Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daniel »

Omdat R-net allicht?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
KoenN
Berichten: 43
Lid geworden op: do 08 okt 2020, 11:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door KoenN »

Meltrain schreef: za 26 dec 2020, 10:21 Weet iemand waarom bij lijn 173 de haltes Hoekeindsebrug en Hoekeindseweg komen te vervallen?
Te weinig reizigers die daar gebruik van maken, net als de haltes Houtsingel en Fonteinbos. Al kan je bij die haltes nog gebruik maken van bus 71. Bij de haltes van lijn 173 zal je gebruik moeten maken van haltes de kulck en Lijsterlaan
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mb90 »

Meltrain schreef: vr 25 dec 2020, 16:12 Volgens de site van de RET gaat de nieuwe STOPenGO lijn 567 van maandag t/m zaterdag rijden, maar zowel in de dienstregeling als in OVInfo kom ik geen ritten op zaterdag tegen. :s
Vanmiddag kwam ik langs een aantal haltes van lijn 567 en hier wordt ook aangegeven dat er van maandag t/m zaterdag gereden wordt:
Afbeelding

Afbeelding

Dus als ik dit zo zie lijkt er een dag te ontbreken in de dienstregelingen en dus ook op OVinfo.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Nieuwe AHOBs bij Graskruid:
Afbeelding
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Op de facebookpaginas van de buurtbuslijnen 602,603 en 608/609 staat te lezen dat ze nog niet gaan rijden vanaf 4 januari 2021... op de website van RET staat dat ze tot dinsdag 28 april niet rijden als je naar de dienstregeling gaat maar 28 april valt in 2021 op een woensdag.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Diesel 1121 heeft het start-stopsysteem weer aan. :N
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mb90 »

BusFreakRotterdam schreef: ma 28 dec 2020, 18:54 Op de facebookpaginas van de buurtbuslijnen 602,603 en 608/609 staat te lezen dat ze nog niet gaan rijden vanaf 4 januari 2021... op de website van RET staat dat ze tot dinsdag 28 april niet rijden als je naar de dienstregeling gaat maar 28 april valt in 2021 op een woensdag.
De 601 heb ik vandaag gewoon zien rijden (met een VW Crafter, de 1601) op de route die die vanaf maandag als 608 gereden gaat worden, dus ik ga er vanuit dat die gewoon blijft rijden. Op OVinfo staan er nu bij de lijnen 602, 603 en 609 vanaf 1 februari weer ritten aangegeven.

Bij de buurtbussen in Capelle staat ook aangegeven dat ze niet rijden, maar ook hier reden vandaag gewoon bussen rond. Dit waren net als voor de corona periode 2 blauwe ex-Breng buurtbussen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 949
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Bedankt voor de info. Hopelijk gaan ze 1 februari weer rijden, want dan zijn ze z'n beetje wel de laatste in Nederland die weer de weg op gaan.... alles gaat 4 of 18 januari weer rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daniel »

Is dat zo? De meeste vervoerders hebben nog nieteens een datum gecommuniceerd (al heb ik inderdaad wel vervoerders gezien waarbij de buurtbussen vanaf 18 januari weer in de dienstregeling staan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Vistaus »

Ik vind dat enkele Rotterdamse Citea's een heel mooi lettertype hebben op de displays. Maar welk lettertype is dat, m.a.w. wat is de naam van dat lettertype? Weet iemand dat toevallig? Zie hier voor een voorbeeldfoto van het lettertype dat ik bedoel: https://www.instagram.com/p/CJXjBc0HylH/
Claus Plein
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Claus Plein »

In Zierikzee viel me laatst een oude abri op, die op de parkeerplaats van een bedrijf als rokershok in gebruik is:
Afbeelding

De lijnennetkaart, helemaal verkleurd, die er hing, komt uit 2006 (klik voor scherper). Te zien is een tramloze Straatweg, hoe lang heeft dit geduurd? Helaas zijn veel busnummers niet meer te lezen.

Overzichtskaart:
Afbeelding

Centrum Rotterdam:
Afbeelding

Nachtnet:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Leuk om te zien. :)
Claus Plein schreef: za 02 jan 2021, 11:15 Te zien is een tramloze Straatweg, hoe lang heeft dit geduurd? Helaas zijn veel busnummers niet meer te lezen.
In 2006 vond de herinrichting van de Bergse Dorpsstraat plaats, waardoor lijn 4 bijna een jaar lang niet naar de Molenlaan kon rijden. In plaats daarvan reed lijn 4 naar de Kleiweg en werd een pendelbus lijn 40 ingesteld.
In elk geval vanaf 10 december (en mogelijk eerder) reed lijn 4 weer naar de Molenlaan. Vanaf 10 december ging lijn 8 naar de Kleiweg rijden in plaats van naar het Oostplein, kreeg lijn 7 een snellere route (inmiddels weer ongedaan gemaakt) en werd de inmiddels weer opgeheven buslijn 46 ingesteld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Hoe zit dat eigenlijk met die oude abri's? Het merendeel is al jaren terug vervangen, maar hier en daar zijn ze nog steeds in gebruik. In Rotterdam-Oost heeft men rond 2009 de nieuwe abri's geplaatst, maar enkele haltes zijn toen overgeslagen. Toen de haltes later rolstoeltoegankelijk gemaakt werden met verhoogde trottoirbanden zijn die haltes toen wel aangepast, maar bleef de oude abri staan. Inmiddels zijn we bijna 12 jaar verder en nog steeds slingert er hier en daar zo'n oude abri.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daniel »

Verschillende contracten met de exploitant wellicht? Of andere wegbeheerders?

Kon zogauw op Streetview geen oude abri vinden om daarop te checken, maar sowieso is bijvoorbeeld het OV aan de oostkant van Rotterdam (richting Capelle a/d IJssel) ooit van de ZWN naar de RET overgegaan, daar zou al een verschil kunnen zitten.
Het valt me sowieso al op dat er afhankelijk van waar je in Rotterdam kijkt de ene keer grijze abri's en de andere keer bruine staan, wel van hetzelfde type.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

In Capelle aan den IJssel staan inderdaad andere abri's, maar dat komt omdat die door de gemeente zijn geplaatst. Ze hebben ook het logo van de gemeente (twee vissen) op de ruit.
Volgens mij geldt voor Schiedam hetzelfde.

Bruine abri's kan ik me zo niet voor de geest halen. Weet je toevallig waar zo'n exemplaar staat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Bij lijnen 36 en 37 heeft halte Oosterflank Metro/Hoeksteen richting Alexander nog een oude abri, terwijl de abri's op de Alexanderlaan (waar nota bene geen reguliere buslijn langs komt) wel vervangen zijn. Ook bij lijn 35 op haltes Barbarakruid richting Melachthonweg, Stamroos richting Alexander en eindhalte Alexander staan volgens streetview nog oude abris, opnieuw is de andere richting wel vervangen. In alle gevallen zijn de perrons wel toegankelijk gemaakt en voorzien van dynamische reisinformatie, dus de andere projecten zijn wel uitgevoerd. Ironisch heeft de eindhalte ook dynamische reisinformatie terwijl het een uitstaphalte betreft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: za 02 jan 2021, 14:42 In Capelle aan den IJssel staan inderdaad andere abri's, maar dat komt omdat die door de gemeente zijn geplaatst.
Ik doelde op haltes in Rotterdam Oost van lijnen richting Capelle als mogelijkheid.
Bruine abri's kan ik me zo niet voor de geest halen. Weet je toevallig waar zo'n exemplaar staat?
Hier bijvoorbeeld
Bemined schreef: za 02 jan 2021, 14:48 Bij lijnen 36 en 37 heeft halte Oosterflank Metro/Hoeksteen richting Alexander nog een oude abri, terwijl de abri's op de Alexanderlaan (waar nota bene geen reguliere buslijn langs komt) wel vervangen zijn. Ook bij lijn 35 op haltes Barbarakruid richting Melachthonweg, Stamroos richting Alexander en eindhalte Alexander staan volgens streetview nog oude abris, opnieuw is de andere richting wel vervangen.
Ik heb bij die haltes wel het idee dat het met wijzigingen in het lijnennet te maken gehad kan hebben. Zo was het voor de halte Barbarakruid helemaal niet zo logisch aan de kant met de abri in te stappen (want als je naar een treinstation wilde kon je veel beter aan de overkant richting Alexander instappen in plaats van bij die halte richting Rotterdam Noord). Later is lijn 35 vanaf daar naar station Melanchtonweg gaan rijden, wat juist wel een logischer bestemming kan zijn.
Daarmee bedoel ik dus dat de abri wellicht ooit nog niet vervangen is omdat ze afvroegen of die daar wel nodig was, maar hij tegen de tijd dat ze 'm wilden weghalen hij wel relevant was door de nieuwe bestemming van de buslijn die er komt. En hij daarom dus is blijven staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Je kunt ook halverwege uitstappen bij bussen he :p Je kunt ook van Barbarakruid naar Hillegersberg bijvoorbeeld. Ik kan me veel onlogischere haltes bedenken die een abri hebben, halte Graskruid richting Alexander bijvoorbeeld voor lijn 35. Alsof iemand op de één na laatste halte op een bus gaat zitten wachten terwijl er aan de overkant van de weg een metro is die vier maal zo vaak rijdt in dezelfde richting. En toch is daar een nieuwe abri geplaatst.

Ik denk zelf dat er destijds iets mis is gegaan met de maatvoering van de abri's. In al mijn voorbeelden gaat het namelijk om smalle abri's die niet vervangen zijn. Het lijkt erop dat men destijds vergeten is de smalle varianten te bestellen, terwijl die er wel zijn (elders langs lijn 35 zie je wel de smalle variant, dus met reclame op de achterwand i.p.v. zijwand) en dit nooit nabesteld heeft voor dit gebied.
Vistaus
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 10:52

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Vistaus »

Vistaus schreef: vr 01 jan 2021, 14:27 Ik vind dat enkele Rotterdamse Citea's een heel mooi lettertype hebben op de displays. Maar welk lettertype is dat, m.a.w. wat is de naam van dat lettertype? Weet iemand dat toevallig? Zie hier voor een voorbeeldfoto van het lettertype dat ik bedoel: https://www.instagram.com/p/CJXjBc0HylH/

Niemand die het weet? :(
blinkie123
Berichten: 18
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 14:17
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door blinkie123 »

Heb al even zitten zoeken, maar is er een (onofficieel) record voor het reizen naar alle haltes op de tram?
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door PatrickM »

Vanaf vandaag is de verhoogde uitstaphalte op Zuidplein (tijdelijk) buiten gebruik vanwege de renovatie van het busstation. De voormalige halte Ahoy’ Complex is nu de tijdelijke uitstaphalte. Ik had het idee dat het bijzonder slecht gecommuniceerd is, want ik heb niks over de ingangsdatum van deze wijziging gehoord (dat het eraan zat te komen was me al wel bekend, maar dus nog niet wanneer het in zou gaan) tot ik net op de vervangende halte uit moest stappen.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Is het dan echt van belang? Er staat immers niemand op die halte te wachten dus degenen die met die bus aankomen gaan automatisch naar de nieuwe halte.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door PatrickM »

Op zich wel, je mag rekenen op minstens 3 minuten extra overstaptijd dus de kans dat je je metro mist en 7,5/15 minuten mag wachten is aanwezig.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Verandert nog steeds niks aan. Je gaat namelijk nog steeds naar de nieuwe halte en zult alsnog meer overstaptijd hebben. Als de bussen echt superfrequent reden (vaker dan de metro), wat dus vrijwel nooit het geval is in R'dam, had het wellicht enige zin.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 03 jan 2021, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Halte Ahoy Complex is de halte direct naast het kruispunt met de Zuiderparkweg? Dat is inderdaad van invloed op de overstaptijd dan. Weet je trouwens ook waar de bussen die vanuit de bussluis uit Carnisse komen halteren? Want die komen niet langs die halte en draaien normaal direct het viaduct op.

Op de website van hart van zuid is trouwens te lezen dat de werkzaamheden aan het viaduct begin 2021 starten en rond september 2021 gereed zijn. De oude ronde afrit van het viaduct wordt gesloopt en er komt een nieuwe afrit op de plek van het gesloopte Theater
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten