Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door robert1955 »

Wat is de logica van GTL op lijn 11?
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Vermoedelijk zodat lijn 11 eventueel kan uitwijken naar een andere keerlus, mocht er ergens op de route een verstoring door de sneeuw zijn. Hierdoor kunnen lijn 11 en 12 eventueel ook aan elkaar gekoppeld wanneer er rond HS tijdelijk geen trams van lijn 11 en 12 kunnen keren. Opvallender vind ik dat lijn 28 alleen tussen Voorburg en CS gaat rijden.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door BusFreakRotterdam »

Van de week reed er een Sprinter op lijn 34, is dit gebruikelijk doordeweeks?
KoenN
Berichten: 43
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 11:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door KoenN »

Ja, er zitten standaard 3 omlopen ‘minibusjes’ op de 33 en 34
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door WSM »

Ja, doordeweeks zijn er drie omlopen met minibus op de gekoppelde lijnen 33 / 34.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door MetroRET »

Is overigens geen Sprinter, maar een VDL Midcity.
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/B ... 02021.html Omlopen daarvan te vinden onder het kopje HGL - MaVr.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Terwijl in Amsterdam al vrij vroeg de trams naar binnen werden gehaald, u-ov (Qbuzz Utrecht) alle lijnen later op de dag maar binnen moest halen, eigenlijk geldt dat inmiddels voor bijna alle vervoerders geloof ik. Heeft de HTM het redelijk goed onder controle zo lijkt het. De buslijnen rijden nog steeds (enkel lijn 28 rijd met CNG wagens en is de route ingekort). En alle tramlijnen op lijn 19 rijden ook nog, dan wel met hier en daar een omleiding en met vertraging. Maar vergeleken met een aantal jaar geleden lijkt men daar wel echt lessen te hebben geleerd. De medewerkers van de HTM hebben hier zeker wel een pluim verdiend :mrgreen:
KoenN
Berichten: 43
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 11:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door KoenN »

Wat is dan de reden dat lijn 19 niet rijd?
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Ik vermoed iets met wissels. Lijn 19 kruist 4 andere tramlijnen (1,2,6 en 15). Wanneer lijn 19 buitendienst genomen is, heeft hebben die 4 lijnen wellicht minder last van in de verkeerde richting vastgevroren wissels die lijn 19 nodig heeft. Daarnaast heeft lijn 19 volgens de Corona dienstregeling maar 3 trams per uur ( in de avond dacht ik zelfs maar 2keer per uur). En heeft die lijn de laagste reizigers aantallen.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Lange_Dre schreef: zo 07 feb 2021, 22:15Heeft de HTM het redelijk goed onder controle zo lijkt het.
Of er is daar gewoon minder sneeuw gevallen.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Ook in Den Haag is een bak sneeuw naar beneden gekomen ;) Echter hebben ze jaren geleden nadat alles vast liep door een vergelijkbare bak sneeuw besloten om alles in het werk te stelen dat het in het vervolg niet of minder in de soep zou lopen. Dus zijn ze wissels gaan verwarmen. 4 oude GTL’s gaan ombouwen naar pekeltrams. Zijn ze gaan nadenken over sneeuwen scenario’s waardoor ze proberen om zo lang mogelijk door te kunnen blijven rijden. En ik dacht nog iets als een betere samenwerking met de gemeente, die er voor zouden zorgen dat de busroutes beter begaanbaar zouden blijven.

Geen idee hoe men in Rotterdam en Amsterdam die sneeuw te lijf gaat..


Daarnaast, zelfs in de steden van de provincie Groningen kunnen momenteel nog geen stads en streek bussen rijden, terwijl daar aanzienlijk minder sneeuw is gevalen dan in de Hofstad. Maar in Den Haag zijn ze wel veilig uit kunnen rijden. Dat geeft wel aan dat ze het daar beter onder controle hebben gekregen in de afgelopen jaren. :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Suus »

De busdienst van de RET rijdt bijna volledig, het tramnet ligt in het centrum en noord volledig plat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door 010jongen »

Rotterdam heeft naar mijn weten ook geen pekeltrams.
Top dat ze in Den Haag door hebben kunnen blijven rijden.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Lange_Dre schreef: ma 08 feb 2021, 10:42 Ook in Den Haag is een bak sneeuw naar beneden gekomen ;)
Ik zeg daarom ook minder, niet weinig ;) Als ik beelden uit het oosten zie dan krijg ik toch sterk de indruk dat er veel meer gevallen is dan in het westen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lijn 45 »

010jongen schreef: ma 08 feb 2021, 11:10 Rotterdam heeft naar mijn weten ook geen pekeltrams.
Die hebben ze wel. Twee stuks zelfs. :)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Ben vandaag een stuk door Den Haag gefietst (Wateringseveld en ZuidWest) om wat foto's te maken van de lijnen 16, 17, 9, 4 en 6. Zag deze met redelijke gelijkmatige intervallen rijden.

Naast de door HTM opgegeven aanpassingen in het tramnet rijdt lijn 6 door naar De Uithof waarbij ook reizigers worden meegenomen.
Door deze verlenging hoeft het wissel bij het rioolgemaal niet gebruikt te worden. Dit zou een probleem kunnen worden voor lijn 4 als het krom komt vast te zitten. Bij de Uithof staan lijn 4 op het rechter spoor en lijn 6 op het linkerspoor (om de wachtende wagens van lijn 4 voorbij te rijden). Indien hier het wissel vast gaat zitten heeft lijn 4 er niet veel last van. De dienst op lijn 6 wordt dan wel vertraagd want er staan steeds twee wagens van lijn 4 aan het eindpunt waar dan achter gewacht moet worden. Als alle wagens van 4 en 6 via één spoor moeten, zal er wel voor de Lozerlaan gewacht moeten worden als er al twee wagens staan.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Ik zie nu op ov-zoeker dat de 3130 de keerlus bij het rioolgemaal gebruikt.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Afgelopen dinsdag is de 5018 uit de rails gelopen in Leidschendam: https://district8.net/tram-ontspoord-vo ... endam.html

Vanochtend heeft de 5012 een GTL hard geraakt, ambulance moest komen om de trambestuurder mee te nemen naar het ziekenhuis. https://regio15.nl/nieuws/ongevallen/32 ... I3AfK_EG58
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Ik was net op het busplatform van Den Haag Centraal en daar kon ik, afgezien van de schermen boven de haltes, niets van reisinformatie vinden.
Keek ik moet goed, of zijn er daadwerkelijk bergen vertrekstaten en dergelijke te vinden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Suus »

Als het goed is is dat allemaal binnen op het “balkon” boven de sporen te vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Hendrik »

Deze foto vond ik op https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... traal-.htm
Afbeelding
Als ik op deze foto afga, staan er alleen schermen met reisinformatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Suus »

Er staat volgens mij links naast de twee schermen die je op de achtergrond ziet staan een bord waar alle reisinformatie (vertrekstaten e.d.) is opgehangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Pim-AllianceB95 »

HTM heeft in ieder geval bij diverse tramhaltes geen vertrekstaten meer, ook niet op het CS. Zou goed kunnen dat dat voor de bushaltes ook geldt. Langzaamaan lijken er echter wel weer steeds meer vertrekstaten te verschijnen, menig halte langs lijn 12 is onlangs bijvoorbeeld weer voorzien.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

15 maart, dan zijn de werkzaamheden aan tramlijn 1 klaar en zal lijn 1 de hele route zoals deze was voor de werkzaamheden weer gaan rijden. Bus 22, 24 en 28 krijgen hun oude route door het centrum weer terug en buslijn 31 wordt opgeheven.
https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/ ... eveningen/
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door asd »

Is er eigenlijk een resultaat bekend van de proef met lijn 20/30? Gezien alle coronomaatregelen en de daling in het gebruik van het OV, lijkt me dat de proef niet echt een sluitend antwoord geeft?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten