
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GwnLars_ »

Marc schreef: vr 04 mar 2022, 07:13 Gisteren ging ik met tram 12 van HS naar het Markenseplein. Het viel me op dat de tram toch even moest "stoppen" bij de opgeheven halte Copernicusplein ivm de verkeerslichten. Wat is het nut om een halte op te heffen als je er toch moet stoppen? In de tijd dat we stil stonden konden mensen makkelijk in- en uitstappen.
Heeft te maken met de VETAG-aanvraag voor de VRI daar, sommige vaste bestuurders willen nog weleens de deuren opengooien. Al betaal je dan wel het tarief naar Fahrenheitstraat :)
GwnLars_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:45
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GwnLars_ »

Lange_Dre schreef: wo 30 mar 2022, 23:28
PAV schreef:
Lange_Dre schreef:Die aanpassing aan de rolstoel bekleding, vind ik echt wel een verbetering.
Ik zie op de foto's uit de link alleen gewone rode stoelbekleding. Wat voor aanpassing aan de rolstoelbekleding bedoel je?
Ah, ik denk dat de autocorrectie weer eens een eigen wil had. Dat moest natuurlijk zijn, dat ik de aanpassing aan de stoel bekleding een verbetering vind.
PAV schreef: wo 30 mar 2022, 22:29

Met andere woorden: de HTM wil van R-net af. Prima idee, maar zeg/doe dat dan gewoon i.p.v. een "aangepaste R-netstijl" die eigenlijk geen R-net is.
Ik denk dat de HTM dat ook het liefste had gewild, maar dat de opdrachtgever dat niet zag zitten. De nieuwe kleuren zijn trouwens wel goed gekeurd door het R-Net ontwerp bureau. En dus voldoet het gewoon aan de R-Net kwalificaties.

Overigens slaat dat hele R-Net op stads trams die binnen Den Haag of echt net daarbuiten rijden helemaal nergens op. En doet het MRDH (de opdrachtgever) aan meten met twee maten, zo moet de HTM wel onder dat R-Net pr ding rijden met de trams en mag de RET gewoon met de trams in volledig eigen huisstijl blijven rijden zonder enige R-Net pr. Terwijl de RET ook in opdracht van die zelfde MRDH rijd. Maar dat is een ander punt.
RET heeft natuurlijk TramPlus, mede de leeftijd van die trams (m.u.v. de nabestelling) maakt het denk ik onaantrekkelijk om het nog RNET te maken.. Al is dat weer tegenstrijdig met het feit dat de RegioCitadissen van RR hoogstwaarschijnlijk wél RNET krijgen, maar misschien is het gewoon weer nederlandse bureacreatie :roll:

Ik zie liever o.a. de InterLiners terug, dan dat flut RNET :N
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Stedelijk vervoer zoals de stadstrams in Rotterdam en Den Haag vind ik gewoon niet voldoen aan dat hele R-Net gebeuren. Dat de RegioCitadis ook de nieuwe R-Net kleuren gaan krijgen, komt omdat 1, de MRDH dat graag wilt. En 2. de RegioCitadis langzaamaan bijna de leeftijd hebben voor groot onderhoud, en daarbij opnieuw geschilderd kunnen worden.
GwnLars_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:45
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GwnLars_ »

Geef ik je groot gelijk in hoor.. Gewoon lekker de ouwe lijntjes terug hiero, veel beter...
Wat betreft RC: Tsja, snap ik. Al had ik wel gehoopt dat RandstadRail gehandhaafd bleef, heeft wel iets wat RNET niet heeft.. *bus*
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

De eerste Avenio in de nieuwe kleuren is afgelopen vrijdag in reizigersdienst gegaan. Het is zeker een stuk beter zichtbaar vergeleken met de oude kleuren. En zeker een verbetering wat mij betreft. Onderstaande foto komt van haagsovforum.nl.

Afbeelding

Een paar kleine aanpassingen hadden het net wat mooier gemaakt. Zo had het strakker gestaan als de zwarte baan rond de ramen tussen de eerste voordeur en laatste raam helemaal had doorgelopen, zoals ook op het ontwerp impressie voor de RegioCitadis stond getekend. En als het vlak onder de zijramen van de bestuurders cabine zwart gekleurd waren, waarbij de contouren van de tram gevolgd zou worden. En tot slot, het rood aan de voorkant iets ingekort zou worden. Hierdoor zou er net iets meer wit aan de voorkant kunnen. En dan gaat het alleen om het stuk bumper waar de logo's van HTM MRDH en wagen nummer die nu op een rood vlak staan, op een wit vlak kunnen komen. Geeft een iets meer een geheel met de RegioCitadis en de bussen van HTM. Daar staan die 3 dingen ook op een wit vlak.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Vanaf vrijdagmiddag reed die op lijn 11 en gisteren reed die op de lijnen 15/17.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Lange_Dre schreef: zo 24 apr 2022, 13:35 En tot slot, het rood aan de voorkant iets ingekort zou worden. Hierdoor zou er net iets meer wit aan de voorkant kunnen. En dan gaat het alleen om het stuk bumper waar de logo's van HTM MRDH en wagen nummer die nu op een rood vlak staan, op een wit vlak kunnen komen. Geeft een iets meer een geheel met de RegioCitadis en de bussen van HTM. Daar staan die 3 dingen ook op een wit vlak.
Dat had gekund, maar wat mij betreft had ook dat witte vlak juist rood mogen zijn. Ik ben het met je eens dat dit het net niet is, maar in totaal wel beter dan de oude kleurstelling.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Ja dit is inderdaad veel beter vergeleken met de oorspronkelijke kleuren. Eerlijk gezegd vind ik dit ook veel mooier dan de R-Net kleuren op de Amsterdamse R-Net trams.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het duurt nog wel even voordat tramlijn 19 naar de TU gaat rijden. :(
Wanneer de werkzaamheden beginnen en de tram eindelijk gaat rijden is volgens Monique nog niet bekend. ‘De TU Delft, de Gemeente Delft en de Metropoolregio maken binnenkort een overeenkomst waarin de kosten en de nieuwe planning staan. Daarna kunnen we de werkzaamheden snel aanbesteden.’
Bron: https://indebuurt.nl/delft/genieten-van ... dt~158385/
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door WSM »

Meltrain schreef: di 26 apr 2022, 07:35 Het duurt nog wel even voordat tramlijn 19 naar de TU gaat rijden. :(
Vandaar dat men vandaag druk doende was met werzaamheden aan de sporen bij de Sint Sebastiaansbrug. :N
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door htm_tram »

Matt5154 schreef: wo 18 mei 2022, 17:46 https://www.omroepwest.nl/nieuws/457822 ... agse-regio

Tja, geen woorden voor. -0-
Hoezo niet, de diensten en rijtijden zijn al jaren ruk, vervoersonkundige en managers doen er niks mee. Eindelijk komt het rijdend personeel weer eens in actie.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het verbaast me ergens wel dat de stadsvervoerders niet allemaal dezelfde CAO hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Mij niet helemaal, aangezien de stadsvervoerders elk groot genoeg zijn om een bedrijfs-cao te hebben en er ook nooit zoiets was als concurrentie om arbeidsvoorwaarden, wat voor vakbonden het belangrijkste argument is om naar een sector-cao toe te werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

htm_tram schreef: wo 18 mei 2022, 23:58
Matt5154 schreef: wo 18 mei 2022, 17:46 https://www.omroepwest.nl/nieuws/457822 ... agse-regio

Tja, geen woorden voor. -0-
Hoezo niet, de diensten en rijtijden zijn al jaren ruk, vervoersonkundige en managers doen er niks mee. Eindelijk komt het rijdend personeel weer eens in actie.
Ik had niks over te zeggen. vandaar die uitspraak. Ook mij verbaasd dit niet. Ik had eigenlijk dit al verwacht vanwege wat je net zei daarover.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Vanwege het hoge ziekteverzuim is de HTM van plan in de zomervakantie de frequentie van lijn 3 en 4 buiten de spits te verminderen van 6x naar 5x per uur. Op zaterdag gaat de frequentie naar 4x per uur. Op zondag gaat lijn 9 iets minder vaak rijden, namelijk 10x per uur i.p.v. 12x, waarvan de helft van de ritten zoals gebruikelijk tot HS.

Verder zullen de tramlijnen 16 en 17 omgeklapt worden in het centrum, 17 gaat naar het Statenkwartier en 16 keert bij Centraal. Hierdoor zullen er Avenio trams op lijn 16 gaan rijden.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Lijn 16 gaat dan verder als lijn 15. ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: do 19 mei 2022, 18:15 Verder zullen de tramlijnen 16 en 17 omgeklapt worden in het centrum, 17 gaat naar het Statenkwartier en 16 keert bij Centraal. Hierdoor zullen er Avenio trams op lijn 16 gaan rijden.
Ook zonder deze ruil zouden er Avenio's op lijn 16 moeten rijden, aangezien de keerlus in het Statenkwartier vervangen gaat worden door een kopeindpunt.
Maar weet iemand waarom de eindpunten van lijn 16 en 17 weer verwisseld worden?
Matt5154 schreef: do 19 mei 2022, 18:36 Lijn 16 gaat dan verder als lijn 15. ;)
Eigenlijk keert daarmee de oude situatie dus weer terug, behalve dat ze nu beide precies anders rijden tussen Bierkade en CS.

Edit: Als HTM ervoor zou kiezen om lijn 16 en 17 beide bij CS te laten eindigen en juist 15 te verlengen naar het Statenkwartier, houden ze de mogelijkheid open om (in geval van nood) op de lijnen 16 en 17 GTL's in te zetten. Daar wordt echter niet voor gekozen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Zijn er nu überhaupt Avenio's beschikbaar dan? Niet heel lang geleden moesten er nog spitsdiensten op lijn 2 met GTL rijden omdat er Avenio's te weinig waren.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Dat was voordat die 10 extra Avenio's waren besteld.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ah, dat had ik gemist. Dankjewel!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Matt5154 schreef: za 21 mei 2022, 22:37 Dat was voordat die 10 extra Avenio's waren besteld.
Die waren oorspronkelijk bestemd voor lijn 1, maar blijkbaar krijgt lijn 16 nu voorrang.
Rijden er nu eigenlijk nog Avenio's op lijn 2?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Volgens de ovinfo-app rijdt lijn 2 met trams met de nummers 50xx. Geen idee uit m’n hoofd of dat Avenio’s zijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Meltrain schreef: zo 22 mei 2022, 13:18
Matt5154 schreef: za 21 mei 2022, 22:37 Dat was voordat die 10 extra Avenio's waren besteld.
Die waren oorspronkelijk bestemd voor lijn 1, maar blijkbaar krijgt lijn 16 nu voorrang.
Rijden er nu eigenlijk nog Avenio's op lijn 2?
Die waren juist bedoeld voor lijn 19. De RegioCitadis trams zouden dan naar lijn 2 gaan. Het trajecten tussen de haltes Hoornbrug en Brasserskade en tussen Krakeelpolderweg and Abtswoudsepark zijn nog niet aangepast en daardoor nog niet geschikt voor de Avenio.
Milco schreef: zo 22 mei 2022, 13:22 Volgens de ovinfo-app rijdt lijn 2 met trams met de nummers 50xx. Geen idee uit m’n hoofd of dat Avenio’s zijn.
5000 serie is de Avenio ;) 3000/3100 is GTL8, 4000 is de RegioCitadis
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Ik zag bij Den Haag Leyenburg gisteravond een HTM-bus rijden met achterop een reclameposter van “Het OV is OK” met daarop het logo van de RET (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten