Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Het is een kopeindpunt, dus frontaal is mogelijk als de wissel fout staat en de tram bij vertrek naar het linker ipv rechter spoor geleid wordt. Alleen vind ik de remweg wel erg lang in dat geval.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Precies wat ik zei dus. Die Avenio staat nog in het wissel richting eindpunt. Dus geen frontale botsing maar kop-staart.

We weten helaas niets over de remweg (al moet het op dit tijdstip van het jaar wel lang zijn). Alleen dat er of te laat of helemaal niet geremd is (technische gebreken buiten beschouwing latende).
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Nee jij zegt iets heel anders. Waarbij ik niet beweer dat jou theorie fout is, het komt alleen niet overeenkomt met wat in het artikel geschreven staat. Maar ik wil prima geloven dat het artikel het fout heeft, op dit soort onderwerpen zit de media er wel vaker naast. Maar frontaal is wel degelijk mogelijk hier, alleen onwaarschijnlijker dan kop-staart.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

ik dacht op basis van de tekst eerst ook frontaal, maar de foto's lijken toch anders.

Het gaat om de 5036 https://busposities.nl/voertuig/htm_ave ... edenritten en 4011 https://busposities.nl/voertuig/htm_reg ... edenritten.
Voor beide staat als laatste rit een rit naar Leidsenhage.

Er is een tijdverschil voor het laatste signaal, maar dat zou kunnen komen doordat de 5036 vrijwel direct na de botsing off-line is gehaald [uitgeschakeld, zie ook de lijnfilms] en de 4011 pas later
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Bemined schreef: do 30 nov 2023, 19:08 Nee jij zegt iets heel anders. Waarbij ik niet beweer dat jou theorie fout is, het komt alleen niet overeenkomt met wat in het artikel geschreven staat. Maar ik wil prima geloven dat het artikel het fout heeft, op dit soort onderwerpen zit de media er wel vaker naast. Maar frontaal is wel degelijk mogelijk hier, alleen onwaarschijnlijker dan kop-staart.
Wat jij zegt lijkt mij vrij onmogelijk. Er zijn 3 type wissels daar bij de eindhalte. Één elektrische (het wissel voor aankomst om naar 1 van beide haltesporen te rijden), een uitlopende (hand)wissel (het wissel die uitgereden wordt door vertrekkende trams) en de wissels vanaf de halte die beide klapveerwissels moeten zijn. Een vertrekkende tram zal dus altijd naar het rechterspoor geleid worden.

Stel dat de tram wel op een of andere manier naar het linkerspoor wordt geleid, dan merkt de bestuurder dat ook vrij snel want hij verwacht een bepaalde beweging van de tram, maar die doet dan iets anders. Dan is het logisch als hij stopt, en weer terug naar de halte rijdt, en niet helemaal het wissel uitrijdt.

Dus omdat wat jij zegt vrij onmogelijk is, zeker in combinatie met de plaatjes, ging ik er van uit dat je bedoelt de tram idd wel aankomende op de eindhalte moet zijn geweest, i.p.v. vertrekkende. Mijn nederige excuses.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Ook een veerwissel kan niet goed aansluiten door een defect of vuil, dus niet onmogelijk, maar wel erg onlogisch dat de tram dan pas zoveel verder tot stilstand komt, vandaar ook mijn opmerking over remweg.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Citaro »

Begin van de middag zag ik een proefbedrijf van een nieuwe gelede eCitaro op de route van lijn 24 op de Theresiastraat richting centraal. Zag er goed uit. Heb een foto, maar heb altijd een beetje moeite om die hier toe te voegen.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Je kan het op een deze Facebook groep erin zetten ;)

https://www.facebook.com/groups/6297470 ... cale=nl_NL
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

https://hovm.nl/proef-ecitarobus-op-bezoek-bij-htm/

Een witte eCitaro G rijdt nu bij de HTM op proef :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8690
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Milco »

Dat wordt hierboven al vermeld ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

Ah, oops :oops: Scherp van jou, Milco! ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door ArrivaBas »

Maar deze link is wel voor iedereen zichtbaar. Die van Facebook is een besloten groep. ;)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Bemined schreef: vr 01 dec 2023, 16:29 Ook een veerwissel kan niet goed aansluiten door een defect of vuil, dus niet onmogelijk, maar wel erg onlogisch dat de tram dan pas zoveel verder tot stilstand komt, vandaar ook mijn opmerking over remweg.
Een niet aangesloten klapveerwissel betekent automatisch een ontsporing want de wielen links gaan een andere kant op dan de wielen rechts.
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

https://regio15.nl/nieuws/ongevallen/36 ... -voorburg/

Het is weer raak, dit keer met een auto. :(
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Die kapotte spiegel hoeven ze niet te vervangen, die gebruikt de bestuurder blijkbaar toch niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
AnderzamNL
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

In OVinfo is lijn 59 verschenen. Rijdt op 1 januari elke twintig minuten Gv - Scheveningen volgens de route van lijn 9, maar alleen tussen 09:00 - 14:00.
Iemand een idee waarom? Mijn gok is extra inzet vanwege de nieuwjaarsduik, maar ik kan helemaal fout zitten.
Op de HTM-website kon ik hierover niks vinden.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik bekeek gisteren weer eens de routestrip in de RR-trams en het viel me op dat het nu net lijkt of er geen overstapmogelijkheid is tussen enerzijds lijn 19 en anderzijds de lijnen 3, 4 en 34:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Mijn hemel, wat een prutserkaartje :') Bochten die niet netjes uitgelijnd zijn en niet een strakke radius volgen, lijnen die dan weer onder en dan weer over elkaar heen lopen, stationssymbolen over bochten heen...
🗣
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt5154 »

@Meltrain Er is een overstap mogelijk voor trams 3, 4 en 34 en tram 19 en dat is bij Leidschenveen. Echter heet de halte die beneden staat Leidschenveen Centrum. Op lijnen 3, 4, 34 hoor je dit na de halteomroep: "U kunt hier overstappen op tram 19, Metrolijn E en bus 30" ;)

https://www.google.com/maps/@52.064519, ... ?entry=ttu
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Dus de haltenaam in twee varianten is de onderliggende fout. Voorweg Hoog en Laag is ook niet echt handig
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Matt5154 schreef: vr 29 dec 2023, 21:24 @Meltrain Er is een overstap mogelijk voor trams 3, 4 en 34 en tram 19 en dat is bij Leidschenveen. Echter heet de halte die beneden staat Leidschenveen Centrum.
Dat weet ik, maar dat staat dus niet goed aangegeven op het kaartje.
Overigens vind ik het ook wel raar dat de tram- en bushalte niet dezelfde naam hebben als het RandstadRail-station.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Daar is de HTM goed in: Loosduinseweg/Monstersestraat, Obrechtstraat/Van Speijkstraat en als klap op de vuurpijl ( ;) ) Spui/Centrum/Kalvermarkt-Stadhuis.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
AnderzamNL
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

En ook Loosduinseweg/De la Reyweg, Nieboerweg/Sportlaan, Scheveningseweg/Frankenslag, Kurhaus/Kurhausweg, Theresiastraat/Laan van NOI, Colijnplein/De Savornin Lohmanplein... dat zijn ze volgens mij nog steeds niet allemaal.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
buschauffeurDH
Berichten: 72
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door buschauffeurDH »

Dat is toch niet zo gek?

Als je Nieboerweg/Sportlaan bijvoorbeeld beiden Sportlaan noemt, hoe noem je dan de andere haltes op de Sportlaan? Of als je beiden Nieboerweg noemt, hoe noem je dan de andere haltes op de Nieboerweg?

Haltenamen zijn in principe vernoemd naar de dichtstbijzijnde zijstraat.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Vanuit de reiziger is het verwarrend je wilt overstappen van de ene lijn op de andere lijn en de haltes verschillende namen hebben. Zeker Spui/Centrum/Kalvermarkt-Stadhuis vind ik een gedrocht, 3 namen voor 3 halteclusters die op niesafstand van elkaar liggen vind ik vrij overbodig.
Haltes met dezelfde naam kunnen ook naar andere zijstraten vernoemd worden: bijvoorbeeld de 2 haltes Weimarstraat. De halte aan lijn 11 kan gewoon Weimarstraat blijven heten, maar de halte aan lijn 12 kan hernoemd worden in Fultonstraat.
Als er echt geen andere zijstraten zijn kan de halte ook een dubbele naam krijgen: bijvoorbeeld Groot Hertoginnelaan/Conradkade

Die laatste aanname verschilt per vervoerder: in Utrecht woonde ik in de buurt van de halte 'Van Hoornekade' die én niet op de Van Hoornekade lag én niet de dichtstbijzijnde zijstraat was.
En ook in Den Haag gaat die vlieger niet altijd op: de halte De La Reyweg van lijn 4 en 6 ligt dichterbij de zijstraat de Paul Krugerlaan. De halte Kurhausweg ligt ook niet op de Kurhausweg zelf.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 171 gasten