2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Fles »

JWM schreef:Niveautje hoor :roll:
Die gast is gewoon totally overtuigd van de geweldigheid van elk aspect van GVB, nou daar is niet de hele wereld het mee eens. No big deal verder :)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:Uit onderzoek blijkt gewoon dat het leeuwendeel van de reizigers van de tram een herkomst of bestemming buiten 020 hebben. De wereld gaat echt door buiten de A10.
Ben benieuwd naar de cijfers en dat was m'n vraag niet.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 15 feb 2013, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Fles »

R-Flow schreef:
Fles schreef:Bij jou is 020 gewoon het volgende standje na 69 he _O-
Sssst!

Maar effe serieus: Je gaat mij niet vertellen dat Zuid zo belangrijk is dat het halve Amsterdamse tramnet daar naartoe moet puur voor die treinen daar.
Zuid is hartstikke belangrijk :Y Vooral om Centraal te ontlasten. Maar dan vooral voor mensen uit Rotterdam, Den Haag, Leiden en Schiphol die niet in Amsterdam zelf willen zijn. Qua tramverkeer vanuit Amsterdam zelf verwacht ik er niet veel van. Wat dat betreft denk ik dat zowel Sloterdijk als Amstel wel belangrijkere bestemmingen voor trams zouden moeten zijn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

R-Flow schreef:
Klaasje schreef:Uit onderzoek blijkt gewoon dat het leeuwendeel van de reizigers van de tram een herkomst of bestemming buiten 020 hebben. De wereld gaat echt door buiten de A10.
Ben benieuwd naar de cijfers.
Het hele beleid is erop gebaseerd dus ik verwacht dat je oud en wijs genoeg bent om het zelf te kunnen vinden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Fles schreef:Zuid is hartstikke belangrijk :Y Vooral om Centraal te ontlasten.
Ja jongen, ik roep ook al tijden hier dat vrijwel alle tramlijnen naar CS hopeloos verouderd is. Maar om vervolgens alles om te klappen naar Zuid is ook weer overdreven. Het moet veel meer verspreidt worden over meerdere vervoersassen: CS, Sloterdijk, Zuid, etc.
Fles schreef:Die gast is gewoon totally overtuigd van de geweldigheid van elk aspect van GVB […]
Je hebt duidelijk last van waanideeën. Ook no big deal verder.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Caspar »

Als je een uurtje gaat posten op station Lelylaan kan je mooi de stromen reizigers zien die vanuit de trein daar op tramlijn 1 en 17 stappen. Dat zijn er echt ontzettend veel!
Volgens mij ziet R-Flow de tram het liefste als vervoermiddel voor èchte Amsterdammers. 8-)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Caspar schreef:Als je een uurtje gaat posten op station Lelylaan kan je mooi de stromen reizigers zien die vanuit de trein daar op tramlijn 1 en 17 stappen. Dat zijn er echt ontzettend veel!
Volgens mij ziet R-Flow de tram het liefste als vervoermiddel voor èchte Amsterdammers. 8-)
Dan zeg je het dus al: Lelylaan. Niet Zuid. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Suus »

Fles schreef:Qua tramverkeer vanuit Amsterdam zelf verwacht ik er niet veel van. Wat dat betreft denk ik dat zowel Sloterdijk als Amstel wel belangrijkere bestemmingen voor trams zouden moeten zijn.
Klopt, elkaar :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Caspar »

R-Flow schreef:
Caspar schreef:Als je een uurtje gaat posten op station Lelylaan kan je mooi de stromen reizigers zien die vanuit de trein daar op tramlijn 1 en 17 stappen. Dat zijn er echt ontzettend veel!
Volgens mij ziet R-Flow de tram het liefste als vervoermiddel voor èchte Amsterdammers. 8-)
Dan zeg je het dus al: Lelylaan. Niet Zuid. :wink:
Jij zei ietsjes eerder dat de tram voornamelijk wordt gebruikt om van A naar B te reizen binnen Amsterdam, door Amsterdammers. (en niet door mensen komende vanuit andere steden).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Caspar schreef:Jij zei ietsjes eerder dat de tram voornamelijk wordt gebruikt om van A naar B te reizen binnen Amsterdam, door Amsterdammers.
Nee, dat maken jij en Fles er toch echt helemaal zelf van. Mijn vraag was of het grootse gedeelte van de tramreizigers op Zuid moesten zijn voor de treinen naar verdere bestemmingen. Daar ging de reactie van Klaasje over: Station Zuid en haar treindiensten. Volgens mij heb je nog tal van andere belangrijke assen in Amsterdam (CS (nog steeds), Sloterdijk, Amstel). Dus als je "veel" tramlijnen naar Zuid omlegt verander je niks aan het huidige probleem waarbij alles veel te veel is gefocusseerd op één centraal punt, daarnaast is het overkill. Vandaar ook m'n eerste vraag aan Vinny.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 15 feb 2013, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

Wat doen mensen in de 10 tramlijnen naar Amsterdam Centraal? Het is niet zo dat die allemaal daar naartoe reizen omdat er zulke knappe meisjes in de Kiosk werken of omdat de Hema daar zo lekker goedkoop is... :roll:

Nee, die mensen reizen met de trein verder. Op dit moment fungeert Amsterdam Centraal als verdeelknooppunt voor (inter)regionale reizigers om allerlei leuke, handige en nuttige bestemmingen verspreid door de stad te bereiken. Het zou kunnen dat Amsterdam Zuid voor een deel die functie kan overnemen, maar als er vervolgens anderhalve tramlijn te vinden is en een enorme bouwput kom je daar niet ver mee... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Fles »

R-Flow schreef:
Caspar schreef:Jij zei ietsjes eerder dat de tram voornamelijk wordt gebruikt om van A naar B te reizen binnen Amsterdam, door Amsterdammers.
Nee, dat maken jij en Fles er toch echt helemaal zelf van. Mijn vraag was of het grootse gedeelte van de tramreizigers op Zuid moesten zijn voor de treinen naar verdere bestemmingen. Daar ging de reactie van Klaasje over: Station Zuid en haar treindiensten. Volgens mij heb je nog tal van andere belangrijke assen in Amsterdam (CS (nog steeds), Sloterdijk, Amstel). Dus als je "veel" tramlijnen naar Zuid omlegt verander je niks aan het huidige probleem waarbij alles veel te veel is gefocusseerd op één centraal punt, daarnaast is het overkill. Vandaar ook m'n eerste vraag aan Vinny.
Ik snap er echt de bliksem meer van. Wat probeer je nou te zeggen?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Fles schreef:Ik snap er echt de bliksem meer van. Wat probeer je nou te zeggen?
Dat Zuid niet de enige as is waar naar gekeken moet worden. Helemaal niet nu project Zuidas, inclusief het station, veel kleinschaliger wordt uitgevoerd.

Het gesprek draaide aanvankelijk puur om Station Zuid, vervolgens begin jij te blazen dat "020" zogenaamd het enige is dat telt in mijn ogen. Daar had ik het dus helemaal niet over: ik zette alleen vragentekens bij de populariteit van Station Zuid en of er nou werkelijk zoveel trams dáár naartoe moeten. Er zijn immers nog een hoop andere belangrijke stations in Amsterdam die andere regio's bedienen. Blijkbaar ben jij effe vergeten dat er meer is dan alleen "Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam, Almere, Hilversum en Zwolle". En wie zegt dat bijv. CS niet handiger is voor die mensen?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Fles »

R-Flow schreef:Blijkbaar ben jij effe vergeten dat er meer is dan alleen "Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam, Almere, Hilversum en Zwolle".
Wauw. En dat terwijl JIJ zo je best doet om iedereen te overtuigen dat de wereld buiten de A10 ophoudt. Gewaagd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Fles schreef:Wauw. En dat terwijl JIJ zo je best doet om iedereen te overtuigen dat de wereld buiten de A10 ophoudt. Gewaagd.
Wat jij wilt. En "020" is al een tijdje groter dan het gebied binnen de A10. Dat je het effe weet. :wink:
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Roeland »

Volgens mij zijn er vier groepen reizigers in het Amsterdamse OV:
a. Amsterdamse reizigers binnen de A10 Ring
b. reizigers vanuit de buitenwijken van de Amsterdamse agglomeratie, zoals IJburg, Zuidoost en Amstelveen
c. reizigers vanuit de regio, uit Purmerend, Waterland, Zaanstreek, Aalsmeer, Uithoorn, enz.
d. reizigers van buiten de regio, die per trein aankomen op CS, Sloterdijk, Lelylaan, Zuid, Amstel, Duivendrecht of Bijlmer
Al deze groepen hebben volgens mij een forse omvang.

Doordat de NZ-lijn niet verder doorrijdt dan station Zuid, zal deze minder interessant worden voor reizigers van buiten de A10 Ring.
Door de (nu nog doorgaande) 51 en de streeklijnen uit Uithoorn/Aalsmeer op station Zuid te knippen, worden de reizigers vanuit de buitenwijken en vanuit de regio benadeeld. De extra overstap geeft toch wat ongemak en extra reistijd, die niet gecompenseerd lijkt te worden door een sneller systeem (behalve wanneer je toevallig net bij één van de NZ-lijn haltes moet zijn). De meeste reizigers uit de Amstelveenlijn en de Uithoorncorridor hebben nu hun bestemmnig niet bij een NZ-halte, maar in andere delen van de stad, zoals Leidseplein, Amstel of Weesperplein. Vanuit Westwijk is nu bus 172 naar veel bestemmingen al sneller dan de metro. Ik ken trouwens geen enkele andere serieuze stad, waar de metro langzamer is dan een parallelle buslijn...

Daarom vind ik de "oplossing" van de stadsregio halfbakken: de Amstelveentram blijft ongeveer even langzaam als nu, en wordt dus niet sneller dan de streeklijnen.
Dan hebben de Rotterdammers het beter voor elkaar: de reizigers uit de regio (Capelle, Spijkenisse, Schiedam, Lansingerland) hebben een rechtstreekse metrolijn naar de belangrijkste bestemmingen in de stad, en die corridors worden niet verzwakt door parallelle buslijnen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Thom91 »

R-Flow schreef:
Fles schreef:Ik snap er echt de bliksem meer van. Wat probeer je nou te zeggen?
Dat Zuid niet de enige as is waar naar gekeken moet worden. Helemaal niet nu project Zuidas, inclusief het station, veel kleinschaliger wordt uitgevoerd.

Het gesprek draaide aanvankelijk puur om Station Zuid, vervolgens begin jij te blazen dat "020" zogenaamd het enige is dat telt in mijn ogen. Daar had ik het dus helemaal niet over: ik zette alleen vragentekens bij de populariteit van Station Zuid en of er nou werkelijk zoveel trams dáár naartoe moeten. Er zijn immers nog een hoop andere belangrijke stations in Amsterdam die andere regio's bedienen. Blijkbaar ben jij effe vergeten dat er meer is dan alleen "Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam, Almere, Hilversum en Zwolle". En wie zegt dat bijv. CS niet handiger is voor die mensen?
En omdat Zuid kleinschaliger wordt uitgevoerd is de functie als hub veel kleiner? Het zou de stad goed doen wat lijnen naar Zuid uit te buigen in plaats van naar Centraal. De gemeente heeft waarschijnlijk wel mobiliteitscijfers over de stad. En het is vanaf Zuid sneller om in de hier bovengenoemde steden te komen ten opzichte van Centraal. En het is ook niet dat de verbindingen minder van kwaliteit zijn.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Bovendien is het eenvoudiger om het lokale ov naar de niet centrum-stations te versnellen. Als je daar serieus moeite voor doet krijgt Zuid een bijzondere positie in het netwerk. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Sloterdijk, Bijlmer ArenA en Amstel maar nergens zo sterk als bij Zuid. Toevallig weet ik ook dat NS al jaren klaagt over de slechte bereikbaarheid van station Zuid met lokaal OV. Toch is ondanks dat Zuid het snelst groeiende station van heel Nederland qua reizigersaantallen geweest de afgelopen jaren. Dat is toch een aardig teken aan de wand.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

[Edit Chauf21: dit bericht was een reactie op een verwijderd bericht]

...omdat ik met het "zuid-voorbeeld" aan probeerde te geven dat een zeer groot gedeelte van de reizigers met een herkomst of bestemming buiten Amsterdam een hoop aan Zuid kunnen hebben zonder zuidas. Dat kan je ook goed zien aan de specifiek gekozen voorbeelden want ik weet ook wel dat Zaanstad beter via Sloterdijk kan reizen. Vervolgens laat je het doen voorkomen alsof ik net doe alsof Zuid dé enige plek van Amsterdam is voor een CS terwijl het juist niet in die context is geplaatst. Het lijkt mij normaal dat je daar met je ov-netwerk meer rekening met houdt dan door het station met alleen maar één tramlijn en twee buslijnen aan te doen. Het hele punt is dat Zuid een betere positie in het netwerk verdient terwijl de discussie wordt omgedraaid naar het punt dat er gesteld zou zijn dat Zuid de allerbeste positie van Amsterdam zou verdienen.

[...]

Verder zou ik iedereen even willen vragen om over de volgende quote na te denken:
Wie wind zaait, zal storm oogsten.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op vr 15 feb 2013, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Chauf21 »

Heren, heren, alsjeblieft niet zo geprikkeld op elkaar afgeven. Bedenk bij het plaatsen van berichten eerst even wat de post toevoegt aan de discussie. Probeer het bericht ontopic te houden en persoonlijke opmerkingen via een privébericht of via de optie 'meld dit bericht' af te handelen.

Ik heb enkele berichten verwijderd en een aantal personen een bericht gestuurd. In dit topic graag weer verder over de aanstaande buitendienstelling van de Amstelveenlijn.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door R-Flow »

Het wordt maar even tijd dat de oudere neef van "R-Flow" ingrijpt. M'n neefje is af en toe wat overenthousiast en kan dan nogal doordraven. Dat botst duidelijk met een aantal andere egootjes dit forum. Zal 'm hier ook even op aanspreken.

Ik stap op de fiets want trams zijn duidelijk veelte serious business. Geen slecht idee als paar anderen hier ook even uitwaaien volgens mij. :wink:

Groeten!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Vinny »

De conclusie is dat de metro en tram twee jaar buiten dienst gaat, voor een vlees-noch-vis oplossing, waarbij echt niemand blij van wordt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Kritiekelaar »

.
Poging om de discussie tot nu toe samen te vatten.
Achter elk punt op zich lijkt een meerderheid van ons te staan
1)
  • De Noord/Zuidlijn had zo moeten worden ontworpen dat er na de -veiliger makende- aanpassing van de Amstelveenlijn een doorgaande metro-sneltram zou zijn ontstaan.
2)
Vinny schreef:De conclusie is dat de metro en tram twee jaar buiten dienst gaat, voor een vlees-noch-vis oplossing, waar echt niemand blij van wordt...
  • Als iemand dit leest, die vermoedt dat hij/zij er als gebruiker wel baat bij heeft, post dan zeker een berichtje.
3)
  • Het moet er nu om gaan dat Amsterdamse, Amstelveense en Uithoornse reizigers gepushed worden om de Noord/Zuidlijn te gebruiken. Temeer omdat de Zuid-As zelf minder goed en snel 'uit de verf' gaat komen dan verwacht. En omdat treinreizigers meerdere alternatieven hebben om mee de stad in te gaan.
4)
  • Het GVB is niet in staat gebleken een eind te maken aan de overbelasting van tram 5. En we weten nu al dat dit in de bestuurlijk voorgestane opzet evenmin gaat lukken. En wijzelf blijken geheel niet instaat om het een beetje eens te worden over de route die tram 5 moet rijden. Dat belooft in de echte besluitvorming ook niet veel goeds.
5)
  • De steeds onvermijdelijker gevolgtrekking is dat beide Amstelveenlijnen straks maar het best kunnen eindigen op Station Zuid. Daarmee wordt tevens doelmatiger exploitatie mogelijk (langere trams, flexibeler frequentie). Maar het Regiotram-lijnplan beoogt dit ook en reikt wel tot aan de Singel en het Amstelstation. De doorvoerbaarheid moet nu écht onderzocht worden, i.p.v. het weg te moffelen.
6)
  • Om Amstelveners straks nog heel wat belangrijke bestemmingen in 1 overstap te laten bereiken, neigen we pas daarna te accepteren dat het restant van metro 51 blijft bestaan; en dus schaarse baanvak-capaciteit blijft innemen. Of er moet een hele degelijke bus-oplossing komen in die richting.
7)
  • Tijdens de verbouwing kan en moet volgens ons tram 5 echter nog blijven rijden tot de Uilenstede.
    Dat geeft een soepeler buspendeldienst Amstelveen-Zuidstation. Het Stadsregio-bestuur mag dit aanbieden als zalf op de wonden van de bestuurlijke miskleuns.
Na een serie nieuwe posts, aanmerkingen en voortdiscussies zal iemand wel weer een nieuwe samenvatting schrijven.
Laatst gewijzigd door Kritiekelaar op zo 17 feb 2013, 13:18, 3 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door tsov »

Kritiekelaar schreef:6)
  • Om Amstelveners ook straks veel belangrijke bestemmingen in 1 overstap te laten bereiken, neigen we te accepteren dat het restant van metro 51 blijft bestaan; en dus schaarse baanvak-capaciteit blijft innemen. Of er moet een degelijke bus-oplossing komen in die richting.
Nee. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vond het oorspronkelijke regiotramplan nog het beste van alle realistische varianten. Idealiter wordt het mijns inziens een 'heavy rail'-metro als verlenging van de NZL, maar ik zie wel in dat dat in het huidige tijdsgewricht geen haalbare kaart is.
Dan maar die regiotram (liefst door naar Uithoorn) die een snelle verbinding biedt tussen Amstelveen (Uithoorn) en Station Zuid en daarna nog verder gaat de stad in.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 2 jaar geen metro en tram door Buitenveldert en Amstelve

Bericht door Klaasje »

Dat roep ik ook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten