Pagina 89 van 120

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 30 mar 2021, 17:12
door Anne
Van 29 maart tot 3 april wordt gewerkt aan de sporen in de Rijswijkseweg en rijdt lijn 15 een omleiding via Laakweg/-kade, Leeghwaterpein, Stationsplein.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 13 apr 2021, 10:20
door Lange_Dre
Bij de HTM zijn deze week diverse elektrische bussen aanwezig van meerdere leveranciers.
Gespot zijn de:
  • Citea van VDL 12m (huidige uitvoering)
  • MAN 12m
  • Ebusco 12m
  • BYB 18m
  • Volvo geleed
  • Mercedes geleed
  • Solaris geleed
  • En een Franse gelede stokbrood die bij Qbuzz rijd
Foto’s zijn te vinden in de facebookgroep “Openbaarvervoer Bussen in de BeNeLux”.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 14 apr 2021, 02:06
door htm_tram
De BYD is 18m

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 14 apr 2021, 20:51
door Stadsbus
Hier zijn van alle bussen een hoop foto's te vinden: http://pvopdelftsewielen.nl/Reportages/ ... trisch.htm
Het zou gaan om 114 bussen waarvan circa 60 geleed. Ben stiekem erg benieuwd voor welke lijnen die 60 gelede bussen worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 14 apr 2021, 21:07
door Suus
Zestig gelede bussen? Dan zijn meer gelede bussen dan er nu überhaupt in de provincie Zuid-Holland rondrijden :|

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 14 apr 2021, 21:09
door CamilleKreemers
Misschien een manier van besparen? Grotere bus met lagere frequenties?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 14 apr 2021, 21:28
door Lange_Dre
Wauw dat is best veel idd. Volgens mij rijden er nu zo’n 115 bussen bij de HTM, tramvervamgende bussen niet meegerekend.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 14 apr 2021, 21:33
door Daniel
Rekening houdend met dat je vanwege de laadpauzes meer elektrische bussen nodig zult hebben om dezelfde dienstregeling te rijden als de aardgasbussen nu rijden ligt dat wel voor de hand ja.
Het totaal van 114 bussen zijn er al 16 minder dan HTM nu aan aardgasbussen heeft rijden immers, en daar gaat dan nog vanaf wat je extra aan elektrisch materieel nodig hebt.

Maar 60 gelede bussen zijn er bijna drie keer zoveel dan de HTM er ooit gehad heeft, dus dat moet wel om een redelijk aantal lijnen gaan. (De Den Oudsten B93's die ze vroeger hadden reden voornamelijk lijn 25 destijds, dat zal nog steeds wel een kandidaat zijn denk ik zo?)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 14 apr 2021, 22:11
door Lange_Dre
De nieuwe e-Citea van VDL schijnt een range van 500 tot 600km te krijgen. Daarmee zou je op de stadslijnen veel minder vaak tijdens de dienst te hoeven bijladen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: do 15 apr 2021, 08:03
door Lijn 45
Een reden voor de aanschaf van zoveel geledes zou het verbussen van tramlijnen kunnen zijn. Was daar niet recent sprake van?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: do 15 apr 2021, 08:12
door Bemined
Daniel schreef: wo 14 apr 2021, 21:33Rekening houdend met dat je vanwege de laadpauzes meer elektrische bussen nodig zult hebben om dezelfde dienstregeling te rijden als de aardgasbussen nu rijden ligt dat wel voor de hand ja.
Op zich niet heel veel meer hoor, de RET ging bij hun transitieplan uit van 250 dieselbussen vervangen door 265 elektrische bussen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: do 15 apr 2021, 18:53
door buschauffeurDH
Lange_Dre schreef: wo 14 apr 2021, 22:11 De nieuwe e-Citea van VDL schijnt een range van 500 tot 600km te krijgen. Daarmee zou je op de stadslijnen veel minder vaak tijdens de dienst te hoeven bijladen.
Nog maar eens kijken als ze een jaar of vijf rondrijden. Dan zal die afstand behoorlijk afnemen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: do 15 apr 2021, 19:42
door CamilleKreemers
Lijn 45 schreef: do 15 apr 2021, 08:03 Een reden voor de aanschaf van zoveel geledes zou het verbussen van tramlijnen kunnen zijn. Was daar niet recent sprake van?
Waarom zou je dat willen? Al die trams rijden hoogfrequent.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: do 15 apr 2021, 22:55
door Lange_Dre
Lijn 45 schreef: do 15 apr 2021, 08:03 Een reden voor de aanschaf van zoveel geledes zou het verbussen van tramlijnen kunnen zijn. Was daar niet recent sprake van?
Op lijn 23, 24, 25 en 26 reden er totdat de gasbussen in dienst kwamen regelmatig tot vrijwel altijd gelede bussen op deze lijnen. Dit zijn nog steeds de drukkere buslijnen in Den Haag. Vooral in de spits (voor de pandemie uitbrak) was het vaak erg druk in de bus, vooral in de spits. Bij de aanschaf van de CNG bussen, gaf het toenmalige Stadsgewest Haaglanden geen toestemming meer voor gelden bussen. Wellicht dat het MRDH inziet dat gelede bussen op de stadsdienst een voordeel kunnen hebben (wellicht minder voertuigen nodig, dus een besparing). En wellicht dat het ook meespeelt dat een elektrische bus in onderhoud tegenwoordig goedkoper kan zijn dan bij een dieselbus?

Wat wel opvalt is het aantal gelede bussen dat er mogelijk kunnen gaan komen. 60 van de 114, meer dan helft van de bussen zouden daardoor geleed worden. Dat is wel een heel groot verschil met nu (geen geleed). En tegelijk de grootste hoeveelheid ooit binnen de HTM, in de tijd van de Den Oudste bussen waren er maar 23 gelede bussen bij de vervoerder.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: za 17 apr 2021, 13:25
door robert1955
In de Bestuurscommissie van MRDH van 14 april een paar interessante stukken over de nieuwe trams. Gaat met name om kleine aanpassingen van de 'topeisen' waarvan verwacht wordt dat ze tot meer aanbieders zullen leiden:
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/848 ... 14-04-2021 onder de hamerstukken.
De verwachting is dat er op deze manier zowel Avenio- als Regiocitadis-achtigen zullen worden aangeboden. In de bijlage van het tweede stuk een analyse in detail van HTM met daarin een aantal nog op te lossen knelpunten,

De procedurele molens malens langzaam maar wel gestaag.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: za 17 apr 2021, 16:57
door Lange_Dre
buschauffeurDH schreef: do 15 apr 2021, 18:53
Nog maar eens kijken als ze een jaar of vijf rondrijden. Dan zal die afstand behoorlijk afnemen.
De nieuwe Citea's zouden een range hebben van 500 tot 600 km bij ideale weersomstandigheden, bij -15 graden kunnen de bussen alsnog 250 km halen op een accu. Dat is volgens halen nog niet alle e-bus leveranciers dat.. Bij die andere leveranciers kun je de vraag die je stelt ook afvragen, echter weten we van bijvoorbeeld de e-bussen van Mercedes nog minder dan van een VDL. De VDL e-bussen rijden al een aantal jaar rond, Mercedes komt eigenlijk pas net kijken bij e-bussen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: zo 18 apr 2021, 18:57
door Matt5154
Vanaf 29 augustus worden een aantal haltes in Rijswijk tijdelijk opgeheven:

- Vlietbrug (Lijn 1)
- Broekpolder (Lijn 15)
- Treubstraat (Lijn 17)

https://rijswijksdagblad.nl/lokaal/wijz ... n-rijswijk

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 18:58
door Willem
Juist vanaf de halte Vlietbrug zijn er de nodige reizigers die over de brug naar hun bestemming gaan.
Opheffen van de haltes 's-Gravenmade of Verffabriek lijkt logischer.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: di 20 apr 2021, 23:38
door verfmeer
Iets ten noorden van de halte 's-Gravenmade is een tijd terug ook een brug geplaatst, waardoor de halte Vlietbrug enkel nog de Tinbergenstraat en de van Benthemlaan bedient. Dus heel druk zal die niet meer zijn. Ik vraag me meer af wat het nut is van het overslaan van een weinig gebruikte halte. Veel tijd in de dienstregeling win je er niet mee.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 08:58
door robert1955
Verhaal gaat alleen over Rijswijk, als je op de rest van de route ook een paar haltes overslaat levert t misschien wat op

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 10:30
door Bemined
Maar de vraag is wat het concreet oplevert. Je hebt lagere onderhoudskosten en een iets lager energieverbruik (zowel door ontbreken verlichting op de halte als door niet afremmen en weer optrekken) maar dat lijkt me een erg kleine winst. En als je voldoende haltes opheft kan je ook materieel en/of personeel uitsparen doordat de omloop korter wordt. Maar hoe significant is deze besparing? Want je moet behoorlijk wat haltes opheffen om een wagen- of personeelsdienst uit te sparen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 10:50
door Suus
Vooral het tijdelijk opheffen van deze haltes, eerst de laatste reizigers wegjagen en daarna ze weer welkom heten als de financiële crisis over is?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 13:27
door BrengMe
Ik heb het vermoeden dat het opheffen van deze haltes niet tijdelijk, maar definitief is. Het zou inderdaad vrij zinloos zijn om ze zonder goede reden maar tijdelijk op te heffen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 16:54
door verfmeer
Het wordt wel gepresenteerd als tijdelijke besparingsmaatregel omdat de coronasteunmaatregelen per 1 juli vervallen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 16:56
door Suus
De vergoedingsregeling voor het OV is inmiddels verlengd tot 31 december.