Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
De trappen van Delft-Zuid bij het Kruithuisviaduct zijn verwijderd. Toegag tot perron ligt nu tijdelijk ten zuiden van het viaduct. Om het spoor te kunnen kruisen kan je nu de nieuwe tunnel gebruiken. Voorlopig alleen voor voetgangers en via de trappen.
De fietsenstalling op het viaduct verdwijnt nu dus. Toen ik er nog dagelijks overheen moest fietsen was het altijd opletten als er net een trein was aangekomen. Situatie voor de fietsers langs de Kruithuisweg wordt dus verbeterd/veiliger.
Als je er een fiets hebt staan > weghalen voor 21 juni!
Bij de tunnel is voor de liefhebbers van het bordjestoppic de stationsnaam aangebracht.
De fietsenstalling op het viaduct verdwijnt nu dus. Toen ik er nog dagelijks overheen moest fietsen was het altijd opletten als er net een trein was aangekomen. Situatie voor de fietsers langs de Kruithuisweg wordt dus verbeterd/veiliger.
Als je er een fiets hebt staan > weghalen voor 21 juni!
Bij de tunnel is voor de liefhebbers van het bordjestoppic de stationsnaam aangebracht.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Volgens mij heb jij niet goed naar de laatste foto gekeken.
Maar zonder gekheid: toen ik nog studeerde had ik ook een fiets bij dat station staan, waarmee ik naar de TU fietste.
Maar omdat het op het viaduct altijd erg vol stond met fietsen, zette ik mijn fiets altijd beneden neer, in de fietsenstalling aan de oostzijde van het station.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Dat Delft-Zuid heb ik bewust neer gezet omdat deze nog onderdeel uitmaakten van het oude station
en ook een beetje om lezers uit de tent te lokken
en ook een beetje om lezers uit de tent te lokken
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Aanbesteding nieuwe tram is gestart, behalve op de vernieuwde HOVM site nog niet veel kunnen vinden:
https://www.hovm.nl/htm-start-aanbested ... uwe-trams/
50 stuks plus optie, levering vanaf 2026
https://www.hovm.nl/htm-start-aanbested ... uwe-trams/
50 stuks plus optie, levering vanaf 2026
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Die optie betreft 10 extra trams. Men is ook begonnen met een marktconsultatie voor nieuwe bussen, circa 100 stuks (12 en 18 meter) te leveren in de periode 2023-2024.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
De nieuwe remise voor deze trams komt zover ik weet in Ypenburg, tussen het Valutapad en het Guldenpad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Dat was toch in de tijd gekoppeld? Oftewel, dat is geen knelpunt meer?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Hier was ook sprake van een impasse. Die remise schoot maar niet op, aangezien de bestelling voor de trams 'toch nog niet de deur uit was', terwijl de trams maar niet besteld werden omdat er geen zekerheid was over waar ze te stallen. Met de keus voor Ypenburg wordt minder weerstand verwacht dan van het villa wijkje bij de Zuiderweg. Door de trams nu daadwerkelijk te bestellen wordt er extra druk op dat proces gezet.
Daarnaast natuurlijk nog de problematiek rondom de benodigde aanpassingen op de diverse tramtrajecten. Wat dat betreft zijn er doorbraken op de meest problematische stukken (zoals de Zoutmanstraat), en resteren vooral trajectdelen waar minder grote inpassingsproblemen met vooral buurtbewoners verwacht worden.
Maar als we even naar de wetgeving kijken komt deze bestelling 'slechts' 6 jaar te laat. Uiterlijk vorig jaar (2020) had al het bestaande materieel vervangen of aangepast moeten zijn aan de toegankelijkheidseisen. Met hele ruime afstand is Haaglanden daarmee de laatste regio in Nederland die hieraan gaat voldoen (met uitzondering van NS waar weer andere jaartallen voor vastgesteld zijn).
Daarnaast natuurlijk nog de problematiek rondom de benodigde aanpassingen op de diverse tramtrajecten. Wat dat betreft zijn er doorbraken op de meest problematische stukken (zoals de Zoutmanstraat), en resteren vooral trajectdelen waar minder grote inpassingsproblemen met vooral buurtbewoners verwacht worden.
Maar als we even naar de wetgeving kijken komt deze bestelling 'slechts' 6 jaar te laat. Uiterlijk vorig jaar (2020) had al het bestaande materieel vervangen of aangepast moeten zijn aan de toegankelijkheidseisen. Met hele ruime afstand is Haaglanden daarmee de laatste regio in Nederland die hieraan gaat voldoen (met uitzondering van NS waar weer andere jaartallen voor vastgesteld zijn).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Dat er in Den Haag niet al jaren geleden nieuwe trams besteld zijn had onder andere te maken dat er geen stalingsruimte voor langere en bredere trams is. Heeft er denk ook deels met de gemeente Den Haag te maken, die wil op de huidige remise aan de lijsterbesstraat liever ziet verdwijnen zodat er een woonwijk gebouwd kan worden. Daardoor viel er meteen een mogelijke locatie af. De locaties die in de periode daarna zijn voorgesteld zijn stuk voor stuk afgevallen. En zonder nieuwe stalingsruimte konden er nog geen nieuwe trams besteld worden.
En daarnaast niet geheel onbelangrijk, in Nederland en vooral tussen de gemeente, HTM en het (overbodige en ondemocratische) MRDH gaat de procesvorming niet heel snel. Daar is dit helaas weer eens een goed voorbeeld van. En tot slot moest er ergens nog een zak met goud gevonden worden, bij die wetgeving kwam namelijk geen subsidiepot mee.
En daarnaast niet geheel onbelangrijk, in Nederland en vooral tussen de gemeente, HTM en het (overbodige en ondemocratische) MRDH gaat de procesvorming niet heel snel. Daar is dit helaas weer eens een goed voorbeeld van. En tot slot moest er ergens nog een zak met goud gevonden worden, bij die wetgeving kwam namelijk geen subsidiepot mee.
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
MRDH investeert 402Mio, Den Haag 45 en HTM 15. Dat is voor het geheel, trams, baan en stalling.
Voor de trams is de max lengte 37m, lage vloer van eerste tot en met laatste deur, vier onderstellen. Multigeledes [zoals de CAF Urbos] zijn daarmee uitgesloten.
Denkbare varianten:
- Avenio achtige: 4 bakken elk op eigen onderstel
- Regio Citadis achtige: middenbak op 2 onderstellen, kopbakken op 1, andere zijde opgelegd
- Kopbakken elk twee, middenbak zwevend [beide zijden opgelegd]
- Klassieke draaistellentram [moet korter zijn om aan de boogstraal eis te voldoen. Omdat capaciteit per tram een belangrijk criterium wordt, is dat een nadeel]
Van de laatste twee weet ik niet of er zoiets momenteel bestaaat
Voor de trams is de max lengte 37m, lage vloer van eerste tot en met laatste deur, vier onderstellen. Multigeledes [zoals de CAF Urbos] zijn daarmee uitgesloten.
Denkbare varianten:
- Avenio achtige: 4 bakken elk op eigen onderstel
- Regio Citadis achtige: middenbak op 2 onderstellen, kopbakken op 1, andere zijde opgelegd
- Kopbakken elk twee, middenbak zwevend [beide zijden opgelegd]
- Klassieke draaistellentram [moet korter zijn om aan de boogstraal eis te voldoen. Omdat capaciteit per tram een belangrijk criterium wordt, is dat een nadeel]
Van de laatste twee weet ik niet of er zoiets momenteel bestaaat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Waarom zou een Uros of gelijkende tram niet kunnen? Moeten het 4 draaistellen zijn? Je sluit dan direct al redelijk veel populairdere tramtypes/fabrikanten uit(alle die 2 zwevende bakken gebruiken en 3 bakken op draaistellen). De trams ala regio citadis worden toch meer aangeprijsd als tram-trein als ik zo de sites van verschillende fabrikanten langs ga.
PS. na nog even verder gekeken te hebben, Skoda heeft de forcity smart. Die is ook leverbaar in je derde optie(2 draaistellen op de kopbakken en een zwevend tussenstuk )
PS. na nog even verder gekeken te hebben, Skoda heeft de forcity smart. Die is ook leverbaar in je derde optie(2 draaistellen op de kopbakken en een zwevend tussenstuk )
Grt. Stefan
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Staat expliciet zo in een bijlage van HTM bij commissiestukken MDRH op 14 april
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/848 ... 14-04-2021
agendapunt 5, 11.02
Genoemd wordt de asdruklimiet
En verder wordt het hele Haagse net op één profiel ingericht, dan is een type dat daar van afwijkt gelijk minder aantrekkelijk
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/848 ... 14-04-2021
agendapunt 5, 11.02
Genoemd wordt de asdruklimiet
En verder wordt het hele Haagse net op één profiel ingericht, dan is een type dat daar van afwijkt gelijk minder aantrekkelijk
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Over de werkzaamheden bij Den Haag CS hoog bij de tram is bekend gemaakt. Werkzaamheden beginnen op 17 juli, weet niet wanneer de werkzaamheden klaar zijn. Lijnen 2, 3, 4 en 6 worden gesplist. Routes worden zo:
2A: Kraayenstein - Den Haag Centraal laag (na halte Gravenstraat naar halte Buitenhof)
2B: Laan van NOI laag - Leidschendam Noord
3A: Loosduinen - Den Haag Centraal laag (na halte Gravenstraat naar halte Centrum) (Gekoppeld met lijn 4A)
3B: Centrum-West - Station Laan van NOI hoog (Gekoppeld met lijn 4B)
4A: De UIthof - Den Haag Centraal laag (na halte Gravenstraat naar halte Centrum) (Gekoppeld met lijn 3A)
4B: Lansingerland-Zoetermeer - Station Laan van NOI hoog (Gekoppeld met lijn 3B)
6A: Leyenburg - Den Haag Centraal laag (na Halte Gravenstraat naar halte Buitenhof)
6B: Laan van NOI laag - Leidschendam Noord
Pendelbus 62: Laan van NOI laag - Den Haag Centraal
Haltes voor de heenrit: Laan van NOI, Stuyvensantstraat, Oostinje, Prinses Beatrixlaan, Den Haag Centraal.
Haltes voor de terugrit: Den Haag Centraal, Juliana van Stolberglaan, Oostinje, Stuyvensantstraat, Laan van NOI.
2A: Kraayenstein - Den Haag Centraal laag (na halte Gravenstraat naar halte Buitenhof)
2B: Laan van NOI laag - Leidschendam Noord
3A: Loosduinen - Den Haag Centraal laag (na halte Gravenstraat naar halte Centrum) (Gekoppeld met lijn 4A)
3B: Centrum-West - Station Laan van NOI hoog (Gekoppeld met lijn 4B)
4A: De UIthof - Den Haag Centraal laag (na halte Gravenstraat naar halte Centrum) (Gekoppeld met lijn 3A)
4B: Lansingerland-Zoetermeer - Station Laan van NOI hoog (Gekoppeld met lijn 3B)
6A: Leyenburg - Den Haag Centraal laag (na Halte Gravenstraat naar halte Buitenhof)
6B: Laan van NOI laag - Leidschendam Noord
Pendelbus 62: Laan van NOI laag - Den Haag Centraal
Haltes voor de heenrit: Laan van NOI, Stuyvensantstraat, Oostinje, Prinses Beatrixlaan, Den Haag Centraal.
Haltes voor de terugrit: Den Haag Centraal, Juliana van Stolberglaan, Oostinje, Stuyvensantstraat, Laan van NOI.
Laatst gewijzigd door Matt5154 op za 19 jun 2021, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Waarbij RandstadRail vanuit Zoetermeer zo te zien de gehele dag een 7,5 minuut interval rijdt (lijn 3 en 4 samen), ook in de spits. Geplande keertijd te Laan van NOI is 90 seconden om de RET niet in de weg te zitten. Of ze elkaar ook echt niet in de weg zitten is afwachten, RET dienstregeling is nog niet bekend deze periode.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Waarom rijdt RandstadRail niet door naar Den Haag Centraal - Lijn E? Die halte had dacht ik een laag middenplatform zodat de Zoetermeer trams daar evt. zouden kunnen keren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Waarschijnlijk omdat de wissels bij Laan van NOI nog steeds niet aangepast zijn. Dat noodperron was blijkbaar niet voorzien bij de initiële aanleg van de RandstadRail waardoor deze wissels geen bewegend puntstuk hebben gekregen destijds. Dus dat moet of tussentijds vervangen worden of bij het eerstvolgende grote onderhoud, en gezien hoe lang het duurt kiest men voor het tweede.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Welke wissels? Je gebruikt dezelfde route als lijn E, dus dezelfde wissels, neem ik aan?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Hier is je vraag. @KorotBemined schreef: ↑vr 21 mei 2021, 21:42De puntstukken van deze wissels zijn asymmetrisch, de ene zijde is geschikt voor metro's, de andere zijde voor trams. Dus trams kunnen alleen rechtsaf, metro's alleen rechtdoor. Voor testritten zullen ze er op lage snelheid overheen gegaan zijn denk ik, niet op dienstsnelheid.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Er komt een snelle tramlijn naar Scheveningen strand.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Leuk en aardig allemaal, maar hoeveel sneller kan een tram zijn als die gewoon binnen de gewone dienstregeling ingepast moet worden? Zolang er geen inhaalsporen zijn langs de route van tram 9 valt het met de reistijdwinst wel mee.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Een tijdwinst van maximaal 5-6 minuten lijkt mij wel mogelijk. Het traject van lijn 9 is grotendeels vrijliggend met maar heel weinig grote kruisingen. Als je vlak voor lijn 9 van CS Rijnstraat vertrekt kan je dankzij de tienminutendienst van lijn 9 een heel eind komen zonder achter de 9 te hangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Volgens de HTM gaan er op lijn E wel RegioCitadissen rijdenBemined schreef: ↑vr 18 jun 2021, 21:37 Waarschijnlijk omdat de wissels bij Laan van NOI nog steeds niet aangepast zijn. Dat noodperron was blijkbaar niet voorzien bij de initiële aanleg van de RandstadRail waardoor deze wissels geen bewegend puntstuk hebben gekregen destijds. Dus dat moet of tussentijds vervangen worden of bij het eerstvolgende grote onderhoud, en gezien hoe lang het duurt kiest men voor het tweede.
https://assets.htm.production.redkiwi.i ... t_HR2b.pdf
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Das fout natuurlijk.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
De lijnnummers 2A/3B/4B/6A zijn nu al op de DRIS-panelen verschenen, in ieder geval op het CS (in plaats van 'gewoon' 2/3/4/6, dus over de gehele route). Tot zover de poging om het met die A's en B's voor de reizigers wat duidelijker te maken vanaf 11-7
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Tussen HS en CS kan je al 3 min rijtijd winnen door de route van lijn 17 te nemen.Suus schreef: ↑za 19 jun 2021, 11:17 Een tijdwinst van maximaal 5-6 minuten lijkt mij wel mogelijk. Het traject van lijn 9 is grotendeels vrijliggend met maar heel weinig grote kruisingen. Als je vlak voor lijn 9 van CS Rijnstraat vertrekt kan je dankzij de tienminutendienst van lijn 9 een heel eind komen zonder achter de 9 te hangen.
Er zijn vier belangrijke en vaak drukke kruispunten (Bosbrug, Dr. Kuyperstraat, Javastraat, Laan Copes) maar de haltes liggen daar na het kruispunt.
Daarom kan de volle rijtijdwinst t.o.v. de lijn 9 worden gehaald. Beide lijnen zullen last hebben op de Nieuwe Parklaan van verkeer dat uit de zijwegen komt en staat te wachten tot ze het kruispunt kunnen oprijden. En van de chaos op Scheveningen.
Het blijft jammer dat een aantal jaren terug de gemeenteraad de drukste kruispunten niet ongelijkvloers wilde maken.
Door bij CS iets voor een reguliere lijn 9 te vertrekken voorkom je dat een al volle tram vanaf Vrederust nog veel drukker wordt. Nu zie je dat het halteren ook extra lang duurt om dat uitstappers zich door de drukte moeten worstelen.
Belangrijk is wel dat die Strandexpres goed herkenbaar is en de reizigers duidelijk wordt gemaakt dat die alleen voor Scheveningen Bad is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten