Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

en vanaf ma 7.11 de 11 weer naar de Haven
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Hebben de 11 en de 12 op het gezamenlijke traject dan weer een afgestemde frequentie?
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Hendrik schreef: do 03 nov 2022, 07:54 HTM is tot het inzicht gekomen dat het snijden in de dienstregeling van de lijnen 1, 6 en 12 niet zo'n gelukkige keuze was. Die lijnen gaan dus weer vaker rijden. In plaats daarvan wordt nu gesneden in de lijnen 2 en 17.
https://www.htm.nl/nieuws/een-overzicht ... 7-november
Enerzijds een goede beslissing naar mijn idee, lijn 1 had overdag altijd staanplaatsen als ik 'm zag langsrijden, zelfs midden in het dal was 'ie minstens zitvol.

Anderzijds baal ik wel, want lijn 17 heb ik dan juist weer nodig voor m'n eigen forenzenreis :') En zo'n frequentie van 5x per uur geeft bovendien zaadaansluitingen op kwartiers- en halfuursdiensten waar ik mee verder reis. Dan zie ik ze bijna nog liever verder afschalen naar een kwartiersdienst.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijn 2 rijdt nu in de spits inderdaad veel te vaak, maar anderzijds lijkt 5 keer per uur in de daluren me wel aan de lage kant. Het heeft ook nog eens tot gevolg dat je het kunt vergeten om de dienstregeling af te stemmen met lijn 4, waardoor je ook nog piekdruktes op bepaalde ritten krijgt (de ritten die bij de Zevensprong net voor lijn 4 gaan duiken).

Het is inderdaad te hopen (en ook te verwachten) dat 11 en 12 weer op elkaar afgestemd worden, het gekke is dat lijn 11 tijdens werkzaamheden telkens weer z'n normale avondfrequentie van 4x/uur krijgt, terwijl 11 en 12 al een behoorlijke tijd een 'afgeschaalde Coronafrequentie' van 3x/uur hebben in de avond. Al is het te hopen dat het snel weer 4x/uur wordt, want inderdaad, frequenties van 3 en 5 ritten per uur geven altijd ellende met aansluitingen op overig OV.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

De gunning van de nieuwe trams van de HTM (Stadler TINA) is definitief. Overeenkomst moet nog getekend worden en die staat voor half december gepland.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Visgraatmodel »

Wat is de reden dat HTM geen vervolgbestelling voor de Avenio heeft gedaan? Waren de opties op?

Ik ben qua aanbestedingen en contracten een leek maar het lijkt mij als vervoersmaatschappij fijner om een uniforme vloot te hebben voor de onderhoudskosten en trainingen, vooral omdat de Avenio nog door Siemens wordt aangeboden.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

^^Ik snap je punt. Maar ben persoonlijk wel blij dat het niet alleen Avenio's worden. Vind het mooie trams maar de stoel indeling echt verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door reisthijs »

Visgraatmodel schreef: do 24 nov 2022, 23:42 Wat is de reden dat HTM geen vervolgbestelling voor de Avenio heeft gedaan? Waren de opties op?
Opties op = nieuwe Europese aanbesteding.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

En wat ik heb begrepen was/zou de HTM niet helemaal tevreden zijn over de Avenio, details weet ik hier niet van. Daarnaast is de kans groot dat een nieuwe generatie Avenio's verschild met de huidige Avenio's van de HTM. Denk aan onderdelen die vervangen zijn door een ander type ect ect.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

De Avenio’s zijn er al een aantal jaren en opties zijn er niet oneindig. Meestal is dat zo rond 1-2 jaar nadar de serielevering is begonnen.
Dus dat speelt ook mee naast het aantal voertuigen dat te bestellen is.
Anders kun je wel een hele grote optie nemen en maar blijven bestellen.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Bij de volgende MRDH vergadering staat een agendapunt om het aantal te bestellen trams te verhogen van 50 naar 56 en daar boven een optie te nemen op nog 6 extra trams. Dit omdat uit de laatste prognoses blijkt dat 50 trams mogelijk toch niet voldoende is voor de verwachte vervoersvraag tot 2035.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Michael »

Net als in Amsterdam rijdt ook in Den Haag weer een kersttram:

https://twitter.com/vr_fotografie/statu ... en-haag%2F
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Ik zag net in Delft een lijn 63 langskomen richting Delftse Hout op de gebruikelijke tijd, maar met "PAKJESBUS" als bestemming op de lijnfilm. Iets met Sinterklaas? Geintje van de chauffeur? Of een experiment voor pakketjesbezorging per OV?
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Geintje van de chauffeur ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Er is wel een Pakjestram: de 3090. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

En nu de kersttram :) . De 3139.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Anne »

In Zoetermeer is de Mandelabrug afgesloten. Dit is de brug over de A12 tussen HTM-Driemanspolder en NS-Zoetermeer.
gemeente info

NS station en HTM halte zijn afgesloten. Er rijdt een pendelbus tussen Zoetermeer en Zoetermeer Oost.

Arriva halte is dus ook niet meer bereikbaar.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Wat is het toch met bruggen in Nederland die niet sterk genoeg blijken te zijn. Moerdijkbrug, van Brienenoord, viaduct A16 in Rotterdam Oost, nu dit?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Kan je op twee manieren interpreteren: teveel verkeer of te weinig rekening gehouden met zwaardere voertuigen 50-60 jaar geleden.

Voor beiden valt wat te zeggen eerlijk gezegd (:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Anne schreef: vr 02 dec 2022, 21:58Arriva halte is dus ook niet meer bereikbaar.
In één richting nog wel: vanaf Zoetermeer Oost kan je er nog via het Nootdorpsepad heen lopen. De andere richting gaat niet lukken inderdaad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ook zowel het noordelijke RandstadRail perron en het zuidelijke NS perron hebben een tweede uitgang die rechtstreeks op straatniveau uitkomt. En het zuidelijke RandstadRail perron is ook via het fietspad en het bruggetje 300 meter verderop bereikbaar. Alleen de twee perrons tussen spoorlijn en snelweg in zijn echt onbereikbaar.

Ook als men het onveilig vind voor wachtende reizigers om onder de brug te staan dan is dat voor de RandstadRail geen probleem, lijn 3 rijdt met losse trams en die passen volledig langs het achterste deel van het perrons zodat je het deel onder de brug kunt afzetten. Eventueel moet je dan bij het zuidelijke perron een hek weghalen. Bij de NS is dat net iets te krap, er blijft nog maar 160 meter perron over dan terwijl er in de spits met SLT10 gereden wordt wat 170 meter lang is.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Willem »

katvis schreef: za 03 dec 2022, 09:28 Wat is het toch met bruggen in Nederland die niet sterk genoeg blijken te zijn. Moerdijkbrug, van Brienenoord, viaduct A16 in Rotterdam Oost, nu dit?
Bij de Mandelabrug schijnt de constructie te zwaar te zijn. Dat wijst op een ontwerpfout.
April064
Berichten: 668
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door April064 »

Op google maps hebben alle bus- en tramlijnen van Haaglanden Stad nu lijnkleuren. Worden die vanaf de nieuwe dienstregeling ingevoerd? Buiten google maps en de kleuren op de lijnnetkaarten heb ik er niks over gehoord.
zij/haar/hen/hun
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

In Den Haag gaat de Haagse Hopper rijden, tussen het centrum en de wijk Benoordenhout in: https://www.htm.nl/haagsehopper
Op en afstappen kan op 12 haltes en een ritje gaat 1,50 eu kosten: https://voorburgsdagblad.nl/Den%20Haag% ... oordenhout
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

https://mrdh.notubiz.nl/document/121237 ... 310603fcdf

Voor de geïnteresseerden: Business case aanschaf NST2 (Nieuwe StadsTrams 2)

Zo te zien hierzo gaan de Tina trams rijden op de lijnen 1, 6, spitstram 10 en 15 (mogelijk ook lijnen 2, 9 en 16). Het eerste lijn waar die ingezet gaat worden zal wss lijn 6 zijn als het goed gaat. Anders lijn 1.
Laatst gewijzigd door Matt5154 op do 15 dec 2022, 19:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten