Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door PatrickM »

hauptbahnhof schreef: zo 03 jan 2021, 13:36 Verandert nog steeds niks aan. Je gaat namelijk nog steeds naar de nieuwe halte en zult alsnog minder overstaptijd hebben. Als de bussen echt superfrequent reden (vaker dan de metro), wat dus vrijwel nooit het geval is in R'dam, had het wellicht enige zin.
Dus jij zegt dat je in de nieuwe situatie (rode lijn) een kortere overstaptijd krijgt dan in de oude situatie (gele lijn)? Dat lijkt me toch bijzonder sterk (zie spoiler voor kaartje).
Spoiler: show
Afbeelding
url afbeelding maken
Bemined schreef: zo 03 jan 2021, 13:37 Halte Ahoy Complex is de halte direct naast het kruispunt met de Zuiderparkweg? Dat is inderdaad van invloed op de overstaptijd dan. Weet je trouwens ook waar de bussen die vanuit de bussluis uit Carnisse komen halteren? Want die komen niet langs die halte en draaien normaal direct het viaduct op.
Betreft inderdaad de halte net na het kruispunt. Wat de bussen uit Carnisse doen weet ik niet, als ik vanmiddag de tijd heb zal ik er even op letten.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Er zijn 2 halteplaatsen gecreëerd, waarbij de 2e halte op de stoep en dus bereikbaar is voor lijn 67 en 70.

https://imgur.com/a/BlTKM2S
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Typefoutje. Bedoel uiteraard "meer". Ga het aanpassen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

De halte Galvanistraat van lijn B3 was altijd in de Franklinstraat, maar de haltepaal daar is weg. De halte Van Helmontstraat, gelegen in de Van Helmontstraat achter de Praxis is verhuisd naar de rijbaan van de Vierhavensstraat tegenover de halte Van Helmontstraat richting Nieuwland. Een logische route van de oude halte Galvanisstraat naar de halte Van Helmontstraat lijkt er daardoor ook niet meer te zijn. Kan het zijn dat, ondanks dat de halte Galvanistraat nog in de dienstregeling van lijn B3 staat, feitelijk gewoon is opgeheven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door fred »

Route B3 is al sinds december 2019 via Vierhavensstraat en Schiedamseweg in beide richtingen.
Waar kan je trouwens de dienstregeling vinden? Alle nachtbussen van de RET rijden tot nader order niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Op de site van de RET kan je gewoon lijnfolders van de nachtlijnen downloaden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Kijk wel even naar de datum, dat betreft namelijk de dienstregeling van 2020.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Het is niet dat er pas afgelopen weekend een haltepaal Galvanistraat uit de grond is gerukt. Die is al minstens een half jaar nergens meer te bekennen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ik ben één keer bij de Galvanistraat in de bus gestapt en dat was toen het nog het beginpunt van lijn 45 was. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Gisteren zag ik bij toeval bus op lijn 567 staan bij Slinge Metro. Chauffeur had nauwelijks reizigers gehad. "Alles is op loopafstand of te doen met lijn 68 in Pendrecht met een halte bij Plein 1953 en Slingedael" aldus de chauffeur. Verder viel het mij op dat de DRIM's bij o.a. de haltes Plein 1953 en Krabbedijkestraat gewoon lijn 567 tonen en ook aftellen totdat er een "0" gaat knipperen met bestemming "Slinge Metro". Er stond 1 mevrouw die het niet begreep en gewoon op de bus stond te wachten... of StopenGo een succes wordt in Pendrecht en Charlois valt te betwijfelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Ik zag gisteren ook lijn 567 op de DRIS staan, maar dan met de foutieve eindbestemming "Zuidplein". Ook stond op de bus het lijnnummer 526.
De haltes Abbenbroekweg en Middelharnisstraat heb ik in de praktijk nog niet kunnen vinden.

De haltes in Pendrecht zijn voor de meeste mensen wel op loopafstand van Plein 1953, maar juist voor de zwakkeren (die nu ook wat minder met het OV reizen!) niet.
De haltes van de opgeheven lijn 74 zijn niet of nauwelijks met een andere lijn dan 567 te bereiken.
Over een jaar zien we wel of het een succes is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Einde van de middag zag ik het busje staan 16:25 uur op Slinge Metro. Toen stond er “567 StopenGo” op. Vooral reizigers naar Schulpplein en Driemanssteeweg zijn er op achteruit gegaan. De ouderen doelgroep op Schulpplein is afhankelijk van een belbus belachelijk. Juist voor hen is het onzeker om te bellen, want de meeste hebben geen mobiel voor de terugreis te bestellen en de directe verbinding met winkelcentrum Zuidplein is weg.

Waarom is er niet gekozen voor een Buurtbus? 5 dagen per week een vaste taxibus met vaste dienstregeling van 7:00 tot 18:00 uur met een vaste groep vrijwilligers.

Je heft een vaste buslijn 74 op met betaalde chauffeur en zet er een belbus met betaalde chauffeur voor in de plaats. Financieel gezien is er alleen winst op de kilometers. RMC Chauffeur moet nu ook betaald worden.
Laatst gewijzigd door BusFreakRotterdam op zo 10 jan 2021, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Bus 1117 rijdt nu op lijn 70. Is dit een bus van Krimpen ad IJssel?
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Correct, zal wel een invaller zijn.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door dylanwild94 »

Meltrain schreef: zo 10 jan 2021, 14:23 De haltes van de opgeheven lijn 74 zijn niet of nauwelijks met een andere lijn dan 567 te bereiken.
Over een jaar zien we wel of het een succes is.
Lijn 69 heeft een extra halte gekregen op de groene kruisweg pal voor de deur van sonneburgh. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Ligt het aan mijn kleding of is de bekleding van de stoelen in de Citaro-bussen gewoon spekglad? Meerdere keren heb ik gehad dat ik bijna op de grond viel omdat ik niet goed zat.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

BusFreakRotterdam schreef: zo 10 jan 2021, 18:46 Einde van de middag zag ik het busje staan 16:25 uur op Slinge Metro. Toen stond er “567 StopenGo” op. Vooral reizigers naar Schulpplein en Driemanssteeweg zijn er op achteruit gegaan. De ouderen doelgroep op Schulpplein is afhankelijk van een belbus belachelijk. Juist voor hen is het onzeker om te bellen, want de meeste hebben geen mobiel voor de terugreis te bestellen en de directe verbinding met winkelcentrum Zuidplein is weg.
Het idee van de StopenGo is dat je voor de terugweg kunt uitgaan van vaste vertrektijden. Zolang je om heel en half bij metrostation Slinge bent, staat het busje daar. Voor het aanmelden van de heenweg kan je hulp vragen bij de receptie van het verzorgingstehuis, of bij iemand anders. Lijkt me dus prima.
BusFreakRotterdam schreef: zo 10 jan 2021, 18:46 Waarom is er niet gekozen voor een Buurtbus? 5 dagen per week een vaste taxibus met vaste dienstregeling van 7:00 tot 18:00 uur met een vaste groep vrijwilligers.
Omdat je met de huidige constructie naar méér haltes toe kan, omdat je niet gebonden zit aan een maximale rittijd van 28 minuten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef: zo 10 jan 2021, 19:29
Meltrain schreef: zo 10 jan 2021, 14:23 De haltes van de opgeheven lijn 74 zijn niet of nauwelijks met een andere lijn dan 567 te bereiken.
Over een jaar zien we wel of het een succes is.
Lijn 69 heeft een extra halte gekregen op de groene kruisweg pal voor de deur van sonneburgh. :Y
Dat wist ik, daarom schreef ik ook "niet of nauwelijks". Lijn 69 rijdt immers ook alleen maar tijdens de spitsuren.
Wat wel een verbetering is, is dat de haltes van lijn 74 nu ook op zaterdag bediend worden.
BusFreakRotterdam schreef: zo 10 jan 2021, 18:46 Einde van de middag zag ik het busje staan 16:25 uur op Slinge Metro. Toen stond er “567 StopenGo” op. Vooral reizigers naar Schulpplein en Driemanssteeweg zijn er op achteruit gegaan. De ouderen doelgroep op Schulpplein is afhankelijk van een belbus belachelijk. Juist voor hen is het onzeker om te bellen, want de meeste hebben geen mobiel voor de terugreis te bestellen en de directe verbinding met winkelcentrum Zuidplein is weg.
Op de terugweg staat de bus meestal juist klaar op Slinge en is bellen (in principe) niet nodig. Maar ook de meeste ouderen hebben tegenwoordig een mobiele telefoon, hoor.
Dat de directe verbinding met Zuidplein vervallen is, is inderdaad een gemis. Het was echter noodzakelijk om zo veel mogelijk haltes in Charlois te kunnen bedienen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door BusFreakRotterdam »

Mijn punt was dat vaak ouderen niet kunnen of willen bellen voor een busje, die reizen op de vaste tijden die ze op de halte zien hangen. Op buurtbus 602 reist een man van 93 mee die geen internet heeft laat staan een mobiele telefoon en zo zijn er nog steeds veel ouderen die dat niet hebben.

Lijn 74 reed nooit leeg rond maar altijd was de bezetting 4 a 5 reizigers op 8 zitplaatsen en in de spits vaak te vol als het busje naar Charloisse Poort reed. Er is voor dit alternatief gekozen om Pendrecht te voorzien in de daluren.

Had lijn 74 laten rijden vanaf beginpunt Slinge Metro -> Plein 1953 -> Krabbendijkestraat -> Charloisse Poort -> Schulpweg -> Schulpplein vice versa van 10:00 tot 17:00 uur en had van 09:00 tot 10:00 uur Stop en Go 2 ritten laten rijden.

Op zaterdagen had je dan op het gehele traject Stop en Go kunnen introduceren.

Lijn 74 had circa 50 reizigers per dag van 10:00 tot 17:00 uur met de aantekening dat er tussen 12:30 en 13:15 uur niet gereden werd ivm pauze chauffeur. Al met al een prima bezetting.

Dat lijn 67 in de daluren is wegbezuinigd is ook schandalig. Gezien de reizigersaantallen per halte.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Matt5154 »

Visgraatmodel schreef: zo 10 jan 2021, 19:43 Ligt het aan mijn kleding of is de bekleding van de stoelen in de Citaro-bussen gewoon spekglad? Meerdere keren heb ik gehad dat ik bijna op de grond viel omdat ik niet goed zat.
Jij bent niet de enige hoor. Bij mij is het ook bijna gebeurd. :X
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Stadsbus »

Meerdere keren dat ik met mijn knieën tegen het glazen 'muurtje' kwam toen ik op de stoel rechts voor zat. Na een paar keer nooit meer gaan zitten daar. Sinds maart kan het gelukkig ook niet eens meer. (en hoef ik ook nauwelijks meer met de bus in Rotterdam)
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

Vanaf volgende week staat er een pendelbus 710 in de reisinformatie tussen Meijersplein en Airport om extra capaciteit te bieden richting de vaccinatiestraat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

BusFreakRotterdam schreef: zo 10 jan 2021, 21:35 Mijn punt was dat vaak ouderen niet kunnen of willen bellen voor een busje, die reizen op de vaste tijden die ze op de halte zien hangen. Op buurtbus 602 reist een man van 93 mee die geen internet heeft laat staan een mobiele telefoon en zo zijn er nog steeds veel ouderen die dat niet hebben.

Internet of een smartphone is ook geen vereiste. Je kunt immers ook met een gewone (mobiele) telefoon bellen.
Mijn oma van 84 heeft ook zo'n telefoon waarmee je alleen kunt bellen en SMS'en (en klokkijken). Ik neem aan dat wel meer ouderen zo'n telefoon hebben.
Daarnaast heeft de RET / Gemeente in de buurt folders verspreid met wat STOPenGO is en hoe je kunt reserveren.
BusFreakRotterdam schreef: zo 10 jan 2021, 21:35 Lijn 74 reed nooit leeg rond maar altijd was de bezetting 4 a 5 reizigers op 8 zitplaatsen en in de spits vaak te vol als het busje naar Charloisse Poort reed. Er is voor dit alternatief gekozen om Pendrecht te voorzien in de daluren.
Heb je een week lang van alle ritten het aantal instappers op Zuidplein geteld?
De RET geeft namelijk aan dat er op het Zuidplein gemiddeld 2 instappers per rit waren. Nu kunnen er dus een enkele keer 5 instappers zijn, maar niet structureel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
blinkie123
Berichten: 18
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 14:17
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door blinkie123 »

Visgraatmodel schreef: zo 10 jan 2021, 19:43 Ligt het aan mijn kleding of is de bekleding van de stoelen in de Citaro-bussen gewoon spekglad? Meerdere keren heb ik gehad dat ik bijna op de grond viel omdat ik niet goed zat.
Mij en mijn reisgenoot al meerdere keren gebeurd. Een keer effe stevig door een bochtje heen nadat je net zit en je ligt op de grond. :X
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Bemined »

De RET heeft het al druk genoeg met gladheid van perrons, ze hebben geen tijd om ook nog zout over de stoelen in de bussen te strooien :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten