Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door CamilleKreemers »

Bemined schreef: wo 21 apr 2021, 10:30 Maar de vraag is wat het concreet oplevert. Je hebt lagere onderhoudskosten en een iets lager energieverbruik (zowel door ontbreken verlichting op de halte als door niet afremmen en weer optrekken) maar dat lijkt me een erg kleine winst. En als je voldoende haltes opheft kan je ook materieel en/of personeel uitsparen doordat de omloop korter wordt. Maar hoe significant is deze besparing? Want je moet behoorlijk wat haltes opheffen om een wagen- of personeelsdienst uit te sparen.
bij EBS kun je wellicht bussen besparen op jaarbasis door omlopen te besparen. Dat kan snel in de aantallen oplopen dan. Ik vraag me alleen af waarom niet gekozen is voor de koppeling 30Naaldwijk-51Den Haag en 51Delft-30Zoetermeer je kan dan de chauffeur van Delft nog via buswissel tussen 455 en 30 Zoetermeer aflossen tot een lusje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Interessant idee. Een doorgaande lijn Naaldwijk - Den Haag Grote Markt zou nog bet eens wat reizigers kunnen trekken.
Het tweede deel van je plan kan echter niet, omdat lijn 51 tussen Delft en Rijswijk wordt vervangen door lijn 61.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

In het transitieprogramma van de MRDH staat het opheffen (of samenvoegen) van de volgende tramhaltes.
Tram 9 halte Riouwstraat
Tram 6 halte Aegonplein
Tram 12 halte Copernicusplein
Tram 12 halte Fahrenheitstraat
Tram 16 halte Frankenslag
Tram 16 halte Statenplein
Tram 16 halte Alberdingk Thijmstraat
Tram 16 halte Van Geysterenweg
Tram 2 halte Nieuwendamlaan
Tram 2 halte Fahrenheitstraat
Tram 2 halte Stuyvesantstraat
Tram 1 halte Vlietbrug
Tram 1 halte Ary van der Spuyweg
Tram 3 halte Heliotrooplaan
Tram 11 halte Boreelstraat
Tram 11 halte Doornstraat
Tram 15 halte Broekpolder
Tram 17 halte Treubstraat

Deel daarvan staat al langer op de nominatie om te worden geheven.
Zo zou bij het aanpassen van de trambaan langs de Scheveningseweg de halte Ary v/d Spuyweg worden opgeheven; dit is uiteindelijk niet gedaan.
De halte Vlietbrug staat al langer op de planning om te vervallen als de trambaan langs de Delftweg wordt aangepast op de Avenio's. Erg smalle halte en weinig gebruikt. Sinds de nieuwe bfietsbrug over de Schie er ligt is de halte 's-Gravenmade een goed alternatief. En de verdwaalde golfer die de tram pakt kan goed bij de Verffabriek uitstappen. Deze halte is niet zo druk maar zorgt wel dat de meeste adressen langs de Delftweg nog binnen een redelijke afstand van de haltes blijven.

Voor opheffen halte Geysterenweg (lijn 16) zijn al de plannen aan de wijk gepresenteerd. `Daarvoor komt ter vervanging de halte Erasmusplein richting Centrum aan de andere zijde van het plein (dus zijde Geysterenweg).
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik vind het wel opmerkelijk dat bij lijn 12 zowel de halte Copernicusplein als Fahrenheitstraat wordt opgeheven, dat zijn namelijk twee haltes na elkaar. Daarnaast hebben de twee haltes allebei een vrij belangrijke functie: bij het Copernicusplein kan worden overgestapt op lijn 21, halte Fahrenheitstraat ligt naast een behoorlijke winkelconcentratie; de Fahrenheitstraat zelf.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Omdat in het document ook wordt gesproken over samenvoegen denk ik dat er een halte in de Edisonstraat komt tussen deze haltes in. Bij het Copernicusplein is geen ruimte voor een halte.
Maar ergens is het wel vreemd omdat de halte Fahrenheitstraat van lijn 3 wel blijft. Zodra lijn 12 met nieuw materieel gaat rijden (deuren ook links) kan die bij die halte stoppen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door CamilleKreemers »

Zijn de haltes Fahrenheit van 3 en 12 op dezelfde plek?
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Nee, dacht het niet. Lijn 12 rijdt voorbij het middenperron van lijn 3 om af te takken van lijn 3 en dan heeft lijn 12 pas de halte.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Anne »

Zoals ik aangaf kan lijn 12 pas halteren bij de halte van lijn 3 op de LvM zodra daar materieel rijdt met deuren aan beide zijden (halteperron ligt tussen de sporen). Voor de GTL's op lijn 12 ligt de halte in de Edisonstraat.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door jesse-cruzu »

De haltes Leggelostraat en Wolweversgaarde liggen ook op steenworp afstand van Leyweg en Revalidatiecentrum. Zou de eerst 2 genoemden opheffen en samenvoegen tot een nieuwe halte t.h.v. de kruising Dedemsvaartweg/Melis Stokelaan.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

De halte Wolweversgaarde is als je het mij vraagt juist een van de haltes die juist niet geschrapt moeten worden. Deze halte ligt namelijk op kortere loopafstand van het Revalidatie centrum dan de halte "revalidatiecentrum" zelf.


Maar even los van haltes opheffen als corona matregel, wanneer je haltes wil samen voegen tot een nieuwe halte op een andere plek, wat is hier dan de bezuiniging van? De 2 oude haltes moeten worden weg gehaald, de nieuwe combinatie halte moet aangelegd worden en alle halte info moet worden aangepast, zowel op de kaarten als digitaal. Dan maak je zo veel kosten dat het bijna meer kost dan de haltes gewoon te handhaven... En hoeveel tijd scheelt het nu echt op een dienstregeling? Vaak kan een tram of bus gewoon de halte voorbij rijden als er niemand in-/of uit wilt stappen en die keer dat er wel mensen in of uit willen kost dat niet veel tijd..
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door dennistd »

Infra is vast een ander potje dan exploitatie :lol:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door waldo79 »

En per saldo komt er dan niks terecht van een bezuiniging :X
buschauffeurDH
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door buschauffeurDH »

Gewoon van beginpunt naar eindpunt met één overstaphalte in het centrum en verder overal doorrijden. Dat is verreweg het snelste.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

waldo79 schreef: vr 23 apr 2021, 11:54 En per saldo komt er dan niks terecht van een bezuiniging :X
Precies dit bedoelde ik. Boek dat geld dan gewoon over naar het potje OV, maak je meer reizigers blij mee geloof ik. Maar dat is wellicht te eenvoudig gedacht natuurlijk :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Suus »

Als de aanpassing van de infrastructuur toch al noodzakelijk is vanwege regulier onderhoud, rioolonderhoud of de komst van een nieuw voertuig, zullen de meerkosten voor de extra aanpassing relatief beperkt zijn. Stel dat je daarmee ook nog eens 3 DRU op werkdagen en 2 DRU's op weekenddagen mee bespaard, bespaar je op jaarbasis circa 1000 DRU van om en nabij de € 80. Daarmee heb je de investering in het samenvoegen en verplaatsen van de halte in mom van tijd terugverdiend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Bemined »

In de volgende vergadering van de MRDH komt de versnelling van de diverse tram- en buslijnen ter sprake: https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/857 ... 19-05-2021

Er zijn meerdere optimalisaties onderzocht maar niet alles lijkt daadwerkelijk opgenomen te worden in het uiteindelijke voorstel. In het voorstel heeft men het over de de tramlijnen 1, 2, 3, 4 en 6 die gemiddeld 3,5 minuut sneller zouden moeten worden en de buslijnen 22, 24, 25 en 26 die gemiddeld 2,5 minuut sneller moeten worden over de hele lijn.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door BusFreakRotterdam »

Misschien een domme vraag maar welke EBS vestigingen rijden de veilinglijnen en welke bussen worden hier op ingezet?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

De lijnen 824 en 826 rijden met Citaro's van stalling Den Hoorn, lijn 827 rijdt met Citaro's van stalling Den Haag en lijn 825 rijdt met Iveco's van stalling Spijkenisse.
En het was geen domme vraag. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

824=MRDH 18m Citaro
826=MRDH 12m Citaro
827=R-net 18m Citaro
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Waarom rijdt lijn 827 met een R-net bus?
Volgens de omlopen-site van MetroRET rijdt die omloop geen R-netlijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

827 wordt door omloop 152 gereden.
15x is een R-net omloop van 18m.
14x is een R-net omloop van 12m
Je moet op Ma-Vr na 1 maart drukken. Das de vernieuwde versie.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Gideon »

Ik twijfel even over de concessie van HTM tram in Delf, maar vraag he toch.
Door het zien van deze filmpje , moest ik denken aan Delf.
Sinds daar ook een tram op accu zou rijden, maar heb er verder niks meer over gehoord.
Weet iemand hoe ver ze zijn?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Matt5154 »

Ik denk dat je een t bent vergeten bij Delft. Maar mag niet uit. Plan is dat er in 2022 de tram gaat rijden, maar tot de Kruithuisweg ivm strallingen. En ze rijden met bovenleiding. Die moet nog ingezet worden.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef: do 13 mei 2021, 11:45 Waarom rijdt lijn 827 met een R-net bus?
Volgens de omlopen-site van MetroRET rijdt die omloop geen R-netlijnen.
Er kan ongetwijfeld een update zijn geweest, heb het al een tijdje niet meer geüpdatet :@
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Nee, het was mijn schuld: ik had het onderscheid tussen "t/m 28 februari" en "vanaf 1 maart" niet gezien en klikte op de verkeerde lijst. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten