Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Casper »

Dat is ook een detail met meer opsporingswaarde dan nieuwswaarde, natuurlijk. In het persbericht van de politie hebben ze het nu in ieder geval over donkerkleurige hoodies.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Alargule

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

Casper schreef: di 19 okt 2021, 13:18 Dat is ook een detail met meer opsporingswaarde dan nieuwswaarde, natuurlijk.
Dat zal toch niet iedereen hier met je eens zijn.
buschauffeurDH
Berichten: 68
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door buschauffeurDH »

Lijn 25 van HTM is wegens verkeersdrukte behoorlijk ingekort. In plaats van te rijden tussen Vrederust en Grote Markt, rijdt men nu tussen Vrederust en Leyenburg. Passagiers voor de Haagse Markt wordt gevraagd bij Leyenburg over te stappen op tram 6 en voor het centrum op tram 4 of 6. Ook wordt verwezen naar buslijn 26.
Zou dit het einde van lijn 25 gaan inluiden? Het vervoersaanbod is door deze inkorting zo goed als verdwenen en rijden nogal wat lijnen parallel of zelfs samen (4, 6, 9, 21, 26).
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DPDelft »

Volgens mij is lijn 25 normaal gesproken heel druk en heeft de lijn zeker bestaansrecht. Door de werkzaamheden bij het Veluweplein liepen de vertragingen echter zo hard op dat het groot effect had op de dienstregeling. Doordat chauffeurs en/of bussen zijn doorgekoppeld aan andere lijnen vielen er ook elders ritten uit. Zodra de situatie weer "normaal" is kan lijn 25 prima weer de eigen route hervatten.

Lijn 51 van EBS rijdt ook behoorlijk om door de werkzaamheden en de bijbehorende vertragingen. Daar is echter nog een "alternatief" gevonden door de route over de Moerweg en Wouwermanstraat.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Zag zo'n anderhalf uur geleden een HTM Citea op een sleepwagen op de A28 tussen Amersfoort en Utrecht richting Utrecht. Ben benieuwd wat die daar deed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Lijn 45 schreef: di 30 nov 2021, 17:01 Zag zo'n anderhalf uur geleden een HTM Citea op een sleepwagen op de A28 tussen Amersfoort en Utrecht richting Utrecht. Ben benieuwd wat die daar deed.
Bij VDL in Heerenveen geweest en nu op de terugweg wellicht?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Kalil Nieuw »

Hoe hard mogen trams in Den Haag rijden? En wat zijn de maximumsnelheden die ze kunnen behalen? (Aangezien de Randstadrail voertuigen regelmatig van metrobaan gebruik maken...)
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

In Den Haag mogen trams 50 km/uur, tenzij met een wit vierkant bord of een geel driehoekig bord een lagere snelheid is opgelegd. Met een groene driehoek worden snelheidslimieten opgeheven en mag er weer 50 km/uur gereden worden. Na de bocht van Beatrixkwartier naar Laan van NOI staat echter een groene driehoek met een 8 erin, dus op de RandstadRail mag 80 km/uur gereden worden.

Na de splitsing van de Randstadrail naar Zoetermeer en Rotterdam voorbij Leidschenveen staat langs het spoor naar Nootdorp een groene driehoek met een 10 erin. Vanaf daar mogen de metro's 100 km/uur rijden, de trams komen daar niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Ik ben wel benieuwd wat de motivatie is geweest om de Haagse Regio Citadis op het buiten deel max 80 te laten rijden. Dit aangezien de metro wel na Nootdorp 100 mag rijden. Als ik de Wikipedia over de Regio Citadis mag geloven, zouden die voertuigen de 100km/pu moeten kunnen halen. En besloot men dat de Haagse versie begrenst moesten worden op 80. Vooral tussen Leidschenveen en Zoetermeer zou die 100km wel verschil moeten kunnen uitmaken lijkt mij.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het zou zeker verschil maken ja: wel 30 seconden ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Lange_Dre schreef: zo 12 dec 2021, 18:57 Ik ben wel benieuwd wat de motivatie is geweest om de Haagse Regio Citadis op het buiten deel max 80 te laten rijden. Dit aangezien de metro wel na Nootdorp 100 mag rijden. Als ik de Wikipedia over de Regio Citadis mag geloven, zouden die voertuigen de 100km/pu moeten kunnen halen. En besloot men dat de Haagse versie begrenst moesten worden op 80. Vooral tussen Leidschenveen en Zoetermeer zou die 100km wel verschil moeten kunnen uitmaken lijkt mij.
Heeft de snelheidsrestrictie niet te maken met tramwielen op metrosporen (of andersom)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De HTM versie van de RegioCitadis heeft volgens mij wel afwijkende wielen dan de versie die in Duitsland rijdt. In Kassel rijden ze gewoon over het hoofdspoor, op de RandstadRail zijn speciale wissels met bewegend puntstuk nodig voor de trams om het spoor te delen met de metro, en op de sporen waar de metro niet komt liggen wissels met afwijkende maatvoering. De metro's van de RET kunnen dan ook niet meer in Zoetermeer komen sinds de ombouw (voor de ombouw is metrostel 5264 nog wel even heen en weer naar Zoetermeer gereden).
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Vanwege de nieuwe coronamaatregelen en hoog ziekteverzuim worden er vanaf 9 januari diverse aanpassingen doorgevoerd bij de HTM. Onder andere lijn 34 en de korte ritten van lijn 2 vervallen in de daluren. Er vinden ook wat verschuivingen plaats om het aanbod beter bij de vraag aan te late sluiten, op enkele lijnen begint de spits een uur eerder (en stopt ook weer een uur eerder) en de frequentieverhoging in de spits van lijn 6 wordt omgedaan gemaakt en in plaats daarvan gaat lijn 2 juist weer vaker rijden (maar dan dus zonder de korte ritten in de daluren).
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Marc »

Het valt me ook op dat er toch wat haltes geschrapt worden:
- Tram 1: Ary van der Spuyweg en Vlietbrug
- Tram 2: Nieuwendamlaan, Fahrenheitstraat en Stuyvesantstraat
- Tram 6: Aegonplein
- Tram 11: Boreelstraat
- Tram 12: Copernicusplein
- Tram 15: Broekpolder
- Tram 16: Alberdingk Thijmstraat, Geysterenweg en Frankenslag.
- Tram 17: Treubstraat

- Bus 23: Stuyvesantstraat
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Vooral lijn 2 verbaast mij erg veel. Al snap ik niet wat het voordeel is van het schrappen van haltes, uitzondelingen daar gelaten. Ja de route kan sneller worden, maar tegelijk maak je de drempel om de tram of bus te pakken hoger. Plus dat de reiziger niet sneller van A naar B is, de reiziger moet namelijk ook op en van de halte naar zijn bestemming komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

Nouja, halte Stuyvesantstraat ligt natuurlijk vrij dicht bij station Laan van NOI en de omgeving van die halte wordt ook door lijn 6 (halte Stuyvesantplein) bediend.

Heb 'm zelf recent nog wel gebruikt, maar dat kwam meer omdat lijn 2 als eerste kwam (6 rijdt doorgaans vrijwel gelijktijdig die kant op vanaf CS)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
omaylie
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Ben op busposities iets interessants tegengekomen: de 8 e-Citea's rijden blijkbaar sinds eind november/begin december vorig jaar niet meer uitsluitend op lijn 28. Met andere woorden: jullie kunnen ze nu op elke lijn van de Haagse stadsdienst aantreffen. Weet niet of dit jullie ook is opgevallen? Denk zelf dat het met personeel te maken heeft, maar weet het niet 100% zeker.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Ik zag in de zomer ook al dat ze op o.a. lijn 24 reden. Zal misschien iets met de vakantiedienstregeling te maken hebben?
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Vanaf de nieuwe dienstregeling rijdt 28 met aardgasbussen vanwege een efficiëntere personeelsinzet.
omaylie
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door omaylie »

Als ik in de gereden ritten kijk, zie ik dat ze al sinds november 2021 voornamelijk met aardgasbussen rijden. Dus deze wijziging is al (stilzwijgend) ingevoerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De wijziging is tijdens de hele coronaperiode al een aantal keren doorgevoerd meen ik mij te herinneren, zou ermee te maken hebben dat een bus tijdens een dienst door een minimaal aantal chauffeurs wordt gebruikt in verband met de hygiëne.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dit is wat de reisinformatiesystemen erover te zeggen hebben: https://omlopen.bemined.nl/HTMBus2022Week.html

Even zoeken naar 'Elektrische bus' en je ziet welke omlopen ermee gepland staan, komende twee weken zijn het er 6 in de ochtend en 6 in de middag. Uiteraard alles onder voorbehoud, ik weet niet hoe strikt men zich aan deze planning gaat houden.
Lars
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 24 jan 2022, 12:31
Locatie: 'S-Gravenhage

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lars »

omaylie schreef: do 06 jan 2022, 17:15 Als ik in de gereden ritten kijk, zie ik dat ze al sinds november 2021 voornamelijk met aardgasbussen rijden. Dus deze wijziging is al (stilzwijgend) ingevoerd.
Klopt, de "laatste" dienst. (Echter niet de trackers in de gaten gehouden, lees: busposities) met een E-Sleurhut is al eventjes geleden..
Heeft ermee te maken inderdaad met een tijd terug hygiëne, dat 28 geïsoleerd rijdt van het busnet (Andere lijnen zijn simpelweg te lang.) & niet alle chauffeurs zijn opgeleid om met een VDL te werken..

De opleiding bestaat uit een uitleg over hoe het voertuig anders reageert dan een met een brandstofmotor, het laden + het netjes rijden met een E-Bus. Want het blijkt nog een hele kunst om de verleiding te negeren om het trambelletje of het "stroom"pedaal diep in te trappen voor sommigen (A) :Y

Echter houd HTM zich niet helemaal aan deze "eisen". Want er zijn soms per ongeluk ( :mrgreen: ) wat "niet opgeleidde" chauffeurs op een E-Sleurhut gezet :')

Tot zover mijn betoog :mrgreen:
Vanwege werkzaamheden rijdt lijn 999 richting Kalvermarkt. Niet verder dan halte Kalvermarkt.
Er rijden benenwagens.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De eerste Avenio zou inmiddels voorzien zijn van de nieuwe kleurstelling en zal volgende maand in dienst moeten komen na een persmoment om de nieuwe kleurstelling te presenteren.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

En wat moet die nieuwe kleurstelling percies gaan inhouden.
Gaat men af van het R-NET ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten