Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wievank »

buschauffeurDH schreef: wo 14 okt 2020, 19:00 (...)
Bus 29 vervalt. Dat is een bus die ruim rond de spitstijden rijdt maar over zijn gehele route gelijk rijdt met 22 en 30.
(...)
De gehele route, behalve het eerste/laatste stukje bij de Oude Waalsdorperweg. Voor die reizigers neemt de loopafstand toe tot ongeveer 1 km.
buschauffeurDH
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door buschauffeurDH »

Als ze uitstappen op de halte Waalsdorperweg van bus 20 en 30 is de afstand zo'n 500 meter.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Wievank »

Welke sowieso al 500m vanaf hun daadwerkelijke bestemming ligt, sinds de halte naar de nieuwe rotonde is verplaatst.
Dit kan daarmee net de drempel zijn die mensen definitief de auto in jaagt.

Punt is dat het dus niet geheel zonder gevolgen is, zoals je wel suggereert.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door nvdw »

Nee, maar waarschijnlijk is het aantal reizigers dat dat staartje naar TNO en NAVO rechtvaardigt bij lange na niet groot genoeg om de complete spitslijn in stand te houden, die voor de aantallen op het gezamenlijke traject blijkbaar al niet nodig is. Ik kan me ook goed voorstellen dat een aanzienlijk deel van het personeel aldaar gewoon thuis werkt, of ze nu voorheen met de auto of de bus naar het werk kwamen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door htm_tram »

In mijn tijd bij HTMbuzz (2015 - 2016) mocht je blij zijn als je 1 of 2 reizigers had in de middagspits vanaf TNO. De rest van de reizigers stapte pas in van het Bronovo zkh.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Robin2239
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 18 jan 2009, 22:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Robin2239 »

Milco schreef: di 13 okt 2020, 11:17 Ik merk de laatste tijd dat de vier Airportbussen voor lijn 37 van EBS veelal op andere lijnen worden ingezet en dat er “normale” bussen op lijn 37 rijden.

Heeft dit wellicht een reden?
Het Airport principe is per augustus los gelaten. Lijn 37 gaat straks ook niet meer naar airport toe.
Wacht veranderingen niet af, veroorzaak ze zelf.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Het is wss ook beter voor de diensten dat de 37 aan lijn 31 worden gekoppeld te Leyenburg. Wordt wel gedaan met de Haagse diensten, maar niet met de Delftse diensten.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Toch een vreemd gezicht vanmiddag: de R-Net 5103 op stadslijn 61.
Robin2239 schreef: za 17 okt 2020, 20:23 Het Airport principe is per augustus los gelaten. Lijn 37 gaat straks ook niet meer naar airport toe.
Wordt het gedeelte Delft-RDHA opgeheven of wordt dit een aparte lijn?
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Gebeurt vrijwel regelmatig met normale gasbussen @anne. Reden daarvan is dat er niet genoeg elektrische bussen zijn besteld.

De route van Station Delft naar RTHA wordt wss geheel opgeheven.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Stadsbus schreef: wo 14 okt 2020, 11:03 De HTM gaat wijzigingen doorvoeren: https://nos.nl/r/51136

Kort samengevat:
-Alle spitsritten vervallen
-Lijn 29 vervalt (B)
-Lijn 34 vervalt (T)

-Lijn 28 met MAN ipv VDL bussen
-Lijn 19 met Avenio ipv RR trams
Het eerder geplaatste bericht van de NOS is niet helemaal juist/volledig.
Viel mij al op dat lijn 19 nog steeds met de RC's rijdt.
HTM geeft zelf het volgende aan.
Aanpassing dienstregeling HTM op 22 en 26 oktober
Na het aanpassen van de dienstregeling voor bus, past HTM nu ook de dienstregeling van de andere tramlijnen aan. Daarmee kunnen wij al onze reizigers een betrouwbare dienstregeling blijven bieden. We hebben de laatste tijd te maken met meer rituitval door de effecten van de coronapandemie. Er zijn medewerkers die in quarantaine moeten vanwege een besmetting in hun omgeving, ziekteverzuim, maar ook afwezigheid van medewerkers door de lange wachttijden voor zowel de coronatest als het wachten op de uitslag. HTM vindt het belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk kan rekenen op bus of tram op het aangegeven tijdstip en daarom is het aanpassen van de dienstregeling nodig.

De belangrijkste aanpassingen dienstregeling bus vanaf maandag 19 oktober
Voor alle buslijnen geldt dat de extra ritten tijdens de spitstijden komen te vervallen en spitsbus 29 niet rijdt. De frequentie van de meeste buslijnen wordt overdag verlaagd. Op buslijn 28 worden aardgasbussen ingezet in plaats van de elektrische bus.

De belangrijkste aanpassingen voor tram 3, 4 en 34 vanaf donderdag 22 oktober
Tram 3 en 4 blijven tijdens werkdagen overdag 6x per uur rijden. Tram 34, die rijdt tussen De Savornin Lohmanplein en Lansingerland-Zoetermeer, komt te vervallen.

Wat zijn de belangrijkste aanpassingen voor trams 1, 2, 6, 9, 11, 12, 15, 16, 17 en 19 vanaf maandag 26 oktober?
De aanpassingen zijn per tram verschillend, maar in het algemeen gaat de frequentie overdag iets omlaag. Zie voor de actuele vertrektijden onze reisplanner.
Benieuwd of vanaf morgen op lijn 19 de Avenio's gaan rijden. HTM geeft zelf bij de dienstregeling van de lijnen 2 en 19 nog steeds aan dat er met beide types wordt gereden. Hiermee kan (blijvend) makkelijk worden gewisseld tussen de voertuig types.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

OVspotter070 schreef: do 22 okt 2020, 00:18 Gebeurt vrijwel regelmatig met normale gasbussen @anne. Reden daarvan is dat er niet genoeg elektrische bussen zijn besteld.
Gewone bussen kan ik mij wel voorstellen. Maar een R-Net bus in die straatjes doet de presentatie van dat toch al rammelende product niet veel goed.

OVspotter070 schreef: do 22 okt 2020, 00:18 De route van Station Delft naar RTHA wordt wss geheel opgeheven.
In deze tijd kan ik het mij voorstellen. Maar laat het weer een kans geven zodra er weer voldoende vliegverkeer is.
Dan wel als aparte dienst tussen Delft en RDHA zodat de dienst op het ene traject van de huidige lijn 37 niet wordt gehinderd door vertragingen op het andere traject.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door MetroRET »

Bij het opknippen van lijn 37 ben je echter wel een extra bus kwijt... en laat EBS nou niet heel ruim in het materieel zitten.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Anne schreef: ma 26 okt 2020, 00:01 Benieuwd of vanaf morgen op lijn 19 de Avenio's gaan rijden. HTM geeft zelf bij de dienstregeling van de lijnen 2 en 19 nog steeds aan dat er met beide types wordt gereden. Hiermee kan (blijvend) makkelijk worden gewisseld tussen de voertuig types.
Nope, lijn 19 rijdt nog steeds met RegioCitadis.
KoenN
Berichten: 43
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 11:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door KoenN »

Weet iemand hoe het zit met de inzet van de man's want de ene keer rijden ze allemaal op de 'Zoetermeer lijnen' en de volgende dag weer op de 'delft lijnen'
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

En op de Haagse lijnen. Heeft vanwege TD (Technische dienst) te maken. Oorspronkelijk volgens planning hadden alle gas en elektrische bussen (behalve de gelede) geen vaste stalling. Bij de MAN is dat zo. Bij de VDL wss ook (Alleen voor Stalling Den Hoorn en Zoetermeer). Maar bij Mercedes mogen niet alle wagens bij stalling Den Haag zijn omdat sommige bussen missen een aantal dingen. @Daan76 @DPDelft is dat correct wat ik heb gezegd?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door DPDelft »

Volgens mij is de tankinstallatie in Den Haag anders dan in Den Hoorn en Zoeteer ivm het samen tanken met HTM (en de afrekening van het gas wat daardoor moet plaatsvinden). De MAN's in Den Hoorn worden gewoon ingezet als "witte 12M wagen" en kunnen daardoor op alle lijnen rijden (behalve RNET in theorie).
Er zijn in de middag regelmatig VDL bussen te kort in Den Hoorn, waardoor er 12M bussen op de stadsdienst van Delft terecht komen. Daardoor ontstaat dan een nieuw tekort op de streek waardoor zowel RNET als 18M bussen verdwalen op de verkeerde omlopen. Dit speelt eigenlijk alleen van maandag t/m zaterdag als de stadsdienst 4x per uur rijdt.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

(Bericht verwijderd)
Laatst gewijzigd door Matt5154 op di 10 nov 2020, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Wat bedoel je met "geschikt maken voor Den Haag"?
En hoe komt het dan dat er in de middag vaak een tekort is aan elektrische Citea's? Heeft dat te maken met het opladen van die bussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Ik bedoelde met de tanksysteem van de HTM. Er zijn 16 stadsomlopen in Delft en 6 in Zoetermeer tijdens de spits = 22 omlopen/bussen. Er zijn 23 bussen in totaal. 1 reserve maar! Das toch niet genoeg?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Maar wat is er dan met het tanksysteem van de HTM en waarom moeten (sommige?) bussen daarvoor geschikt gemaakt worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

OVspotter070 schreef: ma 09 nov 2020, 11:57 Plus als je iedere Mercedes wil geschikt maken voor Den Haag ben je van wat ik had gehoord €300.000 per bus kwijt.
300.000 lijkt mij wel erg veel. Van dat bedrag koop je een nieuwe bus.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door nvdw »

Drie mogelijkheden:

1. De tankaansluiting is anders
2. De EBS-Mercedessen hebben andere ‘tags’ bij de tankaansluiting dan de HTM, of geen, waardoor er geen automatische afrekening kan plaatsvinden
3. Beide.

In alle drie gevallen kost de oplossing geld. Geen drie ton per bus maar ook geen drie tientjes.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Antwoord 3, want de Haagse Mercedes wagens hebben een andere tankregistratiesysteem. Dus ze kunnen niet verwisselen met de Delftse en Zoetermeerse wagens (behalve de 5103, 5114 en 5180 die niet in Den Haag zijn gestaald).
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Meltrain schreef: ma 09 nov 2020, 12:02 Wat bedoel je met "geschikt maken voor Den Haag"?
In Den Haag stalt en tankt EBS samen met de HTM en maakt gebruik van HTM faciliteiten. HTM heeft een systeem in hun bussen waarmee de toegangspoort opent en de tankinstallatie de bussen herkent. EBS heeft daarom alle Haagse wagens plus als backup een handjevol wagens uit andere vestigingen ook uitgerust met dit systeem.
Zonder dit systeem moet het allemaal ook wel lukken maar dat is dusdanig omslachtig dat niemand daar blij van zou worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Nu snap ik eindelijk (in grote lijnen) wat het verschil is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten