Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Komt tramlijn 10 weer terug? Op hetzelfde traject of helemaal nieuw?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

wordt geloof ik een spitsversterker Moerwijk of Wateringen - route 16 - centrum - route 1 - SCH Noord
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Lijn 10 zal idd vanaf Scheveningen Noord (Zwarte Pad) via de route van lijn 1 tot aan halte Lorentzplein daarna route tram 16 tot aan het oude eindpunt in Moerwijk rijden. Als de GTL eruit gaat, zal dat wss ergens op de Melis Stokelaan zijn, maar waar geen idee.

Inzet als volgt:
Lijn 1: 14 stuks Tina
Lijn 2: 10 stuks RegioCitadis, 6 stuks Avenio
Lijn 3: 23 stuks RegioCitadis
Lijn 4: 29 stuks RegioCitadis
Lijn 6: 13 stuks Tina
Lijn 9: 17 stuks Avenio
Lijn 10: 10 stuks Tina
Lijn 11: 6 stuks Avenio
Lijn 12: 6 stuks Avenio
Lijn 15: 7 stuks Tina
Lijn 16: 8 stuks Avenio
Lijn 17: 12 stuks Avenio
Lijn 19: 7 stuks Avenio (met verlenging naar de TU erbij)

Dit als ze bij de 50 Tina blijven. als er 62 Tina's komen, er gekoppeld wordt gereden op lijn 4, de binckhorstlijn komt en frequenties worden uitgebreid dan is dit als volgt:

Lijn 1: 14 stuks Tina
Lijn 2: 9 stuks RegioCitadis, 6 stuks Avenio, 1 stuk Tina
Lijn 3: 23 stuks RegioCitadis
Lijn 4: 29 stuks RegioCitadis (+2)
Lijn 6: 13 stuks Tina (+1)
Lijn 9: 17 stuks Avenio, 2 stuks Tina als extra
Lijn 10: 10 stuks Tina
Lijn 11: 6 stuks Avenio
Lijn 12: 6 stuks Avenio
Lijn 15: 7 stuks Tina
Lijn 16: 8 stuks Avenio, 2 stuks Tina extra
Lijn 17: 12 stuks Avenio
Lijn 19: 7 stuks Avenio (met verlenging naar de TU erbij)
Binckhorstlijn: 6 stuks Tina
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Anne schreef: vr 02 dec 2022, 21:58 In Zoetermeer is de Mandelabrug afgesloten. Dit is de brug over de A12 tussen HTM-Driemanspolder en NS-Zoetermeer.
gemeente info

NS station en HTM halte zijn afgesloten. Er rijdt een pendelbus tussen Zoetermeer en Zoetermeer Oost.

Arriva halte is dus ook niet meer bereikbaar.
Inmiddels worden ook buslijnen 71, 170 en 455 omgeleid.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Vanochtend is in de Hoftrammm het officiële ondertekenmoment geweest voor het contract met Stadler. De plaatjes en nieuwsberichten kunnen er nu elk moment aan komen. In totaal zijn er 56 stuks besteld (met een optie voor extra 44 stuks volgens bronnen uit Zwitersland).
Laatst gewijzigd door Matt5154 op vr 16 dec 2022, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Dat ziet er niet verkeerd uit. :)
Matt5154 schreef: do 15 dec 2022, 19:23 Inzet als volgt:
Lijn 1: 14 stuks Tina
Lijn 2: 10 stuks RegioCitadis, 6 stuks Avenio
Lijn 3: 23 stuks RegioCitadis
Lijn 4: 29 stuks RegioCitadis
Lijn 6: 13 stuks Tina
Lijn 9: 17 stuks Avenio
Lijn 10: 10 stuks Tina
Lijn 11: 6 stuks Avenio
Lijn 12: 6 stuks Avenio
Lijn 15: 7 stuks Tina
Lijn 16: 8 stuks Avenio
Lijn 17: 12 stuks Avenio
Lijn 19: 7 stuks Avenio (met verlenging naar de TU erbij)
De lijnen 15 en 16 zijn nu aan elkaar gekoppeld en ik zie dat niet snel veranderen.
Dan kan men beter de materieelinzet van lijn 15 en 19 omwisselen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Of misschien worden ze Avenio en TINA :mrgreen: . En zo te zien hierzo is er ook een optie voor 44 extra trams. (Pagina is in het Duits)

https://www.bahnonline.ch/25433/stadler ... ederlande/
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

"De driedelige composities zijn elk 36,5 meter lang en bieden plaats aan 237 personen. Doordat HTM de voertuigen desgewenst in dubbele tractie kan inzetten, wordt de capaciteit op drukke trajecten en in de spits verdubbeld."

Interessante passage, kennelijk wil de HTM de optie open houden om in de toekomst (buiten lijn 3 en 4) met gekoppelde trams in de stad te kunnen gaan rijden.

Ik ben erg benieuwd naar het definitieve ontwerp. Voor het exterieur zie ik wel wat dingetjes waardoor de drie tram types een meer een geheel kan worden. RegioCitadis en Avenio worden en zijn bijvoorbeeld niet geheel rood op de kop. En daarnaast hoop is dat er nog iets zwart onder en boven de ramen af kan, zodat de tram iets meer wit kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De constructie lijkt verdacht veel op die van de RegioCitadis, met een driedelige tram op vier draaistellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ziet er goed uit op de renderings.
Gekoppeld kunnen rijden was een eis, maar zou als ik het goed heb maar op 2 wagens ook feitelijk gerealiseerd worden.
Die opties voor max 44 extra kan ik niet goed plaatsen. In de stukken bij MRDH zag ik geloof ik 6, terwijl HTM er iets van 12 wilde.

Hoewel de indeling sterk op de RegioCitadis lijkt een heel andere tram, ik verwacht met het TINA draaistel geen opstapjes in de kopbakken, wel hellende vloer.

OP de nieuwe netkaart heeft lijn 1 ook rood...
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

HTM wilde minimaal 12 extra wagens voor voldoende ruimte voor in de eerste jaren. 44 extra voertuigen zou ook voor op de langere toekomst kunnen zijn. Mocht de groei sneller gaan en/of de Binckhorst sneller groeit dan gehoopt. Maar denk ook aan de wens van de HTM om de sprinters tussen Den Haag CS en Zoetermeer overgenomen met trams zodat er meer ruimte voor Intercity's komt. Dan is het handig om nog een optie op extra trams te hebben zodat er niet weer een dure aanbesteding gedaan hoeft te worden..
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Voor de opties gaat het om reizigersgroei en uitbreidingen tot 2036, daarna is de RegioCitadis aan vervanging toe en kan men meeliften op die aanbesteding. En een eventuele tweede tramlijn naar Zoetermeer lijkt me meer iets voor de periode na 2036.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Lange_Dre schreef: vr 16 dec 2022, 21:37 Maar denk ook aan de wens van de HTM om de sprinters tussen Den Haag CS en Zoetermeer overgenomen met trams zodat er meer ruimte voor Intercity's komt.
Als ze bij HTM willen helpen bij de treinbereikbaarheid van station Zoetermeer, zijn ze wel erg actueel bezig :trein: .
Wanneer ze verwachten dat NS daadwerkelijk méér IC's i.p.v. minder IC's zal laten rijden, dan zijn ze el wat optimistischer dan NS zelf de laatste tijd :oops: ...
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Zoiets noemen een langer termijn planning, daarnaast is het zover ik begrijp een plan van de HTM, de MRDH én de NS zelf. Vergeet niet dat je zon lang stuk tram traject niet in een dag hebt aangelegd en klaar hebt voor reizigersdienst. Zoals Bemined al vertelde de uitvoering hoeven we pas na 2036 te verwachten. Eerst komt de Bickhorst lijn en hopelijk een verbetering richting zuid West van Den Haag.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Hoort de bovenstaande discussie over de aanschaf van nieuwe trams eigenlijk niet thuis in het concessietopic, in plaats van bij de alledaagse gebeurtenissen?

---

Ik zie elke dag opnieuw nietsvermoedende reizigers staan wachten bij de (volgens de wiki in medio 2019) opgeheven tramhalte Rijswijkseplein/Station HS van lijn 15 (meestal op het perron richting Nootdorp), wachtend op een tram die niet zal stoppen. Meestal hebben ze na de eerste voorbijrijdende tram pas door dat ze verkeerd staan, in een enkel geval heb ik zelfs een paar mensen gezien die pas na de tweede tram snapten dat er iets aan de hand was.
Het is naar mijn idee vrij vaag aangegeven dat de halte is opgeheven. De perrons zijn eenvoudig toegankelijk, de matrixborden met vertrektijden staan nog aan en tonen de actuele tijd. De haltepaal is wel afgedekt met een plastic zak maar die paal staat op het perron richting Nootdorp helemaal aan het tegenovergestelde uiteinde van de toegang en wachthokjes, dus die ziet bijna niemand. In één van de hokjes hangt wel een licht verfomfaaid uitziende poster met de tweetalige mededeling dat de halte is opgeheven, maar die valt nauwelijks op dankzij het felle reclamebord ernaast.

Is er een specifieke reden dat er relatief weinig gedaan lijkt om de halte op te heffen, of kostte dit gewoon de minimale moeite? Een besparing lijkt het me niet, dat matrixbord dat aanstaat is immers duurder dan wanneer het uitgeschakeld zou zijn.
Een hekje of iets dergelijks bij de perrontoegang zou ook al veel helpen. Of als dat matrixbord om welke reden dan ook toch aan moet blijven, toon daarop dan meteen een mededeling "Halte opgeheven / Stop no longer served". Ik zie mensen veel vaker naar dat matrixbord kijken dan naar de halteposters, dus daar zou je ook een groter bereik mee hebben.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Elke dag opnieuw? Dan kijk ik zeker niet goed, want ik zie daar echt nooit iemand staan... :s
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DDietzen »

Ik heb uitzicht op die halte en elke 2 à 3 dagen zie ik uit het raam wel iemand staan daar, soms zelfs verschillende groepjes op één middag. Aangezien ik niet vaak uit het raam kijk, durf ik wel te extrapoleren dat er zeker elke dag wel iemand staat.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Maar als de displays gewoon de eerstvolgende vertrekkende trams aangeven, staat die halte dan ook in de dienstregeling?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

De matrix staat ‘aan’ maar toont geen vertrektijden (want er stopt niks). Alleen het klokje brandt dus nog.
DDietzen schreef: vr 23 dec 2022, 16:49 Een hekje of iets dergelijks bij de perrontoegang zou ook al veel helpen. Of als dat matrixbord om welke reden dan ook toch aan moet blijven, toon daarop dan meteen een mededeling "Halte opgeheven / Stop no longer served". Ik zie mensen veel vaker naar dat matrixbord kijken dan naar de halteposters, dus daar zou je ook een groter bereik mee hebben.
Nog meer informatie die niet gelezen wordt. En plaats een hekje of span een lint, en mensen lopen eromheen of klimmen eroverheen, totdat het op magische wijze ‘verdwijnt’ (lees: gepikt of gesloopt wordt).

De beste remedie is de halte fysiek verwijderen. Maar dat zal de gemeente dan moeten doen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hendrik »

Er zijn in Den Haag wel meer haltes die niet meer in gebruik zijn. Bij die haltes staan veel duidelijkere verwijzingen naar de dichtstbijzijnde halte die wél in gebruik is. Dat zou bij Rijswijkseplein ook wel kunnen.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ik trapte er afgelopen voorjaar zelf bijna ook in op de voormalige halte Frankenslag. Maar dat was vroegah mijn thuishalte
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De mededeling “halte buiten gebruik” o.i.d. weergeven op een display die toch aan staat is te praktisch bedacht? :mrgreen:
Fenway
Berichten: 1
Lid geworden op: do 21 jan 2021, 17:08

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Fenway »

Misschien staat die medeling er ook wel op. Alleen is dat niet te zien, want op de klok na zijn alle tekstregels van die displays afgeplakt.
In plaats van donkere tape hadden ze beter daar een grote sticker .et 'halte buiten gebruik' op kunnen plakken.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Bijvoorbeeld. Zo’n display is meestal toch iets waar mensen naar kijken i.t.t. een A4’tje ergens op de halte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten