Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Hebben de diesel-Citea’s ook een trambel naast de toeter? Ik dacht heel even dat de chauffeur een trambel deed luiden toen hij spelende kinderen op de weg zag.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Dat zou zomaar kunnen. Ik meen het ook gehoord te hebben inderdaad. Ik vond het nogal apart :s.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Vrijdag 13 november wordt een bijzondere dag: voor het eerst in 2,5 jaar zal het Rotterdamse tramnet weer (qua routes) normaal zijn. *O*
(Wel krijgen de meeste tramlijnen dan tijdelijk een lagere frequentie, maar dat heeft geen invloed op de routes.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Wat is er eigenlijk gebeurd met het hele 'efficiënte instappen' op het tramnetwerk? Vrij weinig spot ik een tram met kaartlezers aan de wand of eentje met een sluitsignaal.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15363
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef: do 12 nov 2020, 16:29 Vrijdag 13 november wordt een bijzondere dag: voor het eerst in 2,5 jaar zal het Rotterdamse tramnet weer (qua routes) normaal zijn. *O*
(Wel krijgen de meeste tramlijnen dan tijdelijk een lagere frequentie, maar dat heeft geen invloed op de routes.)
Dat zal dan wel niet voor lang zijn. De RET kennende worden de ene na de andere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd waardoor de stad weer open ligt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Ook volgend jaar zijn er weer onderhoudswerkzaamheden zodat de trams daarna veilig op hun bestemming blijven komen, en niet halverwege de rit gaan besluiten dat het ook wel zonder rails kan.

Op Zuid gaat vooral gewerkt worden aan lijn 2 ten westen van Maashaven. Op de rechter Maasoever wordt het project rondom het Hofplein afgemaakt met de Pompenburg/Goudsesingel en de Schiekadebak/Heer Bokelweg. En uiteraard is er volgend jaar ook weer werk aan het project Coolsingel, die in de loop van volgend jaar weer door een ringetje valt te halen. Bij Leuvehaven is de RET nog iets langer aan het bouwen aan de uitbreiding van het metrostation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Vergeet daarnaast niet dat de “schuld” van veel werkzaamheden niet bij de RET ligt, maar bij de gemeente, zoals het herinrichten van straten of het vervangen van de riolering. :!:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15363
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: do 12 nov 2020, 23:15 Ook volgend jaar zijn er weer onderhoudswerkzaamheden zodat de trams daarna veilig op hun bestemming blijven komen, en niet halverwege de rit gaan besluiten dat het ook wel zonder rails kan.
Dat vergeet ik zeker niet. Maar soms zijn de hoeveelheid werkzaamheden wel heel erg :s . Een betere spreiding zou best handig zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

In een stad met een groot tramnet en een groot metronet is dat niet altijd mogelijk. Er wordt al zoveel als mogelijk gewerkt in de vakantieperiodes, maar daarvan zijn er gewoon onvoldoende om de basiskwaliteit op orde te houden. En zoals gezegd door Meltrain, soms zijn de werkzaamheden het gevolg van werkzaamheden aan de riolering of de stadsverwarming. De komende jaren worden meer wijken aangesloten op de stadsverwarming, dat zal zeker merkbaar zijn in de stad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Nou, Rotterdam heeft ook weer niet zo'n groot tramnetwerk waar je u tegen zegt zoals in Wenen. En aan Amsterdam en Den Haag kunnen ze ook niet tippen. Maar goed, wij hebben wel een mooi metronetwerk. 😊
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Weet iemand of er daadwerkelijk NS bussen rijden tussen Blaak en Centraal? De NS reisinformatie beweert namelijk dat er elke 30 minuten een pendelbus rijdt van Centraal en Blaak en weer terug vanwege de werkzaamheden in de spoortunnel. Het lijkt me echter een beetje onzinnig om een halfuurpendeldienst op te zetten terwijl er 8x per uur een rechtstreekse tram rijdt. De stopbussen die van/naar Zwijndrecht rijden slaan Blaak over volgens de reisplannert.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Er stond gisterenmiddag wel een heel groot bord “Naar de NS-bus” tussen de ingang van het treinstation en de tramhalte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: vr 13 nov 2020, 20:32 Weet iemand of er daadwerkelijk NS bussen rijden tussen Blaak en Centraal? De NS reisinformatie beweert namelijk dat er elke 30 minuten een pendelbus rijdt van Centraal en Blaak en weer terug vanwege de werkzaamheden in de spoortunnel. Het lijkt me echter een beetje onzinnig om een halfuurpendeldienst op te zetten terwijl er 8x per uur een rechtstreekse tram rijdt. De stopbussen die van/naar Zwijndrecht rijden slaan Blaak over volgens de reisplannert.
Als de RET vervoerbewijzen van NS accepteert, is het inderdaad overbodig, maar anders is de NS toch wel verplicht om zelf voor alternatief vervoer te zorgen.
In de folders staat inderdaad ook dat de doorgaande stopbussen niet bij Blaak stoppen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Rond 14:30 kwamen er twee verdwaalde RSG3s (ik geloof ik 5508-5502) langs Prinsenlaan met "Sorry, geen dienst" erop richting Ommoord/Nesselande.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Bemined schreef:Weet iemand of er daadwerkelijk NS bussen rijden tussen Blaak en Centraal? De NS reisinformatie beweert namelijk dat er elke 30 minuten een pendelbus rijdt van Centraal en Blaak en weer terug vanwege de werkzaamheden in de spoortunnel. Het lijkt me echter een beetje onzinnig om een halfuurpendeldienst op te zetten terwijl er 8x per uur een rechtstreekse tram rijdt. De stopbussen die van/naar Zwijndrecht rijden slaan Blaak over volgens de reisplannert.
Ja. Hierbij het bewijs:

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: zo 01 nov 2020, 18:55
Bemined schreef: ma 12 okt 2020, 08:32 Op zaterdag 28 november en zaterdag 12 december wordt het nieuwe keerspoor in Pijnacker uitgeprobeerd, lijn D is die dag vanaf aanvang dienst tot circa 19:30 verlengd tot Pijnacker Zuid :D De tienminutendienstregeling start die dag ook vanaf aanvang dienst op de lijnen D en E.
Is inmiddels weer uit de dienstregeling gehaald.
En inmiddels weer toegevoegd op 9 en 30 januari, dus afwachten of het nu wel doorgaat. Sowieso is de vraag wanneer deze spitsdiensten van start gaan, vooralsnog zijn alle spitsdiensten en zal het nieuwe keerspoor dus niet in nodig zijn.
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De aanbesteding voor de laadpalen voor de tweede tranche elektrische bussen is gestart. Het aantal bussen is nog onduidelijk vanwege de coronamaatregelen. De bussen zullen over drie locaties verdeeld worden:
  • Kleiweg: 19-25 stuks
  • Sluisjesdijk: 8-15 stuks
  • Krimpen: 12 stuks
Naast de oplaadpunten op de remises komen er laadvoorzieningen op Marconiplein, Capelsebrug en Keizerswaard. Dit alles moet december volgend jaar in gebruik genomen kunnen worden.
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mverz »

Marconiplein.....echt een punt waarvan je denkt, waarom daar??? In de weekenden rijdt daar geeneens een bus.
Rodenrijs is dan logischer maar goed wie ben ik :mrgreen:
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Het lijkt me op zich wel handig om locaties uit te kiezen waar ook elektrische bussen hun eindpunt hebben, die Hybride bussen die in Rodenrijs rijden hebben zo weinig aan een laadpaal ;)
mverz
Berichten: 56
Lid geworden op: do 28 mei 2020, 21:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mverz »

Maar dat is kortzichtig denken, je kan de Hybrides ook inzetten op andere lijnen en de electrische naar de Zoro verhuizen maar goed ik ben blij dat jij je belastinggeld liever besteed ziet aan een paal die meer ongebruikt dan gebruikt wordt, persoonlijk heb ik liever meer OV en ach, in de normale jaardienst wordt lijn 127 ook uitgevoerd met electrische bussen maar die moeten toch echt leeg naar station West of Holy om op te laden, ook op Vlaardingen Oost zou een paal kunnen maar Marconiplein, ik heb nog geen enkele collega gehoord die dat een goede optie vind ;)
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Volgens mij snap jij niet wat het woord 'kortzichtig' betekend ;) Uiteindelijk worden alle bussen elektrisch en deze paal is dus sowieso nodig, het gaat hier puur om de volgorde waarin dit uitgerold wordt. En die volgorde wordt gelukkig bepaald door mensen die er verstand van hebben.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 317
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Busseninportland »

mverz schreef: ma 16 nov 2020, 19:12 Marconiplein.....echt een punt waarvan je denkt, waarom daar??? In de weekenden rijdt daar geeneens een bus.
Rodenrijs is dan logischer maar goed wie ben ik :mrgreen:
Daar blijven Hybrid bussen rijden tot 2029 als ik het goed heb

Komen er geen extra laadpalen op schiedam centrum?

En komen er op station noord ook laadpalen want buslijn 174 wordt volgens mij ook elektrisch?
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Lees een paar berichten terug. ;)
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Niets is nog definitief, zowel het aantal elektrische bussen als de lijnen waarop deze worden ingezet en daarmee de keuze voor oplaadlocaties kan nog veranderen aan de hand van de bezuinigingen vanwege Corona.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

RET meldt op Twitter dat ze een nieuwe lading elektrische bussen bij VDL hebben aangeschaft. Er staat verder geen link of verdere informatie bij.

Edit, er is toch een persbericht. Er komen tussen de 35 en 50 bussen bij: https://corporate.ret.nl/nieuws/ret-bes ... che-bussen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 114 gasten