Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Suus »

Waarom rijden op lijn 3A en 4A eigenlijk Avenio's afkomstig van lijn 2B en 9, en op lijn 9 nu RegioCitadissen afkomstig van lijn 3A en 4A?

Waarom er op lijn 2B GTL's rijden is mij wel duidelijk, aangezien die lijn op 6B keert op Laan van NOI en v.v.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Dit komt omdat de Gravenstraat nog niet geschikt is voor de RegioCitadis. Daarom worden er Avenio's ingezet op lijnen 3A en 4A en Regiocitadis op lijn 9. Lijn 9 is geheel geschikt voor RegioCitadis.
PHS

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ZO6176 »

Ik heb de reclame aan mijn vrouw laten zien en haar reactie was: wat is nu het probleem? Gelijk mijn reactie. Het lijkt wel of er tegenwoordig altijd wel een groep gekwetst is.
PHS

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

Tijden zijn veranderd, he. Indertijd was er sprake van de hippiegeneratie die onder het juk van geloof en andere autoriteiten uit wou komen, en o ja, het begin van de tweede feministische golf. Daar paste een naakte vrouw wel bij, al was het maar om die oudere preutse generatie eens even lekker tegen de haren in te strijken.

Maar ik zie het verzet tegen deze reclame niet als het tegenovergestelde daarvan, eerder als een teken dat het feminisme kennelijk nog altijd nodig is. De 'bikinilijn' benadrukt vooral een rolmodel waar vrouwen kennelijk aan moeten voldoen: als je naar het strand gaat, dan moet je wel voor een geschoren bikinilijn zorgen. Van mannen zal zoiets niet snel verwacht worden.

Ik zag deze reclame en mijn eerste reactie was ook 'oei, niet handig'. Dus ik snap het wel dat er ophef over is.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

dankzij het sneldienst idee op lijn 1 vraag ik me af, zijn er meer lijnen waar je op deze wijze meer snelheid kan bieden?
Ik denk dan bijvoorbeeld wel dat de sneldiensttram 9s ook bij Madurodam moet stoppen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Er loopt (of liep) deze zomer een proef van een lijn9s. 2 haltes in Scheveningen, Madurodam, Centraal station en dan via lijn 17 naar HS en vanuit daar door naar de trailtrack tegen over het HOVM.
PHS

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

De HTM zegt inderdaad niet 'dames, scheer je bikinilijn!'. Maar refereert met het gebruiken van datzelfde woord wel aan een schoonheidsideaal, dat seksistisch opgevat kan worden. Niet verder lezen dan wat er letterlijk staat getuigt vooral van naïviteit.

Maar de reclameman (ik vermoed althans dat hier geen vrouw achter steekt) is vermoedelijk een beetje blijven hangen in de fifties:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De slagzin "Tram 1 is onze bikinilijn" is volgens het artikel van het AD wel degelijk bedacht door een vrouw. En de media blazen de Tweet van één GroenLinks-raadslid op tot dusdanige propoties dat het lijkt alsof geheel GroenLinks tegen de slagzin is :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: do 22 jul 2021, 21:19ik vermoed althans dat hier geen vrouw achter steekt
En dit is dus ook seksisme.
Alargule

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Alargule »

:Y

Maar ik mag anderen graag op hun tekortkomingen wijzen.
PHS

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

PHS schreef: do 22 jul 2021, 21:11
Alargule schreef: do 22 jul 2021, 20:14 De 'bikinilijn' benadrukt vooral een rolmodel waar vrouwen kennelijk aan moeten voldoen: als je naar het strand gaat, dan moet je wel voor een geschoren bikinilijn zorgen. Van mannen zal zoiets niet snel verwacht worden.
Overigens worden van mannen weer andere schoonheidsidealen verwacht. En hygiëne van de benedenverdieping is iets dat van alle geslachten en leeftijden wordt verwacht.
Voor zover relevant op dit forum. Er wordt helemaal niets verwacht.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Terugkomend op het OV: het viel me op dat op lijn 9 voertuigen rijden die ik gewend ben op de lijnen 3 en 4 te zien. Is dit een blijvertje?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door MetroRET »

OVspotter070 schreef: za 17 jul 2021, 10:57 Dit komt omdat de Gravenstraat nog niet geschikt is voor de RegioCitadis. Daarom worden er Avenio's ingezet op lijnen 3A en 4A en Regiocitadis op lijn 9. Lijn 9 is geheel geschikt voor RegioCitadis.
Dat is hierboven al benoemd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef: do 22 jul 2021, 20:24 dankzij het sneldienst idee op lijn 1 vraag ik me af,
Welke sneldienst op lijn 1?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door waldo79 »

MetroRET schreef: vr 23 jul 2021, 11:23
OVspotter070 schreef: za 17 jul 2021, 10:57 Dit komt omdat de Gravenstraat nog niet geschikt is voor de RegioCitadis. Daarom worden er Avenio's ingezet op lijnen 3A en 4A en Regiocitadis op lijn 9. Lijn 9 is geheel geschikt voor RegioCitadis.
Dat is hierboven al benoemd.
Kijk, zie je nou: ik heb ook assistenten nodig die voor mij alle berichten lezen :pos:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door CamilleKreemers »

Meltrain schreef: vr 23 jul 2021, 11:28
CamilleKreemers schreef: do 22 jul 2021, 20:24 dankzij het sneldienst idee op lijn 1 vraag ik me af,
Welke sneldienst op lijn 1?
Sorry, lijn 9

Stel dat in de zomervakantie een 109 wordt gemaakt als sneltram met haltes HS, CS, Madurodam, Kurhaus, Zwartepad. Welke andere verbindingen zouden profijt kunnen hebben van een soortgelijke sneltram?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door waldo79 »

Dan heb je wel hier en daar inhaalsporen nodig.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Dat lijkt me niet nodig, ik denk niet dat een sneldienst zoveel sneller zal zijn dat deze de vorige tram bij kan halen. Zeker als de sneldienst kort voor de reguliere tram vertrekt lijkt het me wel haalbaar. Zo'n sneldienst zal vooral fijn zijn voor de reizigers die minder lang in een vol voertuig hoeven te zitten maar ook qua materieelomloop kan het gunstiger zijn omdat je mogelijk minder trams nodig hebt voor dezelfde frequentie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Het bijbehorende nadeel is dat voor sommige (lees: de meeste) haltes dan de frequentie lager wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Maar die mensen hebben wel een grotere kans op een zitplaats, immers als de sneldienst kort voor de normale tram vertrekt zal deze de grote drukte meenemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De strand-express rijdt als extra naast de normale lijndienst van lijn 9, dus niemand gaat er hier op achteruit. Tot en met 2016 was dit elke zondag in de zomer een terugkerend fenomeen, dan reed lijn 5 Nootdorp - Scheveningen, als sneltram tussen Scheveningen en CS en daarna de route van lijn 15.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lijn 45 en 48 gasten