Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Daantje »

Ik moet zeggen dat ik die overwegen als automobilist ook niet fijn vind. Dan heb ik liever die met spoorbomen bij de Kleiweg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Michael schreef:Die overwegen (Hoofdweg en President Rooseveltweg) krijgen inderdaad geen slagbomen omdat dat het autoverkeer teveel belemmerd.
Is dat niet juist het hele doel van slagbomen: verkeer tegenhouden? ;)
Maar als het omhoog en omlaag gaan van de slagbomen te lang duurt, moeten er andere slagbomen gevonden worden. Zo simpel is het.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door arjano1978 »

Lig het niet aan de automobilisten? Ze hebben tegenwoordig haast of ah dat haal ik wel nog ff. en dan letten ze nergens meer op. Ik maak het dagelijks mee als vrachtwagenchauffeur.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef:Zo simpel is het.
Was het maar allemaal zo simpel. Slagbomen vereisen een stukje extra veiligheid, die mogen niet zomaar onaangekondigd naar beneden komen. Waar je bij verkeerslichten met enkele seconden geel en dan rood kunt volstaan, moeten er bij een overweg eerst lampen gaan branden voor de de bomen zelf naar beneden kunnen komen. Bomen zijn dus altijd langzamer dan verkeerslichten. Er waren wel plannen voor slagbomen in combinatie met de geplande snelheidsverhoging op de sneltram, maar of dat doorgaat op deze kruisingen weet ik niet, het was slechts een van de opties die men had.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Dat weet ik en dat moet ook zeker niet veranderen.
Maar misschien kan het omhoog (en eventueel ook omlaag) gaan van de bomen zelf wel sneller. Dat scheelt toch zeker seconden.
En zelfs als dat niet kan, vind ik dat de spoorbomen alsnog moeten komen. Dat het autoverkeer belemmerd wordt, moet je dan maar op de koop toenemen. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

In geval van de Hoofdweg is het probleem vooral dat er 150 meter verderop nog een kruispunt ligt, als er een opstopping voor de overweg komt staat deze kruising muurvast. Er waren overigens plannen de Hoofdweg te ondertunnelen voor doorgaand autoverkeer, en dat alleen afslaand en langzaam verkeer de overweg nodig zouden hebben. Bij de President Rooseveltweg speelt dat probleem niet, wel is er een wegversmalling kort na de kruising in oostelijke richting, waar in de spits nogal eens een file ontstaat, maar deze file ontstaat hier niet vanwege de slagbomen. Deze kruising is ook eenvoudiger, ik vermoed dat je met slimmere verkeerslichten hier al de doorstroming voldoende moet kunnen waarborgen.

Ik ben het met je eens dat autoverkeer niet de periode dat de overweg gesloten mag zijn mag beperken, want dan zou ook de frequentie van de metro niet omhoog kunnen als dat in de toekomst nodig is. Als ooit, in combinatie met de gewenste lijn Kralingse Zoom - Zuidplein, de frequentie op de sneltram van 12 naar 18 metro's zou gaan moet dat mogelijk zijn. Eventueel met ondertunneling of plaatselijk extra rijstroken om voldoende capaciteit te bieden bij de overwegen. Maar dat zijn lange termijn oplossingen, voor een frequentieverhoging kan je daar op wachten, voor de verkeersveiligheid wil je daar liever niet op wachten.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Daantje schreef:Dan heb ik liever die met spoorbomen bij de Kleiweg.
Die zijn nog uit de treintijd (Hofpleinlijn). Maar inderdaad zulke spoorbomen zouden bij de Hoofdweg en President Rooseveltweg zeker een functie kunnen hebben. De bomen de RET standaard gebruikt zijn te licht volgens de RET zelf.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef:Dat weet ik en dat moet ook zeker niet veranderen.
Maar misschien kan het omhoog (en eventueel ook omlaag) gaan van de bomen zelf wel sneller. Dat scheelt toch zeker seconden.
En zelfs als dat niet kan, vind ik dat de spoorbomen alsnog moeten komen. Dat het autoverkeer belemmerd wordt, moet je dan maar op de koop toenemen. :roll:
Precies ... ik ben het helemaal met je eens. Spoorbomen zijn er immers voor de veiligheid van metro en overig verkeer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Bemined schreef:Er waren overigens plannen de Hoofdweg te ondertunnelen voor doorgaand autoverkeer, en dat alleen afslaand en langzaam verkeer de overweg nodig zouden hebben.
Ik was in de veronderstelling dat de sneltrambaan daar in een tunnel gelegd zou gaan worden? Dat zou net moeten passen, gezien de Hoofdweg iets hoger ligt dan de stations Prins Alexander en Oosterflank. Bij de Hoofdweg kom je volgens mij in de problemen bij de overbrugging van Alexandrium I.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

KM46 schreef:Die zijn nog uit de treintijd (Hofpleinlijn). Maar inderdaad zulke spoorbomen zouden bij de Hoofdweg en President Rooseveltweg zeker een functie kunnen hebben. De bomen de RET standaard gebruikt zijn te licht volgens de RET zelf.
Volgens mij zijn die allemaal vervangen met de komst van de RandstadRail. De bomen van de RET gaan in de plannen van de snelheidsverhoging ook op de schop want er moeten valhekken onder komen (zoals bij de RandstadRail) tegen duikende voetgangers.
Bee schreef:Ik was in de veronderstelling dat de sneltrambaan daar in een tunnel gelegd zou gaan worden?
Nee, men wil juist de autoweg omlaag omdat men op deze manier twee kruisingen in een klap kan overslaan voor doorgaand verkeer. Dus zowel het kruispunt Kleine Beer/Hoofdweg als Alexanderlaan/Hoofdweg zouden ondertunneld worden voor doorgaand verkeer, afslaand verkeer zou wel via de overweg blijven rijden, maar dan wel met wat rijstroken minder.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Vanaf 15 februari gaat er in de ochtendspits een extra metro rijden op lijn E tussen Slinge en Leidschenveen om de spitsdrukte te verminderen:
Slg/S1 07:03:45
Lvn/S1 07:39:00
Lvn/S2 07:44:00
Slg/S2 08:21:45
Tevens wordt lijn E ingekort tot Laan van NOI vanwege de aansluiting van het nieuwe eindpunt bij Den Haag Centraal.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door JWM »

Hoe lang gaat dat laatste duren?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Bij de RET is het (nog) niet te vinden, maar op de site van prorail kwam ik het onderstaande tegen:

https://www.prorail.nl/projecten/statio ... uslijn-hse
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Ik krijg de indruk dat de RET er eventjes een geheel nieuwe dienstregeling doorheen gaat drukken twee maanden na de officiële (landelijke) datum voor de nieuwe dienstregeling. De patroontijden zijn nagenoeg hetzelfde, maar in de vroege ochtend en avond zijn er nogal wat ritten vervallen, toegevoegd of verschoven, met name logistieke ritten voor het in- en uitrukken. Zo rijdt er 's avonds om 00:37 een extra metro van Slinge naar De Akkers en om 00:21 een extra rit van De Akkers naar Capelsebrug, terwijl de vroege rit van 05:43 vanaf De Akkers naar De Terp vervalt. De laatste metro vanaf De Terp gaat opeens 10 minuten later om 0:22 ipv 0:12 (nog steeds tot Kralingse Zoom, met overstap naar Schiedam). Opvallend om zoiets half februari door te voeren, was men te laat klaar om het per december al in te voeren?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Hendrik »

Zijn die gewijzigde tijden al ergens te raadplegen?
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Meestal duurt het een of meer dagen na het publiceren van de nieuwe gegevens voor de reisplanners bijgewerkt zijn. Ik verwacht dat de RET site morgen of overmorgen wel bijgewerkt zal zijn. Of men ook de PDFs bijgewerkt is vraag twee, gezien de moeite die dat altijd kost.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Wat extra late ritten kan geen kwaad :) zeker in het weekend niet. Richting Nesselande vertrekt de laatste rit nu al om 0:19, aardig vroeg al zeg ik het zelf. Ik zie liever dat de frequentie omlaag gaat en dat er dan langer doorgereden wordt. Of gewoon in alle richtingen nog een late rit om 1:00, net zoals dat in Utrecht gebeurt.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

00:19 is zeker Beurs als uitgangspunt ?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door 010jongen »

MetroRET schreef:00:19 is zeker Beurs als uitgangspunt ?
Klopt, vergeten te vermelden :)
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Hierbij alvast de tijden van de week- en koopavonddienst. Wat opvalt is de laatste rit van lijn A die is ingekort tot Kralingse Zoom (v 19:13), die voorheen nog doorreed naar Schiedam Centrum en dat lijn B 3 kwartier eerder zal gaan ontkoppelen (19:12 ipv 19:57).

Verder ontkoppelt lijn C helemaal niet meer en op lijn D is dit met een half uur verlaat (19:47 ipv 19:17).
Ook komt er op lijn D een vierwagentrein terug (die tevens zal gaan ontkoppelen in de avond).

https://www.dropbox.com/s/rgscu2i0i6ln5 ... .xlsx?dl=0
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Etienne »

Bemined schreef: Tevens wordt lijn E ingekort tot Laan van NOI vanwege de aansluiting van het nieuwe eindpunt bij Den Haag Centraal.
Vraag ik mezelf alleen af waar lijn E precies moet gaan keren, gezien er aan de oostelijke zijde maar een overloopwissel ligt en je daar niet 6 minuten aan het perron kan staan zonder lijn 3 of 4 in de weg te zitten.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dat is in oktober een overloopwissel voor aangelegd (aan de westzijde, na de splitsing met de netkous.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Op de site van Sporenplan.nl bij "sporenplannen simpel" is de overloopwissel ook terug te vinden op kaart.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door tjitte19 »

Ligt misschien aan mij maar ik zie geen overloopwissel op de kaart. Ook niet bij de HTM sporenplan. Er ligt wel een overloopwissel aan het einde van het perron richting rotterdam en een kruiswissel bij de perrons van Den Haag Centraal.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef:Meestal duurt het een of meer dagen na het publiceren van de nieuwe gegevens voor de reisplanners bijgewerkt zijn. Ik verwacht dat de RET site morgen of overmorgen wel bijgewerkt zal zijn. Of men ook de PDFs bijgewerkt is vraag twee, gezien de moeite die dat altijd kost.
MetroRET schreef:Hierbij alvast de tijden van de week- en koopavonddienst. Wat opvalt is de laatste rit van lijn A die is ingekort tot Kralingse Zoom (v 19:13), die voorheen nog doorreed naar Schiedam Centrum en dat lijn B 3 kwartier eerder zal gaan ontkoppelen (19:12 ipv 19:57).

Verder ontkoppelt lijn C helemaal niet meer en op lijn D is dit met een half uur verlaat (19:47 ipv 19:17).
Ook komt er op lijn D een vierwagentrein terug (die tevens zal gaan ontkoppelen in de avond).

https://www.dropbox.com/s/rgscu2i0i6ln5 ... .xlsx?dl=0
Waar hebben jullie deze informatie gevonden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten