Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dat is toch wel vaker op 1 jan en 25 dec ?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Ik denk dat dit ook wel geldt voor eerste paasdag en eerste pinksterdag.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Nee, dan wordt de reguliere zondagsdienst gereden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

De gewijzigde materieelinzet lijkt mij wel enige verschil tussen de kerstdienstdienstregeling en de zondagsdienstregeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

De inzet van de enkeltjes is ook indd het enige verschil, want morgen wordt ook "gewoon" de reguliere zondagsdienst gereden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Morgen zijn een groot deel van de winkels in de binnenstad ook weer open, vandaag eigenlijk alleen supermarkten en drogisten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Zowel vandaag als afgelopen dinsdag stapte ik bij Maashaven over van lijn 2 (vanuit de richting Keizerswaard) op lijn D richting De Akkers. Dinsdag was de overstaptijd 6 minuten en vandaag 13 minuten, terwijl op beide dagen beide lijnen een kwartierdienst rijden. Toch opmerkelijk. :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Patroontijden van lijn 2 zijn blijkbaar anders tussen de vakantie - & zondagdienst.
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

MetroRET schreef:De inzet van de enkeltjes is ook indd het enige verschil, want morgen wordt ook "gewoon" de reguliere zondagsdienst gereden.
Ik zag op lijn D een MG2/1 drie'tje, dus dat klopt wel.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Gideon »

Kwam hier een foto van de niewe tramnetwerk voorbij?
Zag volgens mij dat tram 7 Wileminaplein <> Waalhaven ging doen of was dat fictief?

Dan gaan ze zeker die tramlus in een woonwijk gebruiken en word die nog gebruikt?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ehm, waar heb je dat gezien? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Toevallig is er laatst op de Facebook-pagina "RET van het verleden tot het heden" dit gepost onder de veronderstelling dat het echt is wat totaal niet zo lijkt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Aha, dan bedoelde Gideon dus "Maashaven" i.p.v. "Waalhaven"?

Opmerkingen over de kaart:
  • Om de "splitsing"van lijn 21 en 24 mogelijk te maken, moeten de frequentie sop beide lijnen omhoog. Dat zorgt weer voor een overkill tussen Marconiplein en Schiedam.
  • Waarom zou je lijn 8 vernummeren in 16 als er totaal niks wijzigt aan de route? :?
  • Een tramlijn via de Laan op Zuid naar Maashaven vind ik op zich een interessant idee, maar ik vind een koppeling aan het lijndeel naar Willemsplein dan wel de minst logische keuze.
  • Lijn 20 naar Diergaarde Blijdorp vind ik wel logisch.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Sam.h »

Wat meer investeren in de tram zou geen kwaad kunnen. Al lijkt in geen van de toekomst plannen van de gemeente of de RET er enorme ambitie te zijn. Bijvoorbeeld het gat tussen Marconiplein en Schiemond heeft mij altijd gestoord. Dit dichten zou goed passen in de M4H ontwikkeling. Om nog maar te zwijgen over een tram over de Willemsbrug/Rozenlaan.

Kijkend naar het kaartje kan ik me niet voorstellen dat er iets van komt. Ik zou diergaarde Blijdorp wel verbinden aan de tram maar dan via de achterkant CS ipv via de Stathoudersweg. Dan skip je de omweg van de voorzijde CS.

Is er voldoende materieel om veel te schuiven of ontwikkelen? Ik geloof niet dat je makkelijk ergens off the shelf materieel kan kopen wat gelijk is aan de huidige vloor.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Ik zou vooral inzetten op het versnellen van het tramnet zover dat mogelijk is. Lijn 23 en 25 doen er best lang over vanuit de buitenwijken. Ook is er in bepaalde gebieden best wat overloop met de metro, al voorziet de tram natuurlijk prima voor de korte afstanden in het centrum. Ik heb ergens wel eens plannen gelezen dat het tramnet uiteindelijk moet gaan fungeren als feeder voor de metro. Zo zou lijn 25 vanuit Carnisselande in deze plannen afbuigen naar Slinge en Zuidplein. Zou op zich niet zo´n gek idee zijn.
Bemined
Berichten: 5947
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Als ik goed tel heeft men momenteel 99 nodig voor de middagspits, dat is inclusief de omleiding van lijn 8 naar Hillegersberg. In de ochtendspits zijn 3 trams minder nodig, ik vermoed omdat het verkeer dan beter doorstroomt en de rijtijden dus korter zijn. Ik denk dat men hiermee redelijk op het maximum zit qua inzet, dus men kan alleen nog frequenties verhogen of lijnen verlengen als men ergens anders iets weet te besparen. Besparen kan overigens in twee vormen: de frequenties verlagen op een minder druk stuk (zoals destijds met lijnen 21/24 gedaan is) of het verbeteren van de rijtijd waardoor minder trams nodig zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Een goede eerste stap voor de verbetering van het tramnet is dat 's avonds op alle tramlijnen volgens een kwartierdienst wordt gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Ik twijfel of er op korte termijn geïnvesteerd gaat worden in de tram. Sinds de metro er is is het tramnet bijna alleen maar gekrompen m.u.v. de Tramplus. En nu de elektrische bus zijn intrede heeft gedaan, is er concurrentie voor de tram. Er zijn ook geen ambities om het tramnetwerk uit te breiden. Zou inderdaad al een flinke vooruitgang zijn als de trams om de 15 minuten gaan rijden 's avonds want momenteel sluiten ze niet aan op de rest van het OV.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door rooddolfijn »

In dit artikel staat bij het kopje: ‘Extra geld’ dat de RET extra metro’s heeft besteld, weet iemand daar meer van af?

https://www.ovpro.nl/metro/2019/12/30/h ... oses-ruim/
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
CB-e-bike-ov
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

jesse-cruzu schreef:... En nu de elektrische bus zijn intrede heeft gedaan, is er concurrentie voor de tram. Er zijn ook geen ambities om het tramnetwerk uit te breiden...
Dat staat nu nog in de kinderschoenen, maar in de toekomst zou je kunnen denken aan dubbele elektrische gelede bussen op een geheel vrije baan.
Vooral interessant voor buitenwijken waar wel een HOV lijn gewenst is, maar er nog niet is.
Voordelen zijn dat je geen bovenleiding of 3e rail hoeft aan te leggen en ook de aanleg van een vlakke weg is goedkoper, qua comfort lever je nauwelijks in met een vlakke baan. Voordeel 2 is dat je in de daluren/avond normale elektrische bussen in kan zetten.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

De hybrides komen langzamerhand ook in het inzetgebied van de garage Ridderkerk:

Op oudjaarsdag reed op de valreep de 1206 een omloop van lijn 144.

Datzelfde doet vandaag de 1201.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Goed ... de RET rijdt in de kerstvakantie een vakantiedienstregeling maar vergeet soms er ook reizigers met de voertuigen (bus, metro en tram) mee willen.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vraag me zowiezo af waarom er een vakantiedienstregeling is... :neg:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Dan ben je (gelukkig) niet de enige.

In de zomervakantie kan ik me een vakantiedienst nog wel voorstellen. Al mogen de overstapmogelijkheden ook wel iets eenvoudiger gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Er is een vakantiedienstregeling omdat heel veel mensen kerstvakantie hebben en daarom niet in de ochtendspits reizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 205 gasten