Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Lange_Dre schreef: za 06 mar 2021, 17:24Op het oorspronkelijke kleurenschema voor de 15G R-Net voertuigen van het GVB zag je duidelijk (van onder naar boven) grijs, wit, zwart tussen de ramen, wit met rode deuren. Uiteindelijk koos men in Amsterdam voor het zelfde kleurenschema dat ze voor de metro gekozen hadden. Wat overigens gewoon het oude kleurenschema van de metro was voordat er besloten was dat de metro ook R-Net zou worden.

Oorspronkelijke 15G kleuren volgens het GVB en de vervoersregio Amsterdam:
https://images.app.goo.gl/ZGqeDXnifyxwYficA
https://images.app.goo.gl/HDBWC5caKDBXg9bH6
Ik zal het duidelijker proberen uit te leggen. Wat op die twee plaatjes uitvalt als wit is een "fout" in de impressie en hoort zilver/grijs te zijn. Bovenaan de bron waarnaar je linkt staat nog een andere afbeelding van dezelfde periode. Die geeft de origineel bedachte R-net-kleurstelling iets beter weer; lichtgrijs boven en donkergrijs onder. De houten mock-up is ook in twee grijstinten afgeleverd.

Afbeelding

Onderaan je bron is toen al door iemand nagevraagd of de 15G in R-net-huisstijl wit of zilver zou worden, het antwoord is "net als de metro's rood met zilver":

Afbeelding

Waarschijnlijk is dat wit in de impressie van de R-net-variant gewoon een erfenis van het originele beeld van 15G in GVB-huisstijl. Dat zullen ze wel als basis hebben gebruikt. Noem het luiheid van de designer. ;) Verder doet het er weinig toe, we weten allemaal hoe die trams zijn afgeleverd. Dat is uiteindelijk wat telt.
Lange_Dre schreef: za 06 mar 2021, 17:24Daarnaast heeft de HTM het vernieuwde kleurenschema laten toetsen door de instantie die over R-Net gaat. En die hebben hier hun goedkeuring aangegeven dat de huidige R-net-productformule voldoet. ;)
Dat maakt het niet minder stijlbreuk ten opzichte van wat ze zelf voorschrijven in hun handboek. Ik denk ook niet dat we nog veel waarde hoeven te hechten aan die toetsing.
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door robert1955 »

De render van hoe het er uit moest gaan zien bestaat ook voor de wit/blauwe versie:
https://www.at5.nl/artikelen/160856/van ... r_uit_zien uit 2016.
Ik denk dat je daar voor de grijstinten boven niet veel uit kan afleiden, lijkt dezelfde basis te zijn.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Tja, impressies zijn niet altijd even waarheidsgetrouw. Gelukkig heeft Wendy van de gemeente Amsterdam de boel al gelijk verduidelijkt. :D
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Milco »

Ik zie net per toeval dat sinds 1 maart veilinglijn 826 is ingekort tot FloraHolland en dus niet meer doorrijdt naar busstation Naaldwijk.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
GwnLars_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:45
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door GwnLars_ »

Bemined schreef: do 04 mar 2021, 08:40 Nieuw ontwerp voor de RegioCitadis:
Afbeelding
Bron: vergaderstukken MRDH
Beetje ouwe koeien uit de sloot trekken maargoed; wordt de ritprijs dan niet hoger? Aangezien R-NET HOV-Tarief is volgensmij..
Opzich niet verkeerd, ze zijn qua interieur al wat aan het testen geweest in de 4014(InOVvatietram).
GwnLars_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:45
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door GwnLars_ »

Wievank schreef: ma 22 feb 2021, 10:27 Gebruik van lijn 30 valt zwaar tegen, zelfs als het gecorrigeerd wordt de vraaguitval door corona en het opstarten van een nieuwe lijn.
De verhouding tussen het aantal passagiers van de lijnen 20/30 is wel erg scheef.

Conclusie: proef uitzitten en daarna terug naar de oude situatie.
Ik voorspel boze bewoners van Clingendael *O*
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

GwnLars_ schreef: za 13 mar 2021, 22:40 Beetje ouwe koeien uit de sloot trekken maargoed; wordt de ritprijs dan niet hoger? Aangezien R-NET HOV-Tarief is volgensmij..
Opzich niet verkeerd, ze zijn qua interieur al wat aan het testen geweest in de 4014(InOVvatietram).
MRDH kent maar twee tarieven:
HTM en EBS Haaglanden € 0,171 / km
RET en EBS VPR € 0,151 / km
Metrolijn E kent beide tarieven; grens bij Pijnacker Zuid
GwnLars_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 21:45
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door GwnLars_ »

Ah oké, huisstijl ziet er leuk uit maar past naar mijn mening niet op een RegioCitadis..
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door hauptbahnhof »

Waarom niet? Concreet?
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Het verschild niet veel met de huidige situatie. Wat nu blauw is zal als het door gaat rood worden. Tussen de ramen is het nu wit (waardoor het er een beetje achterhaald uitziet naar mijn mening), dit zal zwart worden zoals tegenwoordig veel de standaard is. En er zullen wat logo’s veranderen. Grootste wijziging is dus zwart tussen de ramen en rood ipv blauw.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door BrengMe »

Waar haal jij vandaan dat de band onder de ramen zwart gaat worden? Dat heb ik nog niet eerder vernomen, alleen dat de blauwe band rood wordt.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

BrengMe schreef: di 16 mar 2021, 17:33 Waar haal jij vandaan dat de band onder de ramen zwart gaat worden? Dat heb ik nog niet eerder vernomen, alleen dat de blauwe band rood wordt.
Het nieuwe ontwerp voorstel dat aan de MRDH gedaan is, is hier eerder gepost. Hier zijn een paar wijziging nog niet in mee genomen. Zo zal het front rond / boven de koplampen en rond / boven het bestemmingsbalk niet rood worden.
Bemined schreef: do 04 mar 2021, 08:40 Nieuw ontwerp voor de RegioCitadis:
Afbeelding
Bron: vergaderstukken MRDH
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door BrengMe »

Het nieuwe ontwerpvoorstel met aanpassingen heb ik al gezien (ik ben nota bene degene die het document van de MRDH waarin dat wordt uitgelegd hier heeft gelinkt) maar daar zaten geen zwarte banden onder de ramen in. Dus óf jij weet meer dan ik, óf jij hebt niet goed opgelet.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

BrengMe schreef: wo 17 mar 2021, 20:31 Het nieuwe ontwerpvoorstel met aanpassingen heb ik al gezien (ik ben nota bene degene die het document van de MRDH waarin dat wordt uitgelegd hier heeft gelinkt) maar daar zaten geen zwarte banden onder de ramen in. Dus óf jij weet meer dan ik, óf jij hebt niet goed opgelet.
Ik weet niet of ik meer weet. Maar afgaande op wat ik gelezen heb en zoals je op de afbeelding hieronder die in het MRDH document stond kan zien, kun je opmaken dat er een zwarte band tussen de ramen komt ;)
Bemined schreef: do 04 mar 2021, 08:40 Nieuw ontwerp voor de RegioCitadis:
Afbeelding
Bron: vergaderstukken MRDH
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door BrengMe »

Sorry, ik ben optie 3 vergeten: ík heb niet goed opgelet :oops:

Ik dacht dat je het had over de banden onder de ramen, die blijven gewoon wit. Na tich keer lezen zie ik pas dat je de stroken tussen de ramen bedoeld, die worden inderdaad zwart zie ik nu. Dat was mij nog niet opgevallen... Dat ziet er inderdaad wel een stuk beter uit.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Don’t worry, dat kan iedereen een keertje gebeuren ;)
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom gaat HTM afwijken van de R-net kleurstelling?
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Bemined »

Omdat zowat iedereen dat doet als het om trams en metro's gaat. HTM was de laatste die nog niet afweek volgens mij :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Suus »

Het rijdend personeel van de HTM heeft de indruk dat de donkere kleur op de trams zorgt voor meer ongelukken, omdat de voertuigen in het donker slecht te zien zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

CamilleKreemers schreef: vr 19 mar 2021, 03:12 Waarom gaat HTM afwijken van de R-net kleurstelling?
Waarom is het GVB afgeweken van de oorspronkelijke R-Net kleurstelling? ;)
Daarnaast heeft de HTM (GVB waarschijnlijk ook) denieuwe kleurstelling
laten toetsen comfort R-Net richtlijnen, met de goedkeuring dat het aan het R-Net boek voldoet
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Suus »

Er staat een Solaris Urbino hydrogen, kleur wit met een dak voorzien van diverse blauwe kleuren, bij het waterstoftankstation aan de Binckhorstlaan in Den Haag...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Zou dat een nieuwe bus zijn voor Connexxion HWGO?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lijn 45 »

Hij lijkt me eerder een demobus. Volgens mij is de blauw witte kleurstelling gebruikelijk bij Solaris.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb foto's voorbij zien komen van een blauw-witte Solaris die op lijnen van de Wiener Linien reed. Het zou best kunnen dat deze een tournee maakt door Europa, maar of het dezelfde is weet ik niet zeker. MAN doet hetzelfde met een elektrische Lion's City.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door n-evo »

Suus schreef: vr 19 mar 2021, 09:01 Het rijdend personeel van de HTM heeft de indruk dat de donkere kleur op de trams zorgt voor meer ongelukken, omdat de voertuigen in het donker slecht te zien zijn.
Zijn de Avenio's in verhouding bij meer ongelukken betrokken dan de GTL8 en RegioCitadis-trams?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 28 gasten